Auteur Topic: Baanbouw Pierre  (gelezen 700136 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #200 Gepost op: 30 november 2012, 20:14:41 »
update:
Van een oude kerstverlichting waarvan ik vorig jaar de sliert ledjes heb geleend om huisjes te verlichten sloop ik nu de voeding uit elkaar. Ik wil deze gaan gebruiken voor de verschillende servo's die ik op mijn baan wil plaatsen. Het is een voeding van 6 Volt 1.5 A. met gelijkricht diode's. Prima dus voor de servo's.





Het hele zaakje monteer ik in mijn bedieningspaneel.



Het schijfje is voorzien van een stukje N rail. De n rail heeft meer punten waar de rails aan vast zit en de bielsjes zijn smaller. dat is straks makkelijker met vastlijmen van de lucufers. Voor het kolenspoortje heb ik ook alle rails compleet neergelegt.





Alle bedrading is getrokken van het bedieningspaneel naar de rail stukken en ook de aansturing van de draaischijf zit nu in het paneel. Met het locje is test gereden en alles werkt naar behoren behalve de het oversteken van het normaalspoor. Daar geeft het nog wat haperingen maar dal is van later zorg.



Tot slot verf ik het hele schijfje en vooral de randen zwart zodat straks geen lichte kieren te zien zijn als de "balken" er op gaan.


Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #201 Gepost op: 30 november 2012, 21:04:13 »
Je had natuurlijk ook het balkenschijfje ietsje groter kunnen maken en dat dan op het mdf-schijfje kunnen plakken. Dan zou je ook geen lichtinval van onder de tafel gehad. Ik had het je al wel eerder willen zeggen, maar je bent weer z? snel, nu heb je de rails er al opzitten.
En nu we toch bezig zijn: waar gaat dat korte stukje rail eigenlijk heen dat haaks op de doorgaande rail zit?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #202 Gepost op: 30 november 2012, 23:40:51 »
waar gaat dat korte stukje rail eigenlijk heen dat haaks op de doorgaande rail zit?

Het korte stukje stopt daar in de kolenbunker. Alleen om lorries te parkeren voor laden of lossen. Als ik straks wat verder ben is het allemaal een stuk duidelijker hoe het in elkaar gaat steken. Er komt daar ook nog een redelijk ingewikkelde kraan te lopen. Ik moet nog zien of ik die ook beweegbaar maak of vast. Kortom nog ideeen zat om uit te voeren. Het zit allemaal in mijn hoofd maar nu nog op de treinbaan. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #203 Gepost op: 2 december 2012, 23:22:00 »
Update:
Draaischijfje is nu voorzien van balken (lucifers). Ik heb er met opzet goedkope dus kromme, ruwe en niet allemaal even dikke lucifers voor gebruikt om het geheel een oude en gebruikte uitstraling te geven. Om de zelfde reden zijn de lucifers ook niet allemaal even lang dus verspringen onderling behoorlijk. De uiteindelijke diameter van het schijfje is slechts 23 mm geworden. Kleiner was niet mogelijk. Ondertussen is er ook een rail voor de kraan neergelegt. De andere rail komt 4 cm verhoogd te lopen. Er ligt al vast een latje (oude vuurpijl stok) als betonrand. De lorries kunnen straks onder de rails van de kraan door de kolenbunker in en uit. 





De rails is roestig gemaakt en het hout heeft een zwarte wet-wash gekregen zodat het staks niet zo afsteekt tegen het kolengruis op de sporen en in de bunker. Ik moet kijken of er later misschien nog een dry-brush overheen gaat.





De eerste ballast ligt ook te wachten om vastgeplakt te worden. Ook die wordt later voorzien van de nodige kolen en kolengruis.



Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #204 Gepost op: 2 december 2012, 23:38:19 »
Pierre dacht: "Laten we eens iets zinnigs doen op die druilerige zondag!"
Je bent lekker op weg en die bedding ligt er ook lekker in. Afgaande op het werk wat ik inmiddeld van je heb gezien, wordt het een lekker baantje. Dat schroefje is om de baan op de plek te houden totdat de lijm droog is?
En dat grijze N-wagonnetje op de eerste foto, is dat een testwagentje of ga je daar de buffers afsnijden en wordt het een h0e wagon?
Ikzelf ben op dit moment bezig met het eerste begin van een mijnlift. Ik kon het niet laten; het zat in m?n hoofd en m??st er iets mee doen. Ik zal snel een update posten.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #205 Gepost op: 2 december 2012, 23:59:25 »
Ja .... ach... muziekje er bij en idd lekker aan het knutselen geweest vandaag Wim. En lekker opgeschoten!

