Auteur Topic: Verlichting  (gelezen 36814 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Verlichting
« Reactie #50 Gepost op: 7 mei 2011, 16:47:52 »
Riny en Piet dank voor het plaatsen voor de informatie voor het delen van ledstrips. Het is een leerzaam draadje geworden waar ik tzt ook mee aan de slag ga.

Met groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #51 Gepost op: 7 mei 2011, 17:49:54 »
Bericht #49 op pagina 2 aangepast.

Riny

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #52 Gepost op: 7 mei 2011, 18:28:14 »
Als voorbeeld heb ik de componenten (Led- voeding) op een experimenteer print uitgewerkt.
Dit is, naar mijn persoonlijke mening, altijd beter dan de onderdelen en bedrading als spaghetti onder de modelbaan te hebben.




Let bij het eventueel toepassen op de koperbaan- onderbrekingen!

Offline Ponytail

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 95
  • Geslacht: Man
Re:Verlichting
« Reactie #53 Gepost op: 7 mei 2011, 21:50:47 »
Als voorbeeld heb ik de componenten (Led- voeding) op een experimenteer print uitgewerkt.
Dit is, naar mijn persoonlijke mening, altijd beter dan de onderdelen en bedrading als spaghetti onder de modelbaan te hebben.




Let bij het eventueel toepassen op de koperbaan- onderbrekingen!

Hoi Riny,

Ik ben een electronica-analfabeet, maar de koperbaan onder R3 moet toch wel  h-e-l-e-m-a-a-l  onderbroken worden? ???

Riny

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #54 Gepost op: 7 mei 2011, 22:52:30 »
Beste Willem,

Dat klopt helemaal, goed opgelet.

Mijn muiscursor zal niet goed hebben gestaan tijdens het knippen.
Zal de afbeelding even in orde brengen.

Bedankt voor het aangeven.

Edit: Afbeelding gecorrigeerd in post #52.

Offline Ponytail

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 95
  • Geslacht: Man
Re:Verlichting
« Reactie #55 Gepost op: 7 mei 2011, 23:40:35 »
Snel opgelost, Riny! :D

Maar ook ik wil nog wat leren en es zien of ik al een beetje snap..... :-[
Op het schema staat een "printtrafo". Conrad meldt dat zij er 330 hebben :o
De prijzen varieren van ruim 4 euro tot over de 18 euro.
Welke moeten we kiezen?
En hoevel (standaard LED's) kunnen er nu op aangesloten worden?
Of is deze schakeling alleen een voeding voor 1 stukje ledstrip of 1 LED en zijn er dus een flink bossie van deze schakelingen nodig? Ik kom dan aan een globale totaalprijs van rond 6-7 euro per stuk...uitgaande van de voordeligste onderdelen bij Conrad.

mvg.
uw 'leerling' Willem E.

Riny

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #56 Gepost op: 8 mei 2011, 09:16:36 »
Beste Willem,

Allereerst, ik ben geen meester dus jij zeker geen leerling. ;D

Zoals al aangegeven, het dient als voorbeeld.
De weergegeven trafo kan dus vervangen worden door "onze eigen" standaard modelbaan- 16V trafo's.
Dus de kosten zijn, een experimenteer-printplaatje, bruggelijrichter, condensator en een weerstandje.

Hiermee kun je dus een grote hoeveelheid standaard Leds van voeding voorzien, hoeveel exact, dan zou ik dat uit moeten rekenen aan de hand van de werkelijke uitgangsspanning na het printje.
Voor dit uitrekenen dienen wij ook eerst te weten welke Leds, met welke specificaties, er gebruikt zouden gaan worden en of de eventuele Leds in serie of parallel worden geplaatst.
Daarbij komt dat ik daar ook even voor moet gaan zitten, ik ben uiteindelijk ook maar een "self made" Elektronica-konijn en dus geen elektrotechnisch ingenieur.

P.s. ik zal het printje eens maken en aan de meetapparatuur hangen voor meer werkelijke gegevens van de uitgangsspanning.




Bram

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #57 Gepost op: 8 mei 2011, 10:09:22 »
Goedemorgen allemaal,

Riny, bedankt voor de uitleg. Op de foto van de printplaat zie ik de volgende componenten, is dan de Br.1 een Brugcelgelijkrichter, de C1 4700 een Condensator en de C3 een weerstand ???

Heb aan een afgeknipt stukje ledstrip een + en een - draad gesoldeerd en aangesloten op mijn gelijkstroomvoeding en de leds branden flikkervrij.



