Auteur Topic: Rottenkraftwagen - Werkploegwagen  (gelezen 8068 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Rottenkraftwagen - Werkploegwagen
« Gepost op: 28 februari 2020, 00:13:40 »
In de loods wordt op mijn baan een werkploegenwagen in elkaar geflansd. Het is een bouwsel dat geïnspireerd is op lichte werk treintjes, zoals deze Duitse Rottenkraftwagen




Ik heb nog een onderstel van een voormalige ketelwagon liggen, een cabine van een Märklin vrachtwagen, een motortje met conische tandwielen uit Rijswijk Houten en een Feischmann bak. Kijken of daar zelf een Rottenkraftwagen van gemaakt kan worden.




Na wat zaagwerk en het verwijderen van overvloedige trappetjes kom ik op zoiets uit.




Ik vind dat hekje achterop wel aardig. Maar misschien kort ik de achterkant nog wat in. En nog een bak er op.
Eerst nog maar een nachtje over slapen....

Rob

Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Rottenkraftwagen - Werkploegwagen
« Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2020, 08:43:01 »
Dat zijn de leuke projecten Rob en het idee is al goed zichtbaar. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Dat motortje heb je uit Houten. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rottenkraftwagen - Werkploegwagen
« Reactie #2 Gepost op: 28 februari 2020, 09:47:14 »
Oh ja, uit Houten. Ik heb het aangepast.
Dat zijn de leuke projecten Rob....
Ik vrees dat jij met je bouwsels de aanstichter bent, Pierre  :D

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Rottenkraftwagen - Werkploegwagen
« Reactie #3 Gepost op: 28 februari 2020, 10:22:59 »
Eerst nog maar een nachtje over slapen....

Beste Rob, ik ben benieuwd of het nachtje slapen nog nieuwe inzichten heeft gegeven.  ;)
Leuke uitdaging, succes!

Groet, Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Rottenkraftwagen - Werkploegwagen
« Reactie #4 Gepost op: 28 februari 2020, 15:18:01 »
Om te beginnen vind ik het knap dat je het onderstel rijdend hebt gekregen. Uit eigen ervaring vind ik dat al een prestatie.
Aan de zijkant van de motorkap zat natuurlijk de wielbak en die heb je er afgehaald. Ikzelf zou misschien de zijkant -vanaf de radiator tot aan de cabine- eruit hebben gehaald en daar nieuwe zijkanten in hebben gezet.
Maar misschien ben ik wat te vroeg met mijn ietwat irritante feedback.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rottenkraftwagen - Werkploegwagen
« Reactie #5 Gepost op: 28 februari 2020, 18:48:54 »
Dank voor de terugkoppeling, heren

Beste Rob, ik ben benieuwd of het nachtje slapen nog nieuwe inzichten heeft gegeven.  ;)
Nou, zeker!. Het inzicht was: eerst maar eens de motor en stroomafnemers inbouwen. En de achterkant blijft lang, zodat ik wat meer ruimte heb voor lood.

Om te beginnen vind ik het knap dat je het onderstel rijdend hebt gekregen.
Dat was nog niet zo, maar is inderdaad gelukt ondertussen, zie hieronder  :D

Ikzelf zou misschien de zijkant -vanaf de radiator tot aan de cabine- eruit hebben gehaald en daar nieuwe zijkanten in hebben gezet.
Maar misschien ben ik wat te vroeg met mijn ietwat irritante feedback.  ::)
Nou, op de foto zag deze kant er inderdaad verschrikkelijk uit. De hele zijkant vervangen is ook een idee. Eerst even kijken of ik het nog een beetje kan bijwerken nu de lijm droog is....
En jouw feedback helpt, hoe irritant ook  8) (valt mee, hoor).

Ondertussen is dus begonnen aan de mechanische en elektrische uitrusting....

De stroomafnemers. Ik heb 2 messingstrips geknipt en gebogen. Deze buigen over de wielen en nemen stroom af van de flens. Twee drupjes secondenlijm houdt de stroomafnemer op z'n plek.




Dan de aandrijving. Bij het motortje zit een conisch tandwiel dat klem over de wiel as schuift. Het geïsoleerde wiel kan vrij makkelijk van de as af, en dan kan het tandwieltje er op.




De motor komt tegen de onderkant van de wagon.




Dan met een stukje gerecycleerd dubbelzijdig plakband en gewoon plakband het motortje even vastgezet. Een paar draden er aan en een paar blokjes lood er op en dan is het tijd voor een eerste proefrit.




Het rijdt bijzonder langzaam, maar dat is niet zo erg voor een 'Rottenkraftwagen'. De stroomopname daarentegen is verbazingwekkend goed. Het kruiswissel op de foto is een notoir punt maar dit karretje rijdt er moeiteloos overheen.

Dan alvast even een tractie-test. Het motortje met vertraging is sterk genoeg, maar is er genoeg grip op de rails voor de werktrein? Dus even een test de helling op met de 2 wagons die ik in de werktrein mee wil nemen. Voorlopig wordt even geduwd en het slipt wat, maar het valt niet tegen....




Tot zover weer....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Rottenkraftwagen - Werkploegwagen
« Reactie #6 Gepost op: 28 februari 2020, 19:07:36 »
Nou, op de foto zag deze kant er inderdaad verschrikkelijk uit.
Ik blij dat we elkaar goed genoeg kennen zodat we over en weer eerlijke feedback kunnen geven.
Dat motortje heb je mooi onder dat onderstel weggebouwd en een bruikbaar idee voor mijn Egger-Bahn werklocje.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Rottenkraftwagen - Werkploegwagen
« Reactie #7 Gepost op: 28 februari 2020, 19:25:50 »
Dat wordt weer een technisch hoogstandje! Ik vind het altijd interessant hoe mensen bepaalde dingen oplossen en heb daar groot respect voor.

En Wim irritant? Welnee, een beetje lastig af en toe misschien (Maar dat heb je met oudere mensen  :P)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Rottenkraftwagen - Werkploegwagen
« Reactie #8 Gepost op: 28 februari 2020, 19:35:07 »
Ja Rob ... dat heb je weer mooi in elkaar geflanst. Netjes hoor. Leuk zo'n project ;)

Het motortje loopt inderdaad mooi langzaam. Dat komt door de extra vertraging die er in zit. Bovendien is het motortje 12 Volt en jij gebruikt "vol gas" iets van 10 volt meen ik.

En Wim irritant? Welnee, een beetje lastig af en toe misschien (Maar dat heb je met oudere mensen  :P)

Yep ...  ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rottenkraftwagen - Werkploegwagen
« Reactie #9 Gepost op: 29 februari 2020, 21:56:47 »
Dank heren...

Ik blij dat we elkaar goed genoeg kennen zodat we over en weer eerlijke feedback kunnen geven.
Zo is't.

Het motortje loopt inderdaad mooi langzaam. Dat komt door de extra vertraging die er in zit. Bovendien is het motortje 12 Volt en jij gebruikt "vol gas" iets van 10 volt meen ik.
Dat klopt, ik zit net onder de 10 Volt. Maar ik heb me neergelegd bij rangeersnelheid als maximum.

Ondertussen is het motortje gemonteerd (gelijmd), en zijn de draden aan de stroomafnemers gesoldeerd. Ik heb een paar extra draden voor verlichting die nog ingebouwd gaat worden.
Verder is er een koppeling aan de achterkant gemaakt. Daarna kon worden begonnen aan het bakje.




Ik gebruik alleen de randen. Het bakje wordt wat smaller, korter en de vloer komt wat hoger te liggen om ruimte te geven aan de stroomafnemers (deze kunnen wat op en neer bewegen) en een extra plak lood.




Nu kijken hoe ik de vloer en cabine er op ga maken. Hier ligt de cabine nog los voor een indruk van het wagentje.




Rob



Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Rottenkraftwagen - Werkploegwagen
« Reactie #10 Gepost op: 1 maart 2020, 13:21:25 »
IK vind het een heel geinig ding Rob. Goed gemaakt. Vooral de constructie van de stroomafnemers is heel slim bedacht. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Rottenkraftwagen - Werkploegwagen
« Reactie #11 Gepost op: 1 maart 2020, 16:27:31 »
Die @Robvd kun je best om een boodschap sturen.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rottenkraftwagen - Werkploegwagen
« Reactie #12 Gepost op: 1 maart 2020, 17:17:41 »
Wim, Pierre, dank.

Die ]Robvd kun je best om een boodschap sturen.  :D
Het begint inderdaad wat op een boodschappenwagen te lijken :P

Ondertussen ben ik nog aan het twijfelen over de verhoudingen van de cabine. In het voorbeeld kun je in de cabine staan (en misschien op een hoge kruk zitten). Deze vrachtwagencabine is dan te laag, maar heeft wel weer karakter.
Ik heb er even snel een kartonnen vloertje in geknipt om e.e.a. wat beter te kunnen beoordelen, en dan lijkt het wel weer mee te vallen...




En dan nog met tijdelijk personeel...




Nou ja. De vloer is open voor suggesties, ideeën en meningen ;D

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Rottenkraftwagen - Werkploegwagen
« Reactie #13 Gepost op: 1 maart 2020, 23:09:07 »
Ondertussen ben ik nog aan het twijfelen over de verhoudingen van de cabine.
Als ik naar de 1:1 foto kijk dan lijkt dat ding op die wagon van een wat forser formaat. Ik vind dit een lastige.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Rottenkraftwagen - Werkploegwagen
« Reactie #14 Gepost op: 2 maart 2020, 09:03:05 »
Het hoeft toch ook niet precies het zelfde te worden als het voorbeeld? Ik zou een strookje onder de cabine zetten om iets te verhogen en te laten aansluiten op de vloer en daarmee gelijk de wielkasten mooi afdekken. Misschien nog wat glas er in en het dan zo laten.

Ik vind het wel wat hebben dit voertuigje Rob. Heeft niemand op zijn baan. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Rottenkraftwagen - Werkploegwagen
« Reactie #15 Gepost op: 2 maart 2020, 13:41:40 »
Pierre heeft gelijk: het is een bijzonder project.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rottenkraftwagen - Werkploegwagen
« Reactie #16 Gepost op: 3 maart 2020, 18:18:21 »
Wim, Pierre,

Bedankt voor het meedenken. Ik denk dat ik het voor nu bij deze cabine laat. Ik maak het er zo op, dat-ie er af kan en altijd nog vervangen kan worden.
Ondertussen gaan de hekjes en trappetjes van de ketel gebruikt worden als "omheining" aan de voorkant.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rottenkraftwagen - Werkploegwagen
« Reactie #17 Gepost op: 6 maart 2020, 20:59:52 »
Naast hekjes aan de voorkant heb ik ook weer de bufferbalk aan de voorkant gemaakt.
Vandaag was ik even in de lokale hobbywinkel voor een zeegroen verfje. Maar daar lag ook een vulmiddel voor plastic. Dus daarmee alvast een eerste verflaagje op de bak gezet en de cabine geplamuurd.


^ het plamuurwerk moet nog even goed geschuurd worden als het goed droog is.


Ik denk dat ik de 'ramen' voorlopig even zo laat. Ik kan ze open maken, maar dit oude vrachtwagen model is van dik plastic gemaakt. Ik denk dat ramen dan niet veel mooier zijn....

Maar eerst eens kijken wat ik met de verlichting ga doen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Rottenkraftwagen - Werkploegwagen
« Reactie #18 Gepost op: 6 maart 2020, 21:10:00 »
Met zo'n plamuurlaagje en verfje ziet het er al weer heel anders uit Rob. Goede kleur ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Rottenkraftwagen - Werkploegwagen
« Reactie #19 Gepost op: 6 maart 2020, 21:53:15 »
Ik denk dat met een echt rottenkraftkleurtje het een echt rottenkraftwagentje wordt. Wat die Duitsers toch meester zijn in het verzinnen van de meest wonderbaarlijke namen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rottenkraftwagen - Werkploegwagen
« Reactie #20 Gepost op: 7 maart 2020, 19:13:38 »
Dank heren.

De verlichting
(in deze update is het verfwerk nog niet klaar, dus dat is nog wat vlekkerig en bladderig)

Ik had nog wat kleine LEDs liggen in geel en een (niet zo warm) wit. Dus heb ik geel gebruikt. Dat vond ik wat beter passen dan helder wit. Verder maak ik gebruik van een gelijkrichter met Elco, dus geen wisseling in de rijrichting. Ik stel me voor dat dit karretje sowieso weinig achteruit rijdt. En als-ie dat doet, dan hoeft dat niet met sluitlichten, maar eerder met 'gewoon' licht.
Met de gelijkrichter en Elco is de verlichting nauwelijks afhankelijk van de rijstroom en brandt deze bij elke snelheid even fel.

De lampen worden aan de reling (of hoe heet dat ook al weer bij treinen) gemonteerd. De aansluitdraden zijn tevens de reling aan de voorzijde.


^ De aansluitdraden van de eerste LED zijn gebogen


^ De LEDs worden in serie geschakeld en zijn aan de voorzijde aan elkaar gesoldeerd


Dan kan gaat de boel in de zwarte verf om zoveel mogelijk vals licht te voorkomen (zal nog 1 of 2 keer moeten). Daarna kan alles worden aangesloten.


