Auteur Topic: Modulebaan Grauberg - Klütz  (gelezen 129568 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #225 Gepost op: 16 maart 2019, 20:18:38 »
Boemelen

Na een hectische werkweek en een volgende drukke week in het vooruitzicht, had ik vandaag zin om eens te onthaasten: even lekker boemelen... Dus geen bouwverslag (oeps, off topic!).

Ik bouw ook om te rijden, dus de dienstregeling voor gemengde treinen er maar eens bij gepakt. Op enig moment stond er een aardige Gmp (Güterzug mit Personenbeförderung) klaar voor vertrek, en ik had eigenlijk wel zin om daar ook een filmpje van te maken.
Bij deze...

De film is redelijk in 'werkelijke tijd' gemonteerd, dus het duurt echt zo'n 10 minuten om deze boemel over 15 meter modelspoor te krijgen (en dat is dan nog zonder het rangeerwerk op het vertrekstation).
Bij zo een tempo is de drukte snel vergeten  ::)



(Tsjee, wat maken de ontkoppelaars eigenlijk een herrie. Eens kijken of die wat stiller zijn op gelijkstroom)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #226 Gepost op: 16 maart 2019, 23:46:36 »
OK, heren. Ik ben om. Toch nog een slaapkamertje of zo.
...maar een slaapkamer op de bovenverdieping van een station  ::) het zou kunnen natuurlijk  :)
Dat klopt. Op kleinere stations was het "Obergeschoss" (de bovenverdieping) vaak een dienstwoning.
Zo heb ik de indeling van dit stationgebouw ook gedacht.
@Robvd heeft gelijk. En niet alleen in Obergeschoss of all places maar ook veel dichter bij huis.


Voor zover ik weet zijn alle Standaardstations van de Staatsspoorwegen -beter bekend onder Waterstaatstations- gebouwd met een dienstwoning op de bovenetage.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #227 Gepost op: 9 augustus 2019, 15:29:50 »
Groot onderhoud op Grauberg…

Mijn vaste baantje, ook wel beginmodule "Grauberg", begon wat kuren te vertonen. Daarnaast zat de boel onder het stof. Tijd voor groot onderhoud.

Een van mijn nieuwe aanwinsten met een sterke (en te laag geplaatste) neodymium magneet had wat draadbruggetjes van de wissels in het schaduwstation meegenomen. Sinds die tijd stond zo'n beetje alles stil op de wissels die hier open gereden worden. Natuurlijk op de meest onbereikbare plaatsen.
Daarnaast had ik wat 'nieuwe' locs die in het schaduwstation continue ontspoorden.
Dit maakte het rijden niet leuk meer. Ik heb zelfs overwogen een nieuwe eindmodule te gaan bouwen. Maar toch eerst maar eens kijken hoever we komen met een reparatie en schoonmaakslag. Daarvoor moest wel de hele baan naar voren worden gehaald. Dat is op zich geen probleem, maar er staat nog een vitrine voor en allerlei dozen onder.

Toch maar "even" gedaan.

Klussen in het schaduwstation:
  • Opruimen, afstoffen en rails schoonmaken
    Van de laatste ongelukken in het schaduwstation kon ik nog wat onderdelen terugvinden: een buffer, een rong en een trappetje... Dat kan weer terug naar de eigenaren.
    Al het stof weg en de rails meteen ook schoongemaakt en opnieuw een filmpje ATF aangebracht.
  • Draadbruggen wissels terugplaatsen
    De oude Fleischmann model rail wissels kunnen 'denkend' worden gemaakt door wat draadbruggen te verwijderen. Stroom loopt dan alleen naar het spoor waar de wissel naar toe wijst. En dat geldt ook voor de wisseltong. In mijn schaduwstation worden wissels 'open' gereden. Er staat nog wel stroom op de rails (van de andere kant ook aangesloten), maar niet op de wisseltong. Vandaar dat bij het open rijden bijna alle treinen stroomloos bleven staan.
  • Wisseltongen contact verbeteren
    Zelfs na het terugzetten van de draadbruggen bleven de locs soms staan. Vuil tussen de wisseltongscharnieren, denk ik. De boel verdronken in de SR24, wissel goed heen-en-weer bewogen, de boel drooggedept. Dat hielp in ieder geval.
  • Ontsporingen
    Dit bleek met name een in 3D gebogen wissel te zijn. De binnen boog van de Fleischmann model rail gebogen wissel is met 357 mm straal erg krap. Lange drijfwerken, met name die met wielen met lage flenzen, hebben hier sowieso moeite in het gareel te blijven. Maar als de wissel dan ook nog eens bol staat....
    De betreffende wissel weer plat gemaakt (gelijmd) en nu gaat het nieuwere materieel meestal goed de bocht om.
  • Testritten
    Zo'n beetje de helft van het materiaal over alle sporen in het schaduwstation laten rijden terwijl ik goed kon zien waar er eventueel nog haperingen waren. Zo toch nog een missende draadbrug gevonden...

