Auteur Topic: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig was als met ....  (gelezen 655481 keer)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De baan van Anne W, die ook met iets anders bezig is als met ....
« Reactie #275 Gepost op: 6 december 2013, 17:48:58 »
In elk geval wel leuk om weer wat van je te zien en te lezen.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #276 Gepost op: 6 december 2013, 18:08:31 »
Ik zal straks eens googelen, had nog geen tijd gehad om het hele verhaal te lezen.

Jack
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
« Reactie #277 Gepost op: 6 december 2013, 23:05:42 »
Vandaag bij HIP in Werkendam verder gegaan met het "verfraaien" van de demo-pendelbaan, de VT 04.5 doet nu wat ik voor hem in gedachten had, ik heb de wachttijd in de twee kopstations maar op 3 minuten gezet, anders worden de harde "werkers" dol van de stations mededeling e.d.

De lok op het andere pendelspoor is een Br. 151 met niet zo veel sound mogelijkheden, daarnaast bleek ook dat de sound zo nu en dan weg viel, dus dat wordt een andere lok (de volgende keer)

Hans, de "faciliteerder" van HIP en fanatiek modelspoorder, heeft de simpele in werking stelling en afsluiting al helemaal door: stekker in de w.c.d., twee keer op "run" drukken, de treinen gaan rijden, als hij naar huis gaat, 3 of 4 keer op "halt" drukken, het zinnetje "daten gespeicherd" (het is een Duitse uitvoering, gratis betekent compromissen sluiten) is dan verschenen en de stekker weer uit de w.c.d. trekken.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #278 Gepost op: 7 december 2013, 23:20:15 »
Natuurlijk is zo'n baan van een overleden mede-modelspoorder heel triest, maar het is wel iets wat onze nabestaanden boven het hoofd hangt......., zij sprak overigens heel bewonderend over de activiteiten van haar man en dat maakt het allemaal nog wat pijnlijker.

Vandaag in Zaltbommel wezen kijken, het zijn twee banen boven elkaar, zeg maar 2,5 meter breed en de ene 1,5 meter en de andere 1 meter diep, het is Märklin M-rails en het is in de huidige tijd een echt ouderwetse baan, zie foto's

Ik zal hier en daar wat navraag doen of er nog wat geld "in zit", maar ik vrees eigenlijk het ergste, mochten jullie nog wat weten dan hoor ik het graag.

Groet, Anne W

Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #279 Gepost op: 8 december 2013, 00:31:04 »
Die Märklín M-rails zijn voor veel Märklín-rijders nog wel populair. En ik denk dat als je de pruttel los op Marktplaats zet, er nog wel geld voor te maken is... met name het rollend materieel.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
« Reactie #280 Gepost op: 8 december 2013, 10:10:28 »
Ik zou ook doen wat Wim zegt. lekker op Marktplaats, en alles los verkopen. Dat levert meer op als in een keer aan een opkoper.
Zelf kan ik niks met Marklin, en ben dan ook niet zo thuis in de prijzen daarvan.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #281 Gepost op: 10 december 2013, 23:53:31 »
Zo, de eerste verfwerkzaamheden voor de Martinstor zijn gebeurd

Het eerste stuk gras, waar nog wat bosjes/struiken en bomen op komen is "vergroend", alleen bedacht ik dat er ook nog wat dwergseinen bij moeten, de lampjes worden niet zichtbaar, ze staan de verkeerde kant op, dus is het een beetje zondegeld, stond er vroeger in Houten niet iemand die ook DB lichtseinen verkocht?

Inmiddels heb ik voor de M-baan in Zaltbommel een 3-tal reacties (op een ander forum), eindigend met  de vraag: wat vraagt mevrouw, dus nu ga ik maar eens turven en zaterdag maar eens in Houten naar dat soort prijzen kijken.

Groet, Anne W

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #282 Gepost op: 16 december 2013, 23:47:08 »
Ik heb de stand van seinpagina bezocht, maar ik dacht dat ik ooit iemand gezien had met dummy seinen vanuit Busch bouwpakketten?, nu ga ik ze bestellen bij mijn winkel, die houd ik graag "in leven".

Inmiddels is het eerste stukje van het industrieterrein klaar en zijn de olietanks e.d. in het 2e stuk geplaatst.

De Martinstor vordert ook.

M-Baan Zaltbommel: inmiddels heb ik een bod van iemand, voorgelegd, de mevrouw heeft het weer voorgelegd aan haar kinderen en die worden ineens actief op MP....

Groet, Anne W

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #283 Gepost op: 18 december 2013, 23:24:14 »
De Martinstoren is rondom dicht gebouwd, voorzien van een zoldertje met daarop een lampje om het uurwerk (in het vierkante gat) te verlichten.

