Auteur Topic: Baanplan St. Zolderus  (gelezen 32597 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #25 Gepost op: 20 mei 2017, 19:22:39 »
Vandaag de tafel leeggeruimd. Baan uit elkaar getrokken. Wat liggen stoeien met draden onder de tafel. Daarna gestoeid met draden boven de tafel. Toen had ik toch installatie draad boven, meteen maar even een 4-voudig stopcontact geplaatst (scheelt met een haspeltje de gammele ladder af en op). 1 lichtblauwe trafo bijgeplaatst, zodat de voeding van de SDD en WDD, niet van de voeding van de Intellibox af gaan. Ik had ook een programmeer spoor, die is ook weer opgeruimd. Nu nog even een aantal terugmelders erbij gaan maken.


Iemand nog ESU lokprogrammeerder en ESU loksounds over?
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #26 Gepost op: 21 mei 2017, 15:32:01 »
Met de spullen van Tom aan de slag gegaan...


Het zenuwcentrum, (waar ik misschien wel een 'werktafel' aan kan gaan opofferen...



Dit stukkie... 18 bezetmelders, zat massa, en zat plus...


Foto van onder de baan heb ik niet, maar denk ongeveer aan geordende spaghetti[/size]... :P ;D
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #27 Gepost op: 21 mei 2017, 15:42:10 »
Dat ziet er al heel erg digitaal uit.
Zenuwcentrum op een vaste plek werkt gewoon het beste.
Draadjes sluit ik zelf altijd aan met adereindjes, minimale kans op sluiting, nadeel, je hebt er wel een redelijk dure tang voor nodig maar ja, die koop je ook maar 1 keer.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #28 Gepost op: 21 mei 2017, 21:44:48 »
Das een mooi begin Yentl! Uiteindelijk wil ik ook die kant op, maar voor nu is dat nog teveel abracadabra voor mij!

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #29 Gepost op: 21 mei 2017, 22:15:59 »
Ik moet het helaas eens zijn met Rick.
Ook voor mij erg veel draadjes...
Tja, gebrek aan mijn kant.

Maar ik vind het wel tof dat jij wel die stap durft te zetten.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #30 Gepost op: 22 mei 2017, 12:20:03 »
Hoi Yentl,

Oef, wat een hoop draden.
Ik rij analoog en ik dacht, zonder me verder in het digitale treingebeuren verdiept te hebben, dat je met digitaal juist minder draden nodig had. Dat de sturing met een centrale "bus" gedaan wordt, waarop de gegevens van de verschillende coders, decoders en sensoren en zo meer op aangesloten konden worden. En dan een ringleiding voor de "kracht" stroom.
Maar dat is dus niet zo, lijkt het.
Of is decentrale besturing gewoon te duur (minder draden, meer prijzige componenten)?

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #31 Gepost op: 22 mei 2017, 13:39:41 »
Valt wel mee hoor met die bedrading, wissels blijft hetzelfde, rijstroom en massa vanaf de ringleiding blijft het zelfde alleen de bezetmeders daar komt een extra draadje vanaf, heb je bijv. een middelgrote baan met 48 bezetmelders dan komen er 48 draadjes bij. Voor Märklin en Trix C-rail wissels bestaan decoders en magneetaandrijvingen welke onder de rails worden geplaatst en die betrekt dan weer de stroom en het adres via de ringleiding, scheelt ook weer 3 draadjes per wissel, dus heb je in je baan 14 wissels C-rail dan scheelt dat weer 42 draadjes. kortom, het valt best mee want bij analoog krijg je ook extra bedrading als je met gescheiden stroomkringen werkt en stukken rail stroomloos wil zetten middels en schakelaar, relais of sein met rijstroomonderbreking.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #32 Gepost op: 22 mei 2017, 15:21:51 »
Ah iTom,
Gelukkig valt het mee. Dat van die wissels met decoders snap ik ook. Het is dus een keuze: meer decoders = minder bedrading (maar wel een hoger prijkaartje)?
Ik kan me voorstellen dat je die bezetmelders ook kunt groeperen in een decoder (bijvoorbeeld die dicht bij elkaar liggen), en dan heb je ook minder (lange) draden nodig.
Kortom: ook dit is weer een puzzel en afweging van de kosten...
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #33 Gepost op: 22 mei 2017, 16:45:52 »
Kwestie van wat jezelf wil...


Ik ben gewoon een draadjes- en gadget freak (nou ja, een beetje dan), en ik zie het volledig als een uitdaging, om het goed werkend te krijgen.


Ik heb bijvoorbeeld al geleerd, dat je heel karig moet zijn met soldeer. Dat kan gaan druppen buiten zicht, waardoor je bezetmelders krijgt, die 'bezet' blijven melden, of kortsluitingen in de baan (ook al gehad).


Verder heeeel veel inlezen en opzoeken


Oprichter van dit forum Riny Metsers, heeft een prachtige site achtergelaten, waar veel over te vinden is qua digitaal maken etc. Heel veel inlezen dus, do's en don'ts goed doornemen.


Analoge rijders hebben ook best veel draadjes weet ik nog inderdaad, ik had daar echter geen uitdagingen meer in.