De leds branden wel feller dan de nieuwe ledstrips maar dat komt denk ik door dat er geen spanningsregelaar (potmeter) meer op zit.

Riny, ik hoop dat ik het een beetje begin te begrijpen, even het volgende:

De brugcelgelijkrichter is er dus voor om wisselstroom om te zetten naar gelijkstroom. Sluit ik de ledstrip dus aan op een gelijkstroomvoeding dan heb ik dus geen brugcelgelijkrichter nodig.

De condensator dient er voor om het flikkeren tegen te gaan die veroorzaakt wordt door de datastroom die er is bij digitalespanning. Deze digitalespanning is er dus niet als ik de ledstrip op mijn gelijkstroomvoeding aansluit.

De weerstand dient er voor om de led feller of minder fel te laten branden. (is niet regelbaar via deze weerstand)

Een potmeter is er voor om de lichtsterkte te regelen. (spanningsregelaar)


Als ik dus het bovenstaande stukje ledstrip voor b.v. een huisje wil gebruiken, en het licht niet verder hoef te dimmen, dan hoef ik dus eigenlijk verder niets meer op of aan de strip te solderen. Er zit immers al een weerstandje op, een gelijkrichtbrugcel heb ik niet nodig omdat de strip op een gelijkstroomvoeding wordt aangesloten, een condensator heb ik niet nodig omdat er geen sprake is van digitalespanning (data) en een potmeter is niet nodig omdat ik de lichtsterkte niet hoef te regelen.

(Correct me if I'm wrong)

Riny

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #58 Gepost op: 8 mei 2011, 10:41:45 »
Heb aan een afgeknipt stukje ledstrip een + en een - draad gesoldeerd en aangesloten op mijn gelijkstroomvoeding en de leds branden flikkervrij.
De leds branden wel feller dan de nieuwe ledstrips maar dat komt denk ik door dat er geen spanningsregelaar (potmeter) meer op zit.

Om de Leds minder fel te laten branden zou ik tussen toch op de rode aansluiting nog wat experimenteren met een extra weerstandje. 

De brugcelgelijkrichter is er dus voor om wisselstroom om te zetten naar gelijkstroom. Sluit ik de ledstrip dus aan op een gelijkstroomvoeding dan heb ik dus geen brugcelgelijkrichter nodig.

Hoeft niet maar, zoals al aangegeven, een bruggelijkrichter kan geen kwaad en ik zou toch zeker nog met een extra weerstandje werken.

De condensator dient er voor om het flikkeren tegen te gaan die veroorzaakt wordt door de datastroom die er is bij digitalespanning. Deze digitalespanning is er dus niet als ik de ledstrip op mijn gelijkstroomvoeding aansluit.

Een condensator laad zich vrij vlot op en ontlaad zich zeer langzaam, hierdoor is het een hulpmiddel om een stabielere en constantere stroom te krijgen, hij vlak als het ware de instabiele stroom af.

De weerstand dient er voor om de led feller of minder fel te laten branden. (is niet regelbaar via deze weerstand)

De term zegt het eigenlijk al, weerstand, dus maakt de doorlatende stroom kleiner.
En een vaste weerstand is inderdaad niet regelbaar.

Een potmeter is er voor om de lichtsterkte te regelen. (spanningsregelaar)

Een potmeter is een regelbare weerstand en heb je in alle soorten en maten.
Een spanningsregelaar is een tranistor dus geen weerstand.

Als ik dus het bovenstaande stukje ledstrip voor b.v. een huisje wil gebruiken, en het licht niet verder hoef te dimmen, dan hoef ik dus eigenlijk verder niets meer op of aan de strip te solderen.Er zit immers al een weerstandje op.

Wanneer jij tevreden bent over de weergave betreffende felheid van de Led(s) kun je het zo laten.

Een gelijkrichtbrugcel heb ik niet nodig omdat de strip op een gelijkstroomvoeding wordt aangesloten.

Zie voorgaande uitleg in dit bericht.

Een condensator heb ik niet nodig omdat er geen sprake is van digitalespanning (data) en een potmeter is niet nodig omdat ik de lichtsterkte niet hoef te regelen.

Condensator is niet echt nodig in dit geval.
Een potmetertje zou kunnen maar vind ik een beetje "over done" en dit is eventueel, qua lichtsterkte met een vast weerstandje te regelen zoals ook al aangegeven.

Hopelijk is dit enigszins duidelijk weergegeven want in mijn hoofd zit het allemaal wel maar om op schrift daarin duidelijk te zijn is een tweede.

Kijk en bestudeer deze link eens.
Het zal je een hoop duidelijkheid geven.

