Laat ik zeggen dat de zomer zijn leuke kanten heeft, maar dat het ook wel weer leuk is dat de winter er ook weer aan komt, dus ga ik lekker weer verder met de bouw.
In vervolg op op de test die ik voor een collega Raptor gebruiker heb gedaan met de LDT seindecoder heb ik gelijk ook maar getest hoe het op mijn eigen baan werkt, ook wilde ik graag weten of een gezamenlijk voorsein na het station ook goed werkt bij 4 uitrijsporen met in totaal 6 blokken van vertrek, dit geeft een besparing in de kosten van de Viessmann seinpalen en de LDT decoders.
Hierbij het verslag:
Het hoofdstation op mijn baan bestaat uit de volgende sporen:

De foto laat de “noordelijke” kant zien, ik heb de testseinen met decoder even er bijgelegd voor de uitleg, het stationsgebouw komt aan de overkant, het spoor na het station heeft een virtueel hoofdsein, maar alle treinen hebben er een stopverbod.
Spoor 1: één richting verkeer, een sneltrein getrokken door een BR 03, moet altijd stoppen, een doorgaande goederentrein getrokken door een E 50, mag doorrijden als er een vrije vervolgrijweg is, een doorgaande lange kolentrein getrokken door een BR 85, mag doorrijden als er een vrije vervolgrijweg is en een TEE, getrokken door een SBB RE 4/4 I, heeft ook een stopverbod in het station.
Spoor 2: één richting verkeer, ook hier vier treinen, maar voor de test niet van toepassing.
Spoor 3 en 4: twee richting verkeer, van beide kanten een stoptrein, voor de test een BR 23, vanuit het “noorden” komen er ook drie treinen die keren op deze sporen, een E 10 met twee wagons, waarvan één met een stuurstand, een V100 met twee wagons, waarvan één met een stuurstand en een VT 04.5
Spoor 5: twee richtingen verkeer, van beide kanten een buurtgoederentrein, voor de test een V36 Doppellok.
Van spoor 6 zullen geen treinen automatisch vertrekken, van het industrieterrein en rangeerterrein ook niet, van het spoor parallel aan spoor 1 waarschijnlijk wel, ik heb het idee om daar de Esu VT 69900 Stückgut wagen te laten vertrekken.

De “zuidelijke kant” van het station.
Voor de test is het linkersein het inrijsein aan de zuidelijke kant, het is niet het correcte sein omdat hij ook een rangeersein heeft, i.p.v. het Viessmann sein 4016 moet het sein 4015 zijn, dit sein “bedient” dus het inrijden naar 4 verschillende sporen, omdat er na het sein een meegebogen wissel ligt toont het sein naast “Hp0” alleen “Hp2”
Het rechtersein is het uitrijsein (een oud Busch sein), dit sein laat het seinbeeld zien voor alle sporen, op zich niet correct natuurlijk, maar er rijdt toch maar één trein tegelijk het station uit….., Raptor accepteert dat, voor spoor 1 toont het “Hp1”, voor de andere sporen Hp2, t.z.t. krijgen alle sporen hun eigen sein, een Viessmann 4013
Het middelste sein is een Viessmann 4010 voorsein en geeft dus het seinbeeld weer van het volgende hoofdsein, het sein zal een plaatsje krijgen vlak na de laatste wissel, niet helemaal werkelijkheidsgetrouw, maar we sluiten wel eens wat meer compromissen in onze hobby.

De seinbeelden als er geen in- of uitgaand verkeer is.

De seinbeelden bij binnenkomst van de V36 Doppellok op spoor 5

De sein beelden bij de doorkomst van de TEE

De seinbeelden bij binnenkomst van de sneltrein, merk op dat de goederentrein netjes staat te wachten

De seinbeelden bij het vertrek van de goederentrein

De seinbeelden bij het vertrek van de sneltrein, ondertussen komt er een andere trein binnen, kan alleen maar de BR 23 zijn voor spoor 3 of 4.

De keertrein met de E 10 is binnengekomen op spoor 4

Het seinbeeld bij het vertrek van deze keertrein

Over het algemeen werkt de LDT decoder nu goed samen met de Raptor, een heel enkele keer wil een de seinpaal met het rangeersein (de twee witte lampjes) vanaf Hp2 wel eens op “rangeren toegestaan” blijven staan, dit heeft te maken met de “tijdmarges” in de LDT decoder en de Raptor, als het storend is dan zal de decoder na-schakelpauze in de Raptor nog met een tiende seconde verhoogd moeten worden.
Eén fout moet in de toekomst nog opgelost worden, bij het initialiseren van het automatische bedrijf zet Raptor alle seinendecodernummers op “rood”, wat betekent dat de seinen met het rangeersein op “rangeren toegestaan” komen te staan, hierover wordt nog nagedacht.
Groet, Anne W