Auteur Topic: Bovenleiding project N-spoor  (gelezen 2076 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Bovenleiding project N-spoor
« Gepost op: 28 mei 2020, 23:09:15 »


Bovenleiding N-spoor.


Tja … ik moet er toch aan geloven. Ik vind bovenleiding eigenlijk helemaal niet mooi maar ik heb veel materiaal gekregen voor mijn N-baan wat wel bovenleiding heeft. En rijden met bovenleiding materieel zonder bovenleiding dat is echt geen gezicht dus ….

Nou ben ik eens op zoek gegaan maar bovenleiding maar dat is eigenlijk onbetaalbaar dus wordt het … zelf maken.

Als er dan bovenleiding moet komen wil ik eigenlijk wel een gedeelte met van die Gotische bogen zoals tussen Utrecht en Hilversum.



Na wat zoekwerk op internet  uit kwam ik iemand tegen die wat van die boogjes te koop had die met een 3D printer gemaakt waren. Ik kocht 10 boogjes en kreeg er 12 toegestuurd. Heel aardig dus. Van die 12 waren er 11 goed bruikbaar.

Zelf had ik nog een kleine 100 verkoperde ijzerdraadjes (Sommerfeldt) van 0,4 mm dik. Volgens mij goed bruikbaar om rijdraad te maken (da's nog een project op zich pfff...). Ook een zakje 10 draadjes 0,7 mm dik en die wil ik gaan gebruiken voor de boogjes. Daar maak ik de afhouders (of hoe je die dingen ook noemt) van.





Vandaag was het prima weer en ik heb de hele handel onder mijn arm genomen en ben lekker in de tuin gaan zitten.



Op een stuk karton heb ik de draadjes die ik moest buigen op schaal getekend en gebogen.





Vast gesoldeerd met zo min mogelijk soldeer. Gelukkig heb ik ook stroom in mijn tuin.



Met de hand gaatjes geboord van 0,7 mm (gepiel hoor 8)) en daar de draadjes in gelijmd met secondelijm.





Na het eten de laatste afgemaakt in dit is het resultaat van een dagje fröbelen met ijzerdraad.


Later meer gesoldeer ….. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Zilte

  • Gast
Re: Bovenleiding project N-spoor
« Reactie #1 Gepost op: 29 mei 2020, 10:01:08 »
De gotische bogen hadden verschillende bevestigingen. Dit had ook te maken met de positie van de rijdraad boven het spoor met name in bogen, die immer in een zigzag liggen om gelijkmatige slijtage van de pantografen te krijgen. Zie ook deze site.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bovenleiding project N-spoor
« Reactie #2 Gepost op: 29 mei 2020, 10:19:21 »
Pfff... wát een werk.
Maar wát knap gemaakt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bovenleiding project N-spoor
« Reactie #3 Gepost op: 29 mei 2020, 10:36:02 »
De gotische bogen hadden verschillende bevestigingen. Dit had ook te maken met de positie van de rijdraad boven het spoor met name in bogen, die immer in een zigzag liggen om gelijkmatige slijtage van de pantografen te krijgen.

Dat klopt Zilte maar bij mij hoeft het niet allemaal precies te kloppen hoor. Ik ben al snel tevreden als het er een beetje op lijkt en bovendien is dit N spoor. Erg klein voor mijn reumahandjes. ;D
De zigzag beweging krijg ik door de portaaltjes om en om te plaatsen.

Pfff... wát een werk.
Maar wát knap gemaakt.

'Tis geen aangenomen werk Wim dus .... rustig aan. ;)




Er was wel een ander probleem. Eigen schuld dikke bult maar ik moet het wel veranderen. Om de afstand tussen de rails overal even breed te maken had ik een leuk hulpstukje gemaakt. Dat werkt op zich hartstikke leuk als je het maar goed gebruikt. Het afstand malletje moet tussen de railstaven gebruikt worden .....

 

.... en niet tussen de bielsen. :(



Dom .. dom .. dom .. maar ja ... nu passen de poortjes niet mooi over de sporen en is er in de bochten niet genoeg ruimte. Tja moet deze sukkel even een stapje terug doen en een stuk van de baan opnieuw vastzetten. Gelukkig nog niet geballast. Morgen weer een dag toch? ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Bovenleiding project N-spoor
« Reactie #4 Gepost op: 29 mei 2020, 21:52:13 »
Tjonge wat een sukkel! ;D Zoiets gebeurt mij nou nooit :P.

Leuke how-to Pierre, de werkwijze ken ik maar al te goed (behalve dat laatste dan  :)) )
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Zilte

  • Gast
Re: Bovenleiding project N-spoor
« Reactie #5 Gepost op: 30 mei 2020, 06:45:45 »
Maar gelukkig is een oude uitspraak hier goed op zijn plaats:

Al doende leert men.  ;D