P.s. sorry voor de vele citaat weergave, doelstelling: Duidelijkheid op gevraagde punten.


Riny

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #59 Gepost op: 8 mei 2011, 10:47:17 »
Voor wie dit makkelijker vind qua weergave.



P.s. Het hoeft niet perse een dure M?rklin 52 Va trafo te zijn en meerdere printjes op 1 trafo plaatsen indien nodig afhankelijk van het vermogen van de trafo (Va's).

Bram

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #60 Gepost op: 8 mei 2011, 11:37:19 »
Beste Riny,

Citaat
Als voorbeeld heb ik de componenten (Led- voeding) op een experimenteer print uitgewerkt.
Dit is, naar mijn persoonlijke mening, altijd beter dan de onderdelen en bedrading als spaghetti onder de modelbaan te hebben.




Op de foto van de printplaat zie ik de volgende componenten, Br.1 een C1 4700 uF/ 25V en een R3,  is dan de Br.1 een Brugcelgelijkrichter, de C1 4700 een Condensator en de R3 een weerstand ???

En wat de citaten betreft, ik ben juist blij dat je de moeite wilt nemen om de vragen zo te beantwoorden. Voor iemand die verstand van elektronica heeft is het misschien niet nodig, maar voor mij en voor andere die hier totaal geen verstand van hebben vind ik het juist belangrijk en begrijpelijk dat het zo uitgelegd wordt.


Offline Ponytail

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 95
  • Geslacht: Man
Re:Verlichting
« Reactie #61 Gepost op: 8 mei 2011, 11:59:55 »
Heerlijk zo'n forum waar je gewoon antwoord krijgt op je "domme" vragen zonder al dat gezucht van de 'deskundigen'.

 :D

Bedankt allemaal en Riny in het bijzonder! :-*

Riny

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #62 Gepost op: 8 mei 2011, 12:01:48 »
Op de foto van de printplaat zie ik de volgende componenten, Br.1 een C1 4700 uF/ 25V en een R3,  is dan de Br.1 een Brugcelgelijkrichter, de C1 4700 een Condensator en de R3 een weerstand ???
Beste Bram,

De BR1 is inderdaad de brugcelgelijkrichter.
De R3 is inderdaad een weerstand.
De C1 is inderdaad een condensator.

Voor iemand die verstand van elektronica heeft is het misschien niet nodig, maar voor mij en voor andere die hier totaal geen verstand van hebben vind ik het juist belangrijk en begrijpelijk dat het zo uitgelegd wordt.

100% verstand van elektronica heb ik ook niet hoor, zoals aangegeven, "self made" omdat ik het interessant en leuk vind en van techniek hou. Ook ik moet bepaalde info opzoeken en er mee aan de slag gaan om het uit te zoeken/testen.
En soms geeft dat wel eens vuurwerk. :'( :(

Riny

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #63 Gepost op: 8 mei 2011, 12:05:57 »
Heerlijk zo'n forum waar je gewoon antwoord krijgt op je "domme" vragen zonder al dat gezucht van de 'deskundigen'.

Beste Willem en anderen,

Laat ik even duidelijk zijn, domme vragen bestaan niet.
Niet vragen vind ik veel dommer.

Ik probeer mijn beste te doen voor zover mijn kennis reikt maar ook ik heb mijn grenzen en beperkingen.
In dergelijke situaties hoop ik dan dat er weer iemand is die mij corrigeert, cq. helpt.
Ik neem de correcties dan ook graag aan, mits ze goed onderbouwd zijn.

Bram

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #64 Gepost op: 8 mei 2011, 12:32:31 »
Beste Riny,

Citaat

100% verstand van elektronica heb ik ook niet hoor, zoals aangegeven, "self made" omdat ik het interessant en leuk vind en van techniek hou. Ook ik moet bepaalde info opzoeken en er mee aan de slag gaan om het uit te zoeken/testen.