Dus bij mij, gewoon, omdat het kan...
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #34 Gepost op: 28 mei 2017, 21:14:19 »
De knoop maar doorgehakt. Op de tandwielen na, is de oranje Henschel volledig ontmanteld. Toen werd ik schieuwnierig of het aan de decoder lag. Dus de...

analoge BR150 X29 erbij gepakt. Oowhja, een DCM/klokanker motor waarvan ik de veldspoel/elektrische magneet per ongeluk had losgetrokken.


Dus meters en meters koperdraad (sjemig, wat dun...  :o ) afgedraaid tot de breuk. 1 winding eraf. Doorgestoken, en toen de meters en meters weer opgedraaid (dat ging niet zonder 3letter lingo...  :P ). Uiteindelijk voorzichtig de decoder kunnen omsolderen m.u.v. van verlichting (moeten nog led'jes worden). Dat ding rijdt... als een... euh... trein  :P  (alleen jammer van SNCF en niet mijn tijdperk).


Toen de krokodil nagekeken. De 2 ns1200's, 2 ns1600's en 2 DB's voorzien van pantograven (moest heel veel reparatie werk aan te pas komen). De laatste 4 voorzien van nieuw koper op het dak (tikje dikker als wat er zat). Overige ornamenten op het dak vastgezet met Bison Seconde Gel.


Ik begon met een startsetje. Daar zat een ondefinieerbaar stomertje bij. Sinds ik digitaal wat pruttel, rijdt het ding voor geen meter meer. Dus die is volledig ontmanteld voor op reserve voor de groene Henschel.


Tevens nog een leuke app gevonden 'electrodroid' gratis voor android, betaald voor iOs. Ook voor de elektronische leek handig.
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #35 Gepost op: 29 mei 2017, 14:54:18 »
Na 5 rondjes had ik een rookgenerator op de vaute manier.  :-\


De Motorola decoder is nu toast, evenals de BR150 X29. Even bezinnen, of ik de veldspoel nog ga vervangen of niet.


Ik heb 4 dagen lopen vechten met een bezetmelder, die bezet door bleef geven. Ik was het zoeken zó zat, dat ik ander stuk rail heb gepakt, en de draad heb omgesoldeerd. Nou... euh... had ik dát maar 4 dagen eerder gedaan, dat was het probleem/de oplossing.


Nu alle locomotieven ijken.
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #36 Gepost op: 29 mei 2017, 16:56:33 »
Je gaat helemaal los Yentl ... top! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: Yentl

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #37 Gepost op: 29 mei 2017, 17:43:19 »
Dat is dan weer mooi opgelost, niet langer dan 2 uur zoeken, dat doen alleen belasting-ambtenaren.
Gewoon de volgende keer een ander stuk rail pakken en later eens kijken wat er met dat verd...de stuk aan de hand is.
Ben wel benieuwd in hoeverre het nu gaat met het digitale rijden.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0
The following users thanked this post: Yentl

Raages

  • Gast
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #38 Gepost op: 29 mei 2017, 20:14:52 »
Houd vol joh. Dan gaat het allemaal goed komen. Je doet in elk geval flink je best.
The following users thanked this post: Yentl

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #39 Gepost op: 29 mei 2017, 21:09:34 »
Citaat van: iTom
Gewoon de volgende keer een ander stuk rail pakken en later eens kijken wat er met dat verd...de stuk aan de hand is.
Ben wel benieuwd in hoeverre het nu gaat met het digitale rijden.


Ik heb uiteraard het stuk meteen bekeken, ik kon nergens 'slechte' aanwijzingen vinden, waarom het zo raar deed. Geen vaute soldering, geen sluiting, niks. Ligt nu in de bak 'nader te bepalen slooprails'


Op het ijken na, is het mij op zolder te heet. Ik snap niet dat Poes er elke keer heen gaat, om te pitten. Je zou van een zwarte poes juist verwachten, dat het met die hitte de koelte gaat zoeken. Op de koele kant van het huis ligt ze wel vaak op d'r kleedje, maar blijkbaar is zolder aantrtekkelijker...
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #40 Gepost op: 29 mei 2017, 22:42:24 »
Onze poes zit (of ligt) de hele dag of avond in de tuin.
Ik hoopte op een donderbui, maar ik ben bang dat-ie langs Enschede trekt.  :(
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #41 Gepost op: 29 mei 2017, 22:59:43 »
De donderbui ligt hier ongeveer voor de deur, ik hoor hem al....

In de techniek is er altijd een logische oorzaak voor het feit dat iets niet werkt, maar als je de rails gedemonteerd hebt, dan kan die oorzaak ook weg gegaan zijn, omdat het iets te maken had met de buurrails of dat er iets veranderd is door het weghalen.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #42 Gepost op: 30 mei 2017, 13:21:45 »
Citaat van: Wim Corduwener
Onze poes zit (of ligt) de hele dag of avond in de tuin.


