Groot onderhoud op Grauberg…
Mijn vaste baantje, ook wel beginmodule "Grauberg", begon wat kuren te vertonen. Daarnaast zat de boel onder het stof. Tijd voor groot onderhoud.
Een van mijn nieuwe aanwinsten met een sterke (en te laag geplaatste) neodymium magneet had wat draadbruggetjes van de wissels in het schaduwstation meegenomen. Sinds die tijd stond zo'n beetje alles stil op de wissels die hier open gereden worden. Natuurlijk op de meest onbereikbare plaatsen.
Daarnaast had ik wat 'nieuwe' locs die in het schaduwstation continue ontspoorden.
Dit maakte het rijden niet leuk meer. Ik heb zelfs overwogen een nieuwe eindmodule te gaan bouwen. Maar toch eerst maar eens kijken hoever we komen met een reparatie en schoonmaakslag. Daarvoor moest wel de hele baan naar voren worden gehaald. Dat is op zich geen probleem, maar er staat nog een vitrine voor en allerlei dozen onder.
Toch maar "even" gedaan.
Klussen in het schaduwstation:
- Opruimen, afstoffen en rails schoonmaken
Van de laatste ongelukken in het schaduwstation kon ik nog wat onderdelen terugvinden: een buffer, een rong en een trappetje... Dat kan weer terug naar de eigenaren.
Al het stof weg en de rails meteen ook schoongemaakt en opnieuw een filmpje ATF aangebracht. - Draadbruggen wissels terugplaatsen
De oude Fleischmann model rail wissels kunnen 'denkend' worden gemaakt door wat draadbruggen te verwijderen. Stroom loopt dan alleen naar het spoor waar de wissel naar toe wijst. En dat geldt ook voor de wisseltong. In mijn schaduwstation worden wissels 'open' gereden. Er staat nog wel stroom op de rails (van de andere kant ook aangesloten), maar niet op de wisseltong. Vandaar dat bij het open rijden bijna alle treinen stroomloos bleven staan. - Wisseltongen contact verbeteren
Zelfs na het terugzetten van de draadbruggen bleven de locs soms staan. Vuil tussen de wisseltongscharnieren, denk ik. De boel verdronken in de SR24, wissel goed heen-en-weer bewogen, de boel drooggedept. Dat hielp in ieder geval. - Ontsporingen
Dit bleek met name een in 3D gebogen wissel te zijn. De binnen boog van de Fleischmann model rail gebogen wissel is met 357 mm straal erg krap. Lange drijfwerken, met name die met wielen met lage flenzen, hebben hier sowieso moeite in het gareel te blijven. Maar als de wissel dan ook nog eens bol staat....
De betreffende wissel weer plat gemaakt (gelijmd) en nu gaat het nieuwere materieel meestal goed de bocht om. - Testritten
Zo'n beetje de helft van het materiaal over alle sporen in het schaduwstation laten rijden terwijl ik goed kon zien waar er eventueel nog haperingen waren. Zo toch nog een missende draadbrug gevonden...
Nu ik er vrij goed bij kon heb ik de hele baan eens goed stofvrij gemaakt. Verbazingwekkend hoeveel kleur er onder de grijze waas vandaan komt

Alle wissels gecheckt en (ook hier) nog een ontbrekend draadbruggetje teruggezet. Ook alle rails weer opnieuw van ATF voorzien.
Verder al het materieel afgestoft en weer terug op de baan of in de vitrine. De vitrine heb ik ook opnieuw ingedeeld. Deze dient nu vooral als 'betriebswerk', waar ik het materiaal kan kiezen waar ik mee ga rijden.

Vandaag is het een regenachtige dag. Een mooi moment om een van de dienstregelingen er bij te pakken en te gaan rijden. Dit keer nodig: 2 treinstellen, 2 locs voor trek-duw treinen, een zware goederenlocomotief en een rangeerloc.
^zoek de verschillen 
Goed, geen bouwbericht. Maar onderhoud en reparatie hoort er ook bij, toch?
Rob