Hierbij een verslag van de manier waarop ik modules bouw. Maar eerst even wat achtergrond van de modulaire baan.
Ik heb een vaste baan van 2,60 meter lang en 1,25 tot 1,60 meter breed. Veel meer ruimte voor een vaste baan heb ik niet. Deze baan heeft wel een spoor die over de rand van de modelbaan loopt om uit te kunnen breiden. Een gat in de muur vormt de doorgang naar mijn huiskamer.

In de huiskamer is eventueel ruimte voor en klein kopstation, maar een vaste modelspoorbaan dwars door de kamer is toch niet zo handig. Daarom heb ik gekozen voor een modulaire baan, die (in eerste instantie) opgebouwd wordt uit 4 modules van 45 graden, zodat er een aansluiting met het kopstation gemaakt kan worden met een boog van 180 graden.
Het is de bedoeling dat dit allemaal in een kwartiertje of zo kan worden opgebouwd en ook weer worden afgebroken en opgeborgen.
De modules bouw ik met 2 vaste kopprofielen van de FREMO norm, zodat de modules ook in andere vormen aan elkaar kunnen worden gelegd (en er natuurlijk nog meer uitbreidingsmogelijkheden zijn).
Een van de grootste uitdagingen in de modulebouw, vind ik, is het maken van nauwkeurige hoeken. Zo moeten de kopprofielen perfect verticaal zijn (haakse hoek), en de module hoek precies 45 graden zijn (of 22,5 graden aan elke kant). En dat doe ik met eenvoudig gereedschap. Dus ik maak zoveel mogelijk gebruik van de rechte hoeken van de MDF en multiplex platen, en voor de rechte stukken gebruik een handzaag. Die geeft een strakkere zaagsnede dan bijvoorbeeld een decoupeerzaag.
De FREMO profielen kan ik precies op maat printen. De knip ik uit en plak ik met een Pritt stift op de multiplex plaat. Dan kan het profiel met de decoupeerzaag worden uitgezaagd.

Om alle hoeken niet alleen goed te zagen, maar ook nauwkeurig te bouwen, bouw ik de vanaf een bodemplaat de module op. De 22,5 graden op de kop is uitgemeten na het berekenen van de zijden van de driehoek (handig, van die rekenhulpjes op internet).

Dit is de tweede module van de vier die nodig voor de 180 graden boog. Ik gebruik de eerste module om de kop goed vlak vast te zetten. De eettafel vormt een goede vlakke ondergrond voor de bouw van de module, zodat deze tijdens het bouwen niet vervormt.

Daarna is het verder opbouwen van de zijkanten en spanten. De gaten in de spanten besparen wat gewicht. De module moet straks immers makkelijk te tillen zijn voor opbouw en afbraak van de baan.

Bij het opbouwen lijm ik alleen maar. Als alle delen op hun plek zitten en de lijm gedroogd is, schroef ik de belangrijkste verbindingen ook vast.
Het geraamte is klaar. Deze module past op 2 manieren aan de eerste.

Het thema van deze module is een spooraansluiting voor bosbouw. Hoe dat verder wordt uitgewerkt volgt in een later bericht...
groeten,
Rob