Auteur Topic: Verbouwing Magic Train (schaal 0e)  (gelezen 52894 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
« Gepost op: 12 januari 2019, 16:38:22 »
Hij stond al een tijdje op mijn dat-wil-ik-hebben-lijst: een loc van Magic Train. Dit treintje moet gaan rijden op mijn diorama in 1:48. Fleischmann heeft de productie van Magic Train al gestopt in 2009 en daarom is materieel van dit merk lastig te vinden. Er zijn nog een paar webwinkels die nog enkele modellen op voorraad hebben. Jammer.


Het Magic Train "Billy" startpakket 2000 van Fleischmann, compleet met gebruiksaanwijzing. De Billy rijdt zelfs met de bijgeleverde Mickey Mouse-trafo strak en geruisloos. En met een Fleischmann MSF-trafo 6735 tergend langzaam. Zo zie ik het graag.


Dat het locje zo soepel rijdt heeft waarschijnlijk ook te maken met de verend punaises die zorgen voor een meer directe stroomafname. Het drijfwerk is wel wat eenvoudig, maar ik kan er mee leven.


Bij het startpakket is een ovaaltje Profi-rails meegeleverd. Ik heb nog een schoenendoos vol van dat spul: wissels, ontkoppelrails en een hele zwik meer. Die rails gaan binnenkort op Marktplaats. Ooit heb ik bedacht dat Profi-rails het antwoord was voor rails met bedding, maar zelf railbedding maken vindt ik toch fraaier.


Het interieur van de machinistenhuis is sober uitgevoerd maar ik ben al blij dat er geen zichtbare motor is weggewerkt.


Herman kan zich denk ik wel vinden in mijn nieuwe aanwinst.


Bij deze aankoop zat ook een personenwagon 2314, met een beetje kleine balkons. Nou heb ik gelukkig geen dikke Preisertjes.


De banken zijn eigenlijk niet veel meer dan rekjes waartussen de Preisertjes moeten zitten. Daar moet dus een heel nieuw interieur in komen.


  Tussendoor ben ik ook even gaan rondneuzen om te zien of er ook andere hobbyisten zijn die gedaan hebben wat ik wil doen. Zo vond ik dit ombouwsetje van Paul Dirkzwager, maar eerlijk gezegd vind ik de detaillering heel wat minder dan het oorspronkelijke model.
Maar voordat ik ga zagen en wegvijlen, ga ik mezelf eerst eens verdiepen in stoomlocomotieven en de detaillering in het bijzonder. Want wat hoort er allemaal op te zitten wat nu ontbreekt?
Feedback is welkom.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2019, 16:57:26 »
Ha leuk ... een nieuw project. Ik ga er eens lekker bij achterover zitten. Kom maar op Wim ... leef je uit. 8)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2019, 17:22:44 »
Hoi Wim,

Dit wordt een leuk project. Alvast enige stoomloc aanvullingen. Die 2 kastjes links en rechts zien er meer uit als water tanks. Die deksels boven kunnen open om water bij te vullen.
De kolenvoorraad lijkt gewoon vergeten in dit locje. Meestal zit op kleine locs een soort van kist aan de achterkant met een deksel. Deksel open, kolen er in, deksel dicht. Die kist komt dan tot net onder de ramen. En de kolen worden dan binnen onderaan er uit geschept.
Zoiets:




(bij deze BR70 is de 'kolentrechter' tussen de ramen later toegevoegd. Oorspronkelijk was het alleen de kist voor de kolen).

Ik denk dat als je het machinistenhuis net iets korter maakt, en de kist wat verder naar achteren uit laat steken, dat het net moet passen.
Een alternatief is een van de wagonnetjes ombouwen tot tender.

succes....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2019, 12:24:15 »
"Magic Wim" is back.... kijken wat hij nu weer uit de hoge hoed gaat toveren  :D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #4 Gepost op: 13 januari 2019, 20:13:34 »
het is een tram loc en geen trein  ;D
speciaal voor lokaal spoor lichter gebouwd zodat deze aan de kant
van de weg kan rijden waar het gemakkelijker is om een spoor aan te leggen ,
die bakken zijn voor kolen en een voor water ,maar meestal zit de waterbak
tussen de wielen in ,zie loc no:5,,16,,30,,,6513,,,7742
daarom aan de linker kant die buis met trechter voor het water vullen  :o
zie www.stoomtram.nl
ofwel SHM waar veel van deze loc,s zijn te bewonderen en ook rijden ,,
alleen nu niet even een winter stop ,.
op de site vind je mooie doku en info
https://www.stoomtram.nl/nl/stoomlocomotieven

gr henk
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #5 Gepost op: 14 januari 2019, 20:37:43 »
Heren, dank voor jullie stimulerende feedback.
Voordat ik met die stoomloc aan de gang ga, ga ik me eerst eens verdiepen in hoe ik dat ding ga aanpassen. Ik kan er natuurlijk niet zomaar wat stangen, pijpen, kranen en regelaars op plakken; het moet wel een béétje ergens over gaan.