Ik denk, dat als je eenmaal hiermee aan de gang gaat je het steeds leuker en interessanter gaat vinden, maar je moet wel eerst een begin hebben. En juist dat begin kan je hier op dit forum vinden. Ik kan best begrijpen dat een "deskundige"  denkt "Wat een vraag" of wat er ook wel eens wordt gezegd "Als je dit niet eens snapt, begin er dan maar helemaal niet aan". Jij neemt tenminste nog de moeite om alles duidelijk uit te leggen en als het dan nog niet gesnapt wordt leg je het nog eens uit. En dat Riny, is waar een heleboel nietweters je dankbaar voor zijn.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Verlichting
« Reactie #65 Gepost op: 8 mei 2011, 15:56:48 »
Al heb ik niet gereageerd in dit draadje, ook ik heb weer een klein beetje meer kennis van spoorbaan-electronica opgedaan.
Het is niet alleen de interesse die het bij me opwekt, maar ook het inzicht dat je het keihard nodig hebt wil je verder gaan dan een eenvoudige spoorbaan uit een startset.
Maar heel veel kennis op dit gebied ontbreekt bij mij nog, logisch, maar met dit forum en met de kennis van diverse mensen kom je wel heel ver.
En wat Riny zegt: je moet je niet schamen om vragen te stellen. Domme vragen bestaan niet.
Maar vragen stellen is wel een drempel die ik eerst moest overwinnen. Want ik dacht bij een vraag al gauw: men zal mij wel een oen vinden dat ik dat niet weet.
Dat is ongeveer hetzelfde als bijvoorbeeld foto's plaatsen van je baan: "anderen hebben veel mooiere banen".
je moet geloof en vertrouwen hebben in jezelf.
Ik ben nu wel heel erg buiten het onderwerp van dit draadje, maar wilde dit toch even kwijt.
Terug naar de <Verlichting>  ;D

Met groet, Roel  ;)

Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Riny

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #66 Gepost op: 9 mei 2011, 19:40:06 »
Voor de twijfelaars en ongelovige (van mijn gemeente) betreffende mijn schema, zie hieronder de proef- opstelling.

Het testboard wordt door een M?rklintafo 16V 32Va gevoed.



Hieronder het testboard met de onderdelen van het schema plus 4 Leds, en er kunnen er nog vele bijgeplaatst worden.



Gebruikte onderdelen: (aangepast)

Bruggelijkrichter: B40C2300-1500 / B40C1500
Condensator: 4700 microfahrad / 25V.
Weerstand:   1 Kilo-Ohm.

P.s. Hoe meer Leds er worden gebruikt, des te lager in waarde kan de weerstand zijn, maar zak niet verder dan 100 Ohm.


Piet

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #67 Gepost op: 9 mei 2011, 21:04:15 »
P.s. Hoe meer Leds er worden gebruikt, des te lager in waarde kan de weerstand zijn, maar zak niet verder dan 100 Ohm.
En voor diegene die het precies willen weten:
http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #68 Gepost op: 9 mei 2011, 22:03:42 »
Beste Piet,

De calculator werkt bij de standaard Led waarde, maar voor 7 stuks bij 16 Volt.
Men zal dan de gegevens van de te gebruiken Leds ??k moeten weten en invoeren wanneer men meer als 7 Leds wil toepassen.
Daarbij, verschillende soorten (kleuren) Leds be?nvloeden de calculator, dus is bij een simpel gebruik niet betrouwbaar te gebruiken.

Bijv:
Rood: 2,3 Volt
Geel/Oranje: 2,3 Volt
Groen 3,6 Volt
Blauw 3,6 Volt
Wit 3,6 volt


Piet

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #69 Gepost op: 9 mei 2011, 22:19:30 »
Hoi Riny,
Nee maar deze calculator is altijd beter dan niets, toch!
Je kunt hem het beste gebruiken voor enkelvoudige leds.
Trouwens het is altijd het beste om iedere led zijn eigen voorschakel weerstand te geven!
Maximaal 2 achter ??n weerstand.

Als je een hele buts leds achter ??n voorschakel weerstand (die berekend is op de stroom van de totale hoeveelheid led's) dan zul je zien dat als er ??n led stuk gaat, de totale stroom door de schakeling te groot wordt.
En dan wordt het een lawine, de ??n na de ander sneuvelt, in een steeds rapper tempo.
Een soort zevenklapper, dus.

Men zal dan de gegevens van de te gebruiken Leds ??k moeten weten en invoeren wanneer men meer als 7 Leds wil toepassen.
Daarbij, verschillende soorten (kleuren) Leds be?nvloeden de calculator, dus is bij een simpel gebruik niet betrouwbaar te gebruiken.
Is niet waar, je kunt alle velden zelf invullen.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #70 Gepost op: 10 mei 2011, 09:28:47 »
Nee maar deze calculator is altijd beter dan niets, toch!

Beste Piet,

Uiteraard is deze wel te gebruiken, alleen voor de beginnende ontdekkingsreiziger op dit gebied dien je wel te weten wat je in moet voeren om tot een betrouwbare uitkomst te komen.
Vandaar dat men toch de specificaties van de Leds zal moeten weten.

Trouwens het is altijd het beste om iedere led zijn eigen voorschakel weerstand te geven!
Maximaal 2 achter ??n weerstand.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens.
Heb vier rijtuigen met zelf gemaakte ledsstrips, p/strip 5 Leds x 4 = 20 Leds die op 1 schakeling, via een sleepcontact (Laatste rijtuig) branden en via draadjes langs de koppelingen met elkaar verbonden zijn (in serie), nog nooit enig probleem ondervonden.

Maar goed, men zal het gewoon zelf moeten doen (uitproberen), ondervinding is de beste leermeester.
De basis is hier gelegd en ben van mening dat men er mee aan de gang kan gaan en zelf verder uit kan bouwen.

Het is mooie werk, zeker als het vuurwerk wordt. :D :D



Riny

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #71 Gepost op: 6 juni 2011, 10:03:46 »
Hoe zou het toch afgelopen zijn met de Ledstrips van Bram welke onder de perronkap(pen) zouden worden geplaatst? ;)

Bram

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #72 Gepost op: 6 juni 2011, 20:25:19 »
Beste Riny,

Citaat
Hoe zou het toch afgelopen zijn met de Ledstrips van Bram welke onder de perronkap(pen) zouden worden geplaatst? ;)

Met de Ledstrips gaat het goed en zijn ook al geplaatst. In totaal heb ik 8 perronkappen (Faller 120191) voorzien van ledstrips. Heb er eerst 2 leds vanaf geknipt zodat ze onder de perronkap pasten. Ook heb ik ledstrips in het station geplaatst. Ik zou ook graag verlichting in de stationshal (middenstuk) willen hebben maar daar kan ik niet meer bij komen. Zal eens proberen of ik de vloer van de hal er uit kan zagen om de verlichting te plaatsen. Heeft iemand hier ervaring mee ???







De stukjes ledstrip met nog 2 leds erop heb ik gebruikt om huisjes te verlichten.



Je ziet Riny dat ik er wel mee bezig blijf.
Nu de perronverlichting brandt wil ik eerst verder gaan met het industriegebied, de rails heb ik nu liggen, maar de draaischijf moet er nog komen.





Verder moet ik alles wat met een BW te maken heeft nog aanschaffen. Ik denk dat ik o.a. de Grote bekolingsinstallatie 120148 van Faller ga plaatsen, ik vind die van M?rklin behoorlijk aan de prijs.
Ook wil ik nog een containerkraan plaatsen en deze moet dan bij de 2 lange sporen (links op de onderste foto) komen. Dus mochten er mensen zijn die mij tips kunnen geven v.w.b. de aanschaf van alle benodigde gebouwen en werktuigen voor een BW zou ik daar erg blij mee zijn.

In de onderstaande foto zijn de geel gekleurde rails "ontkoppelrails" heb daar nog wat vragen over maar zal hiervoor een andere topic openen.


 
Zo, ga nu eerst het industrie gebied in WDP zetten en alle terugmelders en decoders aansluiten.

Riny

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #73 Gepost op: 6 juni 2011, 20:46:07 »
Beste Bram,

Dank voor je reactie.

Mijn complimenten voor de behaalde resultaten, mag je trots op zijn.
Ze komen nu wat fel over maar dit zal aanzienlijk minder worden wanneer het een en ander tussen de sporen kom te liggen qua scenery aankleding. (minder reflectie)

Wat betreft een gat te maken aan de onderzijden van "gebouwen" kun je naar mijn mening gewoon doen.
Hoe de restant leds-strip naar binnen te krijgen zou ik zelf op de volgende manier doen.

Neem een rond stokje en bevestig daarboven een dwars stripje waar je aan de onderzijde de ledstrip aan kunt bevestigen.
Boor vervolgens een krap gaatje in het blad van de onderbouw waar het ronde stokje klemmend ingedrukt kan worden (om zo nodig "iets" te vervangen).
Er zijn volop wegen die naar Rome leiden en gezien je uitgevoerde werkzaamheden t.o.v. jouw modelbaan zal je daar best een oplossing voor vinden.

Persoonlijk vind ik het geheel er erg goed uit zien.
Ben benieuwd naar het vervolg.


Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:Verlichting
« Reactie #74 Gepost op: 7 juni 2011, 07:24:31 »
Hallo Bram,

Dat zal een aardige klus geweest zijn met al die ledjes, maar het is wel de moeite waard geweest. Wat een blikvanger dat stationscomplex.
Dat ziet er geweldig uit. Als het BW straks klaar is en de scenery ook dan komt je stationscomplex nog veel meer tot zijn recht in het geheel.
Heel erg mooi al die stationssporen met perrons, zo'n beetje de droom van elke modelspoorder.

Gr. Kees
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.