Waar je je bewust van moet zijn is dat analoog FCS (
accu in auto) anders werkt dan Faller-AMS (stroom in de weg), en dat er dus op een andere manier gestopt wordt. Ik behoor zelf nog tot de AMS-generatie.
Om te stoppen, moet je de stroom onderbreken tussen accu en motor. Daarvoor dient de zogenaamde
stopplaats.
Een bushalte is een speciaal gebruik van een algemene Faller Car Stopplaats. Die bestaat uit een elektromagneet (spoeltje). Elke auto(bus) bevat een reedcontact. Als een stopplaats actief is, is er een magnetisch veld; die activeert het reedcontact in de auto, en onderbreekt daarmee de stroom naar de motor. Daardoor stopt de auto. Zodra de stopplaats inactief wordt, rijdt de auto door.
Een beetje idee van het geheel krijg je als je
hiernaar kijkt:
Faller H0 - 161671 - Faller Car System Bushalte met besturingselektronica omvat:
Besturingselektronika »Traffic-Control« (16 V, wisselspanning),
1 wegsplitsing,
1 stopplaats,
2 besturings-sensoren om in de rijweg te bouwen,
1 extra magneet voor het voertuig,
speciale rijdraad,
bouwpakket voor een wachthuisje met toebehoren,
exact inbouwsjabloon,
uitvoerige handleiding voor inbouw en aansturing (GER/EN).
Voor mijn gevoel lopen er twee zaken in dit draadje door elkaar heen:
Even terug naar de basisvraag:
... nu vroeg ik mij af of er een systeem bestaat om de stop-stelle automatisch te kunnen inschakelen....zou de stroom er juist op moeten en dan instelbaar in zoveel seconden.
Dit gaat met een relais alleen niet lukken. Het relais kan best geactiveerd worden met infrarood (lichtsluis) of een reedcontact, maar dat is het dan ook. U wilt, dat na een aantal seconden het relais weer gedeactiveerd wordt en daar zit met alleen een relais een probleem. Hoe krijgt het relais het signaal om weer te gaan schakelen?
Zilte heeft een bistabiel relais voor ogen, een relais met twee stabiele standen A en B. Een bistabiel relais heeft voor elke relais stand een aparte puls nodig. Vandaar de vraag: "Hoe krijgt het relais het signaal om weer te gaan schakelen? "
Een ophoud of wachtschakelaar is b.v. (Fleischmann onderbrekingsschakelaar 6953)
Een NC relais kan je gewoon bestellen bij b.v. Conrad of Ali of zo.
Pierre stelt voor een monostabiel relais te combineren met een ophoud- of wacht- schakelaar.
Een monostabiel relais heeft 1 stabiele stand en 1 instabiele stand. Zodra de stroom afvalt, valt het relais terug in de stabiele stand. Zodra de stroom aantrekt, trekt het relais aan, maar die stroom (voor het aantrekken van het relais ) loopt via de ophoud- of wachtschakelaar. Daarom speelt de vraag van Zilte niet bij de oplossing van Pierre. Zijn relais valt af (en dus terug in de stabiele stand) als de wachttijd om is.
Geo vraagt in reactie 13 wat hij dan nodig heeft en noemt twee voorbeelden:
-
12 volts monostabiel relais met instelbare wachttijd tot 10 seconden-een Ali Vertragings Relais Module (TK-RD09), met een 12 volts monostabiel relais en een instelbare wachttijd tot 200 seconden.
Beide zijn bruikbaar, en doen wat Pierre doet met een Fleischmann tijdschakelaar plus monostabiel relais. Maar Pierre's oplossing is veel goedkoper.
De hamvraag bij de keus tussen die twee modules is: hoe lang moet de bus kunnen wachten? 10 of 200 seconden?
Een beer op de weg: rijden er meer bussen tegelijk? Wat doet een volgende bus als de bushalte nog bezet is (wegsplitsing rechtdoor of afslaand)? Want een aanrijding bij het wegrijden (geen bloksysteem), automatiseer je zo mee in een analoog systeem. Een berin op de weg: rijden er ook vrachtwagens of personenauto's op de weg, en mogen die niet stoppen bij de bushalte?
Wat hout snijdt, is de opmerking van Zilte over de vraag, hoe het relais wordt geactiveerd: reedcontact? lichtsluis?
Om automatisch te kunnen stoppen op een bepaalde plek, moet die plek bekend zijn, of je nou analoog of digitaal rijdt.
Reedcontact of hallsensor (met mini neodym magneet), LDR of infrarood (met lichtwaarneming, straalweerkaatsing, of straaldoorbreking). De Faller basis bushalteset gaat uit van een magneet onder het voertuig en 2 reedcontacten in/onder het wegdek.
De sensor waarvoor je kiest, hangt af van je voorkennis, en van de beren die je op de weg verwacht.
Als je sensor weggebruikers niet kan onderscheiden op type of nummer, dan is de beer op de weg eerder een roedel wolven.