Auteur Topic: Locomotieven verweren met de kwast - nu ook wagons  (gelezen 34407 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #25 Gepost op: 26 april 2020, 18:08:30 »
Bedankt heren,

Al zit ik aan een verweer-productie lijn voor goederenwagons te denken... Massaproductie, dus.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #26 Gepost op: 26 april 2020, 19:05:40 »
Mooi resultaat Rob en ... op naar de volgende. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #27 Gepost op: 27 april 2020, 11:37:23 »
Bedankt, Pierre.

En de volgende is de V188.




Ik vind deze loc met het wijnrode velletje erg mooi, en daarom wil ik het redelijk schoon houden deze keer. Vooral wat accenten geven, eigenlijk. Ergens hier tussen in.




^Bron voor beide fotos: Die Seite der D311/V188/288 (http://www.e94114.de/V188_en.htm )

Op de onderste foto is, denk ik, de loc vrij recent uit het groot onderhoud gekomen. Maar dat kan op de modelbaan ook!

Eest maar eens aan het dak begonnen met verdunde donkerbruine verf in de kieren...




Op  dit bolle dak loopt de verdunde verf gauw naar beneden, waar het zich verzamelt bij de dakrand. Waar dat te veel wordt, heb ik met dezelfde, maar dan droge, penseel het overschot opgezogen. Ook op plekken waar ik hier en daar het dak heb geraakt of te veel zit werkt dit opzuigen goed.

Rob

Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #28 Gepost op: 27 april 2020, 13:52:29 »
Aangezien na elke verfbeurt de boel even moet drogen, kan ik mooi bij elke stap even fotootje maken en berichtje plaatsen.
Verder met het dak. De techniek die ik hier gebruik (ik klooi ook maar wat aan), is een dry brush van zwart. En dan komt er ook zwart waar ik het niet wil. Met een schone kwast 'duw' ik het zwart in de kieren en/of tamponeer de boel wat schoner. Als de verf al wat te droog is, dan veeg ik de schone kwast af met een tissue met wat terpentine. Het is vooral de truuk om het allemaal vrij droog te houden.




Het is toch weer wat 'viezer' dan ik had vooraf bedacht, maar ik vind het wel OK zo.
Misschien nog even een laatste dry brush met een lichter bruin over de dak roosters en dan zijn de zijkanten aan de beurt.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #29 Gepost op: 27 april 2020, 14:23:54 »
Het dak is perfect.
Verouderen is eigenlijk niet heel veel meer dan: wanneer ga je door en wanneer stop je. De kunst is om precies op het juiste moment te stoppen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #30 Gepost op: 27 april 2020, 19:50:17 »
Dank je, Wim,

Ik heb aan het dak eigenlijk niets meer gedaan...
Verouderen is eigenlijk niet heel veel meer dan: wanneer ga je door en wanneer stop je. De kunst is om precies op het juiste moment te stoppen.
Ja, dat klopt wel. En rustig aan met de verf, het wordt snel (te?) veel.

Ondertussen een één kant de roosters laten vollopen met verdund zwart en het frame nog ietsjes bruin. Het is nog niet helemaal droog, maar even een foto check.




Het grote rooster van de voorste loc mag nog iets meer zwart, maar verder is de indruk wel goed zo, vind ik....

Nu de ander kant ook nog en dan kunnen de trappetjes en handgrepen bij de deuren er op. Die zijn al 'gun metal' geverfd.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #31 Gepost op: 27 april 2020, 20:28:28 »
Ik kan me best voorstellen dat niet iedereen het aandurft om een net uit de doos gehaalde locomotief te versmeren, maar persoonlijk ik vind dit écht een opwaardering van je materieel.
Mooi werk!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #32 Gepost op: 28 april 2020, 14:04:45 »
Dank, je Wim,

Het was ook een erg stemmige foto in het avondzonnetje...

Iets minder stemmig, maar met de laatste hand gedaan (handgrepen/trappen bij de deur,  smeer op de buffers en een ruitenwisser voor de machinist) is de loc nu klaar.




Ik kan me best voorstellen dat niet iedereen het aandurft om een net uit de doos gehaalde locomotief te versmeren...

Dat geld ook voor locs die niet zo maar uit de doos komen, hoor :)
Ik zal eens kijken of ik met minimaal 'versmeren' (en dus risico) een loc kan doen en kijken wat het effect is.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #33 Gepost op: 28 april 2020, 17:15:07 »
Moet jij eens opletten: het duurt niet lang meer, dan krijg je de smaak te pakken en dan is je complete wagenpark geweatherd.  :o
Goed bezig.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #34 Gepost op: 28 april 2020, 20:54:17 »
Top ... Rob Ross. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #35 Gepost op: 28 april 2020, 22:30:50 »
Wim, Pierre,
Bedankt. Ik heb inderdaad de smaak te pakken... Help :-X
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #36 Gepost op: 3 juli 2020, 09:15:18 »
Het volgende 'slachtoffer' van de tand des tijds wordt: de BR70.

