Auteur Topic: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)  (gelezen 52968 keer)

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train (1:45-0e)
« Reactie #50 Gepost op: 3 februari 2019, 12:40:54 »
Precies ... dat is een heel mooie kleur groen. Komt ongeveer overeen met Humbrol 30 heb ik net gezien.
...of kleur 39 van Revell: pisbakgroen. De lokale modelspoorwinkel in Enschede verkoopt geen Humbrol. Daarvoor moet ik naar Almelo.  :(
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #51 Gepost op: 3 februari 2019, 16:37:00 »
Ik heb vast even een van de zijkanten in de groene verf gezet om te zien of dat een beetje wil.


De metertjes zitten er ook in en de binnenkant van het machinistenhuis wordt beige. De kachel wordt natuurlijk zwart met roest en die afsluiters rood en koper. En dan moet ik natuurlijk nog een (1:43, 1:45 of 1:48) stoker/machinist vinden die er een beetje behoorlijk uitziet. De Preiser 65372 machinist en stoker (1:43) zitten op € 17,43. Dat vind ik nog wel behoorlijk aan de preis!  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #52 Gepost op: 3 februari 2019, 18:16:47 »
Kijk eens bij militairen in die maat en dan de pistool enz er af schuren. Ze hebben al een pet op.  ;D
Ik heb een andere maat van die figuren voor mijn scheep modelbouw gebruikt als bemanning en kapitein.
Gr henk
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #53 Gepost op: 4 februari 2019, 16:21:54 »
Kijk eens bij militairen in die maat en dan de pistool enz er af schuren. Ze hebben al een pet op.  ;D
Dag @Henk, bedankt voor je reactie.
Voordat ik heb gekozen voor de schaal tussen 1:48 en 1:43 ben ik eerst eens gaan rondneuzen wat er zoal beschikbaar was aan bijkomend materiaal.


En inderdaad op het gebied van militaria is er wel het een en ander te krijgen en ook van behoorlijke kwaliteit..


Omdat in de poppenhuizenwereld 1:48 blijkbaar een gangbare schaal is, is er ook voldoende verkrijgbaar als het om inrichting gaat.
Tussen de Duitse militairen heb ik al een automonteur geconstrueerd en een slager, dus die machinist gaat me denk ik ook wel lukken.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #54 Gepost op: 4 februari 2019, 18:12:43 »
Goed bezig Wim, ik kan ook wat figuurtjes uitprinten voor je als je een 3d bestandje ervan hebt. Er is online heel veel te vinden (bijv. thingiverse ff goochelen).

behoorlijk aan de preis!  :o


Gaan we op de Duitse toer  ;D

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #55 Gepost op: 5 februari 2019, 15:35:46 »
Goed bezig Wim, ik kan ook wat figuurtjes uitprinten voor je als je een 3d bestandje ervan hebt. Er is online heel veel te vinden (bijv. thingiverse ff goochelen).
Dank voor je aanbod @SuperSylvester, alleen vraag ik me af of de resolutie van zo’n 3D-printer fijn genoeg is om 1:48-figuurtjes mee te printen. Eerlijk gezegd weet ik dat niet.


De kwaliteit van gegoten figuren van Revell, Tamiya en Preiser zijn vrij behoorlijk. Maar bij AliExpress heb ik alleen maar rommel gezien (zie foto) en volgens mij hebben ze van Preiser-figuren gietmallen gemaakt om daar hun eigen figuren uit te gieten.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #56 Gepost op: 5 februari 2019, 19:15:46 »
Dat klopt helemaal als je dat met een PLA printer wil doen, maar printen met PLA is zoooooo 2018  ;)
Tegenwoordig print  ik met een resin DLP printer, de resolutie kan dan tot 35 micron gaan (= 0,035mm).

Kijk anders even dit filmpje:

Vanaf 10min krijg je wat printresultaten te zien en oordeel zelf! Als ik even wat tijd heb zal ik een testprintje maken voor je met de maten die je ongeveer zoekt.





Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #57 Gepost op: 7 februari 2019, 14:13:39 »
Als ik even wat tijd heb zal ik een testprintje maken voor je met de maten die je ongeveer zoekt.
Beste @Jack ik ben benieuwd.
Ondertussen een kleine update:


Ik ben nog even bezig geweest met het interieur van het machinistenhuis.


Het past allemaal maar net en het is nogal een gedoe om het hele spul passend te krijgen en voor je het weet vliegen de afsluiters in het rond.


Uiteindelijk moest ik het paneel met de meters er weer uit halen omdat het dak er niet meer op paste. Gelukkig had ik geen secondenlijm gebruikt maar Kristal Clear en dat lijmt prima, maar je kunt het er ook weer uithalen. Eén afsluiter heb ik moeten vervangen.


Hoe dan ook het dak zit er weer op.


  en het machinistenhuis is pisbak-groen en dat staat denk ik beter dan dat kinderdagverblijf-geel.


En er moeten natuurlijk nog ramen in.


Aan de rechterkant moet nog wel een injector komen, maar aan de ketel heb ik nog niets gedaan.
En verder zit ik te verzinnen of ik de onderkant rood laat of dat-ie zwart moet worden.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #58 Gepost op: 7 februari 2019, 17:32:11 »
Erg mooi, Wim.
En jawel, een mand met kolen in het machinistenhuis!
(naast al dat andere moois als een anti-slip vloerplaat, meters, kranen en dergelijke)
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #59 Gepost op: 7 februari 2019, 19:53:15 »
Dat is een hele beste update Wim. Je hebt lekker doorgewerkt. Alles goed geslaagd vind ik. Top man! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #60 Gepost op: 7 februari 2019, 20:52:39 »
Wauw, wat een verschil!  :o
Mooi man.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #61 Gepost op: 8 februari 2019, 08:56:43 »
Het begint ergens op te lijken  :) als je de onderkant rood laat dan zou ik er wel een verfje overheen smeren, tis nu zo 'kinderdagverblijf-rood'
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #62 Gepost op: 9 februari 2019, 11:52:04 »
Heren, dank voor de veren.
Het begint ergens op te lijken  :) als je de onderkant rood laat dan zou ik er wel een verfje overheen smeren, tis nu zo 'kinderdagverblijf-rood'
Als die onderkant rood blijft, dan komt daar zéker nog een laag verf overheen.
De kleurencombinatie van rood, groen en zwart vind ik wel de meest fraaie, maar komt mij ook wel heel erg Duits en/of Oostenrijks over. Nou heb ik natuurlijk niks tegen Duits-taligen, maar dit gevalletje moet wel gaan rondrijden op mijn Franse diorama.
Er is denk ik nog wel een meer praktische overweging en dat is dat als ik de rode onderkant zwart wil schilderen, dan is de kans groot dat ik het hele onderstel moet losschroeven om overal met de penseel bij te kunnen. Ik denk dat ik dus blijf bij de kleurencombinatie groen-zwart-rood en verzin dan wel dat deze Stainz 2-achtige locomotief is overgenomen van de Oostenrijkse Steiermärkische Landesbahnen als herstelbetaling wegens veroorzaakt leed tijdens de Tweede Wereldoorlog. Dan is het verhaal weer een beetje rond.
Maar voordat ik zover ben dat ik het spul in de rode verf ga zetten moet ik eerst nog zien dat ik op de voor- en achterkant van deze loc een beetje bijpassende luchtslangen vindt.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #63 Gepost op: 14 februari 2019, 12:17:46 »
Kleine update
Ik ben nog even bezig geweest met het verder detailleren en afwerken van de buitenkant.


De buitenkant rond de ketel is nog een beetje kaal en bovendien zit er linksvoor in het machinistenhuis een opening die ik niet kan plaatsen.


Bij het grote LGB-broertje van deze Stainz 2-loc zit ook zo’n opening, maar daar is het gat dichtgemaakt.


Die jongens bij Lehmann Garten Bahn zullen wel een klein beetje weten wat ze doen, dus heb ik dat gat ook maar dichtgemaakt. Bovenop de ketel heb ik nog even een dingetje gefröbeld. Ik denk dat @stoomkenner Henk wel zal weten wat het zou kunnen voorstellen.


Rechts naast de ketel moest ook nog wat komen. Allerlei kitjes heb ik geplunderd om een soort samengepakt geheel te maken. Ik weet eerlijk gezegd niet of het ook ergens op slaat, maar het vult wel.


In de voorkant van deze loc zit een soort van opening en ik denk dat daar een buffer in hoort te zitten. Rechts op de foto moet nog een luchtslang komen voor het remsysteem.


Aan de achterkant heb ik dus ook maar een buffer gemaakt. De luchtslang volgt nog.
Ik ben er inmiddels wel achter dat detailleren in 1:45 niet echt makkelijker is dan in 1:87. Daar waar ik voor H0 bakken vol heb liggen aan bruikbare rommel, moet ik in deze schaal alles zelf maken. Daarom heb ik nogal wat H0-kitjes van Dapol en Revell moeten plunderen (kit bashing) om bruikbare onderdelen te verzamelen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #64 Gepost op: 14 februari 2019, 12:32:06 »
Dat is een stroom generator een voorloper van een turbo. { turbine} vaak zwak stroom 24 tot 48 volt is vanuit het machinisten huis te bedienen.
En overdag voor de tunnels en natuurlijk 's, nachts voor de rijtuigen.
Zo min mogenlijk gebruiken ivm rendement en kolen premie 😁
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #65 Gepost op: 14 februari 2019, 17:31:10 »
@Beste Henk bedankt voor je info. Op die manier weet ik of het ook een klein beetje klopt wat ik er allemaal op zit te plakken.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #66 Gepost op: 14 februari 2019, 21:25:28 »
Goed in elkaar geplakt die turbine, Wim
Met de uitleg van Henk erbij herken ik het turbinehuis en de dynamo...
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #67 Gepost op: 14 februari 2019, 22:32:44 »
Het is dat je het zegt anders zou ik zeggen dat het een turbine was  ;D

Het wordt langzaam een stoomlocomotief!



Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #68 Gepost op: 14 februari 2019, 23:04:23 »
Het is ook een piepklein turbine'tje, in sound decoders van Esu kom je de sound ook tegen.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #69 Gepost op: 16 februari 2019, 17:56:15 »
Hoi Wim,

Als je Duits vrij goed is, dan is dit filmpje misschien wat. Hier een en ander aan uitleg over de bediening van een stoomloc en de tierelantijnen die er aan zo'n loc hangen. Ik vind 'm wel verhelderend. Niet alleen Duitse locs.




Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #70 Gepost op: 16 februari 2019, 21:39:32 »
Heren, dank voor de veren (zoals @Pierre dat altijd zegt).
Als je Duits vrij goed is...
Ach @Rob, dat Twents dat ze hier spreken is vrijwel plat Duits.  :D
Bedankt voor je instructieve video.

Inmiddels staat het rode deel van het locje al een paar dagen in de rode verf te drogen. Omdat die verf intussen genoeg is uitgehard, heb ik het vanavond in de donkere wetwash gezet. Het kinderdagverblijf-rood is er nu wel uit denk ik, maar daarover later meer.
Ter afwisseling ben ik even bezig geweest met dat personenrijtuig.


Het mag duidelijk zijn dat het nog een kale bedoening is en dat er nog wel een en ander aan moet gebeuren.


De bredere treeplanken zitten er inmiddels ook in.


