Auteur Topic: Glückauf  (gelezen 43386 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Glückauf
« Reactie #50 Gepost op: 4 oktober 2015, 20:49:54 »
Ik had gehoopt dat ik vandaag de hoeken kon schuren maar de plamuur droogt minder snel dan ik gehoopt had. De plamuur is droog maar nog niet genoeg uitgehard om te kunnen schuren.
Heb je het nu over plamuur of over cement?
Als je gaat schuren, ben je dan niet bang dat je ook de bakstenen wegschuurt?  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #51 Gepost op: 4 oktober 2015, 21:05:31 »
Omdat de hoeken van de toren uit stukjes baksteenplaat zijn gemaakt van ongeveer verdiepingshoogte en omdat ik zelf 45 graden hoeken aan de strookjes had geschuurd (die dus nergens exact 45 graden zijn.)  zaten er nogal wat naadjes tussen de baksteen stripjes. Ook waren de stripjes niet overal even dik. om alle naadjes dicht te krijgen en de dikteverschillen uit te vullen, heb ik geplamuurd met twee componenten plamuur.

groet, Gert-Jan
The following users thanked this post: Pierre

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #52 Gepost op: 12 januari 2016, 22:27:46 »
Hoog tijd om hier weer eens wat te laten zien!
De bouwwerkzaamheden hebben in de tussentijd niet stil gelegen maar ik ben er niet aan toe gekomen om de vorderingen hier te plaatsen. Bij deze dus een uitgebreide update.

De onderste omgang van de opbouw moet het dak van de toren gaan vormen. Het dak wil ik afwerken met een borstwering.
Omdat de opbouw wel uitneembaar moet blijven maak ik de onderste omgang los van de rest van de opbouw.




Deze omgang wordt vervolgens het dak van de toren.


De borstwering van de toren wordt aan de binnenzijde voorzien van metselwerk en de bovenkant wordt afgewerkt met een laag dekstenen.


De toren moet nog gevoegd worden. Op internet heb ik een methode gezien met koperpoets. op een ander gebouw maak ik een proefstukje. De koperpoets aanbrengen en laten drogen.


Vervolgens met een vochtige doek schoon vegen.


Het resultaat vind ik heel goed. De voegen zijn mooi gelijkmatig maar ik vind ze te wit. Voor de toren voeg ik een druppeltje zwarte acryl verf toe aan de koperpoets.

De opbouw van de toren wil ik dicht maken met glas. In mijn onderdelen doos vind ik een paar ramen die na een kleine bewerking mooi passen. Omdat ik er na montage niet meer bij kan worden de ramen eerst met een drybrush  geweatherd.


De ramen zijn gemonteerd. Het "glas" zit er nog niet in. Het ronde golfplaat dak is vervangen door een zinken dak.


Zo, nu ben ik / zijn jullie weer helemaal up to date.

Groet, Gert-Jan


Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Glückauf
« Reactie #53 Gepost op: 12 januari 2016, 22:40:22 »
Da,s een heel mooie update Gert-Jan. Lekker opgeschoten zeg. Die tip met de koperpoets werkt volgens mij ook heel behoorlijk. Goeie tip. Fixeer je de koperpoets nog na het aanbrengen met (spuit)lak of haarlak of zo. Of is het gewoon klaar zo.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: GéJé

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #54 Gepost op: 12 januari 2016, 22:48:50 »
fixeren?  ::) Daar heb ik eerlijk gezegd nog niet aan gedacht. Op de site waar ik deze methode heb gevonden werd daar niets over gezegd.
Denk je dat het nodig is ??

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Glückauf
« Reactie #55 Gepost op: 12 januari 2016, 23:00:07 »
Om koperpoets donkerder te maken kun je het ook voordat je het erop smeert met wat zwart mengen.
Dat gaaswerk binnen de constructie van dat schachtbok vind ik mooi gevonden.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: GéJé

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #56 Gepost op: 12 januari 2016, 23:15:56 »
Om koperpoets donkerder te maken kun je het ook voordat je het erop smeert met wat zwart mengen.

Dat zeg ik;
Citaat
Voor de toren voeg ik een druppeltje zwarte acryl verf toe aan de koperpoets. 
  8)


Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Glückauf
« Reactie #57 Gepost op: 12 januari 2016, 23:24:24 »
Sorry, daar heb ik overheen gelezen.  :-X
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Glückauf
« Reactie #58 Gepost op: 13 januari 2016, 09:21:02 »
fixeren?  ::) Daar heb ik eerlijk gezegd nog niet aan gedacht. Op de site waar ik deze methode heb gevonden werd daar niets over gezegd.
Denk je dat het nodig is ??

Dat weet ik niet ... dat was mijn vraag aan jou ;D Koperpoets zijn eigenlijk gewoon kleine korreltjes die een laagje afschuren van het materiaal waar je het op smeert. Als dat droog is veeg je het er weer als stof af dus ik denk dat je het moet fixeren.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #59 Gepost op: 20 januari 2016, 21:42:59 »
Ik had eerder al aangekondigd dat ik in het machinegebouw van de lift een stoom machine wil bouwen.
Als voorbeeld heb ik deze machine laten zien. 


Voor een dubbele machine als deze heb ik geen ruimte, dus het wordt een enkele. Voor de juiste verhoudingen ben ik eerst gaan zoeken op internet. Als je zoekt op dampffördermachine vind je veel plaatjes maar heel weinig waarvan je de verhoudingen een beetje kan inschatten. Uiteindelijk vond ik deze foto waar een aantal monteurs op staan.


Toen ik de verhoudingen een beetje kon inschatten kon ik op zoek naar onderdelen om de machine te bouwen.

Plaatjes zeggen meer dan woorden, dus hier komen héél veel plaatjes met weinig tekst.


Een waterrad uit de 'rommeldoos' wordt omgebouwd tot vliegwiel.


Poppetje er bij om de verhouding te laten zien.


En een band om het wiel om het af te werken.




De zijkanten van een kiepbakje van een H0e wagentje en twee wiel dingetjes worden verwerkt tot lagers voor het vliegwiel.



Twee messing staafjes. Eén voor de as en één om voor de voering van de lagers.


Van het dikste staafje zaag ik twee stukjes af die in de lagers passen.


Van de vloerdelen van het machine gebouw maak ik een bakje met daarin een uitsparing voor het vliegwiel.


dan kan het wiel worden geplaatst.


en krijgt alles alvast een mat zwart kleurtje.


Dan is de krukas aan de beurt. Dit onderdeeltje vond ik ook in de rommeldoos. geen idee wat het oorspronkelijk was maar het komt nu goed van pas.


Ik boor er een gat in waar de as precies in past. Door de as heel te laten weet ik zeker dat de as aan weerszijden mooi in lijn staat.


Als de as vast gelijmd is zaag ik de krukas open.




Ook uit de rommeldoos, dit uhh  ::)


Na wat schaven en schuren.


en nog wat onderdeeltjes waarvan ik niet eens weet waarom ik ze bewaard had.




Dan op zoek naar materiaal voor de zuiger. Even de foto van de monteurs en een poppetje er bij en dan blijkt een balpen heel aardig in verhouding te zijn.


Een werkbank uit de machinefabriek en een deel van de balpen.


Het middelste deel van het kiepbakje waar ik de zijkanten van had afgezaagd. Hier boor ik gaatjes in en die vijl ik uit tot een sleuf.


Dit wordt de afdekkap van de krukstang.


Die krijgt ook een mat zwart kleurtje. de randen van de uitsparingen in de vloer worden afgewerkt en voorzien van een hekje.




Alles kan draaien en het is de bedoeling dat dit straks met een motortje onder het gebouw wordt aangedreven.
Nu moet ik nog op zoek naar onderdelen om de stoom inlaten boven op de zuiger te maken en de aandrijving van die inlaten wil ik ook bewegend maken maar ik ben er nog niet uit hoe ik dat moet ga doen.

Wordt vervolgt,


Gert-Jan


Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Glückauf
« Reactie #60 Gepost op: 20 januari 2016, 21:57:10 »
Ik kan niet anders zeggen: een indrukwekkend stukje werk!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: GéJé

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Glückauf
« Reactie #61 Gepost op: 20 januari 2016, 22:19:40 »
SCHITTEREND!!  :o Mooi gedaan man.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: GéJé

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Glückauf
« Reactie #62 Gepost op: 21 januari 2016, 06:41:21 »
Wauw, GeJe! Staat die Ge soms voor geweldig?

Ik vind van wel!
The following users thanked this post: GéJé

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Glückauf
« Reactie #63 Gepost op: 21 januari 2016, 09:59:13 »
Dit is HEEL mooi, ga het volgen.

grt Piet.
The following users thanked this post: GéJé

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Glückauf
« Reactie #64 Gepost op: 23 januari 2016, 08:56:53 »
Erg fraai. Dat schreeuwt om een rookgenerator...
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands
The following users thanked this post: GéJé

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #65 Gepost op: 27 januari 2016, 22:56:48 »
Een update.

De aandrijving van de stoom inlaten wil ik ook laten bewegen. Eerst maar weer op het www zoeken naar hoe dat in het echt werkt.

Dit is een mooi voorbeeld. De aandrijfstang wordt door een haakse overbrenging in beweging gezet. Helaas heb ik op deze schaal geen plek voor zo'n haakse overbrenging. De aandrijfstang laten roteren wordt dus lastig. Dit is volgens mij ook niet nodig omdat dit op deze schaal nauwelijks zichtbaar is. De illusie wekken dat de aandrijfstang roteert is waarschijnlijk voldoende 

Dit is een onderdeel van een spoorweg slagboom en nu wordt het een onderdeel van mijn stoommachine.


