Mijn baan heet Polderdam, de vorige heette Zolderdam die was gesitueerd op zolder vandaar.
Nu ik verhuisd ben van Zolder naar de éérste verdieping kon de naam Zolderdam niet meer gebruikt worden.
En aangezien ik in een polder woon lag de naamsverandering voor de hand.
Het is een rond lopende dubbelsporige baan, met een station bestaande uit 6 perronsporen en een uitneembaar gedeelte voor de toegangsdeur, met terugmelding naar Koploper zodat er geen materieel in een gat kan vallen.
Als zekerheid zijn ook nog eens bij het verwijderen van het uitneembare deel de toegangssporen spannings loos gemaakt.
In het uitneembare deel zitten magneten en op het vaste deel reedschakelaars.
Voor de verlichting van de perrons (4 x Kibri bouwdoos39556 "Bahnsteig Sulzberg") heb ik de lantaarns van kleine ledjes voorzien en de overkappingen uitgerust met ledstrips.
Ik heb
deze strips gebruikt, de lantaarn leds zijn losgesoldeerd van de strip en individueel in de kap gelijmd.
Vandaag de laatste hand aan de energievoorziening van de perronverlichting gelegd.
De schakeling om de stations velrikchting te voeden bestaat uit een bruggelijkrichter met 4 maal 1N4007, een elco van 470 uF, 3 maal LM7810 en 4 maal schroef terminal.
De leddstrips worden gevoed met 10volt uit de LM7810, zij geven dan een wat mooier licht dan direct op 12 volt.

En de lantaarns branden op 5volt die door een LM7805 wordt gestabiliseerd uit de 10 volt van de overkappings verlichting, deze regelaars zitten onder de perrons.
De voedings unit wordt geschakeld met de zelfde schakelaar als de baan.
Ik wil er nog een lichtsensor op maken dat er bij weinig licht in de treinkamer de voeding inschakelt.
opm: de reden dat het net lijkt of de uiterste lantaarns scheef staan is te wijten aan de slechte lens in mijn Phone.
Zo even een korte introductie van mijn baan.
Wat ben ik verder nog aan het doen:
Zelf NS daglichtseinen maken, komt nog een update over.En mijn passagiers wagons van interieur verlichting voorzien.Vandaag een begonnen met de wagon (NS Plan-W Roco 4232A en B ) interieur verlichting.

De achterste wagon is reeds gemodificeerd.
De ledstrip, van rol, zat in éérste instantie in de kap van de wagon geplakt.
Op zich geen probleem, alleen als je de kap er af haalt dan blijft die altijd aan de draden bungelen.
Dat wilde ik niet, dus heb ik van 2mm styreen een strip gesneden en daar de ledstrip op geplakt.
Aan het einde van de strips een opvulstuk gemaakt van 2 maal 2mm
Want anders zijn de led's van buiten af zichtbaar.

De strip met de led's worden nu met twee kleine schroeven op de vulstukken vast gezet.
De twee overige draden van de TAMS 4 voudige spannings voerende koppelingen zijn op een stukje experimenteer print gefixeerd. (Toekomstige uitbreiding)
Lekker de draden kort afgeknipt, zodat deze niet voor de ramen bungelen.
grt Piet.