Auteur Topic: Pierre's FCS knutsels  (gelezen 119955 keer)

Offline jerry

• Super Modelspoorder
Re: Pierre's FCS knutsels
« Reactie #100 Gepost op: 28 oktober 2014, 16:15:41 »
Ik bedoel de 2e auto er achter dat die stop als de 1e op de stopspoel stopt door een magneet achterin de 1e auto en een reed in de neus van de 2e auto die dan de 2e doet stoppen

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #101 Gepost op: 28 oktober 2014, 16:56:34 »
Sorry Jerry, dan heb ik dat niet goed begrepen.
Het systeem is redelijk eenvoudig, alleen moet Pierre dan een gat in z'n wegdek maken en ik denk niet dat Pierre daar erg veel zin heeft.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #102 Gepost op: 28 oktober 2014, 18:29:05 »
Ik denk dat Jerry hier wat anders bedoelt. Zoiets bestaat al maar dan niet met reedcontacten (die hebben een te korte schakelafstand)
maar met een infrarood zender/ontvanger (zender aan de voorkant, ontvanger aan de achterkant van de auto)

Het zg. DC Car systeem.

<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win"></a>
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #103 Gepost op: 28 oktober 2014, 19:25:43 »
De Daf is trouwens errug goed gelukt Pierre. Hij rijdt lekker soepel en je ziet bijna geen ombouwsporen, naja behalve de sleper dan.

Jammer dat je er niet/nauwelijks mee rijdt. Ik blijf het fascinerend vinden om naar te kijken.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Roel

• Super Modelspoorder
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
« Reactie #104 Gepost op: 28 oktober 2014, 19:33:55 »
Ja Pierre, het is een genot om naar het Dafje te kijken.
Knap gedaan.
Ik zou er ook meer willen zien rijden, maar bij jou is het: maken is leuker dan er mee rijden.
En dat moet je dan ook doen. Gewoon dingen maken en doen dat je leuk vindt.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline jerry

• Super Modelspoorder
« Reactie #105 Gepost op: 28 oktober 2014, 20:34:01 »
jack
dat is wat ik bedoel
en pierre houdt van knutselen  ;)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #106 Gepost op: 28 oktober 2014, 21:03:40 »
Dank je wel allemaal. ;)

Tja ... zo steek ik nou eenmaal in elkaar. Het moet allemaal wel kunnen werken maar ik laat het zelden of nooit weken. De kans is groot dat dit de enige rondjes zijn die het autootje ooit gereden heeft. :) Maar het was wel weer een heel leuk projectje om te doen. Morgen maar weer eens een beetje aan de 1 : 1 Fiat knutselen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #107 Gepost op: 28 oktober 2014, 21:29:41 »
Ik denk dat Jerry hier wat anders bedoelt. Zoiets bestaat al maar dan niet met reedcontacten (die hebben een te korte schakelafstand)
maar met een infrarood zender/ontvanger (zender aan de voorkant, ontvanger aan de achterkant van de auto)
Het zg. DC Car systeem.
Ik weet niet waar DC Car System voor staat, maar het klinkt wel erg digitaal met infrarood-detectoren. En Jack, als je bij Pierre "digitaal" noemt of zelfs maar fluistert, dan gaan zijn mondhoeken trillen en komen er kleine belletjes schuim uit z'n mond.

Tja ... zo steek ik nou eenmaal in elkaar. Het moet allemaal wel kunnen werken maar ik laat het zelden of nooit weken. De kans is groot dat dit de enige rondjes zijn die het autootje ooit gereden heeft. :) Maar het was wel weer een heel leuk projectje om te doen. Morgen maar weer eens een beetje aan de 1 : 1 Fiat knutselen.
Die 1:1 FIAT daar rij je anders wel in.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #108 Gepost op: 28 oktober 2014, 23:17:03 »
Die 1:1 FIAT daar rij je anders wel in.  ::)

Nu ook niet hoor Wim. Hij ligt helemaal uit elkaar. :(
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #109 Gepost op: 28 oktober 2014, 23:36:41 »
Arme ziel!
En nu de temperatuur behoorlijk gaat zakken moet je natuurlijk behoorlijk stoken wil je het daar een beetje lekker kunnen werken.

Offline jerry

• Super Modelspoorder
« Reactie #110 Gepost op: 29 oktober 2014, 00:44:18 »
Maak ik een brekina vrachtwagen open om te kijken of ik een donor daarin kan maken
zit er in de laadbak van de brekina een compleet bus interieur
en geen bijrijders stoel

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #111 Gepost op: 29 oktober 2014, 07:46:23 »
Arme ziel!
En nu de temperatuur behoorlijk gaat zakken moet je natuurlijk behoorlijk stoken wil je het daar een beetje lekker kunnen werken.

Met de kachel aan is het altijd goed weer. Het grootste probleem is dat hij straks in de verf moet. Dat wil dan slecht drogen en hoe langzamer het droogt hoe meer stof er in komt. Ik gebruik een petroleum kachel (open vuur) en die wil ik niet laten brander als ik er zelf niet bij ben.
Groet Pierre.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #112 Gepost op: 29 oktober 2014, 07:48:44 »
Arme ziel!

Met de kachel aan is het altijd goed weer. Het grootste probleem is dat hij straks in de verf moet. Dat wil dan slecht drogen en hoe langzamer het droogt hoe meer stof er in komt. Ik gebruik een petroleum kachel (open vuur) en die wil ik niet laten branden als ik er zelf niet bij ben.
Groet Pierre.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #113 Gepost op: 29 oktober 2014, 08:05:29 »
Maak ik een brekina vrachtwagen open om te kijken of ik een donor daarin kan maken
en geen bijrijders stoel

Maakt niet uit Jerry. Dat interieur moet er toch uit. En als je er een stoel van gebruikt als bijrijdersstoel is dat ook opgelost.

Neem me niet kwalijk dat ik dit zeg  :-[ Je schrijft een beetje in steno geloof ik Jerry. Zeer beknopt en zonder punten, hoofdletters en komma's. Dat maakt het er niet duidelijker op. Sorry .... maar ik begrijp soms niet helemaal wat je precies bedoeld. Misschien is het wel mijn leeftijd :-\
Groet Pierre.

Offline jerry

• Super Modelspoorder
« Reactie #114 Gepost op: 29 oktober 2014, 11:26:43 »
Ok
Zal er proberen wat op te letten
De leeftijd  ;D
Die is gelijk
Misschien daar door dat ik het soms vergeet

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #115 Gepost op: 29 oktober 2014, 14:08:14 »
en geen bijrijders stoel
Open een topic dan kunnen we meekijken.  ;)

Ok
Zal er proberen wat op te letten
De leeftijd  ;D
Die is gelijk
Misschien daar door dat ik het soms vergeet
Hoe oud ben je dan?

Offline jerry

• Super Modelspoorder
« Reactie #116 Gepost op: 29 oktober 2014, 14:32:02 »
60 :)
Maar t gevoel daarvan is ergens anders :D

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #117 Gepost op: 29 oktober 2014, 20:50:28 »
Het is niet lelijk bedoeld hoor.  ;)
Groet Pierre.

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #118 Gepost op: 30 oktober 2014, 12:48:39 »
Tja .. Wim .. dan heb ik een probleem ;D Er kunnen niet twee voertuigen op de weg. Er zijn verschillende plekken waar ze elkaar ook niet voorbij kunnen als tegenligger. B.v. de spoorwegovergang. Dus ... gewoon één tegelijk.

Problemen bestaan niet Pierre, dat zijn uitdagingen.  ;)

één tegelijk.
<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win"></a>

(Wel mooi ook dat YouTube filmpjes nu zichtbaar zijn op het "nieuwe" forum!)

groeten Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #119 Gepost op: 30 oktober 2014, 16:56:13 »
Dit loopt natuurlijk allemaal als een speer, maar dit kun je eigenlijk alleen inbouwen als je net met je baan bent begonnen, dan kun je dit netjes meenemen in de planning. Als ik naar de banen kijk van bijvoorbeeld @Anne W en @Pierre dan lijkt het me een heel gedoe; die zijn met hun banen begonnen toen je alleen nog het Faller-systeem had met van die veel te grote autootjes en van die krakende handknijpertjes.

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #120 Gepost op: 30 oktober 2014, 17:38:12 »
Niet alleen als je lang geleden met de baan bent begonnen. 
Hoe meer ik zie van FCS, hoe meer ik er over denk om dit zelf ook te gaan proberen. De smalle straten en krappe bochten in mijn stad zijn echter helemaal niet geschikt voor het systeem en dat is allemaal toch echt  nog niet zo heel oud. Ik heb het in de planning gewoon nooit meegenomen.  :(

Gert-Jan

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #121 Gepost op: 30 oktober 2014, 18:06:19 »
Als je niet te grote autootjes gebruikt kan je best heel scherpe bochten maken hoor Gert-Jan. Het is alleen lastig om later een draad in je straatjes te frezen.
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #122 Gepost op: 30 oktober 2014, 18:49:55 »
Niet alleen als je lang geleden met de baan bent begonnen. 
Nou ja, als je je modelspoorbaan dusdanig in elkaar hebt zitten en er nooit rekening mee hebt gehouden om daar ooit een bus of een vrachtwagen doorheen te laten karren, dan wordt het inderdaad lastig.
Om Pierre's baan maar even als voorbeeld te nemen en niks is natuurlijk onmogelijk, maar om over al zijn bebouwing heen te werken om gaten, reedcontacten, magneetjes en stopplaatsen in het wegdek weg te werken; dat ga je niet voor je lol doen. En daarbij komt natuurlijk ook nog dat Pierre iemand is van de kortlopende projecten en als zo'n project werkt en rijdt, dan is het voor Pierre mooi zat en gaat-ie door met z'n volgende dingetje. En daar is ook best wat voor te zeggen.
Ik zou willen dat ik zo kon werken: ik heb gewoon teveel lopende zaken.  :D

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #123 Gepost op: 30 oktober 2014, 19:05:21 »
Ik heb er geen rekening mee gehouden omdat ik altijd dacht dat dit alleen digitaal mogelijk was. Pas door Pierre's FCS knutsels heb ik ontdekt dat dit ook analoog kan. Daarna ben ik me meer gaan verdiepen in het FCS en nu lijkt het mij ook wel wat.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #124 Gepost op: 30 oktober 2014, 19:30:45 »
Nou dat lijkt me leuk Gert-Jan; hoe meer zielen, hoe meer vreugde.