En ik had ook nog wat luchtslangen liggen. Ik denk dat er nog wel een paar handgrepen op de cabine kunnen en verder zit ik nog wel een beetje met die slinger bovenop dat hekje met dat halve bolletje. Misschien dat ik daar nog wat mee ga doen. Inmiddels zit het spul wel alvast in de verf.
Enfin, tot zover... de rest volgt als de verf droog is.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #71 Gepost op: 17 februari 2019, 10:06:56 »
Dat wagonnetje begint al wat te worden, Wim.
Die slinger is de imitatie van de handrem, denk ik? Als dat zo is, dan kun je uit een stukje metaaldraad daar iets anders van maken.
Verder zit er op de balkons meestal een opklap hekje/stang, zodat je tijdens de rit niet zomaar van het trappetje valt.
Ik ben beniewd naar de 'nieuwe' verflaag van loc en wagon.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #72 Gepost op: 17 februari 2019, 15:51:25 »
Dat wagonnetje begint al wat te worden, Wim.
Dankjewel @Robvd
Citaat
Die slinger is de imitatie van de handrem, denk ik? Als dat zo is, dan kun je uit een stukje metaaldraad daar iets anders van maken.
Dat is inderdaad de handrem. Die bolletjes heb ik er inmiddels afgevijld en ik ga nog nadenken of ik het zo laat of dat ik er nog iets anders mee ga doen.
Citaat
Verder zit er op de balkons meestal een opklap hekje/stang, zodat je tijdens de rit niet zomaar van het trappetje valt.
Ik ben beniewd naar de 'nieuwe' verflaag van loc en wagon.
Goed plan. Dat opklaphekje of stang wordt denk ik een kettinkje.

De verflaag
Dat kunststof waar dit hele setje van is gegoten is denk ik net weer wat anders en het kunststof waar huisjes en vliegtuigen van zijn gegoten. En dat betekent dat de lijm die ik normaal gebruik bij dit project niet best plakt en gebruik ik dus nu meestal secondenlijm. Nadeel van secondenlijm is dat het niet zo lekker doseert.


Dus heb ik bedacht dat ik het spul eerst maar eens wat ga opschuren. Dat lijkt me niet alleen beter voor de verf, maar ik denk ook dat de lijm dan wat beter plakt.


En om die wat saaie buitenkant wat leven in te blazen heb ik er vast wat lijstwerk opgeplakt. De onderkant van dit rijtuig wordt -net als de loc- donkergroen en de bovenkant beige of lichtbruin. Het dak geeft ook niet veel vreugde, dus daar komen van dakventilatiedingen op en stroken plakband.


Het onderstel plus de beide balkons zitten ook in de verf. Aan de kant van de cabine komen natuurlijk nog handgrepen... en dus veiligheidskettinkjes om ervoor te zorgen dat die Preisertjes niet van het rijtuig flikkeren.


En dan is natuurlijk nog de rode onderkant van die loc, die inmiddels van kinderdagverblijf-rood is omgeschilderd naar oud-Oostenrijks-rood. De ketel moet nog even wachten totdat alle aanvullende rommel is vastgeplakt.


De luchtslang zit er inmiddels ook op. Die vingerafdruk op de voorkant zie ik nu voor het eerst.  :o


En de achterkant.
Tot zo ver.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #73 Gepost op: 17 februari 2019, 20:45:44 »
Dat rood is zeer goed gelukt, net echt en ook mooi vervuild  :) Ga je er ook stoom en/of geluiden uit laten komen?

Je bent lekker oan de geng mooi!
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #74 Gepost op: 17 februari 2019, 21:50:09 »
Hoi Wim,

Dat rood op de loc is helemaal goed zo. Misschien kun je de handgrepen op het machinistenhuis koper/messing kleur houden? Geeft nog een aardig accent.
Ik vind de klinknagels op het balkonhek van de wagon ook mooi  uitkomen. En die handrem slinger is ook niet verkeerd. Misschien alleen het kleine rechtopstaande stukje stang (de slinger) nog even rond vijlen. Dat draait wat lekkerder in de hand van de Preissertjes.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...