Auteur Topic: Verlichting  (gelezen 36831 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bram

  • Gast
Verlichting
« Gepost op: 25 april 2011, 17:49:28 »
Beste mensen,

Ik ben toe aan verlichting maar weet niet precies hoe. Ik heb een paar perrons geplaatst maar voor dat ik ze vast zet wil ik er eerst verlichting in/onder bouwen.





Kun je beter led verlichting (http://www.hufing-tronic.de/) gebruiken of gewone lampjes. En kan ik deze dan aansluiten via een aparte ringleiding op een gewone trafo (M?rklin 16V 60VA, rechts op de foto). Ook heb ik nog een power suply 13.8V constant 7A (links op de foto) en nog een ringkerntrafo met 9 uitgangen van elk 16V en 70VA (bij Riny wel bekend) maar deze is niet door zekeringen beveiligd. (ik weet niet hoe dat moet)



Ik stel deze vragen omdat ik totaal geen verstand van elektronica heb.
Hopelijk wil iemand mij uitleggen hoe het een en ander moet.

Riny

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #1 Gepost op: 25 april 2011, 19:33:54 »
Beste Bram,

Als ik een dergelijk iets zou moeten maken zou ik zeker niet voor lampjes kiezen, te grof en te veel hitte.
Ik zou deelbare ledstrips nemen welke in rijtuigen worden ingebouwd en met goede dubbelzijdige tape vast zetten.
Neem bijv. Digirails ledstrips.
Deze zijn deelbaar dus mooi te verdelen onder de perron- overkapping.
Bijkomend voordeel; naar boven toe, dus bovenzijde perronkappen schijnen dan ook geen licht door.
Ook zit er een instelpotmeter op de strips zodat je de lichtsterkte naar eigen inzicht kunt instellen.
Ook heb je daar geen zware trafo voor nodig, de power suply 13.8V constant 7A is ruim voldoende voor een heleboel ledstrips.

Om de draadje netjes weg te werken, richting onderzijde onderbouw, dit kan langs een paal gebeuren, in de zelfde kleur een verfje geven en klaar is Bram.

Uiteraard kun je ook losse Leds in serie zelf maken.
Alleen dien je wel de wisselstroom gelijk te richten en met weerstanden te werken ter beveiliging van de Leds.

Wanneer mijn tijd komt voor iets dergelijks ga ik persoonlijk voor ledstrips.


Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:Verlichting
« Reactie #2 Gepost op: 25 april 2011, 21:18:56 »
Hoi Bram

Wat misschien ook een optie is zijn de lampjes van Viessmann
H0 Bahnsteigleuchte h?ngend, mit LED Art.-Nr.:63652
of
H0 H?ngelampe mit Seilaufh?ngung, mit LED Art.-Nr.:63662
Geschikt voor wissel en gelijkstroom 14-16 V wel kans op licht flikkeren bij wisselstroom heb ik ook, maar dan moet je wel 10x kijken
wil je dit zien, ik ga ze zelf nog wel op een gelijkstroom trafo zetten (gebruikt kost bijna niets)

in mijn kopstationnetje heb ik er 3 gemonteerd dat geeft voldoende licht en staat wat beter vind ik dan een ledstrip als je eronder kijkt
maar wat Riny aangeeft is natuurlijk ook een optie

Gr. kees
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Bram

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #3 Gepost op: 25 april 2011, 22:35:37 »
Hallo Kees en Riny,

De lampjes van Viessman zijn inderdaad wel mooier. Hoe kun je nou zien of een trafo nu gelijkstroom of wisselstroom is ???
Op deze site hebben ze diverse soorten verlichting: http://www.hufing-tronic.de/

Als ik nu een ringleiding op de M?rklin booster aansluit kan ik dan gewoon de lampjes op de ringleiding aansluiten ???

Riny

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #4 Gepost op: 26 april 2011, 09:12:44 »
Beste Bram,

De aangegeven trafo (zwart) is een gelijkstroom trafo (zie 13,8 DC)

Op een booster zou ik ze niet bijzetten, dit is digitale stroom dus met data en de kans is groot dat je eventuele verlichting gaat flakkeren.
Wanneer je extra verlichting op een van je booster gaat zetten verminder je het vermogen van je railspanning op dat deel, wat tot gevolg heeft dat, bij veel verlichting gebruik, minder treinen kunnen rijden.
Je zou, vanuit de genoemde trafo, een extra ringleiding kunnen leggen voor Analoog gebruikt, zoals verlichting en andere, niet digitale stroomgebruikers.

Bram

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #5 Gepost op: 26 april 2011, 09:31:27 »
Beste Riny,

Sorry Riny, ik bedoelde M?rklin trafo en niet een booster, ik heb n.l. nog een Trafo over.
Ik ben wat gaan zoeken op het net en weet nu dat DC voor gelijkstroom staat en AC voor wisselstroom, dus heb ik inderdaad al een gelijkstroom voeding, zoals jij al aangeeft.
Zo snugger was ik zelf nog niet  :-[ :-[
Zal wat ledstrips bij Hufing-tronic bestellen en kijken of dit wat is, de ledstrips met 7 lampjes kosten daar ? 5,- .

Piet

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #6 Gepost op: 26 april 2011, 09:35:31 »
Ook heb ik nog een power suply 13.8V constant 7A (links op de foto) en nog een ringkerntrafo met 9 uitgangen van elk 16V en 70VA (bij Riny wel bekend) maar deze is niet door zekeringen beveiligd. (ik weet niet hoe dat moet)

Ik stel deze vragen omdat ik totaal geen verstand van elektronica heb.
Hopelijk wil iemand mij uitleggen hoe het een en ander moet.
Hallo Bram,
als je die ringkerntrafo wilt zekeren kun je dat het beste doen met ??n zekering per stroomkring.
Daar kun je mooi deze zekeringhouders voor gebruiken:

Als je het netjes wilt doen en dat denk ik wel, gezien de foto's van je baan ben je niet snel te vreden, dan neem je een plaatje ABS of andere kunststof en daar maak je gaten in voor de zekeringhouders en twee stekkerbussen een b.v. rode en een zwarte.
Van iedere stroomkring gaat ??n draad naar de zwarte stekkerbus en de andere draad naar het ene kontakt van de zekeringhuder.
Het andere kontakt van de zekeringhouder verbiund je met de rode stekkerbus.
En zo doe je dat voor iedere uitgang.

grt P.


Riny

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #7 Gepost op: 26 april 2011, 09:40:27 »
Beste Bram,

Zelf heb ik ook mijn beperkingen hoor en weet echt niet alles.

De genoemde ledsstrips kun je zowel onder DC als AC gebruiken, deze hebben al een gelijkrichter aan boord en een instelpotmeter voor de lichtsterkte.
Deze kun je gewoon, zonder extra toevoegingen, aan de M?rklin trafo aansluiten.
Deze ledstrips zullen ruim voldoende zijn, heb ze zelf hier ook liggen.

Bram

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #8 Gepost op: 26 april 2011, 10:57:49 »
Hallo Piet,

Ik heb de zekeringhouders gevonden bij Conrad, maar welke raad jij aan ??? ik heb de ringkerntrafo in een kistje gebouwd met aan 1 kant 1 kroonsteentje voor de 220 V aansluiting en aan de andere 3 zijden elk 3 kroonsteentjes met daarop 16V aansluitingen





Stekkerbussen heb ik ook naar gezocht, maar er zijn zoveel soorten welke moet ik nu gebruiken ??? Ik ben echt een leek op dit gebied, dus neem me niet kwalijk voor deze vragen.

Riny

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #9 Gepost op: 26 april 2011, 11:23:11 »
Beste Bram,

Er wordt je niets kwalijk genomen, voor dit soort vragen is het forum juist bedoeld.

Voor de 230V zou ik euro-materiaal nemen.


Chassisdeel voor in de trafo "kast".


Euro stekker.

Voor de 16 Volt aansluitingen zou ik (persoonlijk) kiezen voor XLR pluggen.


Voor in de Trafo kast.


Voor 16 Volt kabels naar de "modelbaan".

P.s. Alle afbeeldingen ? by Conrad.


Piet

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #10 Gepost op: 26 april 2011, 11:27:43 »
Hi Bram,
De door Riny geadviseerde aansluitingen is veel veiliger dan kroonsteentjes, zeker aan de 230V kant.
De zekeringen kun je gewoon ook met dit materiaal gebruiken.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #11 Gepost op: 26 april 2011, 12:17:37 »
Beste Bram,

Even nog terugkomende op de Ledstrips, welke je mogelijk gaat bestellen.

TIP: Mocht je de strips gaan delen, geef op de strip dan minimaal de plus aan bij alle soldeerpads voordat je ze gaat snijden/zagen.
Reden: Dan blijven de juiste aansluitingen (soldeerpads) in 1 lijn liggen.

Als het duidelijker zou zijn d.m.v. een foto hoor ik het wel en zal deze, ter verduidelijking, plaatsen.

Bram

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #12 Gepost op: 26 april 2011, 12:24:14 »
Beste Riny en Piet,

Ga deze bestellen.

Maar natuurlijk weer een vraag:

Piet zegt dat ik voor 1 zekeringhouder 2 stekkerbussen moet gebruiken, maar volgens Riny kan ik ook de XLR-Inbouwbus 3 polig gebruiken. Komt deze XLR-Inbouwbus dan i.p.v. de 2 stekkerbussen ???
En zo ja, gaat er dan 1 draad van de 16V aansluiting naar de zekeringhouder en dan van de zekeringhouder naar de XLR-Inbouwbus en 1 draad rechtstreeks naar de XLR-Inbouwbus ???
Als dit klopt op welke pennen moeten de draden dan aangesloten worden, ik zie n.l. 3 polen

Als het bovenstaande klopt dan moet ik dus bestellen:

1 x Inbouwstekker 16A + 1 x Europa stekker  dit dus voor de 230V aansluiting

9 x XLR-Inbouwbus + 9 x adapter NC3 voor de 16V uitgangen

Bram

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #13 Gepost op: 26 april 2011, 12:29:32 »
Beste Riny,


TIP: Mocht je de strips gaan delen, geef op de strip dan minimaal de plus aan bij alle soldeerpads voordat je ze gaat snijden/zagen.
Reden: Dan blijven de juiste aansluitingen (soldeerpads) in 1 lijn liggen.

Als het duidelijker zou zijn d.m.v. een foto hoor ik het wel en zal deze, ter verduidelijking, plaatsen.

Een foto zou wel duidelijker voor mij zijn. Bedankt alvast

Riny

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #14 Gepost op: 26 april 2011, 12:36:15 »
Piet zegt dat ik voor 1 zekeringhouder 2 stekkerbussen moet gebruiken, maar volgens Riny kan ik ook de XLR-Inbouwbus 3 polig gebruiken. Komt deze XLR-Inbouwbus dan i.p.v. de 2 stekkerbussen ???
En zo ja, gaat er dan 1 draad van de 16V aansluiting naar de zekeringhouder en dan van de zekeringhouder naar de XLR-Inbouwbus en 1 draad rechtstreeks naar de XLR-Inbouwbus ???

Beste Bram,

Volgens mij, maar ik kan daar ook mis in zijn, haal je twee dingen door elkaar.
Alleen tussen de 230V fase dient een zekering geplaatst te worden.
Op de uitgaande 16V heb je geen zekering + houder nodig, kan wel maar is naar mijn idee wat overdone.
Mocht je op de 16V toch een beveiliging willen zou ik kiezen voor een thermische beveiliging.
Zou dit laatste het geval zijn moet ik nog even zoeken naar het juiste onderdeel voor dit doel.

Naar mijn mening is het beter dat piet het op dit punt met jouw kort sluit anders bestaat de kans dat het allemaal verwarrend gaat worden.


Piet

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #15 Gepost op: 26 april 2011, 13:12:06 »
Hallo Bram,
het is inderdaad net wat Riny schrijft slimmer om alleen de primaire kant(230V) van de trafo te zekeren.

Wil je daarbij extra zekerheid, dan kun je per laagspannings wikkeling deze veiligheiden gebruiken.

Deze veiligheid is 4 Amp dan ben je op ca 64Watt gezekerd.
Het plaatje zegt 0.5 Amp maar het bestelnummer hoort bij 4 Amp.

Van de XLR bussen gebruik je twee pennen en een daarvan is gezekerd.
Waarom XLR bussen, het materiaal is duurder maar wel erg betrouwbaar.
En je kunt in het donker of onder slechte lichtcondities geen stekker verkeerd in de connector steken.

Je hebt dan wel een heel luxe oplossing.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #16 Gepost op: 26 april 2011, 13:22:51 »
Goed gedaan Piet en snel gevonden.

