Misschien een beetje off-topic, omdat dit bericht niet zozeer over de bouw gaat. Maar ik bouw ook om te rijden...
Ik heb aardig zitten puzzelen over een manier om zinvol te kunnen rijden, en na maanden proberen ben ik er nu redelijk uit. Ik zal jullie de details van verkeersanalyses, wagonkaarten, vrachtbrieven en omlopen besparen. Maar een beeldverslag van één van de uitdagingen leek me wel aardig...
Op enig moment had ik in mijn schema een vrij lange (voor nevenbaan begrippen), doorgaande goederentrein vanuit het kopstation "Klütz" naar het schaduwstation. Alleen de loc die hiervoor was ingedeeld (een BR70) kan het laatste stuk met helling vanuit het tussenstation "Grauberg" naar het schaduwstation niet aan. In plaats van de hele indeling te veranderen, zit er nu een dubbele lokwissel van twee kruisende treinen in de dienstregeling...
Dat geeft in ieder geval aardig wat bedrijvigheid op het kleine station Grauberg. Het ziet er zo uit:
De trein uit Klütz, met bestemming schaduwstation, is binnengekomen op spoor 1 in Grauberg. De BR70 heeft niet voldoende trekkracht voor de helling op het volgende traject.

De loc wordt afgekoppeld en rijdt naar de andere kant om straks de andere goederentrein te kunnen oppakken.

De loc parkeert op een uitgaand spoor om ruimte te maken voor de andere, binnenkomende goederentrein.

De BR91 arriveert met de goedrentrein uit het schaduwstation. Deze trein heeft als bestemming Klütz, over een vlak traject.

De BR91 rangeert de wagons voor Grauberg, en zichzelf, uit de weg. Dan wordt de BR70 voor de trein richting Klütz gespannen....

... en vertrekt dan in de richting van Klütz.

Nu is er weer ruimte voor de BR90 om te rangeren en om te rijden.

Dan gaat de loc weer voor de trein en pakt eerst nog water voor de steile rit naar het schaduwstation.

Het sein staat op veilig: vertrekken!

Ondertussen is de andere goederentrein in Klütz aangekomen.

Na aankomst worden alle wagons over de juiste sporen verdeeld.

Nu zit de dienst er voor de BR70 bijna op. Eerst nog even water tanken...

.. en kolen bunkeren...

.. en dan de loods in.

Zoals jullie zien, ben ik niet (meer) van het rondjes rijden. Ik vind het leuk om van A naar B naar C te boemelen. Daarbij is het best ingewikkeld gebleken om de treinen goed verdelen over de stations en de sporen. Daarom heb ik die complexiteit gevangen in een ritten-schema (dienstregeling zonder tijden). Dan hoef ik daar niet steeds over na te denken en kan ik me concentreren op het rijden van de ritten en de rangeer activiteiten op de stations, en van en naar de fabrieksaansluitingen.
Voor een wisselend beeld, verander ik de beladingen en wat er op een bepaalde wagon gaat. Verder kunnen voor dezelfde rit steeds weer andere locs worden ingezet. Ook maak ik variaties in de dienstregeling.
Elke (rij)dag is dan anders.
Rob