De schroef gaat er straks uit als de ballast gelijmt is en houd nu idd de rails op z'n plek. Als ik de rails gewoon los laat of b.v. met een speld fixeer komt hij toch iets te ver omhoog.

Het N-wagonnetje is een testdingetje. Heb ik gebruikt met plakken van de lucifers. Komt erg nauw omdat ik ze een beetje schots en scheef wilde hebben gaat dat al snel ten kosten van de opening van de wieltjes. Wat ik er later mee ga doen weet ik nog niet. Ik heb nog een flinke la vol met N spoor. Is nog van mijn vader geweest. Ik denk dat hij daar weer terug gaat.

Als je een idee in je hoofd hebt ga je het steeds verder uitvoeren en wil je het op den duur toch ook ten uitvoer brengen. Zo'n idee gaat een heel eigen leven krijgen. Ik snap dat maar al te goed. Heb er regelmatig last van. Ik ben zeer benieuwd naar je update ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #206 Gepost op: 3 december 2012, 10:52:16 »
Wat je allemaal wel niet kan doen, met zo iets eenvoudigs als lucifers. Zo geschilderd zijn het net geteerde oude bielsen. Past weer helemaal bij de periode waar je in bouwt. ziet er weer geweldig uit Pierre
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #207 Gepost op: 3 december 2012, 12:57:23 »
Dank je Rick. Je moet het ook niet te netjes maken h?. Da's meestal nog lastiger dan wel netjes. :P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #208 Gepost op: 3 december 2012, 16:43:35 »
Ik heb nog een flinke la vol met N spoor. Is nog van mijn vader geweest. Ik denk dat hij daar weer terug gaat.
Met jouw handigheid en creativiteit is er van die N-openbakwagentjes nog wel iets smalspoorderigs te maken. Je zou dan alleen een overgangswagonnetje moeten maken met aan ??n kant een N-koppeling en aan de andere kant een H0e-koppeling. Op die manier zijn ze dan makkelijk aan je smalspoor locje te koppelen.
Maar aan de andere kant, als het nog van je vader is geweest kan ik me ook wel voorstellen dat je het spul ongeschonden wil laten.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #209 Gepost op: 4 december 2012, 22:49:26 »
Update:

Het hele stuk is nu geballast en ik kan gaan beginnen aan de afzetting van de kolenbunker. Dat ga ik doen met stukken rails en losse bielsen. Eerst sloop ik een stuk gebruikte flexrail wat ik nog over heb. ??n rail gebruik ik om op een lat te lijmen (komt later de kraan op te lopen) en het andere stuk slijp ik in stukjes van 3.5 cm.





Ik heb 13 stukjes rails nodig voor de "schutting". Deze lijm ik met een beetje witte houtlijm in voorgeboorde gaatjes van 2.5 mm. De bielsen snij ik los van elkaar en maak de zijkantjes glad. Met een beetje alleslijm plak ik ze tussen de railsstukjes in.
 




Als het eerste rijtje ligt ga ik eerst de achterliggende rails ballasten tegen deze deeltjes aan omdat het straks een lastig klusje wordt om achter de schutting te werken.



Nu kan ik de resterende bielsen opstapelen. Halverwege maak ik nog een "reparatie" door wat bielsen rechtop tegen de schutting te plaatsen.





Morgen verder.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #210 Gepost op: 4 december 2012, 23:07:09 »
Geweldig, komen er ook nog schuttingwoorden op die schitterende schutting. :D

Zo zie je dat je met weinig middelen toch wel iets bijzonders kan maken, je moet alleen het idee hebben en een rommelbak.
Pierre heeft beide.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #211 Gepost op: 4 december 2012, 23:25:09 »
Geweldig, komen er ook nog schuttingwoorden op die schitterende schutting. :D

Sorry Tom ...... dat mag ik niet van mijn moeder. ;D
Misschien later wel op de muur naast de pakhuisjes maar daar moet ik nog even over denken. Ik zal het netjes houden. :P

Zo zie je dat je met weinig middelen toch wel iets bijzonders kan maken, je moet alleen het idee hebben en een rommelbak.
Pierre heeft beide.

