Jullie denken natuurlijk dat ik de hele dag uit mijn neus zit te vreten. Dat is maar ten dele waar. Vandaag beste forumleden, ben ik bezig geweest om mijn 1:48 diesellocje te laten rijden. Het onderstel bestaat namelijk uit een H0 diesellocje van Fleischmann en het ding reed amper... of eigenlijk helemaal niet. Had ik natuurlijk beter eerst even kunnen controleren voordat ik met dat ding aan de gang ging.

Blijkt dus dat er een krul van draad op de plus-kant zit, tussen de aansluiting van de koolborstel en de stroomafnemer. Dat draadje is met lak geïsoleerd en in veertig jaar tijd zat daar dus bijna geen lak meer op. Precies Hans: kortsluiting!
Ik denk dat de functie van dat draadje was omdat de vroegere buizenradio's last hadden van de storing. Ik heb het eraf gehaald en vervangen voor een recht en dikkere draadje. Dikkere draadjes laten meer stroom door en zullen ook bij een lager voltage beter rijden. Toch?
Enfin, ik heb dat motortje verder uit elkaar gehaald en hier en daar wat onderdelen uit een andere loc "geleend", schoongemaakt, wattenstaafjes, olie, vieze vingers... en hij loopt weer.
Een ander locje staat nu zielloos op de plank,

maar daar vind ik wel weer een motortje voor.