Zo hier en daar heb ik op mijn baan familieleden en bekenden in een karakteristieke houding staan (bijvoorbeeld: schoonmoeder staat te kleppen), deze keer zijn mijn trouwste bezoekers aan de beurt, mijn buurjongetjes, een tweeling van 4.

Hun opa heeft schijnbaar een probleem met zijn Porsche Junior tractor.

Ik moet zondag maar eens kijken of de baan goed rijdt, want begin volgende week komen de "heren" weer op bezoek.

Groet, Anne W

Offline Semantha

• Moderator
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
« Reactie #284 Gepost op: 19 december 2013, 10:50:55 »
Mooie foto Anne die laatste had een beauty geweest voor de fotowedstrijd  ;)
Misschien heb je nog wat leuks om in te sturen.
Fotografen met passie.

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #285 Gepost op: 22 december 2013, 23:25:33 »
Het gedeelte tussen de 2 sporen is klaar (behalve de "mensen" dan), overzichtsfoto met proefopstelling voor de brouwerij (laadperron gemaakt)

In detail

In detail vanuit een iets andere hoek

De "onder" toren is voorzien van een aantal details en nadert zijn voltooiing

Groet, Anne W

GGoos

• Gast
« Reactie #286 Gepost op: 23 december 2013, 08:18:28 »
Dat ziet er prachtig uit!

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #287 Gepost op: 26 december 2013, 22:50:20 »
Het magazijn en het ketelhuis van de brouwerij zijn definitief geplaatst, net zoals het laadperron, de brouwerij zelf staat nu even aan de kant, om zo weinig mogelijk beschadigd te raken.

De ondertoren, behalve de deco's, is klaar, de boventoren begint nu te groeien, de onder- en boventoren worden niet samen gelijmd om het lampje te kunnen vernieuwen indien nodig. 

Ik ben bezig met de keuze voor de kerk in de stad, die van Faller zijn me iets te "clean", de Vollmer 3769 wat te klein en te dorps, ik denk nu over de Kibri 39760, een Romaanse kerk, echter na wat googlen kom ik er achter dat het een neo-romaanse kerk is van nog geen 200 jaar oud, dus niet echt oud.

Overigens is de Martinstor ook niet zo oud, iets meer als 100 jaar.

Groet, Anne W

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #288 Gepost op: 27 december 2013, 18:14:00 »
Indrukwekkend allemaal. Het enige minpuntje vind ik de wisselaandrijvingen, die zou ik toch proberen weg te werken. Voor de rest
is dit alleen maar achterover leunen, popcorn en cola erbij en genieten maar.

Jack

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #289 Gepost op: 27 december 2013, 22:31:14 »
Beste Jack,

Na wat probeersels heb ik een jaar geleden besloten deze weg te volgen, o.a. omdat veel onder de tafel "liggen" niet echt meer mijn ding is, het leven is vol compromissen, de A.W. Spoorwegen hebben grote wisselaandrijvingen.

Groet, Anne W

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #290 Gepost op: 27 december 2013, 22:34:25 »
Natuurlijk  :)  ik had de brochure nog niet gelezen  ;D

Jack

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #291 Gepost op: 30 december 2013, 23:11:23 »
Tussen alle andere bezigheden en werkzaamheden van deze dagen nog wat gedaan aan de Martinstor, de "boven" toren voorzien van details, hem op de "onder" toren gelijmd en de fundamenten van de hoektorentjes geplaatst.

Eén van de andere bezigheden kwam door mijn trouwste bezoekers, de buurjongetjes (het is vakantie.....), de baan moest rijden, dat ging wel goed, echter:

een trein vertrok uit het station terwijl er nog een trein voor hem langs reed......, analyse leerde dat Raptor dacht dat de kruisende trein al verder was, vreemd, maar vanwege het bezoek geen verdere analyse gedaan.

op een gegeven moment meerdere vreemde situaties, nu werd het toch te gek, analyse leverde op dat ik geen enkele terugmelding meer had (hoe slim die computer ook is, zonder terugmeldingen is hij hartstikke dom), ik raakte de kabel aan en ik had alleen maar "1" terugmeldingen, stekkertje opengemaakt en ja hoor, een draadje was los uit zijn klemmetje.

draadje weer vastgeklemd, stekkertje weer dicht gemaakt en de werking gecontroleerd, o.k., daarna de Raptor "verteld" waar de treinen in werkelijkheid staan en weer gaan rijden (tot vreugde van de buurjongetjes)

Leerpunt: negeer nooit onverklaarbare verschijnselen, zoek net zo lang tot je een logische oorzaak gevonden hebt.

Groet, Anne W

GGoos

• Gast
« Reactie #292 Gepost op: 31 december 2013, 15:40:25 »
Frustrerend. Zo ben ik laatst tot de conclusie gekomen dat één baanvak uit slechte rails bestond. Die gaat er dus enkele reis uit. Nieuwe zal ik één dezer weken bestellen.

