Auteur Topic: Steenviaduct uit MDF en DAS klei  (gelezen 6442 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Steenviaduct uit MDF en DAS klei
« Gepost op: 23 juli 2017, 17:38:32 »
Ik ben van plan een draadje op te zetten over mijn modulebaan met eindstation. Maar voordat @Wim Corduwener me achter de vodden gaat zitten  :D om de bouwbeschrijving van een steenviaduct op een van de modules, hier vast een verslag van de bouw.

Eerst even de credits: Bij de bouw van het viaduct heb ik de nodige tips gekregen van de leden van het burenforum.

Waarom eigenlijk zelf een viaduct bouwen en niet een bouwpakket gebruiken? Daar zijn 4 redenen voor.
  • Het viaduct komt over een diepe vallei en is integraal onderdeel van de module voor de nodige stabiliteit (een 'ruggengraat'). Het moet dus vooral stevig zijn en vanaf het begin worden ingebouwd.
  • Het viaduct ligt deels tegen een berg aan.
  • Er is een ruime boog nodig (800mm radius), met overgangsboog en naar rechte rails aan de uiteinden
  • Een nieuwe uitdaging van het bouwen met steenmotief

Hoe dan ook: dit is het geworden.




En dan de bouwbeschrijving.

Eerst is de 'omgeving' en het spoorverloop in ruwbouw neergezet




De basis is gemaakt uit 'muren' van 4mm MDF (dat laat zich nog vrij eenvoudig buigen) op een spoor onderbouw van 8mm MDF.
De bogen zijn een beetje naar eigen inzicht verzonnen. De boogstraal van de grote boog is de omtrek van een deksel van een steelpannetje, de andere bogen de deksel van een Nutella potje.
Om de geometrie van de bogen niet te ingewikkeld te maken bij de bocht in het viaduct, zijn de viaductbogen aan beide zijden even breed, echter de pilaren zijn in de buitenbocht dikker dan die van de binnenbocht.




De binnenkant van de bogen zijn uit repen karton gemaakt van een ontbijtgranenverpakking

Nadat de landschapsbouw in ruwbouw af is, kan worden begonnen met de stenen maken.
DAS klei (of de goedkope variant van de actie winkel, waarvan ik de grijze deco versie gebruik), wordt uitgerold tot 1,5 a 2 mm dikke plakken. Eerst maak ik de bovenkant, die breder uitloopt. Hier is de onderste laag de basis met steentjes. Daarboven de dekstenen en losse grotere stenen die uit stukjes klei op de onderste laag zijn geplakt (met een beetje water als 'lijm') en helemaal bovenaan een strook met de  bovenste dekstenen. De voegen tussen de dekstenen zijn met een mesje of schroevendraaiertje gemaakt.
De onderste steentjes zijn met een 'stempel' van een oud penseel in de klei gedrukt.




Aangezien hier met 'natuursteen' wordt gewerkt, is enige onregelmatigheid niet erg.

Nadat de bovenrand er op zit, wordt pilaar voor pilaar de rest van het viaduct bekleed. Klei plakken uitrollen, opplakken, aan elkaar smeren met de natte vinger, steenmotief indrukken. Ik heb 2 maten 'stempels' een langwerpige en een meer vierkante om wat patronen in het metselwerk te kunnen maken. De overgang van rechte pilaar naar boog en de hoekstenen zijn met mes en schroevendraaier aangeduid.
Met een zo'n pilaar was ik gauw een paar uur zoet (een avond), en door midden in de boog te eindigen kun je het werk ook af en toe onderbreken... Kun je ook nog eens slapen of iets anders doen.








Als de klei een beetje droog is (paar dagen), is het tijd om de boel een kleurtje te geven.
Eerst maar eens een basis van donker bruin/grijs




Dan een drybrush van de kleuren die ook gebruikt zijn bij de rotsen.




Daarna nog een paar keer gewerkt met wat lichte kleuren (werd te wit)




en weer sterk verdunde donkere kleuren net zo lang tot het naar de zin was...




Daarna tijd voor de balustrade. In de lokale hobbywinkel kwam ij vierkante kralen tegen. Anderhalve kraal maakt een mooi paaltje en met wat verf zie je niet meer dat het een kraal was. En er zit al een gaatje in, waar later een staaldraad doorheen geregen wordt.
De bovenste sluitstenen krijgen dezelfde grijze kleur.




