Auteur Topic: Bad Ahrbach im Ahrtal. Pas op !!! Schokkende beelden  (gelezen 180508 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de scenery
« Reactie #300 Gepost op: 12 augustus 2017, 09:58:59 »
Je hebt dat onderstel netjes inelkaar gezet en als ik het goed zie heb je torxschroeven gebruikt. Ikzelf heb zo'n beetje alle kruiskopschroeven uitgebannen en gebruik alleen nog torx.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de scenery
« Reactie #301 Gepost op: 12 augustus 2017, 10:05:46 »
Het ligt er aan wat de bouwmarkt heeft liggen, moest gisteren nodig nieuwe schroeven halen, hadden ze dus weer geen torx maar kruiskop. Om dan helemaal naar Alblasserdam te rijden vond ik te gek, Hornbach verkoopt volgens mij alleen nog maar torx.
Ook goed, als ik maar verder kan. Maar ben het wel met je eens dat torx ook mijn voorkeur heeft alleen heb ik alle bitjes nog wel in huis.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de scenery
« Reactie #302 Gepost op: 12 augustus 2017, 10:33:59 »
Ook goed, als ik maar verder kan. Maar ben het wel met je eens dat torx ook mijn voorkeur heeft alleen heb ik alle bitjes nog wel in huis.
Zelfs de Action verkoopt torxschroeven van Fischer.


Afgelopen week heb ik bij de Lidl weer een setje van Parkside gehaald. Dit setje heeft ook een betere bithouder; niet met een magneetje maar met een kliksysteem.
Voordeel van torx is dat je met bitjes in vijf verschillende maten de hele wereld aan elkaar kunt schroeven. Bovendien en dat zal @GéJé bevestigen, slijten ze minder snel omdat ze altijd perfect passen. Er kleeft wèl een nadeel aan torx: omdat de koppeloverdracht tussen een bit met de torx-schroef aanzienlijk hoger is wil de kop weleens van de schroef afbreken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de scenery
« Reactie #303 Gepost op: 12 augustus 2017, 19:10:45 »
Voorboren @Wim ! en je schroefmachine in de juiste slipstand zetten  ;)
 

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de scenery
« Reactie #304 Gepost op: 12 augustus 2017, 19:21:15 »
Voorboren @Wim ! en je schroefmachine in de juiste slipstand zetten  ;)

Precies ... en als het hardhout is ...gedipte schroeven gebruiken of een likje vet
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de scenery
« Reactie #305 Gepost op: 12 augustus 2017, 20:50:21 »
Ik doe altijd voorboren, verzinken en héél zachtjes indraaien..  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de scenery
« Reactie #306 Gepost op: 12 augustus 2017, 23:55:32 »
Pierre ...  wat zijn gedipte schroeven, ken wel dipsaus  :D

Ik doe ook altijd voorboren en bij hardhout haal ik de schroef even langs een oude kaars.
Boortol ook altijd rustig laten draaien.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de scenery
« Reactie #307 Gepost op: 12 augustus 2017, 23:58:58 »
Gedipte schroeven zijn schroeven met een roodkleurige punt. Dat rode werkt als een soort smeermiddel als er wrijving ontstaat.
Denk ik.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de scenery
« Reactie #308 Gepost op: 13 augustus 2017, 09:26:14 »


Pierre ...  wat zijn gedipte schroeven, ken wel dipsaus  :D

Ik doe ook altijd voorboren en bij hardhout haal ik de schroef even langs een oude kaars.
Boortol ook altijd rustig laten draaien.

Wim geeft al het juiste antwoord ... maar een kaars kan natuurlijk ook. Als er maar smering is. :)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de scenery
« Reactie #309 Gepost op: 13 augustus 2017, 21:59:58 »
Nog weinig ervaring met torx schroeven, hier.

Maar ik wou wel even melden dat die ik die grot geniaal vind.
Die komt op mijn wensenlijstje!

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de scenery
« Reactie #310 Gepost op: 13 augustus 2017, 22:45:43 »
Na vanmorgen de buiten geraniums water te hebben gegeven (ja wij hebben ze hoor) weer aan de slag met de baan.
Beetje rustig aan want het koekhappen, zaklopen en Ranja drinken van de vorige dag zat nog een beetje in de benen.

Rails passend gelegd en neopreenband onder de rails geplakt.



Eerst een naar de kritische puntjes kijken want we moeten niet later merken dat de treinen ergens vast lopen.





Zo, dat valt mee, morgen ook nog eens meten met mijn andere treinstel.
Daar kunnen gelukkig een aantal geraniumblaadjes tussen.

Nu ook gelijk even bij de tunnel, een tunnel in een bocht is niet een echte gelukkige keuze maar ja, soms kan het niet anders, of toch.
Kan het nog eens iets naar voren halen daar waar het spoor wat rechter wordt.









Verder al wat zijkanten afgewerkt, daar moet nog een lik verf overheen maar dat is voor later.



De grot is ook al gelijk ingebouwd, de kanten ga ik later nog verder afwerken met Roodband.



Hier komt later nog een stuk rivier langs, ga ook later kijken of ik een verbinding kan maken met het stuk rivier aan de andere kant. hiermee word ook eventueel een ontspoorde trein opgevangen







De schuine kanten ga ik ook weer afwerken met roodband, eerst een ondergrond maken van styrodur daarna rotsachtige kanten maken.
Maar eerst de rails goed vast leggen en de bedrading als voeding, massa en bezetmelders aan de rail solderen en dan testen, testen en nog eens testen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de scenery
« Reactie #311 Gepost op: 14 augustus 2017, 21:59:35 »
Mooie uitbreiding, Tom. Ziet er degelijk uit, zo. En, misschien gaat het je net snel genoeg, maar ik zou zeggen: recht zo die gaat.
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de scenery
« Reactie #312 Gepost op: 14 augustus 2017, 22:17:53 »
Ja, wat is snel, op dit moment moet ik van het mooie weer profiteren, kan ik lekker buiten zagen en geen rommel in mijn schuur.
Hierna kan ik weer aan de slag met het aansluiten van de bedrading van massa, rijspanning en bezetmelders. En dan testen of alles ok is. Daarna komt de scenery weer aan de beurt. 

Nu ook nog rekening houden met de schoolvakantie, deze week hebben we er weer een kleinzoon 2 dagen te gast, hij wil een diorama maken iets als Dakar met auto's.
Nou, dan maar alvast een beetje voorwerken, kan hij woensdag en donderdag lekker smeren met Roodband, verf, zand enz. enz.

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de scenery
« Reactie #313 Gepost op: 19 augustus 2017, 19:15:07 »
Wat een feest om samen met mijn maatje aan het diorama te werken.
Natuurlijk moet hij nog veel leren maar dat heb ik ook meegemaakt, heb ook veel geleerd van mijn Opa.

Eerst het geheel lekker insmeren met Roodband.





Als het helemaal onder het gips zit lekker laten drogen.



Ondertussen samen struiken maken want dat is iets wat hij ook graag wil leren.
Zijn idee was om er een filmpje van te maken zodat iedereen kan zien hoe makkelijk het is.

<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win"><strong><span style="color: red;" class="bbc_color">!</span></strong> No longer available</a>


Daarna ging het allemaal in een sneltreinvaart en dan vergeet je soms foto's te maken maar uiteindelijk toen het bijna klaar was toch nog wat plaatjes geschoten.
Het meertje eerst vol gegoten met epoxy, stond nog een staartje van de modelschepenhobby, geen bellen of wat dan ook, zit er gewoon strak in.







Dan de eerste laag ModPodge er overheen.



Met een rietje blaas ik er wat golfjes in, kan nog beter met een airbrush maar die heb ik niet.



Dan is het helemaal klaar, struiken geplaatst, auto's op hun plek en de sporen gemaakt.



En als het helemaal droog is nog met transparante silicone de golfjes maken van de auto die te water raakt.