Mijn poes komt alleen buiten in mijn bijzijn, en aan het tuigje. Dat is bewust. Ze is nooit een buitenpoes geweest, dus langzaam wennen. Da's 1. En er loopt een kattenhater in Pernis rond... ik hoef d'r niet terug te vinden als een zielig hoopje levenloosheid. :-\ :-[ :'(
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #43 Gepost op: 30 mei 2017, 14:31:40 »
ik hoef d'r niet terug te vinden als een zielig hoopje levenloosheid. :-\ :-[ :'(
Je hebt gelijk!
Die van ons is een buitenbeest, maakt ruzie met de rode kater van de buren, rooft vogelnestjes leeg, vangt kevers en soms een kikker en begint om half zes al te mekkeren om eten.
Ja, ja... we zijn off topic.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #44 Gepost op: 1 juni 2017, 20:45:19 »
Ik ben een stuk wijzer geworden.


Ik weet nu waarom de oranje Henschel beroerd reed. Het ding had een dipswitch decoder, in de wandelgangen ook wel bekend als Delta-decoder. Die dipswitches moet je fysiek instellen op analoog/digitaal, dat wist ik dus nooit, dus min of meer mijn onwetendheid dat het ding gesloopt heeft. Echter blijft het mij een raadsel, waarom de BR150 X29 ermee opgehouden is...


Ik heb 1 bezetmelder gerepareerd, en ik krijg er 3 andere voor terug. Wachten tot het op zolder weer wat uit te houden wordt, dan de boosdoeners gelijk maar ander stuk rail voor insolderen, om onnodig en onnodig lang zoeken te voorkomen.


Ik moet nog 1 ding binnenkrijgen, dan krijgen jullie een partij foto's voor jullie kiezen, waar mijn vakantiegeld aan op is gegaan...  ;D ;D
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Baanplan St. Zolderus
« Reactie #45 Gepost op: 8 juni 2017, 17:37:11 »
Ocd (ocs in het Nederlands) = obsessive compulsive disorder (obsessief compulsief stoornis)


Dat kan ook in je voordeel werken als je een ESU heb...


Op zoek naar loksounds voor al mijn loc's (ook al bouw ik ze nooit om...)


De BR T12 is niet de BR T12, maar de BR 74.4-3 (helaas geen loksound van, van ESU zelf)
De DB 410 001 is een dubbelvoltage trein uit grensgebied met Frankrijk (Elzas?), van de BR 184, later omgenummerd naar BR 184 001
De ÖBB 1020 014-5 is er 1, uit de BR 194 serie, is ook in Duitsland geleverd, en is inmiddels leeggehaald, en staat weg te roesten
De NS1600 serie zijn geluiden van, maar de NS1200 serie en de MAT 54 serie, heb ik geen ESU geluiden van kunnen vinden, iemand ideeën?


Verder heb ik vandaag, door de boortjes, de NS1601 en de NS1605 kunnen voorzien van pantograven. Ocd zegt ook dat het lichtschema (of hoe de front/kont verlichting ook mag heten) moet kloppen, dus ik moet er 2 gaatjes bij boren voor de led'jes


1 mat 54 dubbeltractie set gemaakt (komen echter op 1 decoder te rijden), van de 3 half gammele sets die ik had. Ik ga in de 2-configuratie rijden, maar kan ook moeiteloos uitbreiden naar de 4-configuratie, net waar ik zin in heb.
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #46 Gepost op: 8 juni 2017, 17:47:28 »

ÖBB 1020 014-5



DB 410 001





De NS 1220 heeft voor onderhoud kortstondig op 2 2-wiel stellen gestaan i.p.v. de standaard 2 3-wiel stellen. Dit is de reden dat ik voor een prikkie een 2de lima op mp heb gescoord.


De NS1601 (Amsterdam) en de NS1605 (Breda) hebben zowel passagiers stellen als cargo getrokken. De NS1601 heeft een iets kleurrijker verleden als de NS1605, waaronder kortstondig rode neus voor en achter, alsmede compleet rood overgspoten (Railon).
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #47 Gepost op: 8 juni 2017, 18:26:26 »


De BR T12 is niet de BR T12, maar de BR 74.4-3 (helaas geen loksound van, van ESU zelf)


Jawel hoor, de T12 is echt de T12 maar er is een leven na de T12  :D

https://de.wikipedia.org/wiki/Preu%C3%9Fische_T_12
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #48 Gepost op: 8 juni 2017, 18:42:33 »
Die had ik ook gevonden, maar ik ken zeer slecht de oostbuurse taal. Dus in de kolom rechts, zag ik br 74.4-3, vandaar dat ik dat aannam.
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: Baanplan St. Zolderus
« Reactie #49 Gepost op: 9 juni 2017, 11:47:21 »
Citaat van: Yentl
De ÖBB 1020 014-5 is er 1, uit de BR 194 serie


*Rectificatie: Het is er 1 uit de BR E94 serie*

Ik heb een DB E410 001 gesloopt (lang geleden), de pantograaf gaten afgebroken. Daarvoor in de plaats heb ik een SNCB reeks 15.


Máár, ik wil geen Belg op de baan, maar ik wil wel de loc houden. Dus ik zit mij te bezinnen, er een DB Fantasie loc van te maken (schilderen of spuiten), ik zoek er alleen inspiratie voor. Iemand ideeën?


Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol