Een dienstregeling

....
Ik had nooit gedacht dat ik ooit nog eens volgens dienstregeling zou gaan rijden, maar het is toch gebeurd

Uit nood geboren, dat wel.
De baan heeft nu 4 kleine stations (dan tel ik het schaduwstation even 2 keer: 1 keer met de klok mee en een keer tegen de klok in) en een traject waar regelmatig locs op het station omgereden moet worden. En ik wil met zoveel mogelijk verschillende treinen rijden. Dat levert aardig wat drukte op, waarbij regelmatig alle sporen van een station bezet zijn.

Ik reed tot nu toe op de bonnefooi, maar kwam dan vaak niet uit. Een trein kon niet keren, of een traject was bezet waardoor een trein niet weg kon, en zo meer. Elke rit was een soort schuifpuzzel met de beschikbare sporen.
Als ik wel uitkwam, was vaak zo druk met puzzelen, dat ik vergat alle wissels goed te zetten.
Dat vond ik niet bevredigend.
Dan maar een paar van die schuifpuzzels uitwerken, dacht ik zo. Dan kan ik gewoon rijden en me concentreren op het vervoeren van Preisers en rangeren met de goederenwagens.
Dat betekent: 5 treinen (2 personen, 2 goederen en een Expresse goederentrein) laten rijden. Als ik de doodlopende sporen niet mee reken heb ik 2 doorgangsstations (schaduwstations Schattenhofen Nord en Schattenhofen Süd) met elk 2 sporen, een doorgang- en keerstation met slechts 2 sporen (station Grauberg) en een eindstation met 3 sporen (station Klütz). Om het mezelf iets makkelijker te maken zet ik op elk 'gewoon' station een loc in op de rangeerdienst om de goederenwagens naar en van de verschillende spooraansluitingen en laad/los sporen te rijden.
Het idee is: een lange personentrein in de ochtend en late middag voor het forensenverkeer. Een railbus overdag en 's avonds. En tussendoor het nodige goederenvervoer.
Dat levert dan bijvoorbeeld deze uitkomst van de schuifpuzzel op:

Lichtrood: spoor bezet
Donkergroen: vertrek
Lichtgroen: tussenstop
Geel: loc omrijden e/o rangeren
Donkerrood: aankomstspoor
De ritten zijn in groepen van 5 ingedeeld. Na het rijden zo'n groep kan het rangeerwerk verder worden afgehandeld of gewoon even een bakkie worden gedaan.
De eerste versie van deze dienstregeling heb ik vandaag uitgeprobeerd en moest nog wel wat dingen aanpassen (hier en daar liep ik toch vast).
Maar ik ben wel tevreden met het resultaat. Het levert de nodige rust in het hoofd op om verder rustig "Fahrbetrieb zu machen".
Nu nog wat variaties op deze dag maken, dan hoef ik niet steeds hetzelfde plan uit te voeren.
En ik ga het goederenvervoer nog verder uitwerken met vracht- en omloopkaarten. Daar heb ik eerder wel eens een veel te ingewikkelde variant van gemaakt, dus tijd voor een simpelere versie daarvan.
Rob