Ben wel blij dat de scholen volgende week weer beginnen anders had hij nog wel een paar andere ideetjes.
Deze kan mooi op zijn kamer staan en geeft een beetje herinnering aan de afgelopen zomervakantie in Amerika.

Dit was wel een beetje de inspiratie bron.


ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de scenery
« Reactie #314 Gepost op: 19 augustus 2017, 22:24:38 »
Leuk Tom, zo samen met je kleinzoon. Top
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de scenery
« Reactie #315 Gepost op: 19 augustus 2017, 22:29:54 »
Ik kan niet anders zeggen: kamp werk.
Die Renaultbus ziet er trouwens ook prachtig uit.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de scenery
« Reactie #316 Gepost op: 19 augustus 2017, 22:44:38 »
Mooi om te zien Tom hoe jullie een prachtig werkje hebben gemaakt!
Denk dat ik maar is op "Workshop" moet komen bij je.  ;D
Groet Mies

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de scenery
« Reactie #317 Gepost op: 19 augustus 2017, 23:30:05 »
Dat is zeer netjes gemaakt!

Offline nico

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 207
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de scenery
« Reactie #318 Gepost op: 20 augustus 2017, 20:01:56 »
Wim, ik wil niet zeuren, maar volgens mijn bescheiden mening is het een Citroën bus type HE of iets van dien aard, vroeger was de bijnaam: patat bus en werd ook door de Rijkspolitie gebruikt bij ernstige aanrijdingen/ongevallen.
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de scenery
« Reactie #319 Gepost op: 20 augustus 2017, 20:55:24 »
Wim, ik wil niet zeuren, maar volgens mijn bescheiden mening is het een Citroën bus type HE of iets van dien aard, vroeger was de bijnaam: patat bus en werd ook door de Rijkspolitie gebruikt bij ernstige aanrijdingen/ongevallen.


De Citroën HY. Veel vierkanter van vorm en een wasbord patroon.


De Renault Voltigeur 1000 kg. Het model van @iTom heeft een smal raampje achter het portier; bij dit model was dat een optie.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de scenery
« Reactie #320 Gepost op: 20 augustus 2017, 22:19:48 »
Mooie workshop, Tom. Ik ben ook blij met het sisal filmpje. En erg leuk resultaat.
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de scenery
« Reactie #321 Gepost op: 20 augustus 2017, 23:09:20 »
Het is echt wel een Renault, was ooit iets wat door de Technische Unie aan klanten werd gegeven.

Mijn vader had er ook 1, daar ging hij mee naar de markt en later werd deze nog aangepast om er mee op vakantie te gaan.
Ook op zondag gingen we met de hele familie als het mooi weer was naar Katwijk aan Zee en alles werd in de Renault mee genomen.
Foto's zijn niet echt geweldig.
Hier sta ik als kleutertje naast de marktauto.



Frontaanzicht, dacht dat het kenteken sloeg op Zuid-Holland



En zo gingen ze op vakantie naar Frankrijk.



Tja, die goeie ouwe tijd.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de scenery
« Reactie #322 Gepost op: 21 augustus 2017, 12:32:10 »

Hij is ook in een militaire versie gefabriceerd voor de Forces Armées Françaises. Een beetje zoals onze Dikke DAF.
Ik ga toch eens kijken of ik die Renault Camionnette kan vinden in 1:87, want qua tijdspanne (1947-1965) past-ie natuurlijk perfect op mijn baan.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de scenery
« Reactie #323 Gepost op: 21 augustus 2017, 15:39:19 »
De dikke DAF was een type 328 en die hier op het plaatje staat heeft kan je vergelijken  met een DAF 316

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal, de scenery
« Reactie #324 Gepost op: 21 augustus 2017, 17:01:54 »
Frontaanzicht, dacht dat het kenteken sloeg op Zuid-Holland

Klopt. Vanaf 1906 werden kentekens per provincie toegekend. Zuid-Holland kreeg de letter H. Vanwege het grote aantal kentekens in deze provincie kwam daar later HZ en ook HX bij. Vanaf 1951 zijn deze provinciale kentekens vervangen door landelijke kentekens.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.