De mensen op dit forum die zich ook bezig houden met botenbouw zullen deze onderdeeltjes wel herkennen.

Het zijn de spijltjes voor een railing.

Even in een paar grote stappen door een heel langdurig klusje solderen op de mm2








Daarna kan het in het slagboom onderdeel worden geplaats.


En vervolgens kan alles worden worden gemonteerd op de stoommachine.


Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is. Ik vindt het nogal lastig om uit te leggen hoe dit moet gaan werken.
Anders moeten jullie maar gewoon afwachten tot het helemaal af is en ik een filmpje kan plaatsen van de werkende machine.

Wordt vervolgd,

Gert-Jan

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Glückauf
« Reactie #66 Gepost op: 27 januari 2016, 23:06:36 »
Ik vind het nou al mooi Gert-Jan en er beweegt nog niets. ;D Helemaal goed dit project. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: GéJé

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #67 Gepost op: 27 januari 2016, 23:25:32 »
Bedankt Pierre,

Even een poging om het toch uit te leggen. De aandrijfas B roteert dus niet echt maar gaat eigenlijk alleen heen en weer.
De aandrijfas gaat heen en weer doordat stang A op en neer wordt bewogen, waardoor de stangen C op en neer gaan om de stoomkleppen te bedienen. 


Stang A wordt straks op en neer bewogen door een verticale stang die onder de vloer excentrisch op een wiel wordt gemonteerd. Dit wiel wordt weer aangedreven door een verbinding met het vliegwiel van de stoommachine.



Groet, Gert-Jan

 

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Glückauf
« Reactie #68 Gepost op: 28 januari 2016, 08:53:11 »
Fantastisch mooi gemaakt. Dit is een van je topstukjes!
Ik hoop dat het straks allemaal mooi te zien is als het is ingebouwd. En anders is een cut away misschien een idee.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: GéJé

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #69 Gepost op: 28 januari 2016, 21:32:35 »
Fantastisch mooi gemaakt. Dit is een van je topstukjes!
Ik hoop dat het straks allemaal mooi te zien is als het is ingebouwd. En anders is een cut away misschien een idee.

Dank @Wim,
Ik hoop dat het door de grote deuren in het gebouw straks goed zichtbaar is. Een cut out in het gebouw vind ik zonde van het gebouw.

 

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Glückauf
« Reactie #70 Gepost op: 4 februari 2016, 09:49:20 »
Komt er ook nog een lift in die mijnschacht?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #71 Gepost op: 4 februari 2016, 20:03:52 »
Komt er ook nog een lift in die mijnschacht?

Dat is wel de bedoeling @Wim Corduwener,
Of ik ook een ondergronds gedeelte ga maken weet ik nog niet maar ik wil het bovengrondse gedeelte werkend maken.
Het idee ( en dat is dus echt alleen nog maar een idee ) is om volle mijn lorries uit de lift te laten rollen die dan gelost worden om vervolgens weer terug ondergronds te gaan. Daar heb ik dan wel een tweede schacht voor nodig en die heb ik nog niet. Ook moet ik nog helemaal uitdenken hoe ik alles automatisch laat werken. Hoe ik de karretjes uit de lift krijg, hoe ik de karretjes los en hoe ik ze vervolgens weer in een lift krijg.

Ideeën genoeg, nu alleen de uitvoering nog.  ::)

 

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Glückauf
« Reactie #72 Gepost op: 4 februari 2016, 20:13:43 »
Volgens mij wordt dit een uitdagend project!
Spreekt voor zich dat ik je met buitengewone belangstelling ga volgen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Glückauf
« Reactie #73 Gepost op: 4 februari 2016, 20:32:41 »
Spreekt voor zich dat ik je met buitengewone belangstelling ga volgen.

Anders ik wel ... ik ben zeer nieuwsgierig hoe je dat aan gaat pakken. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #74 Gepost op: 4 februari 2016, 20:39:42 »
Anders ik wel ... ik ben zeer nieuwsgierig hoe je dat aan gaat pakken. ;)

Ik zelf dus ook!   ::)

Nu ik toch veel te ver vooruitloop op de zaken;
Misschien is er iemand die hier een antwoord op heeft?

Ik heb nu deze kolen lorries van Minitrains


Maar die zijn volgens mij eigenlijk te groot voor in de mijn.
Ik ben daarom op zoek naar lorries die er zo uit zien


Omdat dit volgens mij de lorries zijn die ondergronds gebruikt werden.
Dit voorbeeld is van Busch. Nadeel hiervan is dat die erg duur zijn en volgens mij op een andere spoorbreedte rijden dan H0e.
Auhagen heeft ook deze lorries en die zijn een stuk goedkoper maar hebben kunststof wielen omdat ze niet bedoeld zijn om echt te rijden. Ik wil mijn karretjes wel laten rijden en dat lukt natuurlijk voor geen meter met die kunststof wieltjes.

Is er iemand die mij kan vertellen welke fabrikant deze lorries heeft?

Groet, Gert-Jan