Auteur Topic: Zelfbouw Schaapskooi  (gelezen 3918 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline L. V. O

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 81
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Leon
Zelfbouw Schaapskooi
« Gepost op: 4 november 2019, 19:01:29 »
Zo, na mijn voorstel topic van maanden geleden wordt het eens tijd om een eerste project topic aan te maken.

Zoals de titel misschien al doet vermoeden gaat het om een schaapskooi, ik ga hem zoveel mogelijk van hout bouwen om het zo realistisch als mogelijk te maken.

Na grondig research en foto'stte bekijken ben ik begonnen bij de bodem plaat:

Voor de fundering heb ik besloten om gebruik te maken van een plastic plaatje, waarop ik een hout constructie van extra lange lucifers maak die de uiteindelijke vorm gaat bepalen.


En dan is het tijd om te beginnen met het beplanken van de muren met roerhoutjes,
En gelijk maar even een stro vloertje van gras strooisel in gemaakt zodat mijn schaapjes er lekker zacht over kunnen lopen, deze moet nog geschilderd worden als het eindelijk droog is.

Dat was het dan voor nu.

Ik hoop dat dit kleine projectje niet te veel uit de toon valt bij al die andere prachtige projecten die hier te vinden zijn  :)

(en als jullie nog tips hebben over het schijven van een topic dan hoor ik het graag, zelfs na het grondig doorlezen van alle andere topic's heb ik nog steeds het gevoel dat er iets niet klopt  :-X )
lekker analoog gelijk en wisselstroom, veel zelfbouw, tijdperk 2 en 3, mix tussen de goeie oude Nederlandse industrie en landschap.

Leon

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Zelfbouw Schaapskooi
« Reactie #1 Gepost op: 4 november 2019, 19:46:25 »
Beste L.V.O.

Er is helemaal niets mis met dit topic of projectje. Integendeel.
Mooi kleine projectjes, zoals deze schaapskooi, zijn wat mij betreft heel inspirerend én laagdrempelig.

Origineel onderwerp, mooi uitgevoerd en duidelijk beschreven hoe je het gemaakt hebt.
Top! Kom maar door, zou ik zeggen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Zelfbouw Schaapskooi
« Reactie #2 Gepost op: 4 november 2019, 19:56:00 »
Een klein project valt zeker niet uit de toon. Ik vind het een heel leuk projectje. Ben benieuwd naar de verdere afwerking.

Ennuh ... het topic klopt helemaal hoor. Ik zie geen rare dingen. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Zelfbouw Schaapskooi
« Reactie #3 Gepost op: 4 november 2019, 23:00:05 »
Leuk! Iemand die hout als basismateriaal gebruikt. Vind ik persoonlijk veel fijner als kunststof (en ook nog milieuvriendelijker  ;))
Ik moest wel even opzoeken wat een schaapskooi precies is, kun je wat meer over de achtergrond van dit projectje vertellen? Komt er ook een dak op?
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline L. V. O

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 81
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Leon
Re: Zelfbouw Schaapskooi
« Reactie #4 Gepost op: 4 november 2019, 23:48:26 »
Ik moest wel even opzoeken wat een schaapskooi precies is, kun je wat meer over de achtergrond van dit projectje vertellen?


Nou, tijd voor een korte geschiedenis les:
Voor zover als ik heb kunnen achterhalen zijn schaapskooien gebouwd als bescherming voor de schapen en de herder die over heide velden liepen, Het waren vaak simpele gebouwtjes gemaakt van hout en een rieten dak, als de eigenaar iets meer geld had dan werd er ook nog wel eens een stenen fundering gebruikt en een (gedeeltelijk) pannendak dat meer welvaart uitstraalde. (opmerkelijk genoeg is dat nu compleet andersom).

En waarom ik heb besloten om er een in 1:87 te vereeuwigen? Ik kwam er verschillende tegen terwijl ik op vakantie was en vond zo'n soort gebouwtje wel bij het thema van mijn baan passen.

En ja, het is de bedoeling dat er nog een rieten dak op komt, maar dat kan pas als ik de binnenkant heb afgewerkt.
(ik wil mijn schaapjes wel op het droge hebben natuurlijk) ;D
lekker analoog gelijk en wisselstroom, veel zelfbouw, tijdperk 2 en 3, mix tussen de goeie oude Nederlandse industrie en landschap.

Leon

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Zelfbouw Schaapskooi
« Reactie #5 Gepost op: 5 november 2019, 09:08:41 »
Texel

Het waddeneiland Texel heeft ongeveer net zoveel schapen als inwoners! Van beide leven er een kleine 14.000 op het eiland. In het voorjaar komen daar nog vele duizenden lammetjes bij... en dat geldt trouwens ook voor de toeristen.
Een 'boet' is een Westfriese benaming voor een schuur of bijschuur. Van oorsprong werd er met boet alleen een houten schuur of bijschuur bedoeld. De aanduiding komt voor in het noordelijk deel van Noord-Holland.
Op Texel duidt de benaming vooral een kleine schuur aan die diende als opslag voor hooi en ander voer voor de schapen. Vrijwel alle schapenboeten staan op Texel met de platte kant (en de toegangsdeur) naar het noordoosten, omdat de wind op Texel voornamelijk uit het zuidwesten waait. Het dak van de schapenboeten is bedekt met riet of dakpannen en de relatief lage muren, hebben kleine raampjes. Het wordt daarom ook wel een schapenboet (Westfries: skeipeboet, Tessels: skéépeboet) genoemd. Schapen stonden echter nooit zelf in een boet, daar was de schuur te klein voor.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline L. V. O

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 81
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Leon
Re: Zelfbouw Schaapskooi
« Reactie #6 Gepost op: 5 november 2019, 12:49:06 »
Die uitvoerig kende ik nog niet, zo leer ik elke dag weer wat erbij. Misschien maak ik deze ook nog wel een keertje.
maar voor mijn versie betreft het een schaapskooi die vooral te zien was op de Veluwe, dat was ik nog vergeten te vertellen.
lekker analoog gelijk en wisselstroom, veel zelfbouw, tijdperk 2 en 3, mix tussen de goeie oude Nederlandse industrie en landschap.

Leon

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Zelfbouw Schaapskooi
« Reactie #7 Gepost op: 5 november 2019, 13:37:43 »
Hm, in Limburgs dialect spreekt men ook wel van 'de boet', (met lange 'oe') waarmee het eigen huis bedoeld wordt.
Vertaald vanuit het Duitse 'Bude' wat zoveel als schuur betekent, dus dat kan overeenkomen met het Noord-Hollandse 'boet'.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline L. V. O

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 81
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Leon
Re: Zelfbouw Schaapskooi
« Reactie #8 Gepost op: 5 november 2019, 15:31:41 »
Er is weer wat vooruitgang in mijn schaapskooi/boet




Het hoogste punt is bereikt, ik had het mijzelf makkelijk kunnen maken maar als ik nou eenmaal met hout begonnen dan maak ik het ook veder af ermee. Het mag weer even drogen en dan kan het riet erop.

Nog even een toelichting op mijn vorige vooruitgang, de beplanking is op kleur gebracht doormiddel van meubel/hout correctie stiften dat is beits in stift vorm, erg makkelijk aan te brengen en zonder kwasten te hoeven schoonmaken.  :)
lekker analoog gelijk en wisselstroom, veel zelfbouw, tijdperk 2 en 3, mix tussen de goeie oude Nederlandse industrie en landschap.

Leon

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Zelfbouw Schaapskooi
« Reactie #9 Gepost op: 5 november 2019, 19:30:38 »
Oei, je moet hoog nodig het gras gaan sproeien, gisteren was het nog groen en vandaag al redelijk verdord  :o ;D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Zelfbouw Schaapskooi
« Reactie #10 Gepost op: 5 november 2019, 20:14:22 »
Gaat goed vooruit en dat met betaalbaar materiaal.
Daar hou ik van.

