Van mijn modulebaan is het kopstation "Klütz" nog in aanbouw, maar ik ben alvast aan het denken aan de volgende module voor de baan. Mijn idee: een klein depot voor stoomlocomotieven op een module van maximaal 2 segmenten van elk 122x61.
Dit is krap voor een realistische opzet. Ik richt me daarom vooral op maximale bedrijvigheid (op kleine schaal), waarin in ieder geval de noodzakelijke verzorging van kolengestookte stoomlocs kan plaatsvinden.
Na enig onderzoek kwam ik uit op de volgende, zeg maar minimale, zaken om een loc na een rit weer klaar te maken voor de volgende: bekolen, ontslakken, water bunkeren en zand bijvullen. Eventueel nog de rookkamer schoonmaken. Daarna verzorging en onderhoud in een loods.
Deze module krijgt verder een doorgaand spoor, zodat er ook bijna 2,5 m extra spoorlengte is voor langsrijdende treinen op de baan.
Verder is zo'n depot de plek waar kolen worden gebruikt, en slakken en as worden achtergelaten. De extra rangeermogelijkheden om kolen te brengen en slakken/as op te halen wil ik ook gaan benutten.
Na wat tekenen en ontwerpen met de online Trax editor kwam ik op dit baanontwerp uit.
De
groene lijn is het doorlopende spoor, dat aan beide kanten uitkomt op een standaard profiel. Daarmee past het aan andere modules. De
groene stippellijn is een mogelijke extra aansluiting naar een station op rechts.
De afhandeling van een loc zit in een soort 'flow', voordat de loc op de draaischijf naar de locloods gaat. Dat ziet er zo uit (de
rode lijnen)
- A .De loc komt het depot binnen op rechts en rijdt door naar
- K. het spoor naast de kolenbunker en stopt daar. De kolenvoorraad wordt bijgevuld. Vervolgens rijdt de loc achteruit naar
- S. de slakkenput. Hier worden de slakken uit de vuurkist gehaald. De slakkenput zit vrij ver weg van de kolenbunker om te voorkomen dat de gloeiende slakken de opgeslagen kolen in de brand zetten. Vervolgens rijd de loc vooruit om bij
- W. (de waterkraan) water te bunkeren. Daarna gaat het door naar
- Z. De bezanding. Vervolgens naar de draaischijf en eventueel wordt verder gereden naar
- R. om de rookkamer schoon te maken.
Nu kan de loc naar de locloods op links voor kleine reparaties en ander klein onderhoud.
Locs die klaar zijn om een nieuwe dienst te beginnen rijden uit via het
oranje spoor. Er is een apart uitrij-spoor, zodat binnenkomende en uitgaande locs elkaar niet in de weg zitten.
Dan zijn er nog een paar doodlopende sporen:
- Opstelspoor voor diverse hulp voertuigen. Misschien een hijskraan of zoiets
- Opstelspoor voor kolen wagons. Die kunnen hier worden gelost in de kolenbunker
- Spoor voor slakken wagons
- Spoor voor onderhoud buiten en/of een klein locje die in het depot is gestationeerd voor rangeerwerk
De module is in 2 delen gepland. De sporen wil ik in het midden allemaal parallel hebben, zodat er eventueel een verlenging mogelijk is.
Ik laat dit ontwerp even bezinken en misschien dat ik het nog 1:1 ga neerleggen om te kijken hoe dat er uit ziet.
Ideeën welkom!
Rob