Auteur Topic: Locomotieven verweren met de kwast - nu ook wagons  (gelezen 34396 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #75 Gepost op: 10 september 2021, 16:41:25 »
Lekker Rob. Nog een beetje roest hier en daar. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Locomotieven verweren met de kwast - nu ook wagons
« Reactie #76 Gepost op: 11 september 2021, 19:24:53 »
Bedankt, Tom en Pierre.

Deze loc blijft redelijk 'schoon'. Ik heb nog een BR 043 op stapel staan die behoorlijk vuil gaat worden, vanwege dikke zwarte klodders van de vorige eigenaar.... Maar dat is voor later.

Ondertussen werd ik geïnspireerd door de wagons van @iTom . Een redelijk deel van het bestand aan goederenwagons heeft bij mij een donkere wet-wash gekregen, met wat drybrush bij de lagers, maar zo af en toe een wagon met wat extra karakter is toch ook wel leuk.

Ik heb één van de goederentreinbegeleidingswagons met groentinten behandeld, bij de andere zijn de metalen delen en gerepareerde planken in bruintinten gedaan.




Bij twee bakwagons met planken is het "metaal" een donkerder bruin geworden en zijn wat "planken" vervangen.


^ Voor de foto zijn (uitneembare) ladingen in de bakwagens gedaan.


Het zijn nog niet de kunststukjes van de meester, maar er is een begin :)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...
The following users thanked this post: iTom

Offline Henry

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 106
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
Re: Locomotieven verweren met de kwast - nu ook wagons
« Reactie #77 Gepost op: 12 september 2021, 16:05:57 »
Leuk gedaan, ziet er best kunstig uit.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Locomotieven verweren met de kwast - nu ook wagons
« Reactie #78 Gepost op: 12 september 2021, 18:27:33 »
Cool! Nou die rails nog...
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Locomotieven verweren met de kwast - nu ook wagons
« Reactie #79 Gepost op: 3 februari 2023, 22:16:34 »
Ik ben een beetje op de Amerikaanse tour de laatste tijd. Voor mij zijn dat lange slepen met grote locomotieven er voor.
Om die lange sleep een beetje betaalbaar te houden, heb ik wat partijen met oude of speelgoedwagons aangeschaft. Die speelgoedwagons zien er erg plastic-achtig uit, maar daar is wel iets aan te doen.




Als eerste krijgen de wagons een matte doorschijnende laklaag.
Vooral in de gele wagons zijn half doorschijnend. Bovendien denk ik dat Union Pacific (of andere spoorwegmaatschappijen) de binnenkant van hun vrachtwagons niet met dure gele verf schilderden. Dus maak ik de binnenkant een soort van menie / roest bruin-rood. Zelf vind ik het contrast van binnen en buitenkant ook wel beter werken.




De zelflosser was al door de vorige eigenaar mat gelakt. Bij het verven van de binnenkant pakte ik de wagon per ongeluk op met de bruin-rode verf aan mijn vingers. Toen ik de verfvlekken met een WC papiertje uitsmeerde, gaf dat eigenlijk wel een aardig effect. Later heb ik daar nog met een ander bruin wat roestvlekken aan toegevoegd.

Als laatste heb ik bij de bakwagens de randen wat contrastkleur gegeven: grijs op de blauwe en bruine wagon en bruin op de gele.




En daarna heeft de blauwe nog wat oker "stof" an de onderkant gekregen.




Niet heel zwaar verweerd, maar het ziet er in ieder geval niet meer heel erg uit als goedkoop plastic speelgoed.




Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Locomotieven verweren met de kwast - nu ook wagons
« Reactie #80 Gepost op: 4 februari 2023, 10:24:25 »
Wat een beetje vuil al niet kan doen. Mooi gedaan Rob. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: Bert