Auteur Topic: Glückauf  (gelezen 43392 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Glückauf
« Reactie #75 Gepost op: 4 februari 2016, 20:58:43 »
... Hoe ik de karretjes uit de lift krijg, hoe ik de karretjes los en hoe ik ze vervolgens weer in een lift krijg.

Ik heb het een keer in schaal 1:1 gezien. Daar werd vooral de zwaartekracht voor gebruikt: je laat ze hoger uit de lift komen, dan dat ze er weer ingaan. Lift uit -> dalend naar het lospunt waar ze automatisch kiepen -> verder dalen naar een soort van opstelgebied -> en tenslotte dalen de liftkooi in waarmee ze weer de mijn ingaan. Waar ze stil moeten staan worden ze door op de baan geplaatste remmen vastgehouden. Dat wil zeggen, er wordt een karretje vastgehouden, de rest knalt er tegenop en stopt dan dus ook.

Ga je dat voorzien van de bijbehorende geluiden?  8)

Ik zal namelijk nooit de kl*re herrie vergeten toen ik het een keer in levende lijve meemaakte, hoe die lege ijzeren karretjes op elkaar knallen in dat los- en keerdepot. Horen en zien vergaat je.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.
The following users thanked this post: GéJé

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #76 Gepost op: 4 februari 2016, 21:15:28 »
Aan zoiets zat ik zelf ook te denken.
Misschien een bodem in de lift die kantelt om de karretjes aan het rollen te krijgen? Dan op zwaartekracht naar het los punt. Maar daar moet het karretje dan stoppen en kantelen en vervolgens moet het weer op gang komen.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Glückauf
« Reactie #77 Gepost op: 4 februari 2016, 21:24:10 »
... daar moet het karretje dan stoppen en kantelen en vervolgens moet het weer op gang komen.

Dat lijkt me iets met wat eenvoudige tijdvolgorde elektronica en wat elektromagneten van het soort "wisselspoel" of misschien een paar servootjes.

Zo van

1 - detecteer inkomend karretje
2 - activeer stopplaats
3 - activeer kantelmechanisme gedurende ... seconde
4 - deactiveer kantelmechanisme
5 - deactiveer stopplaats
6 - geef een duwpuls aan karretje
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #78 Gepost op: 4 februari 2016, 21:43:08 »
De eerste 5 stappen kan ik me iets bij voorstellen. Dat van die duwpuls moet je me eens uitleggen.


Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Glückauf
« Reactie #79 Gepost op: 4 februari 2016, 21:55:51 »
Ik kan me voorstellen dat op het stortpunt, de baan niet genoeg helling heeft om het lichte lege karretje in beweging te krijgen. Je zou dan met iets mechanisch een duwtje kunnen geven. Bijvoorbeeld een spoel zoals je die ook kunt gebruiken om wissels om te zetten, die je even een puls geeft waardoor een stangetje of zo het karretje een knal geeft. Of een servo die je snel naar het andere uiterste laat lopen en die met een armpje het karretje een zwieper geeft.

Als het karretje wel vanzelf in beweging komt is dat natuurlijk niet nodig.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.
The following users thanked this post: GéJé

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Glückauf
« Reactie #80 Gepost op: 4 februari 2016, 22:12:13 »
Ik heb nu deze kolen lorries van Minitrains


Maar die zijn volgens mij eigenlijk te groot voor in de mijn.
Persoonlijk vind ik deze kolenlorries erg mooi. EggerBahn had ook lorries in het programma en die waren misschien iets kleiner. Maar, als jij iets wilt doen met zwaartekrachtveroorzakendebeweging dan moeten die karretjes wel enige formaat hebben om er gewicht in te leggen. Daarom denk ik dat deze lorries perfect zijn.

Citaat
Ik ben daarom op zoek naar lorries die er zo uit zien

Omdat dit volgens mij de lorries zijn die ondergronds gebruikt werden.
Dit voorbeeld is van Busch. Nadeel hiervan is dat die erg duur zijn en volgens mij op een andere spoorbreedte rijden dan H0e.
Volgens mij rijden deze op Z-rails met een magneetspoor in het midden om die karretjes op de rails te houden. Ziet er qua schaal mooi uit, maar de rails vind ik verschrikkelijk. Ik vraag me ook af of dit concept van Busch een succes is.  ::)

Citaat
Auhagen heeft ook deze lorries en die zijn een stuk goedkoper maar hebben kunststof wielen omdat ze niet bedoeld zijn om echt te rijden. Ik wil mijn karretjes wel laten rijden en dat lukt natuurlijk voor geen meter met die kunststof wieltjes.
Ik heb ook een keer zo’n setje van Auhagen gekocht, maar persoonlijk vind ik de kwaliteit beroerd. Ik gebruik het als loop en sloop. Bovendien gebruiken ze weer een andere spoorbreedte.
Ik denk dat je wat water bij de wijn moet doen als het gaat om schaalverhoudingen: middelen tussen realiteit en haalbaarheid. Als je lorries uit zichzelf wilt laten rijden, dan moeten ze denk ik enig eigen gewicht hebben... en dus wat groter.
Misschien is het een idee om eens te kijken naar een achtbaan: met een gekartelde snaar de karretjes omhoogbrengen en dan naar beneden laten rollen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: GéJé

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #81 Gepost op: 4 februari 2016, 22:31:10 »
Misschien is het een idee om eens te kijken naar een achtbaan: met een gekartelde snaar de karretjes omhoogbrengen en dan naar beneden laten rollen.

Ja, @Wim Corduwener  aan zoiets heb ik ook al gedacht. Ik heb al het één en ander aan onderzoek gedaan op het www en daar kwam ik dit voorbeeld tegen.


Om de lorries te lossen moet het waarschijnlijk zoiets worden.


Je hebt wel gelijk wat betreft het gewicht van de lorries en waarschijnlijk ga ik dus toch deze Roco minitrains lorries gebruiken. Maar mocht iemand weten of de kleinere lorries gemaakt worden in H0e dan wil ik het graag weten om het eens te proberen.


Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Glückauf
« Reactie #82 Gepost op: 4 februari 2016, 22:50:03 »
Minitrains maakt hele kleine kiepkarretjes en ook vierkante bakwagentjes Gert-Jan. Misschien moet je daar even op zoeken.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: GéJé

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Glückauf
« Reactie #83 Gepost op: 4 februari 2016, 23:18:18 »
En anders zoeken op Jouef EggerBahn. Maar daar worden wel prijzen voor betaald.


Maar voor twee van deze H0e-kipwagentjes betaal je al snel € 22,50. Dan vliegt er behoorlijk wat geld uit je zak voordat je een beetje een treintje hebt rondkarren. Ikzelf heb gekozen voor N-kiepwagens van Fleischmann of MiniTrix. Voor EggerBahn moet je een idioot op Marktplaats vinden die denkt dat het rommel is. Daarom zoek ik ook altijd op Marktplaats bij de ”verkeerde rubrieken”. Daar zitten meestal de buitenkansjes.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: GéJé

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Glückauf
« Reactie #84 Gepost op: 5 februari 2016, 08:24:08 »
Misschien is het een idee om eens te kijken naar een achtbaan: met een gekartelde snaar de karretjes omhoogbrengen en dan naar beneden laten rollen.

Dat heb ik inderdaad ook wel gezien. In het Erzgebirge kwam ik de oplossing tegen die ik eerder beschreef: de liftkooi waar de karretjes uit komen een paar meter hoger laten stoppen en de zwaartekracht het hele werk laten doen. Hun redenering was dat die lift er toch al was, en behalve het iets hoger door laten lopen dus niets extra kostte.

Altijd interessant om te zien hoe ook in het echt hetzelfde probleem door verschillende mensen verschillend opgelost wordt. En daar heeft gewoonlijk ieder z'n eigen verhaal bij. Ik vind dat leuk.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Glückauf
« Reactie #85 Gepost op: 5 februari 2016, 10:55:26 »
Of dit voorbeeld:

<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win"></a>

Maar dan inplaats van knikkers karretjes.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #86 Gepost op: 9 februari 2016, 18:28:04 »
Hallo allemaal,

Dit project is inmiddels veel groter geworden dan ik van te voren had gedacht. Aanvankelijk was het plan alleen maar om een mooie mijnschacht te bouwen maar inmiddels is mijn fantasie behoorlijk op hol geslagen en omvat het project meerdere projecten.

Even de verschillende ideeën op een rijtje.

-scratchbouw van een lifttoren met machinegebouw.
-zelfbouw van een werkende stoom machine.
-automatisering van wagons die met de lift omhoog komen, gelost worden en weer ondergrond gaan.

Vandaag ben ik maar eens begonnen met punt drie.
Ik spring nu wel van de hak op de tak maar gelukkig heb ik dit topic lekker algemeen "Gluckauf" genoemd en kan ik dus eigenlijk alles dat met een kolenmijn te maken heeft in dit topic plaatsen.  :D

Om de kolen wagons te lossen wil ik zoiets als dit bouwen.


Als je zoekt op 'kreiselkipper' vind je veel voorbeelden.

Van twee ringen die ik over had van het waterrad, waarmee ik het vliegwiel van de stoommachine heb gebouwd, en een paar profielen uit de rommeldoos, heb ik dit gemaakt.




Groeten, Gert-Jan








Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Glückauf
« Reactie #87 Gepost op: 9 februari 2016, 18:45:49 »
De échte mijnprojecten vergen tijd, geduld en fantasie en ik kan erover meepraten. Gefeliciteerd je bent met een écht steenkolenmijnproject bezig en daar ga je veel plezier aan beleven.
Ik veronderstel dat dit bouwwerk ook echt aangedreven gaat worden? In printers en scanners zitten V-snaren met kartelrandjes aan de binnenkant. Als je die binnenstebuiten draait, dan kun je die om die grote waterradwielen lijmen. Op die manier kun je die wielen aandrijven met tandwieltjes.  8)
Trouwens, knap werk!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: GéJé

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #88 Gepost op: 9 februari 2016, 18:56:46 »
Ik veronderstel dat dit bouwwerk ook echt aangedreven gaat worden?

Dat is inderdaad de bedoeling @Wim

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #89 Gepost op: 14 februari 2016, 17:21:07 »
Dit project is inmiddels veel groter geworden dan ik van te voren had gedacht. Aanvankelijk was het plan alleen maar om een mooie mijnschacht te bouwen maar inmiddels is mijn fantasie behoorlijk op hol geslagen en omvat het project meerdere projecten.

Even de verschillende ideeën op een rijtje.

-scratchbouw van een lifttoren met machinegebouw.
-zelfbouw van een werkende stoom machine.
-automatisering van wagons die met de lift omhoog komen, gelost worden en weer ondergrond gaan.

Vandaag heb ik daarom eens lang nagedacht over hoe alles er in het geheel ongeveer uit moet gaan zien.
Dit is voorlopig het idee voor de complete module.


Het gebouw naast de ‘toren’ kun je ook eventueel een kwartslag draaien; de voorgevel komt dan meer in het zicht en de steunen van die lifttoren kun je dan makkelijker vastmaken op dat schuine dak.
Niet het machine gebouw maar de toren wordt een kwartslag gedraaid. Op deze manier heb je goed zicht op de uitgang van de lift en op de grote deuren in het gebouw waardoor je de stoommachine kunt zien.

Ik heb het een keer in schaal 1:1 gezien. Daar werd vooral de zwaartekracht voor gebruikt: je laat ze hoger uit de lift komen, dan dat ze er weer ingaan. Lift uit -> dalend naar het lospunt waar ze automatisch kiepen -> verder dalen naar een soort van opstelgebied -> en tenslotte dalen de liftkooi in waarmee ze weer de mijn ingaan.
Dit principe wil ik gaan toepassen. Zoals jullie kunnen zien zijn er hellingen in het plan opgenomen om de karretjes door middel van de zwaartekracht te verplaatsen.

Omdat deze H0e module uiteindelijk in een H0 baan ingepast moet worden, moet er natuurlijk ook H0 spoor komen. In het laagste gedeelte komt daarom een H0 dubbelspoor.

Over hoe ik de lift en de kiepinstallatie ga aandrijven heb ik inmiddels ook al enkele ideeën maar dat laat ik nog even aan jullie verbeelding over, want misschien hebben jullie hier nog goede suggesties voor en die hoor ik dan uiteraard graag!

Groet, Gert-Jan



 

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Glückauf
« Reactie #90 Gepost op: 14 februari 2016, 17:58:11 »

De lorries gaan dan via dat kantelapparaat naar beneden waar ze via de lift weer omhoog worden gehaald? Daar waar de lorries beneden aankomen, wordt dat dan een soort ondergrondse mijngang?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #91 Gepost op: 14 februari 2016, 20:19:23 »
Ja @Wim Corduwener,

Omdat ik maar één liftgebouw heb, wil ik het op deze manier doen, om zo de indruk te wekken dat de lorries met dezelfde lift weer naar beneden gaan.
Tenzij ik nog een tweede lift op de kop kan tikken verdwijnen de lorries dus in een mijngang.


Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #92 Gepost op: 18 februari 2016, 23:53:50 »
Tijd voor een update.

Het interieur van het machine gebouw krijgt een tegelvloer die er uiteindelijk uit moet gaan zien als het 1:1 voorbeeld.
 

De tegelvloer wordt gemaakt van een perronnetje.
 
Nu alleen nog maar even verven in zwart/wit dambord motief.  ???

Ook aan de kiepinstallatie weer wat werk gedaan.

In printers en scanners zitten V-snaren met kartelrandjes aan de binnenkant. Als je die binnenstebuiten draait, dan kun je die om die grote waterradwielen lijmen. Op die manier kun je die wielen aandrijven met tandwieltjes.  8)

Ooit heb ik al eens een printer gesloopt en daaraan heb ik onder andere een aantal van deze onderdeeltjes over gehouden.
 

Vier van die dingen lijm ik in een bakje.
 

En dan loopt alles op rolletjes!  :D
 

Wordt vervolgd,

Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Glückauf
« Reactie #93 Gepost op: 19 februari 2016, 11:00:19 »
Mooie update @GéJé en ik ben natuurlijk nieuwsgierig hoe je dit gaat aandrijven én hoe je dit kantelapparaat op z’n plek houdt zodat de rails precies aansluiten.
Ik blijf je op de voet volgen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: GéJé

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Glückauf
« Reactie #94 Gepost op: 19 februari 2016, 11:11:07 »
Weer een mooie update Gert-Jan. Ik blijf het een heel mooi project vinden en vindingrijk uitgevoerd. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: GéJé

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #95 Gepost op: 19 februari 2016, 22:26:01 »
..en ik ben natuurlijk nieuwsgierig hoe je dit gaat aandrijven én hoe je dit kantelapparaat op z’n plek houdt zodat de rails precies aansluiten.

Op dit moment zit ik te denken aan een servo met een arm waaraan ik een touwtje maak dat over de kiepinstallatie heen loopt. De ander kant van het touwtje krijgt een contragewicht. De uiterste stand van de servo bepaalt dan gelijk het punt waar de installatie weer stil staat.

 

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Glückauf
« Reactie #96 Gepost op: 19 februari 2016, 23:08:16 »
Wat een pracht project.
Allerlei obstakels te nemen en voor alles een oplossing vinden.
Ik vind het top.
The following users thanked this post: GéJé

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #97 Gepost op: 20 februari 2016, 19:06:33 »
..en ik ben natuurlijk nieuwsgierig hoe je dit gaat aandrijven én hoe je dit kantelapparaat op z’n plek houdt zodat de rails precies aansluiten.

Op dit moment zit ik te denken aan een servo met een arm waaraan ik een touwtje maak dat over de kiepinstallatie heen loopt. De ander kant van het touwtje krijgt een contragewicht. De uiterste stand van de servo bepaalt dan gelijk het punt waar de installatie weer stil staat.

Vandaag nog eens nagedacht over de aandrijving en nu zit ik te denken; Draait zo'n ding 3600 of draait hij 1800 en vervolgens weer terug? Dat weet ik dus niet. Iemand die hier antwoord op kan geven?  ::)


Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Glückauf
« Reactie #98 Gepost op: 20 februari 2016, 20:37:32 »
Kant en klaar model dat geen antwoord op jouw vraag geeft...

Nog een model, nu van de "roltrommel" zelf. Gezien de rondlopende vertanding lijkt 360 graden draaien voor de hand liggend. Voor 180 graden volstaat pakweg de helft van de vertanding en geld weggooien deden ze niet aan.

Filmpje van een model waarin met de hand 360 graden gedraaid wordt:

<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win"><strong><span style="color: red;" class="bbc_color">!</span></strong> No longer available</a>


Maar dan het verlossende antwoord.
Ein Kreiselkipper ist ein Gerät, welches mit Fördergut gefüllte Förderwagen (Hunte) um 180 Grad drehen und so entleeren. Mit einer weiteren Drehung um 180 Grad steht der Förderwagen (Hunt) wieder so da wie vorher, nur ohne Produkt.

Oftewel, 360 graden draaien is correct.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.
The following users thanked this post: GéJé

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Glückauf
« Reactie #99 Gepost op: 20 februari 2016, 20:53:04 »
Die kant-en-klare modellen vallen in prijs nog niet eens tegen.
Ikzelf zou zo’n trommel net zover draaien als nodig is om de lorrie te legen en ik denk hem dus niet helemaal hoeft rond te draaien en dat je daarvoor dus ook een servo zou kunnen gebruiken.

@Dirk T ik heb je filmpje even zichtbaar gemaakt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: GéJé