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #293 Gepost op: 31 december 2013, 17:03:36 »
Vandaag even wat "schade" aan een lok en een wagon gerepareerd en een poos gereden, alles weer goed.

Groet, Anne W

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #294 Gepost op: 3 januari 2014, 23:06:26 »
De toren is voorzien van de kantelen en de afdakjes, zodat de uitkijken veilig en droog staan.

Mijn baan rijdt erg goed, het is al weer een poosje geleden dat een wissel weigerde (een belangrijke storingsoorzaak bij geautomatiseerde banen), een andere storingsoorzaak is "gebrek aan spanning", dit kan aan de massa liggen of aan de sleper/midden contacten/slepers.

Bij mij is het niet de massa, het zijn de midden contacten/slepers, een hele erge was mijn Br 23, na eindeloos veel stellen en buigen van de sleper heb ik destijds besloten om voor de lok een wagen met sleper en elektrische geleidende koppeling te maken en ook zo'n koppeling in de lok te zetten en deze koppeling te verbinden met de stroomtoevoer in de lok, deze combinatie heeft nu een dik jaar gereden, ook op de banen van de MSG/Den Bosch, zonder ook maar een keer te weigeren.

Nog niet zo geleden heb ik de dummy lok van de V36 Doppel-Lok ook voorzien van een sleper en deze sleper verbonden met de stroomtoevoer in de lok, ook met uitstekende resultaten.

Dus ben ik nu begonnen met andere loks die wel eens problemen geven, de V100 met twee Silberlingen die rijdt van het hoofdstation naar het bergstation v.v., deze combinatie heeft al een sleper in het stuurstandrijtuig, dus alle wagens voorzien van elektrisch geleidende koppelingen, een koppeling monteren in de lok en deze aansluiten op de stroomtoevoer in de lok.

De twee lok is een Br 150, deze lok heeft identieke draaistellen, dus een tweede sleper is een kwestie van monteren, alleen ontbreekt het plaatje met de draadaansluiting, dus een draadje rechtstreeks aan de sleper gesoldeerd, wel "plat" solderen anders klikt de sleper niet op zijn plaats.

Groet, Anne W

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #295 Gepost op: 5 januari 2014, 22:11:56 »
Mooi opgelost!

Jack

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #296 Gepost op: 5 januari 2014, 23:17:06 »
Er volgen er nog meer, de eerste twee koppelingsets zijn binnen, maar mijn winkelier had geen symmetrische slepers meer, dus even wachten tot Houten.

Vandaag "gereden" voor 4 buurkinderen (>4 jaar<7jaar), geen stotteringen meer bij de gemodificeerde treinen, wel wat storingen door "vingertjes", gelukkig is mijn rijdend materieel gewoon en niet zo hoogwaardig.

Nog een opmerking over de oplossing: als je meerdere boosters gebruikt dan even goed opletten, liefst alleen identieke booster/trafo combinaties of natuurlijk één grote booster die weer gesectioneerd is met zelfherstellende zekeringen

Groet, Anne W

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #297 Gepost op: 6 januari 2014, 22:56:52 »
De toren is voorzien van de hoektoerentjes, nu de daken nog en de verlichting in combinatie met de klok controleren, dan is hij klaar.

Natuurlijk is de toren onderdeel van de stad en die moet een "bodem" hebben, vandaag de vorm vastgesteld en uitgezaagd, hierna eerst het schaduwstationnetje onder de stad/het emplacement afwerken-bedrading goed leggen en de rails vastleggen.

Groet, Anne W

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #298 Gepost op: 8 januari 2014, 19:16:07 »
De spitsen zitten op de toren, de spitsversieringen staan nu in de verf

Begonnen met het selectieproces van de huizen voor de stad, dat betekent een lijst maken en daarna op internet flink kijken of je foto's kunt vinden onder diverse hoeken, dus wel even "zoekende".

Groet, Anne W

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
« Reactie #299 Gepost op: 12 januari 2014, 23:21:39 »
Mijn fotohoster, imageshack, is gewijzigd, dus dit is allereerst een test of alles nog goed werkt, op zich werkt het wat makkelijker, alleen het kopiëren naar hier is wat meer werk, ik moet wat wegpoetsen.

De Martinstor is klaar, een test met de verlichting levert op dat er een lichtlek is, dat eerst even opheffen voordat ik daar een foto van maak.

Inmiddels ook de Br 03 met een vaste stam wagons van elektrisch doorvoerende koppelingen voorzien en de eerste wagen van een sleper, het was even zoeken hoe het draadje van de koppeling aan de tender binnen in de tender te krijgen.

Groet, Anne W