Allereerst ben ik eens gaan kijken naar die koppelingen. Ik vind ze wat buitensporig groot.


Dus heb ik ze vervangen voor de meer bescheiden Fleischmann Profi-koppelingen.


Qua afstand tussen de wagons met Magic-koppelingen...


...is gelijk met de Profi-koppelingen.


Ik ben eerst maar eens begonnen om dat personenrijtuig uitelkaar te klikken.


Als ik verlichting wil inbouwen dan moeten de plastic wielen vervangen worden voor wielen van metaal. Deze zijn Ø 14 mm en ik moet dus zoeken naar wielen met dezelfde maat en dat is nog wel even een dingetje.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #6 Gepost op: 15 januari 2019, 21:26:22 »
Vandaag was ik (niet geheel) toevallig in Almelo en daar hebben ze Somberg Modelbouw zitten. Een van de weinig overgebleven en relevante modelspoorwinkels in deze regio. En ik was daar natuurlijk voor een stel vervangende wielen voor mijn Magic Train personenrijtuig. Die heeft plastic spaakwielen en die laten geen stroom door. Bovendien en dat is een beetje het probleem: standaard H0-wielen zijn 2 mm kleiner. Als ik die eronder zou zetten dan zakt die wagon een stuk, waardoor de verhouding zoek is en koppelingen niet meer mooi aansluiten. Dat wordt dus nog wel een dingetje om verlichting in die wagon te krijgen.
Een alternatief is om die profi-koppelingen te vervangen voor stroomvoerende koppelingen, bijvoorbeeld van Viessmann 5048. Die dingen kosten per paar € 13,49 en dat is voor het gehele Magic Train stammetje gelijk € 53,96. Daar kan ik een complete loc voor kopen. Met van die Märklin-stekkertjes doorverbinden vind ik  nogal een gedoe en eigenlijk ook geen gezicht.
Van een uitklaar getrokken instapmodel Annalocje heb ik nog wel spaakwielen liggen met ongeveer de goede diameter, maar die hebben van die ballastblokken in de wielen zitten.
Iemand suggesties?  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #7 Gepost op: 15 januari 2019, 22:00:15 »
Beste Wim,

Er zijn ook stekkertjes met veel kleinere afmetingen bijvoorbeeld https://www.brawa.de/produkte/h0/elektrozubehoer/kabel/3091-miniatur-steckverbindung/

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #8 Gepost op: 15 januari 2019, 22:06:07 »
Kan je niet als bij de loc of zoals oude trix slepers maken

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #9 Gepost op: 15 januari 2019, 22:44:35 »
Suggestie:

Ik vermoed dat je geen digitale decoder gaat inbouwen maar wel een 2- of 3 tal ledjes, je zou kunnen overwegen om  een batterijtje in de wagon te plaatsen,
die gaat makkelijk een jaartje mee. Moet je alleen nog uitvinden hoe je de lampjes aan/uit zet.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #10 Gepost op: 15 januari 2019, 23:55:46 »
Misschien een idee om de koppeling te vervangen door stekkers. Bijvoorbeeld die van een hoofdtelefoon: die klemt genoeg om een paar wagons te trekken, denk ik. Kun je alleen de wagons niet 180 graden draaien, want dan heb je twee stekkers of 2 contra stekkers....
Een ander idee is 2 kabels: een aan elke kant. Die zien er dan uit als stoom- (verwarming) en/of luchtleidingen, maar brengen de stroom over. Als je dan voor de verlichting een gelijkrichter gebruikt in de wagon, kunnen de wagons ook omgekeerd worden gebruikt. Je kunt de kabel aan een kant vast maken, en aan de andere kant een stekker. Als je bijvoorbeeld altijd vanuit de wagon gezien rechts de kabel maakt en links de contra-stekker, dan past het altijd. Aan het begin en eind van de trein hang je de kabel in een beugeltje.
Maar gewoon een (oplaadbaar?) batterijtje is natuurlijk eenvoudig in te bouwen. En dan rijd je aan het eind de waogn tegen een stootblok oid om op te laden, als je het niet te eenvoudig wilt....

Maar de grote vraag is: wil je ook kunnen rangeren, los en vast koppelen. Dan werken de kabels en stekkers enzo niet....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #11 Gepost op: 17 januari 2019, 00:00:14 »
Heren, dank voor jullie ideeën.
Er zijn ook stekkertjes met veel kleinere afmetingen...
Beste @Anne,
Dat is best een idee. Als ik met die kleine stekkertjes zou gaan werken, dan zou ik eigenlijk alle wagons moeten voorzien van stekkertjes als ik volledige vrijheid wil hebben om elke volgorde van samenstelling te maken.
Het idee van @Rob om de stroomdraden als remleidingen te camoufleren is ook een oplossing. Maar wat Rob zelf ook al aangeeft; als ik wil kunnen rangeren en (ont)koppelen dan wordt dat wel wat gepriegel.
Ledjes met een batterijtje wat @Jack aangeeft is ook nog een optie en zo'n schakelaartje is aan de onderkant wel weg te werken.
Bij elkaar genomen zijn het prima ideeën en stuk voor stuk het overwegen waard, waarvoor dank.
Ik ga en morgen een en ander eens uitproberen.
Ik hou jullie op de hoogte.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #12 Gepost op: 17 januari 2019, 13:45:03 »
Wim ... ik heb even gezocht in mijn eigen "winkeltje" naar een paar wielen. Je weet ... ik bewaar nog wel eens wat. ::)
Ik ben gestuikt op een paar messing wieltjes van een Hornby locje of zo. Ze passen dus gewoon op H0 rails. Mijn vraag is: Kan je hier wat mee?

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #13 Gepost op: 17 januari 2019, 22:02:55 »
Dank voor je moeite @Pierre.
Via de wielen stroom afnemen lijkt inderdaad de meest makkelijke en voor de hand liggende manier. Dus ben ik ook nog even gaan prutsen met mijn voorraad wielen. De aspotten (dat is waar de wielassen gelagerd in ronddraaien) zijn nogal verschillend van afmeting en ook de assen. Dus een heel gedoe met welke as past in welk wiel.
 

De diameter van het originele wielstel gemeten vanaf het loopvlak is 13,44 mm.


In mijn bakje met wielen en daar vond ik een stel Dapol-wielen en die komen aardig in de buurt met een diameter van 12,64 mm gemeten vanaf het loopvlak. Alleen waren de assen te lang en moest ik er andere assen in zetten.


Deze zijn dus wel wat kleiner waardoor er behoorlijk wat ruimte tussen de remblokken zit. Bovendien zijn ze dubbel-geïsoleerd, waardoor ik geen stroom kan afnemen via de assen, maar via de achterkant van de wielen. Maar koppelen gaat prima, want de Profi-koppelingen zitten vrijwel op de goede hoogte.
Ik ga dus stroom afnemen via de wielen. Maar Pierre, misschien passen jouw wielen tóch weer net wat beter... een beetje een gok.

Steenkolengebeuren
Ofwel: waar laten ze de kolen.
Ik heb eens op het internet rondgekeken naar de werkelijkheid. Mijn Magic Train-locje is (net als het grotere LGB-broertje) in grote lijnen gebaseerd op de Stainz 2 en Minitrains heeft ’m ook voor h0e geproduceerd.


Bij de LGB-klassieker zitten de kolen in de bak aan de zijkant en aan de andere kant is het klepje dicht. Maar wat @henkiehenk schrijft: "die bakken zijn voor kolen en een voor water, maar meestal zit de waterbak tussen de wielen in, daarom aan de linkerkant die buis met trechter voor het water vullen..." klinkt behoorlijk aannemelijk. Als ik in die bakken kolen in ga stoppen, dan moeten die klepjes wel wat groter.
 

De Gonobitz/Konjice 3 in het spoorwegmuseum van Ljubljana.


De Stainz 2 in Murau, Stiermark.

Enfin, ik ga nog even door met prutsen.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #14 Gepost op: 17 januari 2019, 22:27:05 »
Ik stuur ze wel op Wim. Kijk maar of je ze kan gebruiken.  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #15 Gepost op: 18 januari 2019, 00:22:28 »
Ik stuur ze wel op Wim. Kijk maar of je ze kan gebruiken.  ;)
:-*
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #16 Gepost op: 18 januari 2019, 09:34:17 »
Ja die kleppen voor kolen zijn klein.
Het vullen gebeurd met manden kolen
Die waren makkelijk mee te nemen in de loc en wagon of opslag bij een tussen station.
......................
Wil je echt het zien en beleven... Kom naar Hoorn de SHM.. Stuur mij een pm en ik regel een kaartje voor je om alles te zien en mee te rijden.. Kan je naar lieve lust foto.,s nemen hoe het werkelijk is...
In maart rij ik weer met de loc, 's
Gr henk
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #17 Gepost op: 18 januari 2019, 11:10:53 »
Kijk, dit
Ja die kleppen voor kolen zijn klein.
Het vullen gebeurd met manden kolen
Die waren makkelijk mee te nemen in de loc en wagon of opslag bij een tussen station.
lijkt me dan weer leuk om op deze schaal uit te werken. Maar laat ik niet op jouw stoel gaan zitten Wim  8)
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #18 Gepost op: 18 januari 2019, 22:52:46 »
Kolen??
Ik dacht dat locomotieven met zo'n grote vonkenvanger op de schoorsteen hout gestookt waren.
Ziet er Amerikaans uit. (In Amerika waren de locs voornamelijk hout gestookt en in Europa reden ze op kolen.) 

Maar het wordt een leuk project Wim. Dat ga ik volgen.

Groet,   Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #19 Gepost op: 24 januari 2019, 10:15:06 »
Ziet er Amerikaans uit.
Nee @GéJé hij is toch echt een Europees model. Maar misschien werkt die gele kleur van het machinistenhuis wat misleidend. Als ik die pisbak-groen zou schilderen of Berlijns-blauw dan krijgt die locomotief al een heel ander uiterlijk.

@Pierre was zo vriendelijk mij op een aantal puntjes te wijzen.


En zoals gewoonlijk heeft Pierre wel een punt: de balkons zijn veel te klein om de Preisertjes een beetje behoorlijk te laten instappen. Om dit op te lossen zou ik de balkons wat meer naar buiten kunnen plaatsen. Maar als ik dat zou doen, dan wordt de wagon wat langer en raakt-ie in de bochten de aangekoppelde wagon. Dan zou ik dus ook de koppeling meer naar buiten moeten verplaatsen en dat is écht een heel gedoe. Dan is er nog een ander dingetje en dat is het dak; als ik de wagon langer maakt dan moet het dak ook langer worden.
Van welke kant je deze Magic Train-wagon ook bekijkt: er klopt helemaal niks van. Märklín Minex heeft ooit een tijdje 0e-materieel geproduceerd en dat spul ziet er heel wat beter uit.


Dus heb ik bedacht dat ik niet de wagon langer ga maken maar de cabine korter. En daarmee kwordt het balkon qua instap wat ruimer. Dat betekent wel dat ik de originele cabine moet verzagen, want de kopse kanten waar de deuren inzitten wil ik blijven gebruiken.
Enfin, op de foto dus vast het voorlopige plakband-model.


De treeplanken moeten dus ook wat breder worden, maar dat is eenvoudig op te lossen door er een plaatje overheen te plakken die wat verder doorloopt.
Tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #20 Gepost op: 24 januari 2019, 10:47:55 »
When the going gets tough… dat zijn ingrijpende aanpassingen Wim, steekt het dak nou niet teveel uit? Maar dan, als je dat ook korter maakt staan de Preisertjes wsl in de regen  ::)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #21 Gepost op: 24 januari 2019, 16:49:55 »
Als ik zo kijk naar de laatste foto van de onderkant zou ik de vloerplaat een stukje verlengen. Dat is best te doen. Dan kan je alles verder laten zoals het is.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #22 Gepost op: 24 januari 2019, 17:57:17 »
Vloerplaat verlengen?
@Pierre, je bedoelt dat de balkons dan iets naar buiten schuiven, waardoor de wagon wat langer wordt?


Ik ben bang dat de wagons elkaar dan raken. En dit is nog niet eens een echt krappe bocht.
Maar misschien is dit een idee:


Ik kan ook de hele cabine verzagen en dan tussen de ramen een stuk wegzagen.
Origineel model


De ruimte tussen de ramen wordt dan net zo groot als de ruimte op beide hoeken. Daarmee krijg je een wagon die in verhouding is plus grotere balkons. De Preisertjes hebben dan wel wat minder beenruimte en die tekst aan de buitenkant gaat er toch af.
Aangepast model
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #23 Gepost op: 24 januari 2019, 21:17:32 »
Ik bedoel eigenlijk de vloerplaat in het midden doorhalen en daar een klein stukje tussen zetten. Dan blijft het gedeelte met de koppelingen gelijk en dus ook de afstand tussen de wagonnetjes. Alleen het dak groeit dan niet mee maar als je het tussenstuk niet te breed maakt zal dat niet te erg opvallen. Het is in ieder geval een stuk minder werk dan gefröbel aan de wanden.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Verbouwing Magic Train
« Reactie #24 Gepost op: 24 januari 2019, 23:13:48 »
Gets, wat ben je toch weer uitgekookt slim.  :)
Je hebt gelijk; dat scheelt een pak werk!
(Met vloerplaat bedoelde je dus eigenlijk het onderstel)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)