Bram,

Ik heb even een schema-tje in elkaar geflanst op welke manier de schakelaar en zekering aan de 230V zijde van de trafo kan worden aangebracht.
De F1 (Fuse = zekeringhouder met zekering)
De F2, op het rechtse schema is de door piet aangegeven thermische beveiliging.
De situatie aan de secundaire zijde van de trafo geldt ook voor de overige 16 Volt uitgangen.

P.s. Als er een betere oplossing zou zijn verneem ik dat graag.





Bram

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #17 Gepost op: 26 april 2011, 13:52:09 »
Riny en Piet bedankt weer voor alle info, hiermee kan ik weer verder.

Riny

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #18 Gepost op: 26 april 2011, 17:03:55 »
Beste Bram,

Graag gedaan en houd ons op de hoogte van het resultaat als je wil, BvD.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Verlichting
« Reactie #19 Gepost op: 26 april 2011, 17:37:54 »
Ik heb inmiddels mijn 10A Booster per sectie afgezekerd met automatische "multifuses", werkt prima, is een goedkopere optie als de zekering van de foto, een beschrijving vind je in mijn bouwtopic.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Riny

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #20 Gepost op: 26 april 2011, 17:59:35 »
Beste Anne,

Leg dat, als je wil, hier eens uit want ik kan in jouw topic hier niets over terug lezen.
Mogelijk dat ik er overheen lees maar zie echt niets uitgelegd.

Bijkomend voordeel, alles komt dan met betrekking tot de vraag van Bram, op 1 plaats.
Bram kan er alleen maar vruchten van plukken.

Bij voorbaat dank.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Verlichting
« Reactie #21 Gepost op: 26 april 2011, 19:16:12 »
Bijkomend voordeel, alles komt dan met betrekking tot de vraag van Bram, op 1 plaats.
Bram kan er alleen maar vruchten van plukken.
Ik denk dat veel mensen hiervan vruchten kunnen plukken.
Althans, ik volg dit lijntje ook met veel interesse, juist omdat ik me qua kennis waarschijnlijk kan meten met Bram.

Met groet, Roel  ;)
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Bram

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #22 Gepost op: 26 april 2011, 19:36:08 »
Beste Roel,


Althans, ik volg dit lijntje ook met veel interesse, juist omdat ik me qua kennis waarschijnlijk kan meten met Bram.


Als ik je berichtje lees dan denk ik dat er bij ons weinig kennis te meten is.  ;D ;D

Riny

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #23 Gepost op: 26 april 2011, 19:38:39 »
Beste Bram en Roel,

Jullie hebben weer kwaliteiten die wij niet hebben en het mooie hiervan is, we kunnen elkaar mooi aanvullen om tot goede resultaten te komen in onze hobby.

Bram

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #24 Gepost op: 26 april 2011, 20:17:58 »
Beste Riny,

Wat voor een zekeringen moeten er in de zekeringhouders ???

Op de site van Hufing-tronic heb ik onderstaande ledstrips gevonden. Ik weet niet of dit dezelfde zijn als die jij hebt, maar bij deze kun je nog wel een condensator tegen het flikkeren op solderen. Kun jij mij vertellen of dit ook nodig is.

SMD LED Waggon Beleuchtung warmwei? 230mm
        
LED Waggonbeleuchtung best?ckt mit 7 hellen breitfl?chig strahlenden warmwei?en SMD LED?s.
Ideal zur Beleuchtung mittlerer und gro?er Personenwagen.
Durch die speziellen SMD LED?s mit gro?em Abstrahlwinkel sehr gleichm??iges gl?hbirnen ?hnliches Licht.
Abmessung der Beleuchtungsplatine: 230mm x 7,5mm.
Der Anschlu? erfolgt an maximal 24 Volt Digitalstrom oder analoge Stromversorgung (Impulsfest beim Umschalten, z.B. Wechselstrombahnen)
Ein Kondensator als Flackerschutz l??t sich problemlos an den vorhandenen L?tpads der Platine anschlie?en.
Die Platine wird anschlu?fertig geliefert und ist bereits mit Anschlusskabeln versehen.
Die stufenlose Helligkeitseinstellung wird ?ber ein Regler auf der Platine vorgenommen.

Der Stromverbrauch ist abh?ngig von der eingestellten Helligkeit: 8,5mA (min.) 52mA (max.)
Preise incl. MwSt. zzgl. Versandkosten
Artikelnummer:WB ad 230mm warmwei?   
EUR  ab Stk. 1   EUR 5.00