Auteur Topic: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig was als met ....  (gelezen 593163 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #725 Gepost op: 4 mei 2016, 23:45:27 »
De Schillerstrasse I heeft zijn torentje en de twee dakkapellen liggen nagenoeg klaar voor montage.



Een langdurig project tussen mij en Raptor begint op zijn eind te lopen, vooral in de winter heb ik vaak last van stroomonderbrekingen van loks die het laatste kleine stukje voor de stop/aankomstmelder op kruipsnelheid rijden en dan (natuurlijk) vooral in de slecht bereikbare schaduwstations.

Ik ben begonnen met maar eens te vragen om een kruipsnelheid per lok per blok, dit omdat ik toch "stroomloze" stopstukken in mijn schaduwstations heb en het niet uitmaakt of de loks nu op stap 5 of 6 i.p.v. de "stations" kruipsnelheid, stap 1 of 2, binnenkomen.

Dat resulteerde in een aantal door mij te testen probeersels, maar die gaven niet het gewenste resultaat, daarna zijn we over een andere boeg gaan varen: een stop uitsteltijd die ook mee genomen wordt in de remkarakteristiek van de specifieke rijweg.

Een stop uitsteltijd op kruipsnelheid was er al een poosje, maar dat leverde natuurlijk geen resultaat op (kruipsnelheid), maar deze dus wel, ik stel de tijd zo lang in dat de laatste 5-6 stappen remming door Raptor worden uitgevoerd terwijl de lok al in het stroomloze stuk is aangekomen.

Nu zijn er dus twee stop-uitstelmogelijkheden:

per lok per blok op kruipsnelheid: zoals dat in het vrije veld en voor het inrijsein vaak gebeurt, de machinist laat de trein uitrollen in de hoop dat het sein op groen of geel gaat voordat hij stil moet gaan staan.

per lok per blok zonder extra kruipsnelheid: zoals dat gaat in stations, zo snel, maar wel comfortabel, mogelijk stoppen om passagiers in- en uit te laten.

Een andere software module is specifiek voor het werken met deze stop uitsteltijd ook aangepast: aankomst moment pas na het einde van de S88 melding is in combinatie met deze stop uitsteltijd aangepast naar "aankomst van de trein komt pas nadat de lok de snelheidsinstructie "0" heeft gekregen, ongeacht wanneer de aankomstmelder is geactiveerd".

Dit maakte het voor mij mogelijk om met langere treinen te gaan rijden, twee van mijn schaduwstations zijn aangelegd in de negentiger jaren van de vorige eeuw, mijn automatiserings ervaring was nog niet groot, dus heb ik de stop/aankomstmelders te "vroeg" liggen en aangezien ik geen bestaande baan ga veranderen zo lang de baan nog niet af is, kwam de b.g. wijziging voor mij als geroepen (en als een donderslag bij heldere hemel).

De sneltrein met de BR221 is een Umbau wagen kwijt geraakt en heeft een restauratie wagen er bij gekregen



De Umbau wagen is aan de keertrein met de E10 toegevoegd (zal in het echt wel niet kunnen, want geen stuurleidingen)



De Zwitserse trein heeft er gewoon een wagon bijgekregen



De lange goederentrein heeft er een kleine wagon bij gekregen.



Ik ben nu bezig de treinen in de andere rijrichting te checken, ik heb al gezien dat de lange goederentrein er ook een kleine wagon bij kan hebben, de lange kolentrein kan er niets bij hebben.

Groet, Anne W


Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #726 Gepost op: 9 mei 2016, 22:54:16 »
"Het lijkt wel werk" is een uitspraak van een pensionado, die te veel en te lang met een bepaalde zaak bezig is geweest, zo ook bij mij, wat zijn de overeenkomsten tussen Bremen, Wenen, Leuven, Utrecht, Gangelt, Keulen en Friedrichshafen: in die steden wordt dit najaar een modelspoortentoonstelling georganiseerd en de organisatoren daarvan hebben allemaal een nette aanbieding gehad om hun tentoonstelling op te leuken met één van de mobiele banen van de MSG/Den Bosch en daar heb ik het druk mee gehad, het leek wel weer het werk wat ik met veel lol, twintig jaar gedaan heb.

Maar terug naar de bouw, waar ik nu weer meer aan kan doen, tenminste als de zomer niet continu los breekt.

Op het hoekhuis van de Schillerstrasse zijn nu de dakkapellen gemonteerd en zijn alle kleine items als hekken e.d. geverfd, dus het gebouw kan afgemaakt worden.



Van het Kibri Fachwerkhaus zijn alle binnenzaken gemonteerd, even de gevels in elkaar geklikt om te kijken of de hoeken kloppen, ik heb ze wel eens mooier gezien



Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Raages

  • Gast
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #727 Gepost op: 10 mei 2016, 09:17:07 »
Ik ben het met je eens dat het niet naadloos aansluit, maar misschien is dat met enige druk van buiten af nog wat aan te verbeteren.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #728 Gepost op: 10 mei 2016, 10:34:27 »
Beetje analyseren waar het "drukpunt" zit en een beetje vijlen, dan zal het wel lukken

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #729 Gepost op: 16 mei 2016, 23:33:50 »
Het hoekhuis van de Schillerstrasse is op een corrigerende verfbeurt en het monteren van enkele uitstekende zaken na, klaar.





Op 4 mei heb ik wat geschreven over stop-uitsteltijden van mijn systeem, vandaag bleek me dat ik toen wat te optimistisch was, het loopt nog niet zoals ik wil dat het moet lopen, een bepaalde goede standaard eigenschap in het programma zit me nog dwars (dus ik wil weer wat afwijkends), mijn vriend de programmeur gaat er naar kijken, één van de door mij aangedragen oplossing verbetert zelfs de standaard eigenschap nog wat, maar ja is softwarematig natuurlijk wel weer de meest ingewikkelde.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Raages

  • Gast
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #730 Gepost op: 17 mei 2016, 07:49:37 »
Dat hoekhuis ziet er weer gelikt uit. Veel ruimte voor een achtertuin hebben die bewoners niet. :(

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #731 Gepost op: 1 juni 2016, 10:31:11 »
Het hoekhuis van de Schillerstrasse is nu helemaal klaar.





En staat op het voorlopige plaatsje





Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Raages

  • Gast
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #732 Gepost op: 1 juni 2016, 17:03:54 »
Het ziet er zo gemoedelijk uit. Die toren van jou doet mij telkens aan de Stadsturm van Staubing aan de Donau denken. Mooi ding.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #733 Gepost op: 1 juni 2016, 23:05:05 »
Maar de toren staat toch echt in Freiburg im Breisgau, niet zo ver van de Rijn.



Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #734 Gepost op: 2 juni 2016, 08:29:42 »
Ik zie op de foto ook dat je de torenspits er 90 graden verkeerd om op hebt geplakt Anne.  ;D ;D Maar ach ... het is en blijft een prachtig exemplaar. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Frans

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 61
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
  • zoals 't treintje thuis tsjoekt tsjoekt 't nergens
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #735 Gepost op: 2 juni 2016, 21:53:18 »
Sorry, Pierre, maar ik denk toch echt dat de bouwers in Freiburg een fout hebben gemaakt.  Ik vermoed dat ze de torenspits er verkeerd weer op hebben gezet na groot onderhoud...

Mvg, Frans
Marklin HO K-rail / Digitaal / Stoom+diesel / Tijdperk II-III / Zwarte Woud

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #736 Gepost op: 2 juni 2016, 22:34:32 »
Sorry, Pierre, maar ik denk toch echt dat de bouwers in Freiburg een fout hebben gemaakt.  Ik vermoed dat ze de torenspits er verkeerd weer op hebben gezet na groot onderhoud...

