Auteur Topic: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig was als met ....  (gelezen 656121 keer)

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #775 Gepost op: 23 december 2016, 23:40:48 »
De gevels zijn klaar voor de isolatiewerkzaamheden

De eerste gevels zijn geïsoleerd, gordijnen voor de ramen en de samenbouw kan beginnen.

Echter.......de slippende wielen-as problemen van een half jaar geleden met de BR03 (zie 12 december) zijn teruggekomen, nog wat middeltjes geprobeerd, maar dat heeft geen resultaat gehad, erger nog één van de wielen is nu "beyond repair".

Dus maar eens op zoek naar een vervanger, in eerste instantie kijk ik naar een 33952, dit is een deltauitvoering, daarna naar een 37952 en ik weet er ook nog één met MFX uit een startpakket, maar ik kijk in eerste instantie even naar de kosten.

Betekent nu wel dat de 3-Rail Forum ketelwagen op een zijspoor staat, want de e-lok moet tijdelijk weer de passagierstrein trekken, op zich niet erg want ik sta toch op "later leveren" lijst voor de 3-Rail Forumcontainerwagen.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #776 Gepost op: 26 december 2016, 23:34:55 »
Gisteren: ramen voorzien van gordijnen en eerste twee gevels samengevoegd

Vandaag: het kleine geveltje gemonteerd en de eerste hoek aan de binnenkant afgeïsoleerd.

Gisteren is de ET515 gestopt met rijden, inspectie leerde dat de spleetjes tussen de lamellen van het ankertje volgelopen zijn, hij rijdt nu weer, het ankertje heeft een nachtje in de wasbenzine gelegen, spleetjes open gemaakt, e.e.a. weer in elkaar gezet en hij rijdt, zelfs wat harder als eerder, dus Raptor moet even wat remtrajecten "bijstellen".

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline arend65

• Super Modelspoorder
« Reactie #777 Gepost op: 28 december 2016, 23:08:35 »
Prachtige baan Anne, en dat allemaal met Raptor.
Groet Arend

Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #778 Gepost op: 1 januari 2017, 23:36:40 »
De 4e gevel proberen samen te voegen met het bestaande, probleempje, het is een beetje krom geworden, dus nu eerst het onderstuk gedaan, morgen het bovenstuk.

Het bovenste gedeelte is nu ook vastgelijmd

De 5e gevel is ook geplaatst

De kapotte Br 03 is vervangen door de BR 03-184, deze komt uit startpakket 29830, mijn winkelier dacht met me mee en vroeg er een nette prijs voor, even in de winkel getest (had een drupje olie nodig, stond al heel lang stil), het Motorola adres op 06 gezet, het tweede Motorola adres in register 75 op 07 gezet, de lok aangemeld op de "winkel" Ecos en de snelheidskarakteristiek lineair gezet.

Daarmee heeft hij dezelfde instellingen als de oude BR 03, maar even buiten de waard gerekend, de beide loks hebben dezelfde motor en tandwielen, maar de oude had een Esu M4 Loksound en de nieuwe een Märklin/Esu Sound decoder en dat gaf natuurlijk toch verschillen, het meeste werk was het vernieuwen van de functie opdrachten in de Raptor, immers bij Esu is sound aan F1 en bij Märklin/Esu F2....

Vanmiddag een poosje gereden met de vaste stam peronenrijtuigen, op het laatst begon de tender op één bepaalde plaats te ontsporen, dus dat moet ik nog goed onderzoeken.

Groet, Anne W

Offline arend65

• Super Modelspoorder
« Reactie #779 Gepost op: 2 januari 2017, 10:19:31 »
Mooi lokkie Anne, je begint het jaar goed.
Groet Arend

Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #780 Gepost op: 2 januari 2017, 15:06:20 »
Kijk Anne .... zo'n loc daar word ik nou helemaal blij van. Mooie aankoop man ;)

Overigens zien je bouwwerken er ook weer prachtig uit (zoals altijd) :)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #781 Gepost op: 4 januari 2017, 23:07:21 »
De problemen met de BR03 zijn, na een uurtje of 2 kijken, analyseren en wijzigen opgelost.

