Ik heb het hele draadje nog eens gelezen. Toch zonde als je al het materieel van de hand zou doen, ben best een beetje jaloers op alle mooie spullen die je hebt!
Ja dat is zeker zo Frans, het zijn erg mooie spullen.
Het is behalve één loc de BR01 allemaal Nederlands materieel, maar dat is tevens de beperking.
Want in Nederland hebben we bijv geen bergen, dus een trein voor kortere of langere tijd laten 'verdwijnen' is nog niet zo simpel, als bij een bergbaan.
Een andere beperking is dat je vanwege de lengte van de 4 assige personenwagons (28-32 cm over de buffers) in mijn ogen geen R1 en R2 (de rode en groene in de tekening) bogen moet gebruiken, want het is geen gezicht als er een wagon aan de binnenkant van een boog bijna voor de helft naast de rails loopt.
Dus worden het R3 of R4(de gele en de blauwe) bogen, met een dubbel spoor is dat R3 voor de binnenbocht en R4 voor de buiten bocht, de gele en de blauwe op onderstaande tekening.

Je zit dan al snel aan een kwart dubbele boog die 60x60 cm in beslag neemt.
In mijn geval met een breedte van de tafel van 3m70 dat ik nog maar een lengte van 2m50 tussen twee bochten heb.
De huidige baan ziet er zo uit:

De gele sporen zijn de stations sporen.
Waarvan de twee middelste doorgaande sporen van de 'vrije baan' zijn en de twee x twee andere perronsporen zijn.
De turquoise sporen behoren tot het schaduwstation en die zijn bereikbaar via een dubbele spiraal van 3.5 omwentelingen.
Dan zit ik ook nog met de wissels van Märklin die ik niet een mooie hoek vind hebben.
Maar dat is geen zwaarwegend argument.
En als aanvulling op de categorieën van Wim:
Eigenlijk ben ik een modelspoorder die er naar streeft om alles zo natuurgetrouw mogelijk na te bouwen.
Dus veel rails per m
2 is niet echt mijn ding maar het moet wel zo veel mogelijk op het grootbedrijf lijken.
grt Piet.