Auteur Topic: De grote uitdaging.  (gelezen 77390 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
De grote uitdaging.
« Gepost op: 9 mei 2014, 14:22:58 »
Oké het moet er een keer van komen.Het eerste overzicht van de baan.
Voor de achterliggende filosofie verwijs ik even naar mijn voorsteltopic.
Ik vind het eigenlijk nog niets om te laten zien,het is ook (nog) lang niet de kwaliteit van de gemiddelde banen die hier op het forum getoond worden,maar ik zal niet kinderachtig doen omdat diverse mensen schreven alle foto's hoe simpel de baan ook is zijn welkom.
Dit is wat ik heb en al stond toen ik mij op dit forum registreerde.
Het enige verschil is dat ik de afgelopen 2 weken nog een railbedding onder de rails heb gelegd (die had ik ook al liggen) en de omgeving wat opgeruimd.
Het hele bouwwerk is van afvalmateriaal gemaakt maar als alles loopt zoals het zou moeten zie je dat later toch niet meer.Nu gaat het het dus eigenlijk pas beginnen,alles wat er staat moet iets mee gebeuren omdat het kapot,niet compleet,qua schaal niet klopt of gewoon niet mooi is,maar we hebben alles maar eens neergezet om ideen op te doen.Alles kan zonder probleem weer los en dus voorlopig zo vaak gewijzigd worden als ik wil.
Het middenstuk,de verhoging is ong.90 mm hoog en beplakt met steengrit uit de tuin.

De rechtervleugel,
De berg is (nog lang niet klaar) van purschuim op spaanplaat gemaakt,terwijl het stond te drogen was ik een tuinhek aan het schilderen en dacht ik sop die berg ook even in dat staat leuker op de baan voorlopig.Dit had ik natuurlijk beter met grijs kunnen doen (dan maar een grijs tuinhek  :D)

De rechterhoek

De linkervleugel

De linker hoek,het muurtje zou later nog weg kunnen zodat er nog 2 X 2 meter bijgebouwd kan worden.

Groet,
Theo

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #1 Gepost op: 9 mei 2014, 14:32:16 »
Ik zat kennelijk aan het maximum,
hier nog de railbedding met mijn eerste Lima loc.


Ik heb de bedding eronder gelegd om het geluidsniveau zo ver mogelijk naar beneden te brengen.
helaas heeft het rockmuzikantenleven wat gehoorproblemen (tinitus,constante piep in mijn oren) opgeleverd
zodat ik er alles aan doe om het zo acceptabel mogelijk te houden.De opstaande rand krijgt nog een opvulling,het plafond krijgt geluiddempend materiaal en er komt nog vloerbedekking.
Groet,
Theo

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #2 Gepost op: 9 mei 2014, 18:34:41 »
Niet iedereen heeft al een kunstwerk liggen hoor. Wij genieten net zo zeer van jouw beginsels als van de gevorderde. Juist van het begin af aan tonen waar je mee bezig ben vinden we ook geweldig. dan kunnen we mee genieten van je vorderingen. De kracht van dit forum is juist dat we niet alleen maar genieten van de kunstenaars onder ons.
Door te tonen hoever je ben, zul je juist weer tips krijgen die jouw baan ook weer ten goede komen.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #3 Gepost op: 9 mei 2014, 21:28:46 »
Ik vind dat je voor een opbouwende baan al behoorlijk gevorderd bent Theo. In grote lijnen ligt alle rails toch? En het ziet er goed uit. In grote lijnen heeft het wel wat weg van mijn baan met dat verhoogde spoor achterin. En net wat Rick al aangeeft genieten we van iedere baan even veel en leert iedereen van elkaar. Ga zo door man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #4 Gepost op: 9 mei 2014, 22:24:15 »
Nou Theo, zo slecht ziet dat er helemaal niet uit hoor, je bent verder gevorderd dan ik, ik heb alleen nog maar een test baantje liggen,jij kunt al aardig rijden . ga zo door, ik blijf je volgen.

groet Arend.
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #5 Gepost op: 10 mei 2014, 09:36:30 »
Heb je die muurtjes zelf allemaal met steentjes beplakt??
Of waren het kant en klare?
Fotografen met passie.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #6 Gepost op: 10 mei 2014, 09:45:51 »
vrouwen pfffff Lezen Sem .. Lezen... Theo heeft dat al netjes verteld   ;D ;D
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #7 Gepost op: 10 mei 2014, 11:44:09 »
Theo heeft een Gehoor probleem, en Sem een Lees probleem schijnbaar :D :D :D
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #8 Gepost op: 11 mei 2014, 13:27:27 »
Hee jongens, op dit forum gaan we niet op Tante Sem zitten vitten.  :(
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #9 Gepost op: 11 mei 2014, 14:10:51 »
ben al gestraft door tante Sem, Wim. kijk voortaan wel uit met mijn opmerkingen.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #10 Gepost op: 11 mei 2014, 21:44:16 »
Dat zal toch wel meevallen Rick....


Ik vind dat je voor een opbouwende baan al behoorlijk gevorderd bent Theo. In grote lijnen ligt alle rails toch? En het ziet er goed uit. In grote lijnen heeft het wel wat weg van mijn baan met dat verhoogde spoor achterin. En net wat Rick al aangeeft genieten we van iedere baan even veel en leert iedereen van elkaar. Ga zo door man. ;)

Ik ga zeker door Pierre,nu wordt het pas leuk!
De komende weken zullen nog in het teken van probeersels staan,het zal toch even wennen zijn om op zo'n kleine schaal te gaan werken,dat ben ik nu eenmaal niet gewend maar ik heb er wel zin in. 8)
Groet,
Theo

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #11 Gepost op: 11 mei 2014, 22:13:55 »
Je gaat als een speer, Theo! Hoelang ben je nu met deze baan bezig geweest?
Ik vind die muur met dat steengrit heel realistisch. Zal best wel een gewicht hebben.
Leuk dat je heel veel werkt met afvalmateriaal. Dus zo zie je maar weer...niet alles maar weggooien.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #12 Gepost op: 11 mei 2014, 22:33:16 »
Ik denk dat ik nu zo'n 2 maanden bezig ben Roel.Dit stadium is het eerste doel geweest.het gewicht van die muur valt wel mee,ik denk een kilo of 8,het is op een 12mm. MDF strook van 9 X 244cm. geplakt en was zomaar een ingeving......
Groet,
Theo

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #13 Gepost op: 11 mei 2014, 22:46:55 »
Dat zal toch wel meevallen Rick....


Nee hoor ik heb hem aan zijn oren naar boven gesleept  ;)
Fotografen met passie.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #14 Gepost op: 11 mei 2014, 23:00:25 »
Nee hoor ik heb hem aan zijn oren naar boven gesleept  ;)
Tsja Rick,
Ik wil natuurlijk niet stoken... maar je hebt er natuurlijk wèl een beetje om gevraagd.
Deed het zeer?  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #15 Gepost op: 19 mei 2014, 10:47:09 »
Even een kleine update:
een schetsje van het eerste plan


De rode lijnen zijn de rails zo als het nu ligt.
De baan in een aantal denkbeeldige vakken (blauwe lijnen) opgesplitst om wat overzicht te houden.
We beginnen met fase 1,ong.1.20 X 1.20 meter.Rechts onder een berg (ruwbouw is er al) die zo'n 60 X 60cm. beslaat.Daar komt een waterval die in een meertje uitkomt en door een riviertje rechts achter de gebouwen wegstroomt.
1 is een werk/seinhuis omgeven door bosgebied,2 is een weiland met stal,3 een akker.Dit moet een beetje speels in elkaar gaan passen,één geheel uitstralen en in een bosrijk gebied komen.
Daar achter een houtzagerij (komt zo) en een schuur.Mischien nog niet zo spectaculair maar dit bevat wel zo'n beetje alle technieken die bij de modelbouw nodig zijn,dus een prachtige oefening en gezien de afmeting van dit stuk een flinke periode voor het af is.
Fase 4 wordt in ieder geval een dorp/stadsgebied.
Fase 3 zijn we nog niet uit,of een stationsgebied of industrie,echter dit moet wel gebouwd worden voor we aan fase 2 kunnen beginnen omdat dat stuk als steun om te werken moet dienen.
Genoeg te doen dus en deze schets is slechts de helft van de baan....
Eén van de doelen was om het samen met mijn zoon te gaan doen (autistisch en erg passief) en dat lijkt te lukken,hij heeft daadwerkelijk wat zitten verven 8)
Groet,
Theo

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #16 Gepost op: 19 mei 2014, 11:04:10 »
Inmiddels is het echt begonnen hier met het bouwen van een houtzagerij bouwpakket.


Alles een beetje uitgezocht en eerst wat onderdelen in de verf zetten.De muurdelen met een steengrijs wat uiteindelijk de voegen moeten zijn en daarna met een steen rood en HELAAS....het liep gelijk de voegen in.


Uiteindelijk is dit het resultaat,na veel gestuntel de drybrushtechniek gebruikt en dat was compleet nieuw voor me.



Ik ben hier eigenlijk redelijk tevreden over zeker gezien het gebrek aan ervaring met het bouwen op schaal.
Ik heb hier al net zo lang over gedaan als ik een 1 op 1 muur in het echt zou doen met het telkens opnieuw doen maar het is wel leuk en gaande weg hoop ik er natuurlijk steeds handiger in te worden....
Groet,
Theo

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #17 Gepost op: 19 mei 2014, 12:47:34 »
Blijven experimenteren is volgens mij toch de beste manier om ervaring op te doen.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #18 Gepost op: 19 mei 2014, 14:13:32 »
Blijven experimenteren is volgens mij toch de beste manier om ervaring op te doen.  ;)

Dat denk ik ook,gelukkig is daar genoeg werk en ruimte voor :D
Groet,
Theo

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #19 Gepost op: 19 mei 2014, 21:05:31 »
Ja Theo .... je zal zien dat het je door het veel te doen steeds beter afgaat. Als de steenverf in de voegen loopt heb je veel te veel verf aan je kwast. Gebruik een wat stugge kwast en doop deze in de verf. Daarna de kwast over een stukje papier strijken tot er bijna niets meer af komt. Dan diagonaal over je werkstuk borstelen ( kwast een beetje plat) zodat de haren niet in de voegen komen. Dit herhalen tot het gewenste resultaat bereikt is.

Als je dit doet met een acryl verf kan je het als het niet goed is de verf (als hij nog niet helemaal ingedroogd is) er zo weer af spoelen/borstelen en het opnieuw proberen.

Succes ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #20 Gepost op: 19 mei 2014, 22:21:45 »
Dat je het al probeert is een goed teken. Het blijft een kwestie van feeling. Zal ieder poging beter gaan.
Vooral goed naar onze kunstenaar Pierre luisteren.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #21 Gepost op: 20 mei 2014, 10:37:14 »
Ja Theo .... je zal zien dat het je door het veel te doen steeds beter afgaat. Als de steenverf in de voegen loopt heb je veel te veel verf aan je kwast. Gebruik een wat stugge kwast en doop deze in de verf. Daarna de kwast over een stukje papier strijken tot er bijna niets meer af komt. Dan diagonaal over je werkstuk borstelen ( kwast een beetje plat) zodat de haren niet in de voegen komen. Dit herhalen tot het gewenste resultaat bereikt is.

Als je dit doet met een acryl verf kan je het als het niet goed is de verf (als hij nog niet helemaal ingedroogd is) er zo weer af spoelen/borstelen en het opnieuw proberen.

Succes ;)

Dat is toch min of meer de drybrush techniek?
Toen ging het idd. beter maar aan diagonaal werken heb ik niet gedacht,goede tip voor de volgende keer.
Groet,
Theo

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #22 Gepost op: 20 mei 2014, 12:17:42 »
Dat is toch min of meer de drybrush techniek?
Toen ging het idd. beter maar aan diagonaal werken heb ik niet gedacht,goede tip voor de volgende keer.

Precies ... dit is de dry brush  techniek. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #23 Gepost op: 20 mei 2014, 21:19:58 »
Kijk dan heb ik in die korte tijd dat ik hier ben toch al wat geleerd :D
Dit is het eerste en meet 30 X 11 cm.Het totale oppervlak van de baan is 13 vierkante meter en aangezien ik dat helemaal vol denk te gaan bouwen heb ik nog genoeg kansen om deze techniek te gaan beheersen.
Groet,
Theo

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #24 Gepost op: 12 juni 2014, 10:07:22 »
Even een teken van leven zodat jullie niet denken die heeft er de brui al aangegeven. :D
Afgelopen periode voornamelijk bezig geweest met wat experimenten.Allereerst de houtzagerij,die begint te vorderen,de kleine details moeten er nog op en de daken liggen er los op.Dat blijft voorlopig ook zo want ineens kom je er dan achter dat er eigenlijk ook nog licht in moet (ik ben nu eenmaal een beginner) en daar moet ik me nog helemaal in gaan verdiepen.



Dan ben ik bezig geweest met zelf bomen maken:



Maiskolfprikker met bloemistendraad erdoor en schuursponsvlokken erop.
Pierre bedankt voor het uitleggen van deze techniek in je eigen draadje,ze zijn nog niet helemaal dezelfde kwaliteit maar zo kom ik wel lekker op gang!
Ik ben zaagsel aan het kleuren geweest maar buiten een enorme bende heb ik er niets positiefs aan overgehouden :-[
De linker boom is bestrooid met ongekleurd zaagsel,de 2de van links is bestrooid met bosgrond en de andere 3 zijn nog niet bestrooid.Ik vind de kleur van de schuursponsjes iets te blauw en wil daar de komende week eens met de airbrush mee gaan experimenteren

Een boom van el.draad gemaakt ook met schuursponsvlokken:


De stammen rol ik nog even door het zaagsel om het ruwer te maken en als dat resultaat bevredigend is kan ik er zo veel maken als ik wil.
Dan heb ik een stuk of 50 van die kegels zoals rechts op de foto in verschillende maten.(zaten in een doos bij de spullen van een zolderopruiming) Dat is het natuurlijk niet dus ben ik er maar eens in gaan knippen (links) en later gelijk met de andere bomen even kijken of ik de kleur kan verbeteren.De voetstukken eraf denken dan lijkt het er al veel meer op.





Groet,
Theo