^ Gelijkrichter, 1k weerstand en een 47uF Elco.


Vloertje er op en dan wordt 't al wat.


^ De vloer zit nu gelijmd. Als het goed is hoef ik niet meer onder de vloer te werken.....


Deze verlichting geeft wel een aardig effect, vind ik.




Tsja, de foto's zijn altijd een goede check hoe de boel er echt uit ziet.
Dat rechter lampje zit een beetje scheef, nog even recht buigen.
Ik moet nog iets aan de 'ramen' doen. Ik denk een midden of donker grijs, maar dan ik hoogglans.
En het lakwerk kan ook nog beter (maar dat wist ik al).

Dan is de volgende stap: aan de onderkant het motortje wegwerken. Ik denk dat er twee loden platen langs gaan.

Tot zover weer even.
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Rottenkraftwagen - Werkploegwagen
« Reactie #21 Gepost op: 7 maart 2020, 19:39:30 »
Klasse Rob, dat zie er al mooi uit!

Groet, Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rottenkraftwagen - Werkploegwagen
« Reactie #22 Gepost op: 12 maart 2020, 15:56:51 »
Bedankt Johan.

Ondertussen is de onderkant bijgewerkt, er wat aan de kleur gedaan en is er een kleine kraan in aanbouw....

Wat lood langs de motor en vertragingskast.




Dan wat details...
Ik vond nog wat perrondelen, waar wel een klein hijskraantje mee gemaakt kan worden. De eerste versie (linksonder) was me iets te schuin omhoog. De tweede (rechtsonder) is wat lager.




De kraan komt achterop het balkon, vastgezet met een stevige plaat.




Een zwart/gele waarschuwingsrand aan de voorkant. Een plaatje van internet gehaald, samengevoegd en afgedrukt in verschillende formaten. Daarna de goede maat uitgeknipt.




En zo wordt het al wat.






Het wagentje heeft voldoende grip om zelf tegen een 3% helling op te rijden of 2 wagons te trekken op de vlakke baan. Maar met wat extra ballast in het bakje kan de trekkracht wat groter worden. Nu vind ik een gewoon blok lood wat grof. Dus ik maak iets wat lijkt om lading onder een canvas zeil. Maar dat komt dan weer later...
Oh ja, en die kraan moet ook nog worden afgewerkt.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Rottenkraftwagen - Werkploegwagen
« Reactie #23 Gepost op: 12 maart 2020, 16:16:04 »
Ik weet niet of je een beetje een sportvisser bent, maar in hengelsportwinkels verkopen ze loodjes. Als je wat H0-kisten hebt dan kun je die vullen met loodjes en die kun je dan links- en rechtsvoor op je rottenkraftwagen zetten als gereedschapskisten (of om het begripvol te zeggen: Werkzeugkasten). Je vangt dan twee vliegen in één klap:
1 je hebt toename van gewicht
2 Je hebt geen zeurpieten meer die lopen te piepen over de zijkanten van je motorkap.
Volgens mij is dit een typische win-win-situatie.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rottenkraftwagen - Werkploegwagen
« Reactie #24 Gepost op: 12 maart 2020, 16:31:35 »
Ha Wim,

Hier zitten nog wel wat (vis)haken en ogen aan  :)

Ik weet niet of je een beetje een sportvisser bent, maar in hengelsportwinkels verkopen ze loodjes. Als je wat H0-kisten hebt dan kun je die vullen met loodjes en die kun je dan links- en rechtsvoor op je rottenkraftwagen zetten als gereedschapskisten (of om het begripvol te zeggen: Werkzeugkasten). Je vangt dan twee vliegen in één klap:
1 je hebt toename van gewicht
2 Je hebt geen zeurpieten meer die lopen te piepen over de zijkanten van je motorkap.
Volgens mij is dit een typische win-win-situatie.  8)

Volgens mij mag lood niet meer aan je vislijn (om loodbelasting in het oppervlakte water te voorkomen, vooral als het er af valt of de lijn breekt), en is vislood uit de schappen gehaald. Ik heb nog wel eea aan daklood en brokjes liggen, dus daar kan het ook mee, maar...
Ik wil gewicht achterop: daar zit de aandrijving. Met meer gewicht op de vooras wordt de trekkracht alleen maar minder.

Maar die gereedschapskisten (zonder lood) kunnen natuurlijk wel! Ik heb nog wel wat h0 kisten liggen, eens kijken of dat werkt.
Eén vlieg in één klap is ook niet gek.  ;D

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...