Het grijs vond ik na het drogen iets te donker uitvallen, dus dat met wat verdunde witte verf met ietsjes oker er in wat opgehaald.




Daarna de rails er op en het viaduct is klaar.



groet,
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Raages

  • Gast
Re: Steenviaduct uit MDF en DAS klei
« Reactie #1 Gepost op: 23 juli 2017, 17:52:10 »
Dat is weer een bijzonder fraai staaltje modelbouw.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Steenviaduct uit MDF en DAS klei
« Reactie #2 Gepost op: 23 juli 2017, 17:55:35 »
Dat is weer een bijzonder fraai staaltje modelbouw.
Dank je ... En ook toepasbaar in spoor 0, lijkt me  :)
(zag net je berichtje in het klapkot)
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenviaduct uit MDF en DAS klei
« Reactie #3 Gepost op: 23 juli 2017, 20:34:18 »
Dat heb je mooi gefixt Rob en duidelijk uitgelegd! En dat geeft toch veel meer voldoening dan een kitje in elkaar plakken toch?
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenviaduct uit MDF en DAS klei
« Reactie #4 Gepost op: 23 juli 2017, 23:05:56 »
Ik vind het zeer geslaagd!
Zelf gemaakt en voor de kosten van "een appel en een ei".
Daar hou ik van.
Die kralen vind ik een leuke vondst.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenviaduct uit MDF en DAS klei
« Reactie #5 Gepost op: 24 juli 2017, 01:06:49 »
Mooie workshop @Robvd!
Zoals je vast is opgevallen, worden dit soort bouwbeschrijving op ons forum zeer gewaardeerd.
Waarvoor dank... enne, fraaie brug!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Steenviaduct uit MDF en DAS klei
« Reactie #6 Gepost op: 24 juli 2017, 11:44:10 »
Een heel fraaie brug Rob. Helemaal top.  Ook mooi beschreven hoe je hem gemaakt hebt en daarvoor mijn waardering. 
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenviaduct uit MDF en DAS klei
« Reactie #7 Gepost op: 24 juli 2017, 16:28:42 »
Prachtig gedaan Rob en bedankt voor je goede uitleg.
Ik ga hier zeker gebruik van maken.
Top

Stafmarklin

  • Gast
Re: Steenviaduct uit MDF en DAS klei
« Reactie #8 Gepost op: 24 juli 2017, 18:58:27 »
Mooi viaduct en een knappe handleiding. Kan zo in de Wikipedia. Bedankt voor het delen Rob. ;)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Steenviaduct uit MDF en DAS klei
« Reactie #9 Gepost op: 31 juli 2017, 22:02:50 »
Dank jullie voor de reacties.
Overigens is die DAS klei fijn spul, onder meer om allerlei muurtjes en steentjes mee te maken. Zo is de asfaltweg met stenen randje op deze module ook van die klei gemaakt. Beetje onregelmatigheden, scheuren en reparaties aanduiden en met wat kleur accentueren...
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

svenverslype

  • Gast
Re: Steenviaduct uit MDF en DAS klei
« Reactie #10 Gepost op: 1 oktober 2021, 17:42:35 »
Ik zie dat je hier praat over stempels voor die muurtjes te maken, maar wat zijn dat juist die stempels

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Steenviaduct uit MDF en DAS klei
« Reactie #11 Gepost op: 1 oktober 2021, 18:08:32 »
De meeste stempels worden gemaakt van oude penselen waar de haren uitgetrokken zijn. Het hulsje dat dan overblijft op de steel kan je een beetje rechthoekig of vierkant buigen met een puntbektangetje. Het is nu een stempel waar je schuimplaat of klei kan stempelen. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline pamjetje

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 5
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: Steenviaduct uit MDF en DAS klei
« Reactie #12 Gepost op: 5 oktober 2021, 07:17:40 »
Rob bedankt voor de duidelijke uitleg. Zo zie je ze niet vaak.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Steenviaduct uit MDF en DAS klei
« Reactie #13 Gepost op: 5 oktober 2021, 09:34:33 »

@Pierre trekt de haren uit de penselen en eerlijk gezegd is me dat nog niet gelukt. De meeste goedkope penselen van de Action vallen bij mij al uit elkaar voordat ze überhaupt een potje verf hebben gezien.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)