Auteur Topic: Locomotieven verweren met de kwast - nu ook wagons  (gelezen 34402 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #50 Gepost op: 5 juli 2020, 22:29:09 »
Dat ziet er alle maal smerig goed uit Rob.
Zo krijgen je locs een geheel eigen karakter, het heeft wel the gutz nodig om zo je locs aan te pakken maar je krijgt dan wel the glory.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Zilte

  • Gast
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #51 Gepost op: 6 juli 2020, 09:25:43 »
Heel eerlijk, Rob, vind ik dit er al mooier uitzien, dan het grovere werk. Ik denk - heb helemaal geen ervaring - dat het verweren een subtiele aangelegenheid is en je niet direct resultaat moet verwachten. Dit moet langzaam naar je toe komen. Keep up the good works.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #52 Gepost op: 6 juli 2020, 16:43:19 »
Tom, Zilte, bedankt voor de bemoedigende woorden :)

Ondertussen heb ik
  • Het advies van @Pierre  overgenomen om nog wat roest aan te brengen op de BR70. Die was inderdaad wat meer afgeleefd geworden dan oorspronkelijk bedoeld.
  • Met de droog-waas van @Zilte is de BR91 een stuk minder verweerd uitgevallen. Daar heb ik ongeveer het effect bereikt, dat ik met eerder met de BR70 voor ogen had.
  • En dan de potloodtruuk van @Wim Corduwener toegepast: die gebruik ik voor wat grijs-glimmende accenten op koelribben, roosters en de kolenvoorraad.

Nog even een fotoverslag.
De daken en het middendeel van de ketel van de BR57 nog met een zwarte droog-waas behandeld.




Vervolgens nog wat dry-brush roestaccenten en 'schoon staal' accenten met het potlood.


^ De br57 krijgt nog hier en daar een roestvlek en op de tender worden ook de klinknagels met licht bruin geaccentueerd.


^ Voorbeeld van potlood accenten op de koelribben en het looprooster


Heel eerlijk, Rob, vind ik dit er al mooier uitzien, dan het grovere werk.
Nou... Ik vind vooral de variatie het mooist: van net-uit-groot-onderhoud tot klaar-voor-de-sloop en alles er tussen in. Vooral dat er tussen in. En dat lijkt nu te lukken  8)


^ Voor deze foto even wat aan de belichting gedaan, zodat de kleuren en schakeringen wat beter op de foto komen.


Maar goed, daarmee zijn er weer 3 stomers klaar.
Bedankt voor de tips, en 'dingetjes' heren!

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #53 Gepost op: 6 juli 2020, 16:59:54 »
Verweren is niet de boel zomaar een smerig maken, maar gebruiksporen maken daar waar het logisch is dat ze er zitten... en dat is mooi gelukt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #54 Gepost op: 6 juli 2020, 17:41:26 »
Bedankt, Wim.
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #55 Gepost op: 6 juli 2020, 17:52:45 »
Mooi gedaan Rob  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #56 Gepost op: 7 juli 2020, 10:34:24 »
Dank je, Pierre.
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #57 Gepost op: 11 juli 2020, 11:18:51 »
Eerst maar eens 'fabriekskleuren'...

Als je met wat ouder materieel rijdt, zoals ik, dan heb je stomers met zilverkleurige, glimmende velgen. Zelfs als verweren van locomotieven een brug te ver is, kun je met het rood verven van de wielranden en naven de optiek al flink verbeteren. Laten we dus zeggen: zo'n loc in de staat brengen alsof deze net uit de 1:1 fabriek is gekomen.

Ik doe dat door die zilveren randjes heel lichtjes op te schuren met fijn schuurpapier (ik raak het nauwelijks aan, hoor), en daarna af te nemen met wat wasbenzine of terpentine.
Daarna met een kwastje van het midden uit de wielen rood verven (ik gebruik Revell 36).Als je de wielen steeds een kwart slag draait, kun je de kwast vrij vlak vanuit het midden naar onderen bewegen. Mocht er wat rood op het loopvlak komen, kun je dit voorzichtig met een tissue weer weghalen. Eventueel kan dat na het drogen van de verf ook nog met een railgum. Zorg ervoor dat je steeds weinig verf op je kwast hebt, zodat er geen klodders op of in de lagers en draaipunten komen.

