Auteur Topic: Verlichting  (gelezen 36815 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Riny

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #25 Gepost op: 26 april 2011, 20:39:37 »
Wat voor een zekeringen moeten er in de zekeringhouders ???

Beste Bram,

Dat zoek ik nog even uit / op voor je, of Piet moet eerder met de zekering- waarde komen.

Op de site van Hufing-tronic heb ik onderstaande ledstrips gevonden. Ik weet niet of dit dezelfde zijn als die jij hebt, maar bij deze kun je nog wel een condensator tegen het flakkeren op solderen. Kun jij mij vertellen of dit ook nodig is.

Ik heb inderdaad dezelfde (en nog andere uitvoeringen).
Een condensator kun je op alle type ledstrips die zij aanbieden/leveren plaatsen alleen bij mij flakkeren ze niet.
Dus ik zou dit eerst eens bekijken als je ze in huis hebt, je kunt er later altijd nog een condensator bijzetten.
Alleen zal je dat dan ook middels draadjes op de betreffende soldeerpads moeten doen omdat anders de condensator in het zicht komt onder je perron-overkapping.

Dergelijk condensators kun je overal kopen en ik heb er ook nog voldoende op voorraad.
Ik zou gewoon eerst de strips eens zonder condensator op de modelbaan leggen en laten werken voordat je ze onder je perron plaatst.
Mocht het bij jou dan wel nodig zijn kunnen wij dit altijd nog even oplossen.


Piet

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #26 Gepost op: 26 april 2011, 20:43:06 »
Wat voor een zekeringen moeten er in de zekeringhouders ???
Je hebt 9 x 70Watt(VA) aan secundair vermogen.
Dat is 630 Watt als je dat weer deelt door 230 krijg je 2.8 Ampere.
Dat is bij volle belasting de maximale stroom die er aan de primaire kant loopt.
Ringkerntrafo's zijn berucht om hun grote inschakelstromen, dus als je er een 10Amp trage zekering in zet ben je goed beveiligd en gaat er niets fout.

grt P.

Bram

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #27 Gepost op: 27 april 2011, 09:00:34 »
Bete Riny,


Ik zou gewoon eerst de strips eens zonder condensator op de modelbaan leggen en laten werken voordat je ze onder je perron plaatst.
Mocht het bij jou dan wel nodig zijn kunnen wij dit altijd nog even oplossen.


Ik zal er eerst eens 10 strips bestellen en kijken wat ze doen en dan hoor jr het wel

Bram

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #28 Gepost op: 27 april 2011, 09:04:55 »
Beste Piet,


Je hebt 9 x 70Watt(VA) aan secundair vermogen.
Dat is 630 Watt als je dat weer deelt door 230 krijg je 2.8 Ampere.
Dat is bij volle belasting de maximale stroom die er aan de primaire kant loopt.
Ringkerntrafo's zijn berucht om hun grote inschakelstromen, dus als je er een 10Amp trage zekering in zet ben je goed beveiligd en gaat er niets fout.


Bedankt voor de info, ik had al eens wat gelezen over de grote inschakelstroom van een ringkerntrafo en wou je daar nog iets over vragen, maar je hebt mij het antwoord al gegeven.
Bedankt maar weer.

Wat ik nog wel wil vragen is het volgende: De 9 uitgangen aan de primaire kant zijn dus wisselstroom, is het ook mogelijk om 1 van de uitgangen om te zetten naar gelijkstroom ???
Ik zou dan deze uitgang ook voor ledverlichting kunnen gebruiken.

Piet

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #29 Gepost op: 27 april 2011, 09:54:16 »
Hallo Bram, even een stukje theorie.
Primair is waar de 230V binnen komt, secundair is waar de afgeleidde spanning af te nemen is.
Dus de 9 uitgangen zijn de secundaire kant, het is flauw maar voor de goede orde even deze uitleg.

Ja je kunt daar een gelijkrichter plus evt spannings stabilisator schakeling aan verbinden.
Dan heb je ??n uitgang met gelijkspannin/stroom.
Ik zal even op zoek gaan naar een oplossing voor je.
Je hoort nog van me.

grt P.

Piet

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #30 Gepost op: 27 april 2011, 10:36:24 »
De enige opmerking die ik hier wil maken is dat er aan de uitgang wel meer dan 22v gelijkspanning beschikbaar is.
Want met een dubbelfasige gelijkrichting moet je de wisselspanning vermenigvuldigen met 1.414.
En dat is voor veel schakelingen in onze hobby wat te veel van het goede.
Ik dacht zelf meer aan deze schakeling.
Neem voor de aansluitingen van de gelijkstroom uitgang een ander type stekker, kun je nooit gelijk en wisselstroom doorelkaar halen.
Zelf ben ik nogal gecharmeerd van dit materiaal (als het om 2 draden gaat)

Altijd een zeker contact en je kunt de stekker zonder dat je goed zicht hebt altijd juist plaatsen.

grt P.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Verlichting
« Reactie #31 Gepost op: 27 april 2011, 11:06:31 »
Ik heb geen duidelijke foto's van die dingen, maar het zijn MFR's, zie http://www.hod-electronics.nl/UserFiles/File/PDF/zekeringen.pdf laatste pagina, ik heb ze gewoon laten bestellen bij "mijn"elektronikawinkel in Waalwijk.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Bram

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #32 Gepost op: 27 april 2011, 17:42:46 »
Beste Riny en Piet,

Ben vanmiddag bij een elektrozaak geweest met mijn ringkerntrafo en die adviseerde mij om het volgende te doen:

De Primaire ingang (230V) te zekeren met onderstaande zekering SIBA T 10A H 800V



En voor het omzetten naar gelijkstroom adviseerde hij deze gelijkrichters (hij legt op een paperclip even voor de foto)


Piet

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #33 Gepost op: 27 april 2011, 20:39:06 »
Ja dat kan ook.
Maar ik heb altijd graag de zekering(houder) vanbuitenaf bereikbaar.
Hij zal niets ander in voorraad gehad hebben, dan zou ik je dit ook adviseren.
En die brugcel ja die heb je ook nodig, deze mag maar 6A bij een omgevings temeratuur van 500 hebben, dus schroef hem op een plaatje aluminium van 10x10cm.
Je hebt volgens het schema van Riny nog een Elco nodig ook, vergeet dat niet.
En let op die behoorlijk hoge gelijk spanning, alles wat je er op aansluit krijgt die voor de kiezen.

grt P.

Bram

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #34 Gepost op: 28 april 2011, 08:42:24 »
Beste Piet,

Over de Elco's heeft de verkoper het niet gehad, en zo blijkt maar weer als je hier geen verstand van hebt moet je er ook niet aan beginnen. Ik wil je iets vragen maar dat doe ik wel via een Pb.

Piet

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #35 Gepost op: 28 april 2011, 09:40:43 »
Over de Elco's heeft de verkoper het niet gehad,
Nou ik denk ook niet dat jij hem dit schema hebt getoond.
De elco is dat onderdeel waar C1 bij staat.
en zo blijkt maar weer als je hier geen verstand van hebt moet je er ook niet aan beginnen.
Juist wel, daar kun je alleen maar van leren.
Ik wil je iets vragen maar dat doe ik wel via een Pb.
Ik ben niet zo'n voorstander van PB ik vind dat niet fijn werken.
Ik stuur je mijn email adres wel.


grt P.



Bram

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #36 Gepost op: 5 mei 2011, 18:42:07 »
Hallo allemaal,

Heb de ledstrips vandaag ontvangen. Om deze onder de perronkappen te monteren moet ik er 2 ledjes afknippen, moet ik dit doen bij de rode pijl of moet ik het ergens anders doorknippen. Als ik het bij de rode pijl doorknip dan past de strip precies in de uitsparing van de overkapping.



Kan ik de afgeknipte ledjes nog weer gebruiken, en zo ja moet ik dan zo'n zwart blokje (zie rode cirkel) er weer aan solderen??? Als dit moet waar moet dit dan want het zwarte blokje zit met 4 pennetjes aan de ledstrip gesoldeerd en ik zie verder op de strip geen aansluitingen meer voor zo'n zwart blokje.Op het zwarte blokje staat S40 en een + en -

Riny

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #37 Gepost op: 5 mei 2011, 19:21:41 »
Beste Bram,

Bij de aangegeven linker pijl kan je de strip knippen/zagen net voorbij de soldeerpads, dus ietsjes meer naar links.

Het restant kan je hergebruiken maar daar dien je dan een gelijkrichtbrugcel en een weerstand voor te plaatsen.
De weerstand, welke je kan toepassen, is tussen de 560 Ohm en 1,5 K (Ohm) afhankelijk welke lichtsterkte jij wilt hebben.

N.B. merk, voor het knippen, even de plus bij alle soldeerpads.

P.s. als het goed is had je een pdf bestand toegezonden gekregen van mij met uitleg over dit type Ledstrips.

Bram

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #38 Gepost op: 6 mei 2011, 19:43:41 »
Beste Riny,

Kun je mij het volgende uitleggen a.u.b. ???

Ik weet dat het ledje de gele pijl is, maar wat is het zwarte blokje (in rode cirkel), het zwarte blokje (groene pijl) en het bruine blokje (blauwe pijl)

Op de hele ledstrip zit maar 1 zo,n bruin blokje (blauwe pijl)



Ik heb gelezen hoe je leds in serie of parallel kunt aansluiten maar daar zit altijd de strip bij waar het zwarte blokje op zit.

Wil ik nu 1 ledje (rode vierkant)



aansluiten dan moet ik dus op de strip 1 zo'n zwart blokje solderen. Is dat zwarte blokje in de rode cirkel dan een gelijkbrugcel ???
En zo ja, kun je mij ook vertellen waar ik het ??n en ander dan moet aansluiten. Het zwarte blokje in de rode cirkel, naast het eerste ledje, heeft zo te zien 4 pootjes, maar bij het volgende ledje zie ik steeds maar 2 soldeer punten.

Bij voorbaat dank.

Riny

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #39 Gepost op: 6 mei 2011, 20:21:35 »
Beste Bram,

Het zwarte blokje (rode cirkel) met de vier pootjes is een SMD gelijkrichtbrugcel, deze zet indien nodig, wisselstroom om in gelijkstroom.
Het kleine gele blokje is een SMD Led. (gele pijl)
Het zwarte blokje (groene pijl) is een SMD weerstand.
Het bruine blokje (blauwe pijl) is een SMD condensator, vandaar dat deze Ledstrips niet zullen knipperen bij Digitaal gebruik.

Even simpel uitgelegd, Via de Digitale spanning loopt ook de Data mee en deze veroorzaakt het knipperen (flakkeren) van verlichting die via de Digitale railspanning wordt gevoed.

Wanneer je een restdeel van de strip wilt gebruiken zul je, dat hoeft geen SMD uitvoering te zijn, een gelijkrichtbrugcel en een weerstand aan de rechterzijde op de soldeerpad moeten aanbrengen.

Wanneer het echt nodig is zal ik van afval (van dezelfde strips) even voorzien van een gelijkrichtbrugcel en een weerstand en er vervolgens een foto van maken.


Bram

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #40 Gepost op: 6 mei 2011, 21:45:57 »
Beste Riny,

De bedoeling is dat ik een aparte ringleiding ga aanleggen voor de ledverlichting, deze ringleiding wordt dan gevoed door de 13,8V DC 5AMP voeding



Uit jou antwoord maak ik het volgende op:

Als ik de led op een gelijkstroom ringleiding zet, dan hoef ik volgens mij alleen maar een + en een - draad aan de strip te solderen. Immers een gelijkrichtbrugcel (rode cirkel) hoeft dan niet omdat er al gelijkstroom is, de zwarte weerstand (groene pijl) zit er al op en de bruine SMD condensator hoeft dan ook niet omdat er geen data door de gelijkstroom ringleiding loopt.

Heb ik dit zo goed begrepen.???

Piet

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #41 Gepost op: 6 mei 2011, 21:50:42 »
Even een tip:
Laat de brugcel er opzitten dan hoef je je geen zorgen te maken over de + en de -
Het maakt dan niet uit hoe je de zaak aansluit, probeer maar.

grt P.

Bram

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #42 Gepost op: 6 mei 2011, 22:23:00 »
Hallo Piet,

Citaat

Laat de brugcel er opzitten dan hoef je je geen zorgen te maken over de + en de -


Ik wil ook helemaal niet de brugcel verwijderen, het gaat mij erom of ik de afgeknipte stukken ledstrip zo kan gebruiken, dus zonder de gelijkrichtbrugcel en SMD condensator, want deze zitten er nu niet meer op.


Riny

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #43 Gepost op: 6 mei 2011, 22:35:03 »
Beste Bram,

Als je de aangegeven trafo gaat gebruiken dan hoef je geen gelijkrichtbrugcel te plaatsen.
W?l dien je een voorschakelweerstand op de + te plaatsen.
Dit kan je bijv. op de volgende manier doen, 10Cm draad op + soldeerpad, vervolgens op de + draad de weerstand solderen en aan de andere zijde van de weerstand verder gaan met de bedrading, de - zijde kan gewoon een draadje worden hopelijk is dat duidelijk?
Niet de weerstand rechtsstreek op het Ledstrip solderen, mogelijk dat deze dan in het zicht komt van je verlichte huis of een schaduw geeft in het lichtveld.

Een condensator heb je dan ook niet nodig want het is gewoon vlakke gelijkspanning welke uit de trafo komt.

Hopelijk heb ik het een beet je duidelijk weergegeven.

Bram

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #44 Gepost op: 6 mei 2011, 22:53:12 »
Beste Riny,

Is mij geheel duidelijk.

Rest mij natuurlijk weer de vraag, wat is een voorschakelweerstand, is dit dan weer een andere weerstand als die al op de ledstrip zit ??? (groene pijl)

Piet

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #45 Gepost op: 7 mei 2011, 00:30:40 »
Ik wil ook helemaal niet de brugcel verwijderen, het gaat mij erom of ik de afgeknipte stukken ledstrip zo kan gebruiken, dus zonder de gelijkrichtbrugcel en SMD condensator, want deze zitten er nu niet meer op.
Ik zou er juist wel weer een brugcelletje opzetten, van wege het feit van het niet meer van belang zijn van + en -.
Dat was de essentie van mijn opmerking.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #46 Gepost op: 7 mei 2011, 09:00:22 »
Ik zou er juist wel weer een brugcelletje opzetten

Beste Bram,
Zoals Piet aangeeft,
Om een gelijkbrugcel eveneens te plaatsen aan het restant Ledstrip kan natuurlijk nooit geen kwaad en maakt het wel "veilig", om het simpel uit te drukken.

Een schakelweerstand is gewoon een standaard weerstand welke je bij de plaatselijke elektronica- boer zou moeten kunnen krijgen (kopen).
Die dingen kosten niets, 0,10 eurocent en dat is al duur.

Hier een voorbeeld.

Ik zou dan beginnen met een 560 Ohm weerstand, blijkt dit nog te fel (weergave Leds) kun je een hoger waarde nemen bijv. 860 Ohm.


Voorbeeld brugcel.

Tip 1: Misschien is het prettiger wanneer je de onderdelen op een stukje experimenteer- printplaatje soldeert.

Tip 2: Maakt er eventueel meerderen voor de nog komende Leds in huisjes o.i.d. wanneer je met Leds zou verder werken.

P.S. Bij mij worden alle huisjes voorzien van Leds, reden: geen warmte en een lange levensduur.




Piet

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #47 Gepost op: 7 mei 2011, 10:13:41 »
Hi Riny,
Voor de brugcel adviseer je wel een erg forse.
Als Bram deze koopt:

Dan kan die rechtstreeks op de ledstrip worden gesoldeerd.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #48 Gepost op: 7 mei 2011, 11:53:17 »

Dan kan die rechtstreeks op de ledstrip worden gesoldeerd.

Beste Piet,

Ik heb dezelfde Ledstrips.
Het is, met de bekleding van deze Ledstrips, haast niet te doen om hier een smd brugcel op te plaatsen. :(
Dus zal dit voor Bram, denk ik, makkelijker zijn om iets extern te maken om vervolgens op de strip, via draadjes, aan te sluiten.

De afbeeldingen (voorbeelden) hebben tot doel om te laten zien hoe de onderdelen er uit zien in het eggie.
Anders had ik er de waarde wel apart bijgezet. :) ;)

Riny

  • Gast
Re:Verlichting
« Reactie #49 Gepost op: 7 mei 2011, 16:34:32 »
Hier een schema uit de oude doos (archief) aangepast voor voor onze Bram.


De basis was voor rijtuigverlichting.

Mogelijkheid 2.


Nu met spaningsregelaar.