Maar voor dat de loc verouderd wordt, eerst de basis op kleur (zoek de verschillen  ;D )






- 'velgen' en naven van de wielen zijn nu rood
- drijfwerk stangen minder glans (gun metal)
- ketel en kolenbunker zijn mat(ter)
- bufferdelen rood

Dit was een personenlocomotief en die waren, denk ik, in de regel wat minder afgeleefd dan goederenlocs. Er rijdt nog een exemplaar rond, dat wel aardig de gebruikssporen laat zien zoals ik ga nastreven voor deze loc.



Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #37 Gepost op: 3 juli 2020, 17:38:12 »
Ondertussen weer even verder.

De ketel met verdunde middelbruine verf (1 deel verf op 2 delen terpentine) wat roestig gemaakt. Daarna met dezelfde verdunning met middelgrijs het dak, de bovenkant van de watertanks en de loopvlakken voorop gedaan

.


Dat is iets te grijs en bruin, maar dat op sommige plekken weer bijgewerkt met een vrij droge kwast met zwarte verf. Zo is de dom en de ketelsteun weer wat zwarter en ook de leidingen zijn weer zwart. En verder zijn de watertanks ook met wat verdund grijs bewerkt.

.


De luchttanks waren op enig moment met teveel zwart beklad. Maar met een schone kwast de boel wat naar links en rechts weggeveegd en dat gaf dit effect.

.


Ook het onderstel is wat met zwart bijgewerkt, maar dat wordt hier later zichtbaar als de loc weer in elkaar zit.
(eerst de boel even laten drogen)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #38 Gepost op: 3 juli 2020, 18:35:21 »
Je maakt er wel een vieze boel van Rob. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #39 Gepost op: 3 juli 2020, 18:57:45 »
 :) Zo is het Pierre!

En ongeduldig als ik ben heb ik het locje voorzichtig in elkaar en op de baan gezet.




Op de foto zijn de contrasten wat harder dan voor het oog. Maar zo is wel het idee van het "kleurenschema" goed te zien: De ketel vooral wat roestig, en de watertanks vooral wat kalkaanslag.

Ik kwam nog wat grijs of gun metal tegen in de kolenbunker. Dat nog even weggewerkt met wat mat zwart.

Dan nog even van beide zijden:





Hatsieflats, deze loc is weer bedrijfsklaar....




(oempf, wat zijn die wagons nog schoon)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #40 Gepost op: 4 juli 2020, 12:53:56 »
Het verouderen gaat je steeds beter af Rob. De verf loopt nu mooi in de naden.

Zeurpiet als ik ben heb ik natuurlijk wel weer een klein dingetje  ::). Persoonlijk vind ik het contrast tussen de roest en de kalkaanslag erg groot. Alleen de ketel is verroest en de rest niet. Dat lijkt me een beetje raar. Juist de waterkasten komen het meest in aanraking met water. Zou het niet beter zijn als je eerst alles roestig maakt en daarna de waterkasten voorziet van wat kalkaanslag met een dry-brush of zo?

Overigens zie ik achter de loc op de foto een gesloten goederenwagon staan met een prachtig verouderd dak. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Zilte

  • Gast
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #41 Gepost op: 4 juli 2020, 13:02:44 »
Ik onderschrijf wat Pierre zegt. Misschien eens het volgende in overweging nemen:
Ik heb ooit eens iets gelezen (mij wezenloos in mijn geheugen gezocht waar, maar niet gevonden), dat iemand het vervagen van de glans bereikte met een airbrush en het gebruik van zeeeeeeeeeer verdunde verf. De behandeling deed hij verschillende keren (meer dan 10, dacht ik). Misschien leuk om eens uit te proberen.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #42 Gepost op: 4 juli 2020, 13:46:11 »
Heren,

Bedankt voor de feedback. Daar kan ik mee verder...

Maar een beetje eigenwijs ben ik ook :). Ik heb bewust gekozen voor niet alles roestig, omdat ik meende  ook bij het voorbeeld te zien dat er een vage roestwaas over de ketel zat en vooral kalk op de watertanks.
Mijn redenatie: de ketel wordt heet, en roest dus anders (en sneller) dan daar waar koud water over een goed in de verf staand oppervlak stroomt.

Dat alles gezegd hebbende, zijn de kleuren op deze loc eigenlijk wat intensiever uitgevallen dan bedoeld.

Ik heb ooit eens iets gelezen (mij wezenloos in mijn geheugen gezocht waar, maar niet gevonden), dat iemand het vervagen van de glans bereikte met een airbrush en het gebruik van zeeeeeeeeeer verdunde verf. De behandeling deed hij verschillende keren (meer dan 10, dacht ik). Misschien leuk om eens uit te proberen.
Ik heb inderdaad het idee om volgende keer een 'waas' op deze manier aan te brengen (maar dan met de kwast, natuurlijk).

