Auteur Topic: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)  (gelezen 52901 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #150 Gepost op: 15 september 2020, 12:04:13 »
Het zijn steeds kleine stapjes omdat het bij elkaar scharrelen en fröbelen veel tijd kost.


Een kant-en-klaar pakketje laten opsturen met gegoten resin-onderdelen klinkt natuurlijk heel verleidelijk, maar scharrelen tussen allerlei meuk is meer tijdrovender maar vind ik wel uitdagender.


Inmiddels zit wel het interieur in de verf.


Tussen die zanddoos (dat vierkante bakje) en de cabine hoort nog een verticale pijp te zitten. Ik denk dat dat pijpje is om stoom af te blazen.


Ik bedoel het pijpje op de goudkleurige ketel. Zodra dat ding erop zit kan het machinistenhuis in de (wat donkerdere) blauwe verf en kan ik dit onderdeel afsluiten en verder om de ketel te detailleren.

Als ik even vastzit met het vinden en bewerken van de juiste onderdelen, ben ik alweer aan het rondkijken en nadenken over mogelijk volgende Magic Train-projecten.


Ik heb nog wel wat losse onderdelen liggen die me hulpeloos aankijken.


Zo heb deze H0-locomotief van Piko nog op de plank staan. Het moet een van de Duitsers geconfisqueerde locomotief voorstellen. Op het eerste gezicht is er niks mis mee.


Het gebeurt heel vaak dat fabrikanten de motor in het machinistenhuis zetten. Persoonlijk vind ik dat geen gezicht. De koplampen met diamantvorming geslepen glas, heb ik er als eerste afgehaald.


Maar hij loopt mooi en heeft een prachtige aandrijving.
Als ik dit ding wil gebruiken onder een Magic Train opbouw dan moet eerst dat aangroeisel eraf waar de motor in zit en dan ergens tussen de wielen een tandwiel vinden waar een wormwieltje op past. Een heel gedoe.
Misschien is het een stuk eenvoudiger om de bovenkant vlak te maken en de aandrijving in een losse tender te maken.
Daarnaast is dit chassis een stuk langer dan het onderstel van Magic Train en heeft vier Assen in plaats van twee. Ik z zou dus de ketel langer moeten maken om de verhoudingen te laten kloppen.
Enfin, ik ga hier over nadenken en meedenkers zijn welkom.


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #151 Gepost op: 16 september 2020, 11:23:04 »
Hoi Wim,

Zitten we hier op dezelfde golflengte of zo? Een smalspoor sleeptender loc met 4 koppelassen: dat idee zit ook in mijn hoofd. Voor H0m dan....

Voor de aandrijving bij jouw project zou ik kijken of je een aangedreven tender onderstel kan gebruiken. Nu heb ik nog een Fleischmann tender onderstel van een Br50 liggen.




De motor loopt wel, maar is wat van zijn kracht kwijt. En er ontbreekt een stukje lood. Maar misschien iets voor jouw project?

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #152 Gepost op: 16 september 2020, 15:09:33 »
Zitten we hier op dezelfde golflengte of zo? Een smalspoor sleeptender loc met 4 koppelassen: dat idee zit ook in mijn hoofd. Voor H0m dan....
Ik geloof dat we best wel op dezelfde golflengte zitten... en niet alleen qua H0m en 0e.
Citaat
Voor de aandrijving bij jouw project zou ik kijken of je een aangedreven tender onderstel kan gebruiken. Nu heb ik nog een Fleischmann tender onderstel van een Br50 liggen.
En nu we het toch over tenders hebben:


Fleischmann heeft in haar serie Magic Train ook een loc met losse tender uitgebracht. Of er in het echt ooit een dergelijke combinatie heeft rondgereden valt te betwijfelen. Maar dat gebeurt wel vaker; het H0 Anna Werklocje heeft volgens mij ook nooit echt bestaan.


Deze onder artikelnummer 2265 uitgebrachte versie heeft wel één niet uit te leggen dingetje: hoe de fok komen die kolen vanaf de tender in de kachel? Niet dus!


Van hetzelfde setje heb de kap en de tender; de tender is compleet en wat voor aandrijving er onder de cabine moet komen, daar ga ik nog iets op verzinnen.


Ik ben maar vast begonnen met de logica bij deze cabine te brengen door er een doorgang in te zagen. Ietwat smal, maar ik wilde de ramen erin laten.
De motor loopt wel, maar is wat van zijn kracht kwijt. En er ontbreekt een stukje lood. Maar misschien iets voor jouw project?
@Rob dankjewel voor het aanbod, maar voordat ik de hulplijn inschakel, wil ik eerst scherp krijgen hoe ik wat ga aanpakken. Ik laat het je weten.


En nu ik toch bezig ben heb ik een stukje pijp op de ketel gezet dat bij de goudkleurige ketel er ook op zit.


De behuizing heeft ook z’n eerste laag blauwe verf en het chassis is zwart geworden. Voordat iemand gaat beginnen over led-verlichting; dat lullige lampje blijft.


De binnenkant verdient nog wat nazorg.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #153 Gepost op: 18 september 2020, 16:30:03 »
Het ene moment lukken dingen beter dan de andere keer. Maar ik moet niet alleen de successen laten zien, maar ook als het niet lukt.


Aan de zijkanten van dit model zaten openingen en die heb ik dichtgemaakt. Echter, mijn iPhone waarmee ik de foto’s maak zijn onverbiddelijk en daarom een prima stuk gereedschap om te controleren of het resultaat een beetje klopt. Niet dus, je hoeft geen klinknagelteller te zijn om te zien dat het spul scheef zit. Ik heb het er dus weer uitgehaald.  :o


Ook rechts zat zo’n opening en daar heb ik mijn gefröbel er ook weer uitgehaald.
Over die openingen:


De Stainz 2 van Magic Train heeft die opening ook, maar heeft deze een functie omdat daar een deel van de aandrijving zit.


Het originele model heeft die opening ook. Ik moet zeggen dat de replica van Magic Train behoorlijk in de buurt komt.


Bij de beroerde LGB-imitatie van de Stainz 2 hebben ze die opening dichtgemaakt. En ook heeft deze sinds 1968 geproduceerde loc een hele andere aandrijving.
Wordt vervolgd.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #154 Gepost op: 18 september 2020, 17:14:34 »
Hoi Wim,

Soms gaat het wel eens mis. Goed om dat ook te laten zien.
Alleen, waarom maak je dat gat dicht? Je kunt ook een stuk van de aandrijving nabootsen dat hier volgens mij zou moeten zitten. Ik denk dat het de hefboom is van de of naar de schaar om onder meer voor- en achteruit te bedienen.
Een hevel met een stang naar beneden zou er al heel aardig uit kunnen zien.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #155 Gepost op: 18 september 2020, 22:33:48 »
Ik denk dat het de hefboom is van de of naar de schaar om onder meer voor- en achteruit te bedienen.
Een hevel met een stang naar beneden zou er al heel aardig uit kunnen zien.
Ik heb je antwoord al eerder gelezen, maar ik moest nog even nadenken omdat ik het een wat lastig probleem vind.
Die opening gewoon dichtmaken is de meest makkelijke oplossing, maar misschien ook wel tè makkelijk.


Hefbomen, stangetjes en heveltjes horen natuurlijk gezellig mee te bewegen zoals in deze Walschaerts schaarbeweging. Maar ik heb op mijn loc een aandrijving zitten die niet veel meer is dan de aandrijving van een Anna Werklocje. Dat is natuurlijk best wel jammer, maar na mijn laatste update aan deze aandrijving, kan ik er mee leven.

Er is zijn een paar puntjes waar ik een beetje mee zit: als ik in die opening een heveltje maak en wat stangetjes, dan moet het wel ergens op slaan. Ik ben niet bang voor de kritiek van klinknageltellers, maar het moet wèl ergens op slaan. Een ander puntje is dat ik dit project zo langzamerhand wel een keertje wil afronden.
Er ligt hier nog een Revell bouwdoos van een 1:87 stoomlocomotief te wachten en omdat ik ’m waarschijnlijk nooit in elkaar zal plakken, heb ik al eerder op het punt gestaan om dat bouwpakket te plunderen. Dus ga ik eens kijken of iets bruikbaars kan vinden om te gebruiken.
Wordt vervolgd.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Lucien

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 21
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
    • Smalspooratelier
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #156 Gepost op: 12 november 2020, 12:17:00 »
Zonder je draadje te willen vervuilen wou ik toch nog een paar teasers posten van mijn verbouwingen van Magic Train spul.

Zoals een rijtuig op basis van 2 personenwagens een oud Lima goederenwagenonderstel, waarin ik de assen vervangen heb door de MT wielen.

2013-02-06180304_zpsffd15c3d by Lucien Eijdems, on Flickr

Een ideetje voor een engelse Bachmann Class 04 met een MT diesel cabine:

P1020519 by Lucien Eijdems, on Flickr

Ingekorte goederenwagens, zodat ze wat meer en tramachtige look kregen:

DSC03139 by Lucien Eijdems, on Flickr
Narrow minded and proud of it

Yurze Ore Mine - h0e micro layout
Zweifelsfall- h0e micro layout
Buchau 1916 - h0e Württemberg Länderbahn
Bitry-Baulay - 0e Franse bietenbaan

En nog veel meer plannen voor nieuwe baantjes....

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #157 Gepost op: 12 november 2020, 12:30:51 »
Zonder je draadje te willen vervuilen wou ik toch nog een paar teasers posten van mijn verbouwingen van Magic Train spul.
Nee hoor @Lucien, dat doe je zéker niet. Ga lekker zo door; onze projecten lopen aardig synchroon. Alhoewel ik zéér geïnteresseerd ben in een bouwverslag van jouw ideetje voor een engelse Bachmann Class 04 met een Magic Train diesel cabine. Maar dat had je waarschijnlijk zelf ook al bedacht.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Lucien

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 21
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
    • Smalspooratelier
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #158 Gepost op: 12 november 2020, 12:37:31 »
Dat dieseltje is nooit verder gekomen dan het passen can de onderdelen op elkaar. Inmiddels ligt het onderstel ergens in de kast, en wil ik er een Baguely Drewry (als ik het goed spel) op bouwen zoals die bij de suikerfabriek in Pithiviers reed. Ik heb al ergens tekeningen uit oude uitgaven can Narrow Lines (7mm. Narrow Gauge Association).

Ook de rest van de verbouwde wagens zijn opgeslagen voor als ik ooit iets anders wil bouwen in 0.
Narrow minded and proud of it

Yurze Ore Mine - h0e micro layout
Zweifelsfall- h0e micro layout
Buchau 1916 - h0e Württemberg Länderbahn
Bitry-Baulay - 0e Franse bietenbaan

En nog veel meer plannen voor nieuwe baantjes....

Offline Remco1991

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 5
  • Geslacht: Man
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #159 Gepost op: 11 september 2022, 17:23:13 »
Hoi iedereen! Ik zit sinds kort hier op het forum en zag dit topic voorbij komen. Ik heb zelf ook een 3tal Magic Train locjes. 2 hiervan zijn verbouwd tot Efteling locjes Aagje en Neefje. De derde is een fictief locje gebaseerd op Trijntje met  een nog nader te onthullen naam🥰. Ik wil graag de boel digitaliseren en ik vroeg mij af of iemand hier daar ervaring mee heeft? En zoja, hoe hebben jullie dat gedaan? Ohja... ik zou er ook graag wat foto's van willen delen😅 hoe doe ik dat? Thanks!!

Offline Remco1991

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 5
  • Geslacht: Man
Re: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Reactie #160 Gepost op: 11 september 2022, 17:37:32 »
 Jaaa afbeelding uploaden is inmiddels gelukt!