Offline L. V. O

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 81
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Leon
Re: Zelfbouw Schaapskooi
« Reactie #11 Gepost op: 5 november 2019, 20:57:19 »
Oei, je moet hoog nodig het gras gaan sproeien, gisteren was het nog groen en vandaag al redelijk verdord  :o ;D

Geen zorgen, het dak zal dat ruimschoots goedmaken:

Voorlopig dan, tot dit ook een kleurtje krijgt.  :P
lekker analoog gelijk en wisselstroom, veel zelfbouw, tijdperk 2 en 3, mix tussen de goeie oude Nederlandse industrie en landschap.

Leon

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Zelfbouw Schaapskooi
« Reactie #12 Gepost op: 5 november 2019, 23:27:23 »
In zo’n schaapskooi ligt geen gras maar stro. Die kleur is dus precies goed.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline L. V. O

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 81
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Leon
Re: Zelfbouw Schaapskooi
« Reactie #13 Gepost op: 6 november 2019, 19:48:37 »
En dan is het nu tijd om de deuren maar eens te gaan afhangen, deze zijn uiteraard ook weer van hout en dus niet kant en klaar te vinden


En dan alleen nog het dak afmaken:



De kleur ziet er een beetje apart uit in het lamplight, maar dat vakt eeen stuk minder op in daglicht.

En dan komt het onvermijdelijke moment dat het project klaar is, alleen nog de schapen erin en dan is de schaapskooi klaar om (ooit) ingebouwd te worden, zodra dat gaat gebeuren ga ik ook het dak voorzien van de nodige mos, maar voorlopig laat ik het hierbij.

Nog wat foto's van het eind resultaat:





Ik hoop dat het een beetje interessant was, in ieder geval vind ik het aardig geslaagd.
En zoals gewoonlijk als er iets is afgerond, op naar het volgende project  ;D
lekker analoog gelijk en wisselstroom, veel zelfbouw, tijdperk 2 en 3, mix tussen de goeie oude Nederlandse industrie en landschap.

Leon

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Zelfbouw Schaapskooi
« Reactie #14 Gepost op: 6 november 2019, 19:58:55 »
Leuk projectje man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Zelfbouw Schaapskooi
« Reactie #15 Gepost op: 6 november 2019, 20:02:52 »
Nou L.V.O., zeker een geslaagd project.
Fijn dat we mogen meegenieten  ;)

Wat je nog zou kunnen proberen is het dak met een dry-brush lichtbruin, geel of wit wat accenten te geven. Zeg maar een soort coupe-soleil.
Dat doe je met een vrij stevige (platte) kwast waarop nauwelijks verf zit (verf dopen en goed afvegen op een papiertje oid tot er bijna geen verf meer af komt. Dan over het te dry-brushen oppervlak strijken).

Maar helemaal top. Ik vind het leuk dat je in hout bouwt. Hou ik wel van.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...
The following users thanked this post: L. V. O

Offline L. V. O

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 81
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Leon
Re: Zelfbouw Schaapskooi
« Reactie #16 Gepost op: 7 november 2019, 17:38:34 »
Het is inderdaad een goed idee om het dak nog te drybrushen voor wat meer realisme.
En als ik dan toch het dak update dan ook maar gelijk wat mos aanbrengen.





En als extra bonus effect ziet het dak er nu onder verschillende hoeken er ook anders gekleurd uit.


En voor de foto ook maar even op een stukje gras gezet, dat zie er ook alweer beter uit dan die snijmat die niet zou misstaan in een galerie voor moderne kunst  :)
lekker analoog gelijk en wisselstroom, veel zelfbouw, tijdperk 2 en 3, mix tussen de goeie oude Nederlandse industrie en landschap.

Leon

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Zelfbouw Schaapskooi
« Reactie #17 Gepost op: 7 november 2019, 19:15:33 »
Top! 'N hele verbetering. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Zelfbouw Schaapskooi
« Reactie #18 Gepost op: 7 november 2019, 20:40:18 »
Mooi! Helemaal af.
Nu heb ik niets meer te miepen  :P
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Zelfbouw Schaapskooi
« Reactie #19 Gepost op: 8 november 2019, 17:48:51 »
Goed geslaagd! Is een mooi stukje modelbouw geworden.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Zelfbouw Schaapskooi
« Reactie #20 Gepost op: 8 november 2019, 19:37:52 »
En alweer een project af. Mooi.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands