Ik ben van plan een draadje op te zetten over mijn modulebaan met eindstation. Maar voordat
@Wim Corduwener me achter de vodden gaat zitten

om de bouwbeschrijving van een steenviaduct op een van de modules, hier vast een verslag van de bouw.
Eerst even de credits: Bij de bouw van het viaduct heb ik de nodige tips gekregen van de leden van het burenforum.
Waarom eigenlijk zelf een viaduct bouwen en niet een bouwpakket gebruiken? Daar zijn 4 redenen voor.
- Het viaduct komt over een diepe vallei en is integraal onderdeel van de module voor de nodige stabiliteit (een 'ruggengraat'). Het moet dus vooral stevig zijn en vanaf het begin worden ingebouwd.
- Het viaduct ligt deels tegen een berg aan.
- Er is een ruime boog nodig (800mm radius), met overgangsboog en naar rechte rails aan de uiteinden
- Een nieuwe uitdaging van het bouwen met steenmotief
Hoe dan ook: dit is het geworden.

En dan de bouwbeschrijving.
Eerst is de 'omgeving' en het spoorverloop in ruwbouw neergezet

De basis is gemaakt uit 'muren' van 4mm MDF (dat laat zich nog vrij eenvoudig buigen) op een spoor onderbouw van 8mm MDF.
De bogen zijn een beetje naar eigen inzicht verzonnen. De boogstraal van de grote boog is de omtrek van een deksel van een steelpannetje, de andere bogen de deksel van een Nutella potje.
Om de geometrie van de bogen niet te ingewikkeld te maken bij de bocht in het viaduct, zijn de viaductbogen aan beide zijden even breed, echter de pilaren zijn in de buitenbocht dikker dan die van de binnenbocht.

De binnenkant van de bogen zijn uit repen karton gemaakt van een ontbijtgranenverpakking
Nadat de landschapsbouw in ruwbouw af is, kan worden begonnen met de stenen maken.
DAS klei (of de goedkope variant van de actie winkel, waarvan ik de grijze deco versie gebruik), wordt uitgerold tot 1,5 a 2 mm dikke plakken. Eerst maak ik de bovenkant, die breder uitloopt. Hier is de onderste laag de basis met steentjes. Daarboven de dekstenen en losse grotere stenen die uit stukjes klei op de onderste laag zijn geplakt (met een beetje water als 'lijm') en helemaal bovenaan een strook met de bovenste dekstenen. De voegen tussen de dekstenen zijn met een mesje of schroevendraaiertje gemaakt.
De onderste steentjes zijn met een 'stempel' van een oud penseel in de klei gedrukt.

Aangezien hier met 'natuursteen' wordt gewerkt, is enige onregelmatigheid niet erg.
Nadat de bovenrand er op zit, wordt pilaar voor pilaar de rest van het viaduct bekleed. Klei plakken uitrollen, opplakken, aan elkaar smeren met de natte vinger, steenmotief indrukken. Ik heb 2 maten 'stempels' een langwerpige en een meer vierkante om wat patronen in het metselwerk te kunnen maken. De overgang van rechte pilaar naar boog en de hoekstenen zijn met mes en schroevendraaier aangeduid.
Met een zo'n pilaar was ik gauw een paar uur zoet (een avond), en door midden in de boog te eindigen kun je het werk ook af en toe onderbreken... Kun je ook nog eens slapen of iets anders doen.

Als de klei een beetje droog is (paar dagen), is het tijd om de boel een kleurtje te geven.
Eerst maar eens een basis van donker bruin/grijs

Dan een drybrush van de kleuren die ook gebruikt zijn bij de rotsen.

Daarna nog een paar keer gewerkt met wat lichte kleuren (werd te wit)

en weer sterk verdunde donkere kleuren net zo lang tot het naar de zin was...

Daarna tijd voor de balustrade. In de lokale hobbywinkel kwam ij vierkante kralen tegen. Anderhalve kraal maakt een mooi paaltje en met wat verf zie je niet meer dat het een kraal was. En er zit al een gaatje in, waar later een staaldraad doorheen geregen wordt.
De bovenste sluitstenen krijgen dezelfde grijze kleur.

Het grijs vond ik na het drogen iets te donker uitvallen, dus dat met wat verdunde witte verf met ietsjes oker er in wat opgehaald.

Daarna de rails er op en het viaduct is klaar.

groet,
Rob