Er zijn ook stekkertjes met veel kleinere afmetingen...Beste @Anne,
Ik stuur ze wel op Wim. Kijk maar of je ze kan gebruiken. ;):-*
Ja die kleppen voor kolen zijn klein.lijkt me dan weer leuk om op deze schaal uit te werken. Maar laat ik niet op jouw stoel gaan zitten Wim 8)
Het vullen gebeurd met manden kolen
Die waren makkelijk mee te nemen in de loc en wagon of opslag bij een tussen station.
Ziet er Amerikaans uit.Nee @GéJé hij is toch echt een Europees model. Maar misschien werkt die gele kleur van het machinistenhuis wat misleidend. Als ik die pisbak-groen zou schilderen of Berlijns-blauw dan krijgt die locomotief al een heel ander uiterlijk.
(Met vloerplaat bedoelde je dus eigenlijk het onderstel)
Dat is de voedingspomp, hij pompt het water uit de tender naar de ketel waar het middels injecteurs wordt ingespoten.
misschien eens leuk om een dag te organiseren voor de forum leden hier om eens met zijn alle te komen
kijken bij ons SHM en uitleg te krijgen over hoe het nou echt werkt ,,kan je ook ideeën op doen voor
je eigen knutsel werk hoe het er uit ziet en voor is ,,.
Dankjewel @henkiehenk.
Tussendoor ben ik bezig geweest met de binnenkant van het machinistenhuis.
En inderdaad @Pierre (ik zal je voor zijn) die klinknageltjes zitten ook niet helemaal top. Ik denkt dat ik die klinknagels rond de ramen weghaal en er een lijstje omheen zet. ::)
:-XGelukkig weet je dat mijn projectjes niet zonder jouw hulp en bijval kunnen. :)
Voor het printen van de metertjes kun je eens kijken of je nog wat aan de printer instellingen kunt doen. Vaak zit er nog wel ergens in de instellingen (geavanceerd?) iets als 'fijn' of 'hoge kwaliteit' die je even aan kunt zetten. Je kunt ook overwegen om in (puur?) zwart/wit af te drukken. Dat kan ook wat scherper zijn dan kleur.De printer die ik gebruik is een WiFi-instapmodel (Epson XP‑355) en voldoet prima voor het normale werk.
Volgens mij is een van de meters in een stoomloc een snelheidsmeter.Zou zomaar kunnen, alleen zijn die metertjes maar een paar millimeter in diameter en ik weet niet of iemand nog ziet of het manometers, temperatuurmeters of snelheidsmeters zijn. :)
En gaat er t.z.t. nog een gloeiend vuurtje in de vuurkast komen?Ter zijner tijd niet. Achter dat rooster zit de achterkant van de motor en daar is niet veel ruimte. Bovendien moet ik dan met enigszins knipperende (of meer-kleurige) ledjes gaan werken. En dat betekent rijstroom omzetten in een constant voltage, weerstanden, diodes en weet ik veel wat voor rommel er nog meer in moet. Dat betekent ook dat ik het hele spul uit elkaar met schroeven met rondspringende veertjes, asjes, schroefjes en tandwielen. :o
Goed bezig... Ook suggesties afwijzen is goed om het voor jezelf leuk te houden. We hebben tenslotte makkelijk praten (schrijven), zo langs de zijlijn :DIk neem best wel heel veel suggesties van jullie over. Maar ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik precies weet waar mijn kracht en mijn zwakte zitten (SWOT-analyse) (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sterkte-zwakteanalyse).
Over de kleur: ik vind groen wel chic, maar dan een tintje donkerder dan de groene loc op de foto.Dat rode sierlijntje gaat 'm niet worden... veel te Duits.
Uitdaging wordt vooral dat dunne rode sierlijntje :-X
Ik ga voor (donker) groen. :)Ik ga dus voor groen 005500.
Ik ga voor (donker) groen. :)Ik ga dus voor groen 005500.
Precies ... dat is een heel mooie kleur groen. Komt ongeveer overeen met Humbrol 30 heb ik net gezien....of kleur 39 van Revell: pisbakgroen. De lokale modelspoorwinkel in Enschede verkoopt geen Humbrol. Daarvoor moet ik naar Almelo. :(
Kijk eens bij militairen in die maat en dan de pistool enz er af schuren. Ze hebben al een pet op. ;DDag @Henk, bedankt voor je reactie.
behoorlijk aan de preis! :o
Goed bezig Wim, ik kan ook wat figuurtjes uitprinten voor je als je een 3d bestandje ervan hebt. Er is online heel veel te vinden (bijv. thingiverse ff goochelen).Dank voor je aanbod @SuperSylvester, alleen vraag ik me af of de resolutie van zo’n 3D-printer fijn genoeg is om 1:48-figuurtjes mee te printen. Eerlijk gezegd weet ik dat niet.
Als ik even wat tijd heb zal ik een testprintje maken voor je met de maten die je ongeveer zoekt.Beste @Jack ik ben benieuwd.
Het begint ergens op te lijken :) als je de onderkant rood laat dan zou ik er wel een verfje overheen smeren, tis nu zo 'kinderdagverblijf-rood'Als die onderkant rood blijft, dan komt daar zéker nog een laag verf overheen.
Als je Duits vrij goed is...Ach @Rob, dat Twents dat ze hier spreken is vrijwel plat Duits. :D
Dat wagonnetje begint al wat te worden, Wim.Dankjewel @Robvd
Die slinger is de imitatie van de handrem, denk ik? Als dat zo is, dan kun je uit een stukje metaaldraad daar iets anders van maken.Dat is inderdaad de handrem. Die bolletjes heb ik er inmiddels afgevijld en ik ga nog nadenken of ik het zo laat of dat ik er nog iets anders mee ga doen.
Verder zit er op de balkons meestal een opklap hekje/stang, zodat je tijdens de rit niet zomaar van het trappetje valt.Goed plan. Dat opklaphekje of stang wordt denk ik een kettinkje.
Ik ben beniewd naar de 'nieuwe' verflaag van loc en wagon.
Dat rood is zeer goed gelukt, net echt en ook mooi vervuild :)Dankjewel Jack.
Ga je er ook stoom en/of geluiden uit laten komen?
Je bent lekker oan de geng mooi!Klinkt bijna Duits. :o
Dat rood op de loc is helemaal goed zo. Misschien kun je de handgrepen op het machinistenhuis koper/messing kleur houden? Geeft nog een aardig accent.Misschien dat ik dat nog doe, maar ik wil er niet teveel een té opgepoetste museumloc van maken... ik denk er over na.
Ik vind de klinknagels op het balkonhek van de wagon ook mooi uitkomen. En die handrem slinger is ook niet verkeerd. Misschien alleen het kleine rechtopstaande stukje stang (de slinger) nog even rond vijlen. Dat draait wat lekkerder in de hand van de Preissertjes.Klopt, ik kan die rare slinger er ook gewoon afhalen en er draaiwiel opzetten. Ik twijfel nog.
Het wordt allemaal steeds mooier man. Top gedaan Wim! ;)Dankjewel Pierre.
Daar wordt Billy wel blij van zo'n nieuwe jas. 8)Billy is Billy niet meer, maar ik ben eigenlijk wel tevreden. :D
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je die vervuiling op het rood hebt aangebracht zonder de boel onder te kliederen. Drybrush?Eerst heb ik de hele onderkant rood geverfd met een tikkie zwart zodat het rood wat donkerder wordt. Daarna heel goed laten drogen zodat de verf goed is uitgehard. Vervolgens met rode verf en een tikkie wit de boel drybrushen. Met een platte penseel en heel weinig verf, anders ben je weer gewoon aan het schilderen. De buitenste laag en de klinknagels worden dan wat lichter. Weer goed laten drogen en dan met terpentine en een heel klein beetje zwart de boel bevochtigen met een penseel. Het vochtige goedje moet net nat genoeg zijn zodat het mooi in de kieren, langs de klinknagels loopt en in de hoeken. Niet té nat want terpentine droogt niet zo snel.
Bedankt Wim.Gaat je lukken vriend!
Voor de kopere grepen en voor de uitleg over de vervuil behandeling. Eens kijken of ik iets dergelijks kan doen op een h0 locje.
Geweldig Wim! Die zombies zien er best aardig uit na een met liefde aangebrachte verfbeurt. Ik heb zelf ook eens een poging gedaan en dan lijken het (bijna) Preisers. ;DDankjewel @Pierre.
Best een mooi locje Wim. Ik voel weer een prachtig project aan komen :Dat zou zomaar kunnen @Pierre.
Komt er nu helemaal geen koppeling meer aan de voorkant?Nou ja, daarom was ik ook een beetje blij dat de voorkant er af is gebroken. Hij heeft nu aan de voorkant een buffer met een kettinkje en een palletje. Als-achteruit wil trekken dan moet ik een paar wagons met dezelfde soort buffer uitrusten. Dat betekent dan dat ik aan de voorkant van de loc met een pincet het spul aan elkaar moet koppelen. Het locje kan nu in elk geval duwen en misschien moet ik overwegen om op de aansluitende module een draaischijf te maken. Wagons trekken kan-ie wel.
We hebben nog wel een klein beetje geduld over ;DWel een heeeel klein beetje ;D
Ben je al klaar met de wagon die je hebt veranderd?Nee nog niet. Het is op dit moment nog te warm op zolder om lekker te kunnen werken. Bovendien wil ik eerst beginnen met mijn wagon à vapeur (http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=3645.0). Die wagon komt in dezelfde stijl.
Het is niet een Franse lokje maar er waren (en zijn nog steeds) overal te vinden in Frankrijk.Dat is een heel mooi locje @Daniel Caso en jammer dat-ie is uitverkocht. Met een prijs van € 222,61 komen daar dan nog wel de losse messing onderdelen (https://tomamw.miiduu.com/on30oe) bij om het locje helemaal af te maken.
Zeer bijzonder, het heeft de echte O&K 'valve gear' (ja, 'stangen weet ik veel wat', maar mijn eenzame hersencel kon dat niet goed onthouden. Sorry.)
https://tomamw.miiduu.com/0691-ltsold-outgt-oe-kit-oampk-4ton-10hp-0-4-0-locomotive-kit (https://tomamw.miiduu.com/0691-ltsold-outgt-oe-kit-oampk-4ton-10hp-0-4-0-locomotive-kit)
De P8 is een enorme ding. Ik zou het niet zomaar kopen.Het valt wel mee: ik heb hem hier al een hele tijd liggen en die doos ligt hier maar stof te verzamelen. De kans dat ik dat ding ooit in elkaar ga plakken is nagenoeg nihil.
En ook nog: zulke bouwpakketten zijn als statisch model gemaakt en de onderdelen zijn meestal niet in staat de frictie van de echte beweging aan te kunnen.Ik ga de onderdelen niet gebruiken om te laten bewegen, maar meer om pijpleidingen en afsluiters te gebruiken. Dit bouwpakket is in 1:87 waardoor alle leidingen van een fijne diameter zijn. Dit is niet m’n eerste bouwpakket dat ik geplunderd heb. Ik ben nou eenmaal een kitbasher. :o
wim om het peil glas zit altijd een bescherm glas ,,Kijk, daar heb nou wat aan. Ik zal het huidige peilglas uitboren en daarin een nieuw peilglas maken; eigenlijk een soort dubbele beglazing. :o
dit om de splinters als het peil glas breekt op te vangen en de stoom die er dan uit komt
M.T. bashing door Gilbert Gribi (France)Een mooi album, maar wèl 1:35. Het verschil tussen 1:35 en 1:43,5 lijkt niet zó groot, maar toch groot genoeg om de verschillen te kunnen zien. :o
Ik zou eens in de knopendoos van Ilse gaan snuffelen Wim.Dat heb al wel vaker gedaan. Trouwens uit doosjes met oude sieraden is ook veel te snuffelen: kettinkjes, kraaltjes en vaak heel inspirerend spul.
Verder ziet het er best aannemelijk uit man. Het wordt steeds mooier.Dankjewel @Pierre, maar ik ben nog even verder gegaan.
Er komt een moment dat ik moet stoppen, anders wordt het een kerstboom.
...waar heb je de messing onderdelen bekomen ?Dat messing is eigenlijk lasergesneden karton. In dit geval afsluiters en tandwielen in 1:87.
(de binnenkant, dan. De buitenkant detoneert heerlijk bij het interieur)Ja heerlijk dat strakke plastic dat schreeuwt om een likje verf.
Ik vind die biezen wel wat hebben. Ga je de cabine dan blank lakken?Als ik deze plastic cabine in de blanke lak zet daar wordt-ie denk ik niet echt minder plastic van. Ik kan ’m in de blauwe matte verf zetten en dat die laag verf dan niet 100% dekt. Daardoor wordt de cabine minder kinderdagverblijf-blauw en verdwijnt die circus-gouden bies wat meer naar de achtergrond. En met een paar lagen wetwash en drybrush wordt het misschien toch nog wat.
Blauw en rood is inderdaad wat veel van het goede. Ik denk dat een (bijna helemaal) zwart onderstel chiquer is.Ik denk dat je daar een punt hebt.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik de gouden biezen niet heel geweldig vind.Omdat het geen gerestaureerde locomotief die op een toeristisch museumlijntje rondrijdt maar een werkloc, zat ikzelf ook met die biesjes.
Het eventuele nieuwe blauw mag ook wel een tintje donkerder en ik ben het met Rob eens dat het onderstel beter iets meer zwart kan.Dat nieuwe blauw wordt inderdaad een paar tinten donkerder en niet dat kinderdagverblijf-blauw. Voordeel van donkerder blauw is ook dat een lichtere drybrush beter uit de verf komt.
Pierre: de tip over de drukkertjes is een zeer goeie maar trouwen voor zo iets vindt Magoo overdreven dus ik ga gewoon naar de winkel er voor. :- )
...ik heb goed gekeken wat je aan het doen bent en het enige dat ik kan zeggen is CHAPEAU!!!Dank voor de feedback.
Heb alleen een hekel aan onnodig ingewikkeld :-XBeste @Rob, zoals ik al eerder schreef: dit is wel iets om over na te denken. Soms en misschien wel vaker dan soms maak ik dingen onnodig ingewikkeld.
Zitten we hier op dezelfde golflengte of zo? Een smalspoor sleeptender loc met 4 koppelassen: dat idee zit ook in mijn hoofd. Voor H0m dan....Ik geloof dat we best wel op dezelfde golflengte zitten... en niet alleen qua H0m en 0e.
Voor de aandrijving bij jouw project zou ik kijken of je een aangedreven tender onderstel kan gebruiken. Nu heb ik nog een Fleischmann tender onderstel van een Br50 liggen.En nu we het toch over tenders hebben:
De motor loopt wel, maar is wat van zijn kracht kwijt. En er ontbreekt een stukje lood. Maar misschien iets voor jouw project?@Rob dankjewel voor het aanbod, maar voordat ik de hulplijn inschakel, wil ik eerst scherp krijgen hoe ik wat ga aanpakken. Ik laat het je weten.
Ik denk dat het de hefboom is van de of naar de schaar om onder meer voor- en achteruit te bedienen.Ik heb je antwoord al eerder gelezen, maar ik moest nog even nadenken omdat ik het een wat lastig probleem vind.
Een hevel met een stang naar beneden zou er al heel aardig uit kunnen zien.
Zonder je draadje te willen vervuilen wou ik toch nog een paar teasers posten van mijn verbouwingen van Magic Train spul.Nee hoor @Lucien, dat doe je zéker niet. Ga lekker zo door; onze projecten lopen aardig synchroon. Alhoewel ik zéér geïnteresseerd ben in een bouwverslag van jouw ideetje voor een engelse Bachmann Class 04 met een Magic Train diesel cabine. Maar dat had je waarschijnlijk zelf ook al bedacht. :)