Vooropgesteld moet worden dat ik met de oude BR03 geen problemen had, dit was er van origine eentje met een 6090X decoder, later is er een Esu Loksound ingekomen.

De nieuwe BR03 heeft een MFX sounddecoder, verder lijkt hij hetzelfde, maar gaandeweg het onderzoek kwam er toch een verschil in de tender boven water.

Op een gegeven moment constateerde ik dat in een bocht de buffer van de tender de vouwbalg van de wagon raakte, de vouwbalg was een "uitgetrokken" vouwbalg, vervangen door een "ingeklapte" vouwbalg

Verder constateerde ik dat de tender aan de voorkant omhoog komt als je de wagon (op een rechte rail) tegen de tender aanduwt, verder lijkt me het gewicht van de nieuwe tender minder als van de oude, dus minder gewicht en het gewicht nog achterin ook, het verschil met de oude tender dus.

De wagon heeft een stroomvoerende Märklin koppeling, de lok nog niet, ik heb de lok ook vast voorzien van een stroomvoerende koppeling, het koppelt en ontkoppelt in ieder geval makkelijker.

Na deze wijzigingen gaat de trein zonder te ontsporen door het afbuigende wissel van dit schaduwstation.

Waarom ontspoorde de trein niet in de andere drie schaduwstations, wel dit is het enige schaduwstation (in deze rijrichting) die dalend is, waardoor de sleep tegen de tender aandrukt, de andere drie zijn stijgend of horizontaal, de sleep trekt dan meer aan de tender, dus meer speling tussen de uitgetrokken vouwbalg en de buffers.

Eind goed, al goed, groet, Anne W

Offline mark mms

• Super Modelspoorder
« Reactie #782 Gepost op: 5 januari 2017, 09:26:03 »
Gelukkig dat je het hebt opgelost.
Wat een klein detail al niet kan doen.  :o

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #783 Gepost op: 8 januari 2017, 23:39:44 »
De voortgang van de afgelopen dagen:

De gevels van de Schillerstrasse zijn gemonteerd en de binnenkant geïsloleerd

De gevels zijn aan de bovenkant nu ook afgewerkt, de daken zijn geschilderd, dus eerst een lichtisolatieplafond aanbrengen dan kunnen de daken er op.

Onder het hoofdstation moet nog een terugmeldeenheid van 16 punten komen, ik gebruik terugmelders van Edits die niet één, twee, drie compatibel zijn met de gewone eenheden, in het verleden heb ik twee Edits printjes gekregen, deze geboord (niet zo netjes, ik heb geen klein boormachientje meer) en begonnen met het monteren van de onderdelen.

Verder beëindig ik nu een langlopende test voor Raptor, dit einde is een advies om nog eens kritisch naar de algoritmes van het automatisch remmen leren per lok per blok te kijken, er zit een aspect in wat mij in ieder geval niet voor 100% bevalt.

Groet, Anne W

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #784 Gepost op: 9 januari 2017, 11:30:44 »
Nog los van alle technische aspecten, heb je inmiddels een behoorlijke verzameling bouwwerken verzameld en ik ben benieuwd hoe die stad er straks gaat uitzien.
Eén ding is zeker: als ik naar mijn eigen vorderingen kijk dan heb je de vaart er behoorlijk inzitten.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Haradigi

• Stationchef
  • Meten (kijken, voelen) = weten
« Reactie #785 Gepost op: 9 januari 2017, 19:01:34 »
Hi Anne,

Die geboorde gaatjes zien er toch best goed uit....  ;)

groet
Harald
Klik hier voor mijn index aan bouwactiviteiten, verslagen en dromen.

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #786 Gepost op: 9 januari 2017, 23:16:51 »
Beste Harald,

Waarom denk je dat je geen foto van de koperzijde ziet......., overigens zit alles er op, alleen de haakse din connectoren voor printmontage bestaan niet meer (alles wat vroeger de standaard was, belandt uiteindelijk op de begraafplaats), dus heb ik een connector voor wandmontage, je kunt zien dat alles van ver weg komt, vroeger stond bij pin 1 altijd de "1'", dat is ook al niet meer, dus even puzzelen.

Groet, Anne W

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #787 Gepost op: 11 januari 2017, 23:37:51 »
De voortgang van de afgelopen dagen:

De randen voor het isolatieplafond zijn aangebracht

Poppetje gezien, kastje dicht, vanavond op lichtlekken gecontroleerd, twee kleintjes, moet ik nog wat aan doen.

De eerste terugmeldeenheid (8 punten) is klaar, din-connector er aan gemaakt, komt later in een "wand", eerst getest zonder IC's om te controleren of ik ergens sluiting had en of er netjes 5 volt op alle uitgangen stond, o.k., daarna IC's gestoken, de kabel/stekker naar de eerste vast meldeenheid uit de baan gehaald, in de nieuwe gestoken en de terugmeldtest in de Raptor aangezet: hoera, allemaal "nulletjes" (de foto is op de zij bij ImageShack terecht gekomen, sorry)

Daarna met een draadje vanaf de massa, elke uitgang getest: hoera, netjes steeds een ééntje, daarna massadraadje even vastgezet aan één uitgang voor de foto.

Ik ben nu begonnen met de tweede terugmeldeenheid van 8 punten, de twee komen gekoppeld aan elkaar en vormen zo een eenheid van 16 punten.

Groet, Anne W

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #788 Gepost op: 14 januari 2017, 13:32:29 »
De tweede terugmeldeenheid is voorzien van alle componenten, aan de eerste terugmeldeenheid gekoppeld en is getest.

Beide eenheden zijn nu voorzien van de dinconnector en de draadjes voor de uitgangen

Op de Schillerstrasse zijn de eerste daken geplaatst en zijn de dakkapellen en het torentje in aanbouw.

Groet, Anne W

Raages

• Gast
« Reactie #789 Gepost op: 14 januari 2017, 21:11:56 »
Ik zie gelukkig dat ik niet de enige ben, die zijn tijd in elektronica steekt. Nette printen trouwens Anne.

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #790 Gepost op: 14 januari 2017, 23:29:56 »
De printontwerpen staan gewoon in het Edits book....., maar ik steek nu liever mijn tijd in het bouwen van de omgeving, dit naast het testwerk/assistentiewerk voor collega's wat ik doe voor Raptor, als de terugmeldeenheid helemaal klaar is,dan ga ik hem plaatsen en aansluiten, de huidige din stekertjes zijn een stuk slechter als die van lang geleden, China is natuurlijk niet altijd een vooruitgang.

Daarna moet ik wat invulwerk in de Raptor doen, de nieuwe eenheid komt na eenheid 1, dus wat nu 2 is wordt 3 enz., een computer is eigenlijk een ontzettend stom apparaat, je moet hem alles vertellen....

Als dan alles weer goed werkt komt de uitbreiding van het hoofdstation met één spoor in zicht, dat kon nog niet omdat al mijn 96 meldpunten vol zitten.

Groet, Anne W

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #791 Gepost op: 15 januari 2017, 23:54:21 »
De nieuwe terugmeldeenheid is helemaal klaar, ook een kabeltje gemaakt, ik was vergeten dat het maken van een kabeltje met din-stekkers een "pielwerkje" is, daarbij hebben de huidige "oostelijke" stekkers de zaak nog wat moeilijker gemaakt.

De meldeenheid onder de treintafel gelegd en aangesloten tussen eenheid 1 en 2 en daarna de ultieme test, het laatste bezetmeldpunt, tot nu toe is 6,16, het is de stopmelder in het "kop" bergstation, er staat een trein, dus nu moet het systeem laten zien: 7,16 is bezet.

Dat is dus goed, nu de trein van de melder afgereden (met de hand), nu moet 7,16 niet meer bezet zijn.

Eind goed, al goed, nu nog even de diode truuk diodes in de kroonstenen hangen, dan kan de eenheid definitief onder de tafel.

Groet, Anne W

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #792 Gepost op: 16 januari 2017, 10:39:22 »
Vergeet ik helemaal dat ik in de huizenbouw ook nog wat gevorderd ben, het tweede dak zit er op en dakkapellen en zo worden steeds kompleter.

Het zou vandaag wat zonnig worden, maar dat lijkt er niet op, mistig en koud, dus niet fietsen, maar hobbyen

Groet, Anne W

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #793 Gepost op: 18 januari 2017, 10:50:15 »
Het dak van de Schillerstrasse wordt steeds completer

De terugmeldeenheid is voorzien van de "diodetruuk" en hangt inmiddels onder de baan, vanmiddag de S88 "omwisseltruuk" in de Raptor uitvoeren, tot voor kort was dit moeizaam, in elke lijst moest elke meldnummer apart gewijzigd worden, nu hoef ik maar één keer te wijzigen, de software doet de rest zelf.

De zon scheen hier gisteren ineens, dus op de fiets gesprongen om een potje verf te zoeken voor het vierde pand van de Schillerstrasse, dus het nuttige verenigt met het aangename (nuttige: weer eens "bewogen", aangename: toch met de hobby bezig geweest op de "huis stofzuig" dinsdag)

Groet, Anne W

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #794 Gepost op: 18 januari 2017, 23:18:52 »
Grrrrrrrrr......, nieuwe kabel aangesloten tussen de nieuwe module 2 en module 1, oude kabel tussen nieuwe module 3 (is oude module 2) en de nieuwe module 2, terugmelder test: de modules na de nieuwe module 2 niet aanwezig.

Dus kabel testen: die oude kabel tussen nieuwe module 2 en module 1: module 2 niet aanwezig, conclusie: de oude kabel is niet o.k.

Na veel proberen, kabel een stukje inkorten en opnieuw aan de stekkers solderen, andere ader gebruiken en meten, moest ik tot de slotsom komen dat er een niet continue aderbreuk zat in 2 aders (van de 6)......., Grrrrrrr

Ik had nog een kabel met massieve aders (van de KPN geloof ik), liggen, die in de stekkers gesoldeerd, was wel makkelijker door de massieve aders, kabels weer aangesloten en ja hoor, alles werkt weer, maar dat kostte wel de hele middag.

Groet, Anne W

Raages

• Gast
« Reactie #795 Gepost op: 19 januari 2017, 09:09:51 »
Ja, elektronica is snel..... als het werkt. Maar anders .... >:(

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #796 Gepost op: 27 januari 2017, 10:52:00 »
Dit huis van de Schillerstrasse is klaar, op naar de volgende, nog een tussenpand

En hier komt hij te staan

Of het tussenpand, wat nu in aanbouw gaat, komt aan het eind van het hoekpand of tussen het hoekpand en het bestaande tussenpand, weet ik nog niet, in ieder geval heb ik Faller 130943, Altstadt-Café, aangeschaft om de Schillerstrasse gebouwen netjes af te sluiten.

Het "dorp" ligt ook weer op zijn plaats, de restuaratiewerkzaamheden zijn afgesloten.

Groet, Anne W

Offline Ben

• Rangeerder
« Reactie #797 Gepost op: 27 januari 2017, 12:02:21 »
Mooi

Offline arend65

• Super Modelspoorder
« Reactie #798 Gepost op: 28 januari 2017, 09:00:51 »
Het is een pracht baan Anne, een genot om naar te kijken.
Groet Arend

Raages

• Gast
« Reactie #799 Gepost op: 28 januari 2017, 09:16:34 »
Het wordt zo een uniek werkstuk.