Auteur Topic: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch  (gelezen 52453 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #200 Gepost op: 29 juni 2021, 09:41:27 »
Ja Jack ... dit is natuurlijk WAANZINNIG! Prachtig werk man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #201 Gepost op: 29 juni 2021, 10:33:44 »
 :) Thanks!

Rob, gepriegel is jou ook bepaald niet vreemd. Geduld is ...blabla je kent dat wel.

Wim, tis juist de bedoeling dat je wat beter moet kijken ;) (zoek de poetsvrouw)

 

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #202 Gepost op: 30 juni 2021, 19:02:49 »
Ik ga voorlopig niets zoeken, ik ga alleen maar genieten.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #203 Gepost op: 30 juni 2021, 22:04:13 »
De poetsvrouw staat heel hard te denken hoe ze de spinrag van het plafond moet halen. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #204 Gepost op: 30 juni 2021, 23:00:08 »
 ;D Ik denk dat ze die drone met haar gedachten stuurt
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline janstuif

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 5
  • Geslacht: Man
  • ik denk dat ik spoor
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #205 Gepost op: 8 juli 2021, 12:31:33 »
Wat een project, petje af, chapeau en nog zo een paar dozijn complimenten!

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #206 Gepost op: 9 juli 2021, 19:49:41 »
Dankje JanStuif, stug doorgaan hè.

Nu het interieur zo goed als klaar is kan het volk naar binnen en dan hoort er zo langzaamaan ook een dak op.
Maar voordat het zover is zal er eerst iemand het licht moeten komen brengen  :P en aansluiten.

Om een lang verhaal kort te maken, dit is het verlichtingsplan zoals ik denk dat het ongeveer gaat worden:



Te beginnen met de zijbeuken en de kooromgang.

Ik heb naar een manier gezocht zodat ik de led's nog kan vervangen naderhand, dat was een heel gepuzzel.
Voor de zijbeuken heb ik gekozen om de 'led-armaturen' met een usb connector uit te voeren, deze zitten dan onder de schuine dakjes boven de zijbeuken.

Foto's maken e.e.a. wellicht duidelijker

















Je ziet er niets meer van (dat is tenminste de bedoeling  8) )




Een eerste test is al geslaagd, zal straks proberen wat foto's te maken van het resultaat.


Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #207 Gepost op: 9 juli 2021, 20:00:02 »
Dat ziet er slim uit.
Overwegen waard om het ook eens uit te proberen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #208 Gepost op: 9 juli 2021, 20:32:33 »
@iTom die usb connectors zijn niet zo heel duur, ik kocht een partij van 50 stuks voor 3 tientjes of zoiets.

Het gaat rap vandaag hehe, foto's stonden al een tijdje in de wachtrij

De verlichtingsfoto's zijn niet helemaal correct (licht is iets te fel) en dat ligt vooral aan mijn onkunde met het fototoestel.

Ach...

Eerst nog even dit, de boogbeelden of iets wat er op lijkt.











De gewelfde plafonds al gezien?












Is het interieur nog zichtbaar? Oordeel zelf...





It's a long way from home...
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #209 Gepost op: 9 juli 2021, 20:56:58 »
Indrukwekkend bouwsel hoor.
Je hoort weleens de uitdrukking, 3D printen is geen modelbouw, nou dit bewijst voor mij het tegendeel.
Ga door.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #210 Gepost op: 9 juli 2021, 21:45:09 »
Dankje Tom.

3d printen an sich is voor mij ook geen hobby. Ik zie het meer als een stuk gereedschap wat je kunt toepassen in de modelbouw.





Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #211 Gepost op: 10 juli 2021, 13:45:55 »
Fantastisch!
Voor de zijbeuken heb ik gekozen om de 'led-armaturen' met een usb connector uit te voeren….
Vrijwel al m’n ledjes heb ik via USB-kabels aangesloten. 6 volt ledjes werken prima op 5 volt.
In die kerkbanken zie ik wel een verdienmodel voor hobbyisten die een kerkje willen voorzien van interieur.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #212 Gepost op: 10 juli 2021, 16:05:20 »
Geweldig slim en kundig opgelost Jack. De hele kathedraal van je is natuurlijk een top bouwwerk. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #213 Gepost op: 10 juli 2021, 16:08:39 »
Nog even iets anders...

Voor de Boschenaren onder ons een bekend fenomeen, de rest heeft er waarschijnlijk nog nooit van gehoord:

De Erwtenman https://indebuurt.nl/denbosch/genieten-van/mysteries/bosch-mysterie-wie-of-wat-was-de-erwtenman-en-wat-heeft-hij-met-de-sint-jan-te-maken~72819/

Citaat:

“Heel lang geleden leefde hier eens een man, z'n naam was erteman. Niemand wist hoe de Sint-Jan gebouwd moest worden, alleen de erteman. Deze kerk moest gebouwd worden op paarden-, koeien- en ossenhuiden voor al die sollementen (= fundamenten). Op zeek're middag bracht de vrouw van deze man een ketel ertesoep als middageten. Ontevreden over die alledaagse kost schopte hij die ketel van het dak en riep uit 'Is dat kost voor een man die daags een braspenning verdienen kan!' (Zijn braspenning was vier zestiende cent.)

"Dat ging het zoontje van de erteman verraden voor zes duizend francs. Toen de erteman dat te weten kwam greep ie 't zoontje bij de beenen en smeet het met het hoofd tegen de muur dood. De vrouw begon van droefheid te bidden en te weenen. Ze greep het zwaard en sloeg d'r eigen het hoofd af. En later is de erteman door vier mannen van de kerk dood gesteenigd.”


(Bron: http://willemsblogjes.blogspot.com/2011/12/de-erwtenman.html)

Deze is klaarblijkelijk onlosmakelijk verbonden met de Sint-Jan, dan kan ik natuurlijk niet achterblijven...






En ipv een bellende Engel, maakt die van mij een selfie...  ;D



Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #214 Gepost op: 10 juli 2021, 16:17:54 »
Thanks!

Wim, het ging me eigenlijk om de connectors. De ledstripjes zijn voor 12VDC bedoeld maar in jouw geval kan dat prima.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #215 Gepost op: 6 juni 2022, 14:56:59 »
Oei oei, bijna een jaar doodse stilte hier  :o

De bouw is wel verder gegaan maar het tempo zit er even niet in vanwege diverse andere (niet modelbouw gerelateerde) zaken.
Ach, het heeft ook geen haast.

'n tijdje geleden kreeg ik hoog bezoek uit jawel Den Bosch en ze hebben een artikeltje gepubliceerd in de 'Bosche Kringen' verschijnt een paar keer per jaar.
Hier staat de online versie mocht je het willen lezen: https://en.calameo.com/read/0041750589ad8785580ea vanaf pagina 14.

That's all folks!

Jack
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #216 Gepost op: 2 februari 2023, 10:36:39 »
Hoe is het met de St.Jan Jack? Het is al weer een half jaar geleden dat er een update is geweest. Ben zeer benieuwd naar de vorderingen man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #217 Gepost op: 3 februari 2023, 00:00:22 »
Hoi Pierre,
Modelbouw staat nog steeds een tijdje stil hier ten huize, bezig met andere dingen en even geen tijd/zin om te knutselen.
Als dat weer aktueel wordt komen de updates vanzelf  :D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #218 Gepost op: 3 februari 2023, 11:35:28 »
Hoi Jack.
Tja ... dat kan natuurlijk zomaar. ;D Er zijn meer dingen dan modelbouw. De vraag kwam eigenlijk omdat het nogal stil is op het forum de laatste tijd. Ook van de oudere leden zie ik niet zo veel meer. Jammer. Maar misschien trekt het wel weer een beetje aan. Aan het weer kan het niet liggen. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #219 Gepost op: 3 februari 2023, 14:41:48 »
Inderdaad was me ook al opgevallen. Gelukkig begin jij en een paar anderen de boel weer te versieren :) en misschien dat ik daardoor ook weer gekieteld wordt.
Ook al een tijdje niks meer van @Wim Corduwener gehoord, zal ook wel druk met andere dingen bezig zijn.

Nog een leuke opsteker voor de zuiderlingen onder ons: https://www.nu.nl/binnenland/6249653/voor-de-mooiste-stations-moet-je-naar-zuid-limburg-klimmen-ransdaal-favoriet.html
Precies het traject wat @antoni-a aan het bouwen is  ;)

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #220 Gepost op: 3 februari 2023, 18:51:33 »
Wim is druk bezig met de verbouwing van zijn huis. Het komt vast wel weer als hij daar mee klaar is. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #221 Gepost op: 5 februari 2023, 10:16:35 »
Jack,

Van Oud-Valkenburg t/m Schin op Geul past nog wel binnen mijn modelbaanruimte. Maar Klimmen-Ransdaal moet ik toch laten schieten :D

Altijd weer mooi om te zien hoe je de kathedraal steeds verder in elkaar steekt met geprinte onderdelen. Vind ik erg interessant.

Groet,
Tony
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►