Langzamerhand kom ik er steeds meer achter dat het knap lastig is om in 1:48 figuren en accessoires te vinden om mijn diorama een beetje fatsoenlijk aan te kleden. Ook vind ik de verkrijgbaarheid en vooral de kwaliteit van figuren en accessoires nogal tegenvallen. Je zou denken dat als de schaal groter wordt de detaillering van de figuurtjes ook beter zou zijn, maar niets is minder waar.
Ik denk dat Preiser in verschillende schalen aan figuren en accessoires levert én van een behoorlijke kwaliteit... maar Preiser levert de laatste maanden erg slecht uit. Een alternatief zijn dan de redelijk verkrijgbare militaire pakketjes.

Maar dan moet je goed kijken wat je koopt, want je zit natuurlijk niet te wachten op alleen maar figuren met petten, helmen en geweren. Bij dit pakketje zitten in elk geval een paar lui in overalls en wat spullen die heel bruikbaar zijn in een werkplaats... en een hond. Echter burgers (de normale mensen) vind ik maar lastig te vinden in 1:48.

Dit ziet er fraai gedetailleerd uit, maar is meestal "out of stock".

Wel jammer, want echt bruikbare pakketjes vind je eigenlijk alleen in 1:35.
Tsja, en denk ik steeds vaker: had ik dan toch niet beter een diorama in 1:35 kunnen bouwen? De beschikbaarheid en de keuze is vele malen groter. Maar dan wordt alles ineens wel heel erg groot.