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #43 Gepost op: 4 juli 2020, 14:13:12 »
Dag @Robdv,
Wat ik nog wel eens doe is een gewoon zwart potlood gebruiken om bijvoorbeeld de leidingen op de ketel mee te behandelen. Betekent wel dat de ondergrond mat geschilderd moet zijn want op plastic werkt ’t niet.


Grafiet geeft een metaalachtig effect en dat werkt ook op bijvoorbeeld de metalen ringen die om een frabrieksschoorsteen zitten.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Robdv

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Man
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #44 Gepost op: 4 juli 2020, 14:26:42 »
Dag Wim,

Je schrijf de verkeerde Rob aan  :D jij bedoelde Robvd  en ik ben Robdv  :P  ....niet erg hoor zo blijf ik op de hoogte wat jij typ  ;D ;D
Dit was ook iets waar je al voor waarschuwde het gaat een keer fout. ;)

groetjes Robdv

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #45 Gepost op: 4 juli 2020, 14:43:31 »
Tsja, dat zat er een keer in, Rob  ;)

Dat potlood/grafiet is wel een idee, Wim Alleen moet je dat weer fixeren, denk ik?
Grafiet is natuurlijk vooral ook fijn om wielen en drijfwerken mee te behandelen: het is ook een smeermiddel.
En verder heb ik natuurlijk mijn vertrouwde 'gun metal' verf....

Ondertussen ben ik op de BR70 toch nog zwarte een w(a)as laag aan het aanbrengen om het bruin en grijs wat te verzachten.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #46 Gepost op: 4 juli 2020, 15:01:07 »
Je schrijf de verkeerde Rob aan  :D
Dat gebeurt wel eens: zo wordt ik ook nog wel eens verward met @WIM (oeps).
Robvd kan eventueel zijn naam aanpassen in gewoon “Rob” zo noemen anderen hem ook.  :)

Dat potlood/grafiet is wel een idee, Wim Alleen moet je dat weer fixeren, denk ik?
Nee, dat heb ik nooit gedaan. Omdat de ondergrond matte verf is houdt het prima. Ik gebruik het ook vaak op de versleten randen van roestige onderdelen. Dan lijkt het alsof het roestige eraf is door veelvuldig gebruik.
Maar, doe wat je het beste lijkt. Een scherp geslepen potlood vind ikzelf wat strakker werken dan een penseel.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #47 Gepost op: 4 juli 2020, 16:47:37 »
Robvd kan eventueel zijn naam aanpassen in gewoon “Rob” zo noemen anderen hem ook.  :)
... bij deze :)

Verder is dat potlood nog wel een goed idee voor roosters en zo, Wim...


Ondertussen is de zwarte waas weer droog. Op de foto is het contrast nog steeds 2x zo hoog als voor het oog. Dus wat je nu op de foto ziet is ongeveer hoe de loc voor het oog toonde voor de laatste behandeling. Dus deel dat nog een keer door 2 en dan heb je het werkelijke beeld (snappen jullie het nog?).




Helaas ben ik nu wat glans van de waterkasten kwijt. Plasticglans vind ik niet zo erg, zolang het maar niet overal zit  8)

Maar weer wat geleerd... Deze is wel OK zo. Op naar de volgende.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #48 Gepost op: 4 juli 2020, 19:05:15 »
@Rob goed gekozen naam.
Aangenaam kennis te maken.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Locomotieven verweren met de kwast
« Reactie #49 Gepost op: 5 juli 2020, 16:04:06 »
 :D

De volgende. Kijken of we wat geleerd hebben om de loc subtiel te verouderen.
Ik neem de BR91. En aangezien ik vaak met teveel aan verdunde verf zit, neem ik de BR57 gelijk ook maar mee.





Van de BR57 maak ik eerst de wielen (velgen en naven) rood. Op zich is dat al een hele verbetering. Maar verder met de de droog-waas techniek (zo noem ik de sterk verdunde verf dunnetjes opbrengen dan maar) begonnen in donkerbruin. De mengverhouding is één in verf gedoopte penseel op een plasje terpentine waarin de penseel wordt uitgespoeld.




De BR91 krijgt deze waas over de hele ketel, de BR57 alleen bij de vuurkist en rookkamer. Ik bedacht me dat ik vergeten was de ketel in mat vernis te zetten, dus dat heb ik daarna alsnog gedaan. Ook het dak is mat(ter).






Dit is nauwelijks zichtbaar en het gaat wel héél subtiel zo :), maar daarmee wel wat meer controle over hoe snel/ver de vervuiling gaat....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...