Mijn zolder is ??n grote rommeldoos. En mijn hoofd ook. Maar alles wat ik nodig heb kan ik in beide vinden. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #212 Gepost op: 5 december 2012, 00:04:24 »
Mijn hoofd is meestal net een vrouwen handtas. Er zit zo veel in dat ik vaak niet kan vinden wat ik nodig heb. :P

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #213 Gepost op: 5 december 2012, 08:54:26 »
Wat komt me dat allemaal bekent voor.
Ook hier ligt al mijn spul her en der over de zolder. Maar kan (meestal) wel vinden wat ik nodig heb. En in mijn hoofd ben ik al drie projecten verder terwijl ik aan het knutselen ben.

Muurtje wordt ook weer geweldig. Zie alleen een wir war aan rails. ligt dat er tijdelijk? of is dat de situatie zoals die wordt?
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #214 Gepost op: 5 december 2012, 09:14:39 »
Muurtje wordt ook weer geweldig. Zie alleen een wir war aan rails. ligt dat er tijdelijk? of is dat de situatie zoals die wordt?

Alle rails die je ziet hoort daar te liggen Rick. Sterker nog ..... er moet nog meer bij! Maar ik kan me voorstellen dat het voor een ander niet al te overzichtelijk is omdat er iedere keer maar een klein stukje te zien is. Ik zal vandaag een overzichtfoto maken van het geheel dan wordt het wel (wat) duidelijker (hoop ik).
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #215 Gepost op: 5 december 2012, 11:36:31 »
Prima idee om een overzichtsfoto te maken. Dan kan ik ook die kolenmijn zien (die je nota bene in je voortent hebt zitten maken) in relatie tot je smalspoorbaan.
Dat met die spoorstaven in de grond vind ik een geweldige vondst.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #216 Gepost op: 5 december 2012, 13:50:21 »
Prima idee om een overzichtsfoto te maken. Dan kan ik ook die kolenmijn zien (die je nota bene in je voortent hebt zitten maken) in relatie tot je smalspoorbaan.

De kolenmijn heeft geen enkele relatie met het smalspoorlijntje Wim. Het lijntje gaat van de kolenbunker naar ......... ergens of zo. In ieder geval achter de muur.

Dat met die spoorstaven in de grond vind ik een geweldige vondst.

Dat doen ze in het echie ook dus ik dacht ...... waarom niet in 't klein. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #217 Gepost op: 5 december 2012, 14:31:33 »
De kolenmijn heeft geen enkele relatie met het smalspoorlijntje Wim. Het lijntje gaat van de kolenbunker naar ......... ergens of zo. In ieder geval achter de muur.
Huh... een kolenmijn, een kolenbunker en een smalspoorbaan? Die combinatie vr??gt toch om een zinnige relatie? Of zit ik nou uit m'n nek te kletsen?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #218 Gepost op: 5 december 2012, 19:51:00 »

Zie alleen een wir war aan rails. ligt dat er tijdelijk? of is dat de situatie zoals die wordt?


De beloofde foto's met een overzicht van de loop van de sporen. Hier krijg je een beetje een idee hoe het loopt Rick. Er komen alleen nog wat sporen bij voor in en naast de locloods.

De kolenmijn heeft geen enkele relatie met het smalspoorlijntje Wim. Het lijntje gaat van de kolenbunker naar ......... ergens of zo. In ieder geval achter de muur.
Huh... een kolenmijn, een kolenbunker en een smalspoorbaan? Die combinatie vr??gt toch om een zinnige relatie? Of zit ik nou uit m'n nek te kletsen?

Zoals je ziet Wim zou ik het spoor over moeten steken om bij de kolenbunker te komen en dat gaat niet. Of ik moet helemaal aan de buitenkant langs met het spoortje maar dan is de bocht te krap de bunker in. Gaat dus ook niet.




Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #219 Gepost op: 5 december 2012, 21:26:42 »
Update:
Vandaag maak ik de hoogste rails voor de kraan. Uit de rommelbak haal ik een paar oude delen van een perronoverkapping. Die zijn prima geschikt voor deze operatie. Ik haal de poten er af, de ramen er uit en vijl de lange schuine kanten haaks en vlak. Uit de rommelbak diep ik ook nog een paar stukjes draad op waar ik kruisstukjes van maak.







Ik schilder eerst de stukjes rails van de schutting roestig en plak dan de twee nieuw gemaakte delen op hun plek. Het korte deel past precies maar het lange deel is eigenlijk voor het mooie iets te kort. Dit los ik op door op de hoek een werkhuisje/keetje te plaatsen. Ik weet niet waar hij voor is maar het staat wel leuk en lost het probleempje op.



Er komt weer een latje bovenop te liggen en de rails kan er op. Gelijk maar een kleurtje er op zodat het een geheel wordt. De kraan krijgt straks de zelfde groene kleur.



Nu is de portaalkraan aan de beurt op maat gemaakt te worden. Het is al een oud beestje met een hoop gebruikssporen maar ik vind hem nog de moeite waard. Het kraanhuis til je er zo af dus dat is makkelijk. De achterste poot daar moet een stuk van 4 cm tussenuit dus .... de zaag er in. En weer aan elkaar geplakt. Voor twee wieltjes zal ook iets anders moeten komen daar zijn stukjes af gebroken en hebben vlakke kantjes. Ik heb nog wat snaarschijfjes en zal een zien of ik daar iets mee kan 









Even passen en .... prima.



Morgen maar weer verder.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #220 Gepost op: 5 december 2012, 23:48:21 »
Ik durf het bijna niet te vragen, maar gaat je portaalkraan ook heen en weer rijden?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #221 Gepost op: 6 december 2012, 10:11:16 »
Ik durf het bijna niet te vragen, maar gaat je portaalkraan ook heen en weer rijden?

Daar heb ik duidelijk wel over nagedacht maar ....... de kraan is heel erg onstabiel en ik kan hem niet genoeg verzwaren om stabiel te maken. In de voetjes tussen de wielen is de enige plaats waar ik evt wat lood kan doen maar dat is te weinig. Het bewegen zal dan met een trekkabel (lus) moeten gebeuren en dat is wel weer gunstig. Dat zit allemaal laag. Als ik hem laat bewegen is het pas later. Er zijn nog zoveel dingen op mijn baan die eerder moeten gebeuren. Hij blijft demontabel dus ik kan er op ieder moment nog aan werken.

Wel wil ik het kraanhuis laten draaien met een vertragingsmotortje. Voordeel boven een servo is dat hij dan helemaal rond kan. De stroom wil ik via de rails laten lopen. 15 december nog even naar Houten en dan wil ik een paar van deze motortjes kopen. Ook voor de toekomst ideeen die er nog op stapel liggen. Het kleine kraantje in de kolenbunker b.v. moet ook gaan draaien maar dat zal wel een servo worden. Dus het boodschappen lijstje voor Houten groeit ook al weer aardig (en het aantal ideeen ook).
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #222 Gepost op: 6 december 2012, 10:36:16 »
Dat je daarover had nagedacht dat had ik wel gedacht.
Zo te zien lijken me twee draadjes die strak over de rails lopen, inderdaad de meest stabiele oplossing. Bovendien kun je de feitelijke aandrijving onder tafel houden.
Waarom heb je die twee poten die op de rails staan ongelijk gemaakt en niet gewoon even hoog gehouden?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #223 Gepost op: 6 december 2012, 10:42:59 »
Waarom heb je die twee poten die op de rails staan ongelijk gemaakt en niet gewoon even hoog gehouden?

De aftakking van het draaischijfje loopt nu onder de rails door. Bovendien is het weer eens wat anders. Niet zo standaard kraan. En ..... het zat al zo in mijn hoofd dus ..... tja .. zeg er eens wat van.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Baanbouw Pierre
« Reactie #224 Gepost op: 6 december 2012, 12:24:57 »
Daar heb je w?l een punt: het zat al zo in je hoofd.
Zeg er eens wat van?
Ik er wat van zeggen?
Heb ik wat gezegd dan?
Ik zeg niks!  :-X
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)