Als voorbeeld de "voor" en "na" van deze BR53 Borsig.






Natuurlijk pak je dan ook de plastic draaistellen van de tender even dunnetjes mee...
Wat mij betreft is dit de grootste optische verbetering met de minste moeite en het kleinste risico een loc te verprutsen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Zilte

  • Gast
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #58 Gepost op: 11 juli 2020, 11:44:50 »
Wel grappig om te zien, hoe je een eigen interpretatie geeft aan de loc. Deze loc is namelijk wel ontworpen, maar nooit gebouwd. Dat geeft natuurlijk veel vrijheid om te doen, wat je wil.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #59 Gepost op: 11 juli 2020, 16:59:41 »
Volgens mij kunnen we wel een heel topic vullen met locomotieven, treinstellen en wagons die nooit in het echt hebben bestaan, maar wèl met droge ogen door verschillende fabrikanten op de markt zijn gezet.  ;D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Zilte

  • Gast
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #60 Gepost op: 12 juli 2020, 06:40:45 »
Misschien je volgende project na de verschillende schalen. Ik houd je niet tegen. :D

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #61 Gepost op: 12 juli 2020, 10:17:21 »
Dat heb je mooi gefixt. Veel beter als de originele modellen.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #62 Gepost op: 12 juli 2020, 10:20:26 »
Dank Jack.

Tsja,
Volgens mij kunnen we wel een heel topic vullen met locomotieven, treinstellen en wagons die nooit in het echt hebben bestaan, maar wèl met droge ogen door verschillende fabrikanten op de markt zijn gezet.  ;D
En waar de fabrikanten nog niet wild genoeg zijn in hun fantasie, maken we gewoon zelf de nodige 'had gekund' modellen. Ik tenminste wel.
Vooral op smalspoor wordt daar de nodige vrijheid genomen (en terecht), dus waarom ook niet op normaalspoor? OK, daar werden misschien geen hele locs gebouwd, maar ik heb wel foto's gezien van 'niet organieke' uitbreidingen of aanpassingen op locs en wagons die dan ergens in een loods waren gefabriceerd.
Er heeft sowieso meer op rails gerold en gereden dan in de analen is terug te vinden. Inventiviteit vind je niet alleen in 1:87  ;D
(hé, nu lijkt dit opeens een kort pleidooi  voor enige artistieke vrijheid geworden)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #63 Gepost op: 12 juli 2020, 10:35:49 »
Ik denk weet dat @Rob daar een punt heeft. Dat is ook precies het leuke van veld- of smalspoor; je hebt alle vrijheid van wat je op je baantje kunt laten rijden, zonder dat iemand kan zeggen dat het nooit bestaan heeft.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Zilte

  • Gast
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #64 Gepost op: 12 juli 2020, 10:41:34 »
Hmmm, ik geloof, dat men zich wat aangevallen voelt. Dat was niet de bedoeling. Ik vind het juist mooi, dat een ieder z'n eigen interpretatie heeft binnen de hobby.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #65 Gepost op: 12 juli 2020, 11:37:54 »
Hmmm, ik geloof, dat men zich wat aangevallen voelt.
Hmmm... daar geloof ik niks van. Wat ik veel eerder geloof is dat aangedragen onderwerpen, bijvoorbeeld over het wel of niet echt bestaan van rollend materieel, weer een leuke draai geven aan een draadje.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #66 Gepost op: 12 juli 2020, 12:02:30 »
Zilte,
Geen probleem hoor. Inderdaad een leuke draai en het geeft wat meer diepte, toch?
(Als ik me ooit aangevallen voel, dan laat ik dat wel veel directer weten  ::) )
Maar goed dat je het benoemt. Dan weten we allemaal weer waar we aan toe zijn.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #67 Gepost op: 5 augustus 2020, 20:53:02 »
Goed.... Weer even terug naar wat ik wilde laten zien: verbeteren van het uiterlijk van een loc met een laag risico. Dit keer een minder controversieel voorbeeld: een jaren 70 Fleischmann model van de BR50 met cabinetender...

Wat heb ik gedaan:
- Velgen van de wielen rood geverfd
- Drijfwerk lichtjes met 'gun metal' geverfd om de nikkelglans wat te temperen
- Ketel en tender in matte doorschijnende lak gezet (Tenderdeuren, machinistenhuis en windleiplaten blijven glans)
- Treeplanken en kolen in de matzwarte verf
- Met potlood over de treeplanken gekrast en de kolen 'gestippeld'.

Dat geeft subtiele verschillen tussen een onbehandelde en behandelde loc.




Het gaat dus nu vooral om de wielen, het drijfwerk en verschillende tinten zwart op loc en tender.




Ik vind dit een mooie basis. De loc kan zo blijven, of van hier uit nog wat verder worden verweerd.
(al denk ik dat ik nog wel iets meer karakter ga toevoegen)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #68 Gepost op: 8 augustus 2020, 20:06:38 »
In het vorige bericht was de BR50 min of meer in de toestand af fabriek of net uit groot onderhoud.
Daar ga ik niet heel veel aan doen, alleen een beetje vuil toevoegen.

Met wat midden-bruin die tamponnerend als dry-brush onderaan is opgebracht, wordt er opwaaiend vuil dat zich heeft vastgezet gesimuleerd.




Dit zelfde 'vuil' zit ook een beetje bovenop de loc.




En als laatste komt er nog een hele lichte wet-wash van donkerbruin/zwart op het onderstel.




En daarmee is deze loc wat mij betreft klaar.
Binnenkort maar weer eens een diesel ter hand nemen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Locomotieven verweren met de kwast - stappenplan tenderloc
« Reactie #69 Gepost op: 16 januari 2021, 16:53:46 »
De Piko BR 86 heb ik al een paar maanden.




Na de reparatie van het drijfwerk , ombouwen van de koppelingen, inbouwen LED verlichting aan de voorkant en een geluidsmodule, was het tijd om deze loc optisch te verbeteren. De loc is door de eerste eigenaar op 8 november 1977 in de toenmalige DDR gekocht, dus over garantie hoef ik me geen zorgen te maken  ;D

Voor deze tenderloc heb ik een stappenplan:
  • Inspiratie opdoen door voorbeelden uit het grootbedrijf te bestuderen
  • Dan de loc voorzichtig met een sopje wassen
  • De loc in 'fabriekskleuren' brengen
  • Ketel verweren
  • Vuil aanbrengen: kalk en vastgezet opwaaiend stof
  • Roet en vet met sterk verdunde zwarte en zwart/bruine verf
  • De laatste hand...

Goed, daar gaat-ie dan.

1. Inspiratie uit het grootbedrijf
Op Youtube kwam ik deze BR86 tegen.



De ketel heeft enige roestaanslag, maar de watertanks zijn redelijk schoon. Dat neem ik mee.

2. Wassen
Verf hecht vrij moeilijk op plastic, maar vetvrij maken helpt. Ik doe een lauwwarm afwassopje in een kommetje en doop hierin een kwast om de loc voorzichtig te schrobben. Voorzichtig, want ik wil geen water in de motor en zeker niet in de elektronica. Ook probeer ik om (te veel) water tussen de draaiende delen te voorkomen.
Afdrogen met een tissue en daarna goed laten nadrogen.

3. Fabriekskleuren
Zeker bij wat oudere modellen, komt het kleurenschema van het model niet helemaal overeen met het origineel. Vaak is dit
op te lossen door het nodige rood verven:
- De wielnaven en -velgen
- De bufferdelen die aan het frame vast zitten
- een randje van de loopplank boven de cilinders
- de verticale stangen van de trappetjes bij de cabine




Eerlijk gezegd vind ik dit de belangrijkste stap in het optisch verbeteren. Zelfs als je hier stopt is deze 43 jaar oude loc al een stuk acceptabeler geworden.

4. Ketel verweren
De ketel wordt eerst mat zwart geverfd. Ik laat de watertanks ongemoeid: bij het origineel waren deze ook nog zijdeglans zwart. Het zwart eerst goed (een nachtje) laten drogen.
Dan komt er wat roestkleur. Ik meng wat oker, bruin en roodbruin en tamponeer dat op de ketel met een vrij droge kwast. Daarna nog  'deppen' met een schone kwast om de kleur verder te temperen.






De roestkleuren drogen me iets te intens op. Maar deze worden later met een dunne zwarte laag verder teruggebracht.

5. Vervuilen
Als eerste wat kalkaanslag bij de vulgaten van de watertanks. Een heel klein beetje witte verf 'naar beneden trekken'. Soms komt er dan te veel wit aan de onderkant, en dan trek ik het wit met een schone kwast van onder naar boven weer terug.




Vervolgens opwaaiend vuil Ik heb een heel droge en vrij stugge penseel met oker gebruikt om van onder een klein beetje naar boven 'vuil' aan te brengen. Wat meer aan de voor- en achterkant en een beetje extra bij cilinders en deuren






6. Roet en vet
Als laatste komt er roet op de ketel, en het dak van de cabine.
Hiervoor gebruik in matzwarte verf dat 1 op 1 is verdund. Deze verf wordt dun (liefst niet dekkend) op de ketel gezet. Strijkrichting van boven naar beneden. En geen verf op de watertanks.
Vervolgens hetzelfde met het dak en de bovenkant van de cabine en de bovenkant van de kolenbunker.

Het drijfwerk en de wielen krijgen nog een laag vet: matzwart, bruin en terpentine ongeveer in de verhouding 1:1:4. Deze zeer dunne verf wordt met een vrij droge kwast aangebracht, zodat er (bijna) geen verf in de bewegende delen komt te zitten.
Als het drijfwerk is behandeld, laat ik de loc zo snel mogelijk rijden tot de verf droog is.




Daarmee is de loc zelf klaar.

7. De laatste hand
Nog een paar dingetjes:
De kolenvoorraad is ook matzwart geverfd en met potlood hier een daar aangestipt. Al kun je natuurlijk ook echte kolen gebruiken.
Deze loc heeft de motor in de cabine, maar met een machinist valt die ook wat minder op. Ik heb een Preissertje net boven de middel afgesneden.


^ De BR 86 in bedrijf. Op de achtergrond het kleine zusje: de BR 64


Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #70 Gepost op: 16 januari 2021, 18:10:30 »
Ziet er top uit Rob!
best knap zonder airbrush  :)

Groet Mies

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #71 Gepost op: 16 januari 2021, 22:52:49 »
Dank je, Mies.
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #72 Gepost op: 17 januari 2021, 10:49:05 »
Wauw ... mooi werk Rob. Ik vind dat dat verouderen je steeds beter af gaat. Deze loc is je tot nu toe mooiste creatie man. Niet van echt te onderscheiden.  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #73 Gepost op: 10 september 2021, 15:02:10 »
Zo heel rustig aan hier en daar en af en toe de hobby weer aan het oppakken. Zo is afgelopen weken een loc technisch en optisch onderhanden genomen...



Het is een HAMO (Märklin gelijkstroom) BR74. Voordeel van dit merk is de grote binnenruimte voor een geluidsmodule (wegens het ontbreken van het omschakelrelais) en een gunstige prijsstelling.
Deze loc was van 1969 tot 2003 in het programma, en dus optisch nogal gedateerd (technisch ook, maar dat is een ander verhaal)... Met name al het glimmende ijzer is niet meer van deze tijd. Maar met een beetje verf kom je een heel eind  ;D.
Hetzelfde stappenplan als eerder bij de BR86 is ook op deze loc losgelaten...


^ Met het nodige rood komt de loc in "fabriekskleuren". De vaste stangen van de stoom-besturing zijn nu ook rood en daarmee komt het ijzerwerk al wat meer in proportie.

Dan wat verweren...


^ Matzwarte ketel en wat roest, vuil en kalk....

Ik ben door mijn personeel heen. Maar de loc is verder klaar voor de winterdienst...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #74 Gepost op: 10 september 2021, 16:05:12 »
Grappig, ben toevallig van de week begonnen met wat wagons.
Loc gaat er al aardig gebruikt uitzien.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0