Auteur Topic: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch  (gelezen 53046 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #150 Gepost op: 25 mei 2020, 12:50:26 »
Ik dacht dat er universeel lering was getrokken uit Middeleeuwse kerbranden...
Tsja, “Vertrouw op den HEERE met uw ganse hart, en steun niet op uw verstand.”
Spreuken 3:5
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #151 Gepost op: 6 juni 2020, 09:33:24 »
Niet veel nieuws te melden hier, nog even verder gegaan met de deuren en een (poging tot) sponning gemaakt.
Daarnaast geëxperimenteerd met de AVT geluidsmodule om deze met de Arduino aan te sturen en dat gaat prima.

Nog wat plaatjes en een laatste filmpje (met geluid!!) en dan sluit ik dit hoofdstuk voorlopig af.













Deurkloppers



En tussendoor denk ik na over een soort van bedieningspaneel om straks e.e.a. als een aparte module te kunnen aansturen.



Laatste filmpje met geluid, helaas is het geluid in de video redelijk zacht, de camera is hier niet heel erg geschikt voor.





Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #152 Gepost op: 6 juni 2020, 09:46:49 »
Nog wat plaatjes en een laatste filmpje (met geluid!!) en dan sluit ik dit hoofdstuk voorlopig af.
Betekent dit dat je voorlopig stopt met dit project?
Want?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #153 Gepost op: 6 juni 2020, 09:51:04 »
Nee joh, dit project bestaat uit ongeveer 1267 hoofdstukken en hoofdstuk 131 (=deuren bewegen) is nu afgevinkt.

Verder met de Zuidpoort  :)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #154 Gepost op: 6 juni 2020, 10:20:57 »
Op speciaal verzoek, hier een filmpje van de Streichholz Dom (Dom van Keulen) omdat de link in het begin van dit bouwverslag niet meer werkt.
Ik heb deze luciferstokjes dom ooit in het echt gezien en dat was héél erg indrukwekkend.


Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #155 Gepost op: 6 juni 2020, 14:05:42 »
Nou je deuren bewegen mooi, maar eigenlijk had ik niet anders van je verwacht.
Ik kan me goed voorstellen dat als je zo lang bezig bent met zo’n enorm project, dat je het even op pauze zet en voor de verandering met iets anders bezig gaat. Het is natuurlijk ook niet niks wat je daar aan het bouwen bent.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 6 times
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #156 Gepost op: 10 juni 2020, 07:52:54 »
Gewoon mooi.  ;D

Gr. Bert.

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #157 Gepost op: 28 augustus 2020, 14:23:23 »
Nou, Jack, nadat ik je draad hier heb gevonden en alle pagina's goed gekeken, het enige dat ik kan zeggen is

P1630252 by d.caso, on Flickr


Daniel

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #158 Gepost op: 28 december 2020, 11:48:48 »
Dankje Daniel, een heel andere tak van de modelbouw dan jouw kunstwerkjes but who cares... :)

Wat een stilte hier  :-[ tijd voor wat kabaal  :D

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er niks gebeurt is, er is inmiddels een stuk grond aangekocht van de gemeente zodat de zuilen niet meer over de afgrond hoeven te bengelen.






Vervolgens een begin gemaakt met de schakelkast van de verlichting en de rest wat er zoal bediend moet gaan worden.















Daarna was het hoog tijd om de hamer en beitel weer eens in de hand te nemen, de zuidpoort stond al een tijdje op de planning, het gekleurde gedeelte dus.
Ik neem gelijk de 'Hans en Grietje huisjes' mee. Officieel: de Sint Antoniuskapel, de Goede Herderkapel, het Portaal en de Sacrestie (rechtsonder op de plattegrond).


Streetview:



'Hans en Grietje'



Vele uurtjes verder:









En nog meer uurtjes verder



Dan nog per ongeluk een leuk effect, als de grijze resin op is en je vult tijdens het printen bij met witte dan krijg je dit, hoe marmer wil je het hebben  :)



Ondertussen wordt er druk gepast en gemeten en zijn we er nog niet maar het begint vorm te krijgen.


















En als laatse, de werkplaats. Zonder commentaar!   :-X



Tot de volgende update maar weer  :D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #159 Gepost op: 28 december 2020, 15:41:48 »
@SuperSylvester wat ontzettend leuk dat je weer terug bent en natuurlijk nóg leuker dat je weer aan het bouwen bent. Ik vindt het fantastisch wat je daar maakt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #160 Gepost op: 28 december 2020, 15:43:16 »
Mooie update, Jack.
Die techniek onder de St Jan is niet alleen om de kathedraal te besturen, toch?
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #161 Gepost op: 28 december 2020, 17:57:11 »
Wat leuk om weer wat van je te horen Jack. Natuurlijk nog mooier om weer wat van je geweldige werk te zien. Prachtig man! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 6 times
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #162 Gepost op: 28 december 2020, 18:49:33 »
Hoi Jack.

Prachtig. Ben begonnen met een model van de kerk van Klimmen. Die is wat makkelijker dan de St. Janskatedraal.

Gr. Bert.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #163 Gepost op: 28 december 2020, 19:00:14 »
Dank U! Ben niet weg geweest hoor  8) en Rob, die besturingslade is exclusief voor de St.Jan (en mocht van mij zelfs wat groter zijn).

Bert, is dat die kerk die er niet meer is of die er nu nog staat? (ik zag in een flits iets langskomen op FB)

Ik denk niet makkelijker, wel een beetje kleiner  ;)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 6 times
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #164 Gepost op: 28 december 2020, 19:23:27 »
De kerk van Klimmen staat nog.

