De Schillerstrasse I heeft zijn torentje en de twee dakkapellen liggen nagenoeg klaar voor montage.

Een langdurig project tussen mij en Raptor begint op zijn eind te lopen, vooral in de winter heb ik vaak last van stroomonderbrekingen van loks die het laatste kleine stukje voor de stop/aankomstmelder op kruipsnelheid rijden en dan (natuurlijk) vooral in de slecht bereikbare schaduwstations.
Ik ben begonnen met maar eens te vragen om een kruipsnelheid per lok per blok, dit omdat ik toch "stroomloze" stopstukken in mijn schaduwstations heb en het niet uitmaakt of de loks nu op stap 5 of 6 i.p.v. de "stations" kruipsnelheid, stap 1 of 2, binnenkomen.
Dat resulteerde in een aantal door mij te testen probeersels, maar die gaven niet het gewenste resultaat, daarna zijn we over een andere boeg gaan varen: een stop uitsteltijd die ook mee genomen wordt in de remkarakteristiek van de specifieke rijweg.
Een stop uitsteltijd op kruipsnelheid was er al een poosje, maar dat leverde natuurlijk geen resultaat op (kruipsnelheid), maar deze dus wel, ik stel de tijd zo lang in dat de laatste 5-6 stappen remming door Raptor worden uitgevoerd terwijl de lok al in het stroomloze stuk is aangekomen.
Nu zijn er dus twee stop-uitstelmogelijkheden:
per lok per blok op kruipsnelheid: zoals dat in het vrije veld en voor het inrijsein vaak gebeurt, de machinist laat de trein uitrollen in de hoop dat het sein op groen of geel gaat voordat hij stil moet gaan staan.
per lok per blok zonder extra kruipsnelheid: zoals dat gaat in stations, zo snel, maar wel comfortabel, mogelijk stoppen om passagiers in- en uit te laten.
Een andere software module is specifiek voor het werken met deze stop uitsteltijd ook aangepast: aankomst moment pas na het einde van de S88 melding is in combinatie met deze stop uitsteltijd aangepast naar "aankomst van de trein komt pas nadat de lok de snelheidsinstructie "0" heeft gekregen, ongeacht wanneer de aankomstmelder is geactiveerd".
Dit maakte het voor mij mogelijk om met langere treinen te gaan rijden, twee van mijn schaduwstations zijn aangelegd in de negentiger jaren van de vorige eeuw, mijn automatiserings ervaring was nog niet groot, dus heb ik de stop/aankomstmelders te "vroeg" liggen en aangezien ik geen bestaande baan ga veranderen zo lang de baan nog niet af is, kwam de b.g. wijziging voor mij als geroepen (en als een donderslag bij heldere hemel).
De sneltrein met de BR221 is een Umbau wagen kwijt geraakt en heeft een restauratie wagen er bij gekregen

De Umbau wagen is aan de keertrein met de E10 toegevoegd (zal in het echt wel niet kunnen, want geen stuurleidingen)

De Zwitserse trein heeft er gewoon een wagon bijgekregen

De lange goederentrein heeft er een kleine wagon bij gekregen.

Ik ben nu bezig de treinen in de andere rijrichting te checken, ik heb al gezien dat de lange goederentrein er ook een kleine wagon bij kan hebben, de lange kolentrein kan er niets bij hebben.
Groet, Anne W