Laten we het daar maar op houden Frans.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #737 Gepost op: 2 juni 2016, 23:17:01 »
Als ik me niet al te hard vergis is het bovenste stuk los, zodat je bij het lampje voor de klok kunt, maar ik moet dat nog een keer controleren, anders "foutje-bedankt" en "de vrijheid van de modelspoorder".

Groet, Anne W

Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #738 Gepost op: 2 juni 2016, 23:55:11 »
Niet alleen de spits zit 90o gedraaid. De hele opbouw vanaf de klok zit gedraaid. kijk maar naar het driehoekige vlakje dat boven de klok hoort te zitten.
Dit deel hoort inderdaad los te zitten, dus als je de bouw handleiding juist gevolgd hebt, kun je het gewoon terug draaien.


Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #739 Gepost op: 2 juni 2016, 23:59:54 »

Op deze foto van 12 april zit hij er nog goed op   8)

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #740 Gepost op: 3 juni 2016, 10:09:22 »
Dan heb ik zo maar het idee dat mijn huisgenote een ongelukje heeft gehad.....

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #741 Gepost op: 3 juni 2016, 10:41:16 »
Ach Anne ... het was zo maar een dingetje wat me opviel. Geen man overboord. Blijft ook met gedraaide toren een schitterend gebouw. Bovendien netjes gemaakt.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Frans

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 61
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
  • zoals 't treintje thuis tsjoekt tsjoekt 't nergens
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #742 Gepost op: 3 juni 2016, 21:09:52 »
Was een testje van Anne of we de foto's wel goed bekijken.   En Pierre is met vlag en wimpel geslaagd...
Al zit de toren 360 graden gedraaid het is en blijft een prachtig model (en dat is geen grapje...)

Mvg, Frans
Marklin HO K-rail / Digitaal / Stoom+diesel / Tijdperk II-III / Zwarte Woud

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #743 Gepost op: 19 juli 2016, 21:29:10 »
Even mijn bouwverslag weer "onder de mensen" brengen, ik ben begonnen met de bouw van het Kibri vakwerkhuis, het meeste werk is de lichtisolatie, vier ondergevels klaar, één is ook al voorzien van gordijnen.



Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #744 Gepost op: 28 juli 2016, 14:13:53 »
Heel langzaam vorderen de isolatie en bouwwerkzaamheden aan het varkwerkhuis



Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Raages

  • Gast
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #745 Gepost op: 28 juli 2016, 15:03:40 »
Bij een hobby is het bouwtempo zelden van groot belang. Gewoon doorgaan dus.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #746 Gepost op: 28 juli 2016, 18:35:13 »
Bij een hobby is het bouwtempo zelden van groot belang.

Mee eens ... het enige goede tempo is je eigen tempo.  ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #747 Gepost op: 31 juli 2016, 23:16:37 »
De begane grond van het vakwerkhuis is klaar, die isolatiewerken aan de andere verdiepingen ook, de gordijnen hangen hier en daar ook al.






Het volgende bouwproject is één van de "tussen" gebouwen van de Faller Schillerstrasse, vandaag het juiste zakje opgezocht en de inhoud op compleetheid gecontroleerd, de volgende stap is schilderen, morgen even kijken of ik de gewenste kleuren heb.

Groet, Anne W

Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Raages

  • Gast
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #748 Gepost op: 1 augustus 2016, 08:55:02 »
Het ziet er heel realistisch uit. Leuk ook die terug liggende voordeur.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #749 Gepost op: 4 augustus 2016, 23:58:12 »
Van de bovenverdiepingen zijn nu de 1e twee gevels definitief samengevoegd en is de binnenhoek geïsoleerd.



Van het tussenhuis Schillerstrasse zijn alle delen geschilders en de eerste lijmwerkzaamheden zijn uitgevoerd, waarom ImageShack de foto draait snap ik natuurlijk niet....



Ook de derde gevel zit definitief vast, hoek geïsoleerd, de volgende stap is deze eenheid los te monteren op de onderbouw, te controleren of de 4e gevel netjes aansluit op de hoeken en daarna de eenheid vast te lijmen op de onderbouw.



Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"