Nu ik er vrij goed bij kon heb ik de hele baan eens goed stofvrij gemaakt. Verbazingwekkend hoeveel kleur er onder de grijze waas vandaan komt :)
Alle wissels gecheckt en (ook hier) nog een ontbrekend draadbruggetje teruggezet. Ook alle rails weer opnieuw van ATF voorzien. 
Verder al het materieel afgestoft en weer terug op de baan of in de vitrine. De vitrine heb ik ook opnieuw ingedeeld. Deze dient nu vooral als 'betriebswerk', waar ik het materiaal kan kiezen waar ik mee ga rijden.




Vandaag is het een regenachtige dag. Een mooi moment om een van de dienstregelingen er bij te pakken en te gaan rijden. Dit keer nodig: 2 treinstellen, 2 locs voor trek-duw treinen, een zware goederenlocomotief en een rangeerloc.


^zoek de verschillen  8)

Goed, geen bouwbericht. Maar onderhoud en reparatie hoort er ook bij, toch?

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #228 Gepost op: 20 augustus 2019, 20:36:45 »
De inrichting van de dienstwoning van het station.

Vandaag weer eens het stationsgebouw van "Klütz" opgepakt. We kijken vanaf de straatzijde in het stationsgebouw, dus daar komt een eenvoudige inrichting van een slaapkamer, een open deur en een dressoir in de huiskamer (dat is het enige deel van de kamer dat door de slaapkamerdeur is te zien).




Met wat stukjes heen-en-weer gevouwen groen papier zijn gordijnen aangeduid.




Wat mij betreft prima zo. het plafond met verlichting kan er in...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #229 Gepost op: 20 augustus 2019, 21:01:20 »
Ziet er gezellig uit.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #230 Gepost op: 24 augustus 2019, 19:11:41 »
Dank je, Tom.
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #231 Gepost op: 6 november 2019, 22:55:29 »
Nieuwe modules en modulestandaard....

De modules die ik tot nu toe bouwde waren 50cm breed, 122 cm lang en tot zo'n 50cm hoog. Daarop kun je aardig wat scenery kwijt, maar ze zijn ook vrij groot. Ook om op te slaan als de baan niet in gebruik is.
Nu loop ik al een tijdje rond met het idee van compactere modules, zoals die van de MiniMax baan (http://www.minimax-modellbahn.de), met een modulebreedte van 30cm en een plattere modulebak. De eerste hiervan is de rangeerpuzzel geworden (zie dit topic: http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=3508.0) met een breedte van (ruim) 30cm, lengte van 150cm en totale hoogte van nog geen 25cm.

Mijn idee: als ik nog een paar modules in deze maat maak, kan ik ze goed stapelen en opbergen. En aardig wat rijlengte toevoegen aan de baan.

De eerste wordt een 90 graden module. Want met enkele rechte modules van anderhalve meter past het anders niet meer in de kamer.




Op deze L van 90x90 cm past een 90 graden boog met een straal van 75 a 80 cm. Maar om 'm compact op te bergen bestaat de module uit een deel van 90cm en een deel van 60cm die makkelijk op twee manieren in elkaar geschoven kan worden.




Met deze latjes schuift de module makkelijk in de lengte in elkaar (opbergstand). Dan is de lengte weer precies 150cm.




Maar ook haaks (in bedrijf).




Een van de latten is een beetje scheef gemonteerd, zodat het in en uit elkaar schuiven wat makkelijker gaat en de boel toch spelingvrij vast zit.

Dit is alleen nog de bodemplaat. nu nog een bak ervan maken....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #232 Gepost op: 7 november 2019, 09:44:18 »
Wat een goed idee Rob. Vooral het stapelen maakt dit systeem super praktisch om op te bergen. Goed plan man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #233 Gepost op: 8 november 2019, 15:55:39 »
Bedankt Pierre. Woekeren met de ruimte, wie heeft dat niet, tenslotte  :D

Ondertussen is deze 90' module weer wat verder.

De zijwanden zitten aan de bakken, en de insteek poten zijn gemaakt.




Bovenop ga ik deze keer de spoordijk opbouwen uit foamboard. Maar eerst de boog maar eens uitmeten. Ik gebruik een hulp-plank voor het middelpunt van de boog. Dat is even puzzelen, want naar de uiteinden toe wil ik een overgangsboog maken naar recht.
Dan met een punaise, touwtje en potlood maar eens wat ronde strepen trekken.




Ik kom uit op een boogstraal van 75 cm voor de rails, met twee keer een overgang naar een oneindige boogstraal (=recht)
Even kijken met een flex rails, waar een redelijke overgangsboog in is gemaakt, of het een beetje klopt allemaal




Zo, nu maar eens kijken hoe dat werkt met dat foam board. Ik heb wat van dat 3mm parket ondervloer gehaald bij de bouwmarkt.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline L. V. O

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 81
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Leon
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #234 Gepost op: 8 november 2019, 19:34:47 »
Dat vordert al aardig, het ziet er goed degelijk uit.

Ga je dat zachte foam board gebruiken?  Dat is namelijk erg gemakkelijk om te bewerken.
lekker analoog gelijk en wisselstroom, veel zelfbouw, tijdperk 2 en 3, mix tussen de goeie oude Nederlandse industrie en landschap.

Leon

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #235 Gepost op: 8 november 2019, 19:35:24 »
Mooie constructie. Ik ben benieuwd hoe je die straks laat aansluiten op je bestaande baan, heb je daar een tekening van?
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #236 Gepost op: 8 november 2019, 20:46:43 »
Dat is wel een heel erg leuk idee, zeker om het zowel met 2 bakken in elkaars verlengde als in een hoek opstelling te maken.
Ziet er netjes uit.
Ben benieuwd hoe je dat met dat foam board gaat doen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #237 Gepost op: 8 november 2019, 22:52:42 »
Dank heren.

Hierbij nog een kleine update en antwoord.

Eerst maar deze
Mooie constructie. Ik ben benieuwd hoe je die straks laat aansluiten op je bestaande baan, heb je daar een tekening van?
Jack, ik gebruik standaard kop-profielen op mijn modules. Daarmee kunnen ze op verschillende manieren aan elkaar worden gekoppeld. Zie het allereerste bericht in dit draadje   ::) . Daar ook een overzicht van de modules (maar dan nog zonder deze nieuwe).
Deze nieuwe uitbreidingen gebruiken een deel van het standaard Fremo profiel E96. En dat past dan zo.


^Links het Fremo profiel E96, rechts het 'deelprofiel' van de nieuwe modules.


^Oud en nieuw sluit op elkaar aan.

Nu er ook een stuk van de kop te zien is, zal ik die ook maar eens zwart verven. Dan is het best een acceptabele overgang, vind ik.

Dan het foam board. Ik gebruik inderdaad dat zachte board ("First Floor")
Voor de spoordijk leg ik 5 lagen van steeds smaller wordende stroken op elkaar. Lijmen met witte houtlijm. Eerst heb ik nog even de greppel langs de spoordijk uitgebeiteld.






Na de eerste 3 lagen heb ik even geprobeerd hoe het 'trappetje' tussen de lagen weg te werken. Grof schuurpapier werkt het best. Dan nog 2 lagen er op, die moeten nog drogen.




Tot zover weer even.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #238 Gepost op: 9 november 2019, 15:52:49 »
Natuurlijk!  :-[ vergeef mijn lompheid  :-*  heel goed bezig, geeft me inspiratie voor als ik de modelbaan weer oppak.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #239 Gepost op: 9 november 2019, 16:31:09 »
...geeft me inspiratie voor als ik de modelbaan weer oppak.
Dát zou ik echt heel leuk vinden.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #240 Gepost op: 9 november 2019, 17:07:37 »
Natuurlijk!  :-[ vergeef mijn lompheid  :-*  heel goed bezig, geeft me inspiratie voor als ik de modelbaan weer oppak.
No problemo, Jack.
Overigens ben ik nu gewoon maar wat modules er bij aan het klussen, zonder dat ik precies weet hoe ik die aan elkaar ga leggen en of/hoe dat allemaal in huis past.
Dus dat je het overzicht kwijt was, snap ik wel. Ik heb het zelf ook niet meer :)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #241 Gepost op: 9 november 2019, 20:30:50 »
Dat foamboard (parketondervloer) werkt best makkelijk.
Het talud van de spoordijk is vlak geschuurd. Ik had nog een zaagrestje liggen van het kopprofiel. Dat is een mooie mal waarmee de helling gecheckt kan worden.




Dan de overgang voor de rails tussen de twee delen. Daar moet de rails goed stevig liggen en dat foam veert te veel en is ook wat kwetsbaar. Ik zaag/rasp/vijl wat blokjes hout in de vorm van de spoordijk met ballastbed.


^Het rechter blokje is al klaar, de linker is alleen nog maar gezaagd en wordt nog bewerkt met rasp en vijl.


Nu zit ik nog te denken waarmee ik dat foam ga bekleden. Ik denk er aan om het te 'behangen' met krantenpapier. Dan zit er een dun laagje papier maché overheen: dat maakt het oppervlak wat sterker, en ik denk dat verf en gras en zo dan wat beter hecht.
Iemand nog andere ideeën?

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline L. V. O

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 81
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Leon
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #242 Gepost op: 9 november 2019, 20:52:01 »
Ziet er goed uit,

Papier mache zou je inderdaad kunnen gebruiken, zelf gebruik ik normaal gewone groene acrylverf in 2 lagen, eerste laag extra dik om eventuele gaatjes en kieren te vullen, dan laag 2 om het gras op vast te zetten.

Maar papier mache is waarschijnlijk wel wat minder kwetsbaar.
lekker analoog gelijk en wisselstroom, veel zelfbouw, tijdperk 2 en 3, mix tussen de goeie oude Nederlandse industrie en landschap.

Leon

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #243 Gepost op: 9 november 2019, 21:01:59 »
Mooi Rob! ;)

Er zijn best verschillende mogelijkheden. Zoals je al aangeeft beplakken en schilderen. Afwerken met een papier maché prutje (krantensnippers met houtlijm). Gips en tegenwoordig ook Sculptamold. Ik gebruik Sculptamold tegenwoordig ook regelmatig na een tip van Tom. Wel aan de prijs maar prima spul en ook in kleine hoeveelheden snel even aan te maken.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #244 Gepost op: 9 november 2019, 23:38:16 »
Hallo Rob,

Andere optie is instant fuller / muurvuller met wat zand erdoor te gebruiken.
Ik koop hem in pot bij de action of zo. Gewoon de goedkoopste.
Altijd paraat bij de hand en wordt snel hard.
Als je er dan een kwak plakaatverf erin doet is het meteen op kleur.
Werkt prima als je er niet giga grote bergen mee moet maken, dan zou het een dure oplossing zijn.