Gr. Bert.

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #165 Gepost op: 28 december 2020, 20:25:02 »
Mooi om te zien dat het gestaag verder gaat.
Maar ik heb het niet kunnen terug vinden, hoe kom je aan de bouwbeschrijving? Afmetingen enz.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #166 Gepost op: 28 december 2020, 20:33:50 »
Er is een heel boekwerk beschikbaar en staat online:

https://www.dbnl.org/tekst/peet048sint01_01/

Ik heb niet alles gelezen maar de belangrijkste informatie eruit gehaald, zitten ook de tekeningen bij.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #167 Gepost op: 28 december 2020, 21:26:40 »
Tekenwerk perikelen... (voor de liefhebber  8) )

Ik ben nu bezig met het ontwerpen van de kapellen aan de oostzijde, het duurde even maar ik heb eindelijk door hoe ik dat moet opzetten.
Alle lof voor de ontwerpers van meer dan 500 jaar geleden, ze waren geniaal van eenvoud!

Het gaat om het achterste deel van de kerk:




Er lijkt een patroon in te zitten, maar ook weer niet helemaal... ik zie een 12-hoek in de oriëntatie en dan de halve 8-hoekige kapellen zelf.

Het volgende eens geprobeerd; ik heb gekozen voor 24-hoekige prisma's met verschillende diameters, afgaande op de maten in de tekeningen.
En als het nix wordt kan ik het altijd nog als schietschijf gebruiken



De basisvormen van de kapellen aan de zijden van het groene prisma geplakt




Er zit 1 vreemde eend in de bijt, de meest rechtse kapel (in geel) deze verschoven, ook weer n.a.v. de maten in de tekening.




Nu kan ik vrij gemakkelijk de posities van de binnenpilaren bepalen door een lijn te trekken van de kruisingen naar het gele en blauwe prisma.
Vervolgens de kapellen halveren en de pilaren in vereenvoudigde vorm toevoegen



En dan zijn we vertrokken, piece of cake...  :wink:







De onderzijde, dit kan ik mooi als mal gebruiken om de pilaren op de bodemplaat te positioneren




En dan is dit het voorlopige eindresultaat. Nu kan ik de details gaan aanbrengen aan de buitenste zuilen, de ramen en de rest.




Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #168 Gepost op: 28 december 2020, 23:18:07 »
Pffff ... wat een werk alleen al vooraf Jack. Om moedeloos van te worden. :o Succes man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #169 Gepost op: 29 december 2020, 00:10:32 »
Ja Pierre maar daar wordt ik nou blij van ;D vooral het 'Eureka' moment als je het ziet. Ik krijg er juist energie van  :)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #170 Gepost op: 29 december 2020, 10:38:39 »
Hoi Jack,
Ik hou daar ook wel van: de eenvoud/regelmaat in iets complex ontdekken.
Maar in dit geval ben ik blij dat jij dat gedaan hebt :)

Goed werk, man. En met het patroon ontrafelt, spaar je natuurlijk uiteindelijk veel werk bij het (3D) ontwerpen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #171 Gepost op: 29 december 2020, 12:44:59 »
Omg, wat een monnikenwerk. Past wel bij de kathedraal, die is ook niet op één dag gebouwd.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #172 Gepost op: 29 december 2020, 13:13:57 »
Dag @SuperSylvester, ik zag op een ander forum dat je je stl-bestanden wel wilt delen met anderen. Dat is een nobel  gebaar, maar houd er rekening mee dat niet iedereen even nobel is. Daar waar jij maanden aan tekenwerk in hebt zitten kan iemand anders er een verdienmodel van maken en het hele spul op Shapeways pleuren.
Ik heb dergelijke situaties wel vaker meegemaakt dat ik mijn gepubliceerde foto’s kon bestellen op sites waar stockfoto’s worden verkocht.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #173 Gepost op: 29 december 2020, 13:28:23 »
Kijk, als ik 1 zuil helemaal tot in details uitwerk dan kan ik die tig keer gebruiken, dat monnikenwerk valt dan best mee.

Ik heb ook een aantal 'lego' blokjes gemaakt, gotische elementen die ik overal kan hergebruiken. Alleen even verschalen.

Iemand op een ander forum opperde om er een soort GKCK van te maken (Gotische Kathedralen Construction Kit), misschien doe ik dat wel ooit.

Wim, daar heb je natuurlijk een punt. Ik weet alleen niet in hoeverre de losse stl-files bruikbaar zijn voor anderen.
En zeg nou zelf, welk normaal mens bouwt zich een St-Janskathedraal voor op de schoorsteen...? :P
Maar ik zal het in mijn achterhoofd houden, bedankt voor de tip.

 
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #174 Gepost op: 7 februari 2021, 18:15:02 »
Een klein berichtje van een sneeuwvrije Sint-Jan  8)

In de zuidpoort zitten 2 smeedijzeren hekwerken, op de voorgrond in het zwart




Normaliter zou ik die van ge-etst metaal maken maar daar heb ik heleaas de middelen niet voor.
Een printpoging dus, in het linkse hek zijn de spijlen 0,5 mm doorsnee, rechts 1 mm.





Zoals ik al vreesde was de 0.5 mm te optimistisch gedacht, het bovenstuk is te zwaar en daardoor breken de spijltjes als luciferhoutjes:




Met de dikkere spijlen krijg ik een beter resultaat, deze is wel niet meer schaalnauwkeurig en ik heb een aantal spijlen eruit moeten halen:




En na een schilderbeurtje ziet het ongeveer zó uit:




Ik ben er eigenlijk best tevreden over



Tot zover.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands