Dan ga ik achter die 2 oudjes zitten en kijk over hun schouder mee :)Zeg Jack, het ijs waarop jij je begeeft is flin-ter-dun. :o
leuk project maar tussen die druiven is toch geen mijn bouw ?
Wim, uit respect ga ik achter jullie zitten zodat jullie alles goed kunnen horen en zien 8) :DOh, oh, je maakt het eigenlijk alleen maar erger. ::)
Op deze manier leggen jullie de druk wel erg hoog mensen.Nou, weet je wat? We komen alleen kijken als je een nieuwe update hebt. :D
leuk project maar tussen die druiven is toch geen mijn bouw ?
Ja inderdaad, goeie vraag! Ik zie nog geen mijnbouw op zijn plan staan
Ik gebruik meestal de dakpanplaten van Auhagen.Ik gebruik dakplaten uit mijn "rommeldoos" :D (en dan zit er wel eens een dakkapelletje op de verkeerde plek.)
Voordat je het gebouw gaat verhogen en de verhoudingen van het gebouw niet meer kloppen, kun je dan niet beter het onderste deel van die liftconstructie vervangen met een stuk vakwerk van bijvoorbeeld een voetgangersbrug?
Omdat alle geveldelen van de fabriek gebruikt zijn moet ik nu dus op zoek naar andere onderdelen die qua bouwstijl passen om een extra verdieping toe te voegen.Omdat je al je materiaal verbruikt had leefde ik in de veronderstelling dat je er geen extra verdieping meer op kon zetten in dezelfde bouwstijl. Vandaar dat ik met het plan kwam om dan de constructie -die bovenop het gebouw staat- op te hogen.
Het is altijd leuk als mensen met je mee denken en oplossingen aandragen. Vooral blijven doen.En dat blijf ik ook doen.
Je gaat het spul wel schilderen en netjes invoegen? ;)
Heb je aan de achterkant nou geen dubbele deur op de eerste etage? ::)
Heb je toevallig ook nog een fotootje vanaf de andere kant?
Nog een vraag: je hebt mooie grote ramen in je toren zitten, komt daar nog iets zichtbaars zoals bijvoorbeeld de constructie van de liftschacht?
Ik had gehoopt dat ik vandaag de hoeken kon schuren maar de plamuur droogt minder snel dan ik gehoopt had. De plamuur is droog maar nog niet genoeg uitgehard om te kunnen schuren.Heb je het nu over plamuur of over cement?
Om koperpoets donkerder te maken kun je het ook voordat je het erop smeert met wat zwart mengen.
Voor de toren voeg ik een druppeltje zwarte acryl verf toe aan de koperpoets.8)
fixeren? ::) Daar heb ik eerlijk gezegd nog niet aan gedacht. Op de site waar ik deze methode heb gevonden werd daar niets over gezegd.
Denk je dat het nodig is ??
Fantastisch mooi gemaakt. Dit is een van je topstukjes!
Ik hoop dat het straks allemaal mooi te zien is als het is ingebouwd. En anders is een cut away misschien een idee.
Komt er ook nog een lift in die mijnschacht?
Spreekt voor zich dat ik je met buitengewone belangstelling ga volgen.
Anders ik wel ... ik ben zeer nieuwsgierig hoe je dat aan gaat pakken. ;)
... Hoe ik de karretjes uit de lift krijg, hoe ik de karretjes los en hoe ik ze vervolgens weer in een lift krijg.
... daar moet het karretje dan stoppen en kantelen en vervolgens moet het weer op gang komen.
Ik heb nu deze kolen lorries van MinitrainsPersoonlijk vind ik deze kolenlorries erg mooi. EggerBahn had ook lorries in het programma en die waren misschien iets kleiner. Maar, als jij iets wilt doen met zwaartekrachtveroorzakendebeweging dan moeten die karretjes wel enige formaat hebben om er gewicht in te leggen. Daarom denk ik dat deze lorries perfect zijn.
(http://myalbum.com/photo/rWLXULyOg8Cq/1k0.jpg)
Maar die zijn volgens mij eigenlijk te groot voor in de mijn.
Ik ben daarom op zoek naar lorries die er zo uit zienVolgens mij rijden deze op Z-rails met een magneetspoor in het midden om die karretjes op de rails te houden. Ziet er qua schaal mooi uit, maar de rails vind ik verschrikkelijk. Ik vraag me ook af of dit concept van Busch een succes is. ::)
(http://myalbum.com/photo/JPQKTX2UKW02_80pUht/360.jpg)
Omdat dit volgens mij de lorries zijn die ondergronds gebruikt werden.
Dit voorbeeld is van Busch. Nadeel hiervan is dat die erg duur zijn en volgens mij op een andere spoorbreedte rijden dan H0e.
Auhagen heeft ook deze lorries en die zijn een stuk goedkoper maar hebben kunststof wielen omdat ze niet bedoeld zijn om echt te rijden. Ik wil mijn karretjes wel laten rijden en dat lukt natuurlijk voor geen meter met die kunststof wieltjes.Ik heb ook een keer zo’n setje van Auhagen gekocht, maar persoonlijk vind ik de kwaliteit beroerd. Ik gebruik het als loop en sloop. Bovendien gebruiken ze weer een andere spoorbreedte.
Misschien is het een idee om eens te kijken naar een achtbaan: met een gekartelde snaar de karretjes omhoogbrengen en dan naar beneden laten rollen.
Misschien is het een idee om eens te kijken naar een achtbaan: met een gekartelde snaar de karretjes omhoogbrengen en dan naar beneden laten rollen.
Ik veronderstel dat dit bouwwerk ook echt aangedreven gaat worden?
Dit project is inmiddels veel groter geworden dan ik van te voren had gedacht. Aanvankelijk was het plan alleen maar om een mooie mijnschacht te bouwen maar inmiddels is mijn fantasie behoorlijk op hol geslagen en omvat het project meerdere projecten.
Even de verschillende ideeën op een rijtje.
-scratchbouw van een lifttoren met machinegebouw.
-zelfbouw van een werkende stoom machine.
-automatisering van wagons die met de lift omhoog komen, gelost worden en weer ondergrond gaan.
Het gebouw naast de ‘toren’ kun je ook eventueel een kwartslag draaien; de voorgevel komt dan meer in het zicht en de steunen van die lifttoren kun je dan makkelijker vastmaken op dat schuine dak.Niet het machine gebouw maar de toren wordt een kwartslag gedraaid. Op deze manier heb je goed zicht op de uitgang van de lift en op de grote deuren in het gebouw waardoor je de stoommachine kunt zien.
Ik heb het een keer in schaal 1:1 gezien. Daar werd vooral de zwaartekracht voor gebruikt: je laat ze hoger uit de lift komen, dan dat ze er weer ingaan. Lift uit -> dalend naar het lospunt waar ze automatisch kiepen -> verder dalen naar een soort van opstelgebied -> en tenslotte dalen de liftkooi in waarmee ze weer de mijn ingaan.Dit principe wil ik gaan toepassen. Zoals jullie kunnen zien zijn er hellingen in het plan opgenomen om de karretjes door middel van de zwaartekracht te verplaatsen.
In printers en scanners zitten V-snaren met kartelrandjes aan de binnenkant. Als je die binnenstebuiten draait, dan kun je die om die grote waterradwielen lijmen. Op die manier kun je die wielen aandrijven met tandwieltjes. 8)
..en ik ben natuurlijk nieuwsgierig hoe je dit gaat aandrijven én hoe je dit kantelapparaat op z’n plek houdt zodat de rails precies aansluiten.
..en ik ben natuurlijk nieuwsgierig hoe je dit gaat aandrijven én hoe je dit kantelapparaat op z’n plek houdt zodat de rails precies aansluiten.
Op dit moment zit ik te denken aan een servo met een arm waaraan ik een touwtje maak dat over de kiepinstallatie heen loopt. De ander kant van het touwtje krijgt een contragewicht. De uiterste stand van de servo bepaalt dan gelijk het punt waar de installatie weer stil staat.
Ein Kreiselkipper ist ein Gerät, welches mit Fördergut gefüllte Förderwagen (Hunte) um 180 Grad drehen und so entleeren. Mit einer weiteren Drehung um 180 Grad steht der Förderwagen (Hunt) wieder so da wie vorher, nur ohne Produkt.
Die kant-en-klare modellen vallen in prijs nog niet eens tegen.Dat vind ik ook maar dit model is van karton en het lijkt mij niet geschikt om hier een werkend model van te maken.
Gezien de rondlopende vertanding lijkt 360 graden draaien voor de hand liggend. Voor 180 graden volstaat pakweg de helft van de vertanding en geld weggooien deden ze niet aan.Deze ken ik ook, maar ik heb op alle foto's van 1:1 modellen nog geen één voorbeeld gevonden met zo'n vertanding op de ringen.
Filmpje van een model waarin met de hand 360 graden gedraaid wordt:Dat deze meneer zijn model 3600 draait, wil nog niet zeggen dat het in het echt ook zo gebeurde.
Citaat van: https://www.mineralienatlas.de/lexikon/index.php/Kreiselkipper (https://www.mineralienatlas.de/lexikon/index.php/Kreiselkipper)'Einer weiteren Drehung um 180 Grad' Kan natuurlijk in twee richtingen plaats vinden. ::)
Ein Kreiselkipper ist ein Gerät, welches mit Fördergut gefüllte Förderwagen (Hunte) um 180 Grad drehen und so entleeren. Mit einer weiteren Drehung um 180 Grad steht der Förderwagen (Hunt) wieder so da wie vorher, nur ohne Produkt.
Oftewel, 360 graden draaien is correct.
'Einer weiteren Drehung um 180 Grad' Kan natuurlijk in twee richtingen plaats vinden.
Volgens mij kan 'Einer weiteren' ook 'een volgende' betekenen
Aandrijvingstechnisch is het ook eenvoudiger om 360 graden te draaien, want de aandrijving hoeft het geheel dan maar één kant op te kunnen draaien. Dat verschil is een kostentechnische verdediging om de duurdere 360 graden vertanding toe te passen.Ik vraag me alleen af hoe of je de rails na zo'n 360º draai weer precies laat aansluiten. Eén millimeter verschil tussen de rails van die Kreiselkipper op de aansluitende rails en je hebt volgens mij een ontspoorde lorrie.
Altijd interessant om te zien hoe ook in het echt hetzelfde probleem door verschillende mensen verschillend opgelost wordt. En daar heeft gewoonlijk ieder z'n eigen verhaal bij. Ik vind dat leuk.In het echt zal het dus ook wel op verschillende manieren gegaan zijn en dan ga ik in schaal dus ook maar voor de makkelijkste oplossing.
Mijn eigenwijze vraag blijft wèl: waarom met een draad met een contragewicht?
Oh dat is een goede tip. Zo ga ik het proberen. Bedankt @Wim
Als voegmiddel wil ik de koperpoets weer gebruiken want dat geeft een goed resultaat.