Deze bijdrage is een samenvatting van de werkzaamheden sinds 21 oktober.
Vandaag flink opgeschoten, de rails liggen, de "rij" elektrische aansluitingen zijn klaar, de testritten zijn klaar, de wissels schakelen, nu hangen er nog een stuk of 11 "terugmeld draden", maar daarvoor moet ik eerst even analyseren hoe ik de nieuwe situatie kan maken door zoveel mogelijk de oude situatie te "imiteren".
Techniek is nogal gelijk aan "logisch nadenken", de wissels die moesten schakelen met de 52111 decoder, deden het
beiden niet, dan heb je driemogelijkheden:
kapot, om dat uit te vinden moet je eerst twee zaken controleren:
verkeerd adres, gecontroleerd, o.k.
meet ik digitale spanning op de print, nee!, meet ik digitale spanning op de kroonsteen (links onder), Ja!, dus is er iets niet goed tussen de kroonsteen en de print, controle leverde op dat een draad te ver de kroonsteen in zat, dus de schroef drukte op de isolatie.
Vandaag nog harder opgeschoten, 13 terugmeld-railstaven aangesloten op mijn oude Edits meldeenheden (niks HSI, niks optocouplers) en getest, deze keer geen fouten met de kroonsteentjes, maar dat is ook makkelijk te analyseren: doet ie het niet, even meten of er 5 volt spanning staat op de "onbezette" meldrailstaaf.
Gelukkig heeft mijn centrale een hele duidelijk terugmeld-testscherm, samen met de mogelijkheid om naast dit testscherm handmatig te rijden is testen op goede werking een fluitje van een cent, trein er op en even heen en weer rijden.
Nee, geen foto's beschikbaar, het toestel vergezelt mijn vrouw tijdens een verblijfje op Kos.
Vandaag heb ik het nieuwe schaduwstationnetje ingevoerd in het "apparaat", de loks waar nodig weer afgesteld en schoongemaakt (een aantal heeft tijdens de Bossche Modelbouwdagen 2 dagen gereden) en ze weer ingevoerd in hetzelfde apparaat.
Aan het einde van de werkdag was het verkeer op de hoofdbaan weer bijna compleet, 10 van de 11 treinen reden weer lekker hun rondjes, naast die ene, nu nog de twee van de berg-/hoofdbaan en drie van de bergbaan, alleen bij die drie zit een nieuwe railbus en daar moet ik nogal wat sound-acties voor in het apparaat zetten.
Ook mis ik natuurlijk de Br 94.5, hij is bedoeld om de kolenwagentjes voor de mijn te trekken en te rangeren, maar dat moet de Br 85 nu nog steeds doen, wat weer betekent dat de lange kolentrein dit jaar niet meer op de baan komt.
Wat foto's, zo ziet het nieuwe schaduwstationnetje er nu uit, er komt in één richting nog een spoor bij.

Het station in bedrijf, overigens in gestopte toestand, anders rijdt er iets tegen de camera op.

Het verzorgen van "zichtbaar rijdend verkeer" op de banen van de MSG-Den Bosch is ontzettend leuk, maar heeft ook een nadeel, rijdend spul "inpakken", na de happening, dit keer de 3-Rail Gastendag, weer uitpakken en natuurlijk, slepers en wieltjes weer schoonmaken (clubbanen zijn per definitie vuil).
Maar alles is weer achter de rug en voorlopig staat er niets op het programma, dus kon ik weer eens echt beginnen met het afbouwen van het landschap, ik heb inmiddels de rails/ballast op het industrieterrein "verroest", foto's volgen als de verf droog is.
Ik heb al een tijdje een 5-tal Viessmann N-formaat lampen liggen om aan de gebouwen te bevestigen, dat is nu gebeurd, hierna een demontabel stuk maken onder de brouwerij, zodat ik daar binnenverlichting in kan maken, daarna de zaak schoonmaken, testrijden en definitief opstellen.

Ik ben nog één klusje buiten de deur aan het doen, bij HIP in Werkendam is de dubbelsporige Märklin pendelbaan nu voorzien van een Raptor, zodat:
de trein netjes remt en stopt, 10 seconden na aankomst de diesel wordt afgezet, bij naderend vertrek de stations mededeling klinkt, de diesel wordt gestart, de conducteur op zijn fluit blaast, de deuren dichtgaan en de machinist fluit vlak vertrek, waarna de diesel op hogere toeren wordt gezet en de trein netjes vertrekt.
Het verfwerk aan de rails en ballast is klaar, de railstaven en middencontacten zijn weer ontdaan van verfresten en ik heb de werking op kruipsnelheid getest met twee loks die bij mij bekend staan als "gevoelig voor stroom of massa gebrek", alles is goed, de wissels heb ik gelukkig ook niet vast geverfd, verder heb ik stootblokken geplaatst.
Op de foto's het resultaat, de verf is nog niet helemaal uitgehard, dus de kleur "spreekt" nog wat te uitbundig.

Voor de gebouwen heb ik gaten gemaakt voor de stroomdraden van de buitenlampen en onder de brouwerij heb ik een losse vloer (het gat) gemaakt, zodat ik die met lamp(en) en al kan demonteren als er eens een lampje de geest geeft.
Verder begonnen met de voorbereidingen voor de plaatsing van de gebouwen/installaties, maar eerst moet ik het stuk tussen het linkse rangeerspoor en het spoor de tunnel "in" behandelen, er vallen wel eens wat dennenappeltjes van boven van de berg af, dus één of meerdere dennen zullen er wel komen.
Maar eerst weer naar de MSG (aanbieding maken voor Dortmund), de caravanboer (fietsenrek onderuit gezakt, Zweedse kwaliteit zegt de reclame), naar de treinenwinkel (eerste gebouw voor het volgende project, de stad, kopen en dan vrijdag naar de HIP, dus zaterdag verder.
Groet, Anne W