Gr mark

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #245 Gepost op: 12 november 2019, 23:47:25 »
Bedankt voor de ideeën, heren.

Maar met het Zondag-suffertje in de bus en nog een halve bak kant-en-klaar behangplak op de plank had ik alles in huis om te behangen met stukjes krantenpapier. De dijk goed ingesmeerd met behangplak, daarna papier er op, weer bestrijken met behangplak. Zo 2 a 3 lagen gedaan.
Laten drogen en daarna met twee stroken foamboard van elk 2cm breed het balastbed er op.




Dan een beetje op kleur brengen. Ik had het ballastbed met bruin/zwart/geel geverfd, maar dat bleef toch aardig groen.




Maar een laagje crimson red doet wonderen.




Dan kan zo langzamerhand de flex rails er op.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #246 Gepost op: 14 november 2019, 22:50:29 »
De rails er op. Er zit een overgang in de rails van rond de 45' en in een boog op deze module. Om dat goed te doen, dacht ik het tweede deel van de flex rails over de eerste te leggen voor de goede ronding. Solderen aan het losse eind-blokje hout, rails afknippen en vijlen, en dan vastlijmen.




Dat ging echter niet zo goed, want en en ander verschoof en bij het corrigeren viel het eind-blokje er weer af. Toen maar in een keer de rails verlijmd en aan de uiteinden gesoldeerd. De lijm droogt niet zo snel dus er kon nog wat geschoven worden om alles goed uit te lijnen. Ik ben best tevreden met het resultaat.


^Uitlijning is goed, alleen de rails nog even netjes vijlen....

Dan deze nieuwe module eens tegen het eindstation aangelegd. Ik dacht dat een tegenboog niet zo mooi zou zijn bij dit eindstation, maar eigenlijk slingert het spoor zo wel lekker landelijk nevenbaan-achtig.




En da's mooi, want dat maakt het een stuk makkelijker om de modulebaan langer te maken zonder het station te hoeven verschuiven. Maar dat wordt nog even puzzelen met bestaande en nieuwe modules.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #247 Gepost op: 14 november 2019, 23:24:12 »
Beste Rob,

Ik zie bij ons op de club nogal eens dat twee messingplaatjes op de bak vastgezet worden, dan worden de railstaven er op gesoldeerd en dan worden de railstaven door gezaagd, waar dan de bielzen blijven heb ik niet erg op gelet.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #248 Gepost op: 15 november 2019, 11:01:52 »
Ik kan me wel voorstellen dat als je die modules regelmatig in- en uitelkaar haalt, dat die rail-overgangen de meest kwetsbare delen zijn. En dan worden bij de overgangen meestal de rails op stukjes experimenteer-printplaat gesoldeerd, die dan weer met vaak te grote schroeven worden vastgezet.
Van de meeste voorbeelden die ik gezien heb was ik niet echt onder de indruk en vind ik jouw overgang er behoorlijk naadloos uitzien. Die bielzen, tsja dat is bij zo'n schuine oversteek natuurlijk wel even een dingetje. Maar als je daar even je best op doet dan wordt dat volgens mij een puik stukje werk.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #249 Gepost op: 15 november 2019, 11:34:53 »
Dat ziet er toch echt wel goed uit rob. Ik begrijp dat je de uiteinden van de rails hebt vastgesoldeerd op schroefjes/spijkertjes en dat is volgens mij een prima oplossing. Je kan er straks nog wat stukjes biels tegenaan lijmen om er een geheel van te maken.

Wat Anne al aangeeft wordt er veel gebruik gemaakt van koper of messing strips om de rails op te solderen. Zelf maak ik gebruik van print etsplaat om de rails in dit soort gevallen op te solderen. Dat is een beetje hetzelfde als Wim aangeeft.



Nadeel is dan wel dat je een stukje rails hebt zonder biels maar zelf vind ik dat niet storend en als er geballast is valt het nauwelijks op.



Maar nogmaals ... ik vind jouw oplossing er ook heel netjes uitzien en volgens mij gaat dat prima werken zo. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/