Mijn twee oudste passagierswagons zijn vandaag naar de reserve gegaan, wat bij mij betekent dat ze gestald staan op opstel-/rangeersporen

Deze wagons heb ik in het begin van de tachtiger jaren van de vorige eeuw gekocht bij een speelgoedwinkel op het Statenplein in Dordrecht, afgezien van de vele uren die ze gereden hebben in de stoptrein "tegen de klok in", waren ze in die tachtiger jaren ook uitstekend geschikt om een bijzondere trein te identificeren.

In die tijd reed ik met een "gesoldeerde" computer m.b.v. logische poorten, als er op 4 bepaalde ingangen tegelijkertijd een positieve puls kwam dan betekende dat dat die bijzondere trein er was.
Op de 4 plekken onder de wagons zaten magneten, die een serie van 4 reedschakelaars activeerden, die reedschakelaars moesten dus wel net zo ver uit elkaar zitten als de magneten onder de wagons zaten.
Overigens maakt ik toen ook al gebruikt van "massa-detectie", er stond 5 volt op de geïsoleerde railstaaf ter lengte van het blok, geen trein dus een signaal van 5 volt, wel een trein dan viel de 5 volt automatisch weg naar de andere massa railstaaf.

De twee oude wagons zijn vervangen door de set 43173 van Märklin, dat is een set inclusief verlichting
Ik had nog een lichtstrip liggen overgehouden van een voorlichtingsbijeenkomst van het programma Railware bij de MSG, die baan rijdt nu met iTrain, zo lang is dat al geleden, wie wat bewaart heeft wat.
Lichtstrip ingebouwd in de Silberling, ook natuurlijk nog een elektrisch geleidende koppeling naar de nieuwe wagons, tussen de lok en de wagon, tussen de lok en de Silberling zit er al een, twee slepers onder een trein helpt heel goed om het ongestoord te laten rijden.
Het resultaat:

Nu moet ik nog wat maken in de laatste wagon, half passagiers/half bagage, ik heb nu in de onderdelen lijst van de 43173 de massaveren kunnen vinden.
Groet, Anne W