H0 Modelspoor Forum

Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek => Ombouw locomotieven van een ander merk of systeem => Topic gestart door: Wim Corduwener op 21 maart 2014, 16:58:01

Titel: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Wim Corduwener op 21 maart 2014, 16:58:01
Een van de voordelen van On30 (1:48) is dat je gewoon H0-rails kunt gebruiken en dat scheelt als je nog een bosje oude Fleischmann-rails hebt liggen. De prijzen van On30-locs vind ik aan de hoge kant, dus ga ik zelf wat in elkaar fröbelen. Het voordeel van smalspoor is ook dat je niet aan regels bent gebonden; als het er maar een beetje geloofwaardig uitziet... en het moet natuurlijk wèl rijden.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PJII8EFI-D.jpg)
Mijn donorlocje: de moeder van alle startsetlocjes en wie heeft 'm niet op zijn baan rondsnorren; een van de eerste Fleischmann-locjes. Ze zat vijftig jaar geleden in een startsetje voor nog geen dertig gulden en dat was in een tijd dat het leven nog eenvoudig was en speelgoedwinkels ook nog gewoon modeltreinen verkochte.
Ben er ooit aan begonnen om er verlichting in te maken en om er een nieuwe onderkant aan te maken. Deze Orenstein & Koppel gaat voorlopig even in een doos.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-OBWDPUBQ-D.jpg)
Dit onderstel ga ik gebruiken voor mijn 1:48 smalspoorlocje. Wél een onhandig onderstel omdat er zo'n idioot grote motor bovenop zit. Maar daar gaan we uitkomen.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RW4OR6NE-D.jpg)
Deze kap komt van een Lima H0 loc en zit vol bruikbare onderdelen. En gelukkig heb ik er twee.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VTOCFE3B-D.jpg)
Groen vond ik toch al geen mooie kleur, dus de zaag erin. Alle meegegoten onderdelen eraf gevijld.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-343RIA4L-D.jpg)
Vast even een polystireen plaatje gesneden.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-U4S37QKN-D.jpg)
Bijna klaar!  ;) De motorkap wordt natuurlijk nog wat hoger, er komen andere zijkanten in, een cabine en een onderkant. Misschien maak ik nog wel een grill aan de voorkant met van die lamellen, zoals die ook op een sik-locje zitten.

Wordt vervolgd
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Pierre op 21 maart 2014, 19:38:13
Goed bezig Wim. Hier hou ik nou van .... de zaag er in ;D Het motortje valt ook mooi weg zodat je hem door de cabine niet meer ziet.
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Wim Corduwener op 22 maart 2014, 12:03:54
Die motorkap komt daarom ook wat hoger. De zijkanten gaan er denk ik ook nog uit en uiteindelijk blijven alleen de vorm en de grill nog overeind. Nu ik zie hoe weinig er van het oorspronkelijke model overblijft, vraag ik me af waarom ik het hele ding niet gewoon zelf heb gebouwd. Maar die bolling van de motorkap is wel handig net als die grill.
Enfin de cabine moet natuurlijk ook nog. Ik denk dat ik daarvan de achterkant openlaat, zodat er van het interieur van de cabine ook nog wat te zien is.
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Pierre op 22 maart 2014, 12:30:52
Lijkt me wel een leuk projectje worden Wim. Zonde om de zijkanten niet te gebruiken. Er zitten wel aardige luiken in vind ik. Kan je niet een strookje in het midden van de motorkap zetten?
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Wim Corduwener op 22 maart 2014, 12:58:07
Aan één kant is het ook wel zonde, maar aan de andere kant vind ik die luiken in 1:48 (dat is twee keer zo groot als in H0) misschien wat aan de kleine kant. Ik ben er nog niet uit.
Die uitstulpingen aan de zijkanten, vooraan gaan in elk geval verdwijnen en daar komen roosters of iets eh... technisch?
Wat weet ik er ook van.  :o
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Pierre op 22 maart 2014, 23:44:15
Die uitstulpingen aan de zijkanten, vooraan gaan in elk geval verdwijnen en daar komen roosters of iets eh... technisch?
Wat weet ik er ook van.  :o

Je hoeft er toch ook niets van te weten. Als het er maar indrukwekkend genoeg uit ziet is er niemand die durft te mopperen dat het niet klopt ;D
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Wim Corduwener op 23 maart 2014, 00:30:50
Precies Pierre!  ;D
Even wat inspiratie:

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CE6LQGO6-D.jpg)

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MYNEFEZ7-D.jpg)
Bron: www.railroad-line.com (http://www.railroad-line.com)
Persoonlijk vind ik er ietsje teveel roest op zitten en mis ik de sporen van smeer en olie.
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Pierre op 23 maart 2014, 00:57:44
Is toch wel een erruuug leuk locje Wim. Als je met jou loc daar in de buurt komt! :o
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Wim Corduwener op 23 maart 2014, 01:21:59
Mwa... ik denk dat mijne beter wordt.  8)
Denk je niet?
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Pierre op 23 maart 2014, 01:31:13
Vast en zeker!! ;)
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Rick op 23 maart 2014, 10:04:50
Kan nu al niet meer wachten op het resultaat. Volgens mij wordt dat een prachtig roestbakje
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Wim Corduwener op 23 maart 2014, 10:26:48
Nou Rick, ik zit nu geloof ik aan drie of vier projecten tegelijk te werken en tussendoor het huiselijke leven... dus gaat het allemaal niet zo waanzinnig snel.  :o
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Wim Corduwener op 23 maart 2014, 17:40:49
Persoonlijk vind ik er ietsje teveel roest op zitten en mis ik de sporen van smeer en olie.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FRL7NN3I-D.jpg)
Dit is wat ik bedoel met roest, olie en vettigheid. Heel knap gedaan.
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Pierre op 23 maart 2014, 21:12:18
Je hebt gelijk ... deze met olievlekken is nog mooier Wim.
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Wim Corduwener op 27 maart 2014, 23:43:54
Kleine update van de stand van zaken:
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4IB84MOG-D.jpg)
Bovenin: het loc onderstel en de basis. Rechts daarvan: de motorkap waarvan ik inmiddels de zijkanten er uit heb gehaald omdat ze teveel 1:87 waren. Dat rode inkepinkje daar komt nog een koplamp. Linksonder: de achterkant van de cabine; de ingang zit dus aan de achterkant. Daarnaast: de voorkant van de cabine waarvan de ramen uit de originele behuizing komen. Daar weer naast: een van de zijkanten van de cabine. Ik ben er nog niet uit of ik deze ga gebruiken of tóch weer iets anders maak; dit is geloof ik al de derde versie. Rechts daarvan: twee luiken voor de zijkant van de motorkap; daar komen nog handvatten op (nietjes) zodat ze ook open kunnen. Daarvan rechts: natuurlijk het motorblok. Die trapjes komen in die inkepingen op de loc.
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Pierre op 28 maart 2014, 00:01:35
Ik vind dat het er best goed uit ziet. Waar blijf je hangen Wim? Zijn het de zijkanten die je niet bevallen?

Misschien moet je eens proberen de ruitjes wat groter te maken naar beneden toe. Bij dit soort locjes kijken ze vaak langs de motorkap ipv er overheen. Zo ook met de zijruitjes. Daar moeten ze uit kunnen hangen. ;D
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Wim Corduwener op 28 maart 2014, 00:09:54
De vloer in de cabine wordt wat hoger dan de basisplaat, zodat ze zoveel eruit kunnen hangen als ze maar willen. Eigenlijk wil ik met de zijramen niet lager uitkomen dan de zijkanten van het motordefect. Maar het kan allemaal tóch nog weer anders worden.
Ik zal jou ergens uithangen.
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: GéJé op 28 maart 2014, 00:36:51
Het ziet er veelbelovend uit Wim.
Maar.......  (en daar komtie weer )   één klein dingetje,
Nu ik die bodemplaat zie in verhouding tot het preisertje vind ik hem wel wat breed. Op de foto's in je eerste bericht was het mij niet opgevallen maar als ik naar de inspiratiefoto's kijk, dan zie ik daar ook dat de bodemplaat niet of nauwelijks buiten de motorkap steekt.
 
groet, Gert-Jan
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Wim Corduwener op 28 maart 2014, 01:13:17
Maar.......  (en daar komtie weer )   één klein dingetje...
Ja duh... waarom leg ik deze onderdelen hier anders neer? Feedback! Ik wil juist feedback! Anders kan ik me net zo goed opsluiten op mijn zolder en me van niemand wat aantrekken.
Ik heb de grondplaat juist wat breder gehouden omdat ik nog niet precies wist wat ik erop zou zetten. Je kunt er beter wat vanaf snijden dan erbij plakken.
Het is trouwens behoorlijk lastig om uit te vinden hoe breed de bodemplaat moet zijn ten opzichte van de wielen. Er zijn blijkbaar geen regels voor zoals bij het reguliere spoor. Het enige wat je kunt doen is een grove inschatting maken.
Trouwens bij de gele loc zijn het niet de wielen die je ziet, maar de contragewichten; de wielen zitten verder naar binnen. Dat groen locje is meer een veldbaanlocje: een grasmaaier op rails en is dus een stuk smaller.
Maar Gert-Jan, voor mij is het ook een grote ontdekkingsreis en ik heb zeker de wijsheid niet in pacht... op dit onderwerp in elk geval niet.  :D

Kan me trouwens wel een klein beetje voorstellen dat jouw handen een beetje beginnen te jeuken?
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Wim Corduwener op 28 maart 2014, 23:21:08
En over feedback gesproken:
Misschien moet je eens proberen de ruitjes wat groter te maken naar beneden toe. Bij dit soort locjes kijken ze vaak langs de motorkap ipv er overheen. Zo ook met de zijruitjes. Daar moeten ze uit kunnen hangen. ;D
Ik ga er morgen tóch een andere cabine opzetten met aan de voorkant zijruiten die langs de motorkap kijken. In het midden van de cabine komt dan geen ruit waardoor de cabine dan ook wat minder hoog wordt. Aan de zijkanten worden de ramen wat lager, zodat de machinist uit het raam kan hangen.
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Wim Corduwener op 3 april 2014, 12:40:09
Een update van mijn On30 Critter:

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4DQQWFHB-D.jpg)
Een exploded view van alle nog losse onderdelen. Linksonder de achterkant. Die groene dingetjes komen van een hekje en zijn nu steuntjes voor een stang. Dat bruine rondje bovenin is de fitting voor een lamp. Er zitten nieuwe zijkanten in met lagere ramen zodat Pierre met z'n elleboog uit het raam kan hangen. Vindt-ie leuk!

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JIIDMG7T-D.jpg)
De cabine, dit is inmiddels de derde versie. Bovenin de ramen zitten twee gaatjes voor de ruitenwissers. Ik ben er nog niet uit of het elektrisch of vacuüm wordt.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-T3JE68HS-D.jpg)
Versie 1 en 2.

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-EI8ULVKC-D.jpg)
Vooraanzicht. An de voorzijde van de knaldemper moeten nog twee bochten komen naar het spruitstuk onder de motorkap. Op het uiteinde van de uitlaat komt nog zo'n rond dekseltje dat gezellig open en dicht klappert op de cadans van de motor.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DP8QQH6M-D.jpg)
De zijkant lijkt een beetje krom getrokken en dat is ook zo. Zou best kunnen dat-ie er weer even af moet. Het motorblok is de helft van een motor uit een Spitfire.
Enfin... schiet maar!
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Opa-Bullcat op 3 april 2014, 12:44:09
je dieseltank is lek zo :D
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Pierre op 3 april 2014, 12:57:53
Nou Wim  ... er valt weinig te schieten. ;D Ik vind het prachtig wat je daar gefröbeld hebt. Klasse!

Misschien een tip voor je uitlaat. Vaak zaten daar van die flexibele stukken tussen. Probeer eens wat met een rietje met zo'n ribbelstukje er tussen.
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Wim Corduwener op 3 april 2014, 14:16:42
je dieseltank is lek zo :D
Hoezo?

Misschien een tip voor je uitlaat. Vaak zaten daar van die flexibele stukken tussen. Probeer eens wat met een rietje met zo'n ribbelstukje er tussen.
Had ik me ook al bedacht maar dan wel van die rietjes die bij die kleine drinkpakjes zitten... Ik houd het in gedachte.  ;)
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Opa-Bullcat op 3 april 2014, 14:41:43
je dieseltank is lek zo :D
Hoezo?

Zit een gleuf in van boven naar beneden toch ;)
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: arend65 op 3 april 2014, 15:09:36
Mooi Wim, het begint er weer op te lijken.
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Wim Corduwener op 3 april 2014, 15:13:51
Ja en? Het zijn twee losse dieseltanks die onderin met een brandstofleiding zijn doorverbonden: twee losse tanks de opereren als één grote tank. Sommige auto's en vrachtwagens hebben ook twee tanks.
Aan de andere zijde van deze loc komen twee persluchttanks en die worden weer gebruikt voor het remsysteem. Remsystemen op perslucht werken precies andersom: als er geen druk op de tanks staat blokkeren de wielen.
Er is écht over nagedacht.  8)

Mooi Wim, het begint er weer op te lijken.
Dankjewel Arend.
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Opa-Bullcat op 3 april 2014, 17:15:15
Nu kan ik als ex vrachtwagenschauffeur oa, lang geleden dat er dan 1 tank links en 1 rechts zit, maar grapjes was al tever aan het afdrijven :P :D :D
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Wim Corduwener op 3 april 2014, 18:22:47
Ach je wilde me gewoon ff pakken op een naadje dat niet helemaal afsloot.  :D
Ik ben trouwens ook (ex) vrachtwagenchauffeur en mag (nog steeds) op alles rijden... behalve op een motor.  ::)
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Opa-Bullcat op 3 april 2014, 20:20:18
Kijk jij us ook al op alles, wel hier ook hoor, en die motor hoefde ik er ook niet zo nodig bij :)

En ja ik dacht kom laat ik ook eens iets zien wat niet klopt :D:D lol
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: arend65 op 3 april 2014, 21:20:33
Ik ben nog steeds vrachtwagenchauffeur, en twee brandstoftanks aan een kant komt voor.
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Opa-Bullcat op 3 april 2014, 21:25:41
stil nu Arend :D :D :D
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Wim Corduwener op 3 april 2014, 21:58:11
Ik ben nog steeds vrachtwagenchauffeur, en twee brandstoftanks aan een kant komt voor.
Kijk Hans, ik ben wel 's nachts geboren, maar niet vannacht.  ;D
Dankjewel Arend! Vriend!
Die Hagenaars denken zeker dat als ze maar in Haarlem gaan wonen, ze ineens alles weten.
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: GéJé op 3 april 2014, 22:20:18
De discussie over dieseltanks sla ik maar even over.

Wim,
Het ziet er heel netjes uit. Dat wordt een mooi locje!
Persoonlijk vind ik versie 2 van de cabine, met die schuine en afgeronde raampjes, eigenlijk ook wel heel mooi. Waarom heb je die afgekeurd?
Maar het is natuurlijk jouw locje en je zal daar wel een goede reden voor hebben. Jouw kennende heb je er goed over nagedacht.

Groeten, Gert-Jan
 
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Wim Corduwener op 3 april 2014, 23:41:41
De tweede versie kijkt een beetje scheel; het linker raam loopt lager door dan het rechter en ik had geen zin om 'm weer opnieuw te maken. Nou moet ik toegeven dat ronde hoekjes niet mijn sterkste kant is. En toen bedacht mij dat het lastig zou worden om de ruiten er mooi in te krijgen. Aan de binnenkant zou er dan namelijk net zo'n lastige sponning in moeten. En... pfff... al dat gesmeer en gefriemel daar had ik even geen zin in. Uiteindelijk heb ik voor de makkelijke weg gekozen; ik had ik nog wat raamkozijnen liggen, genoeg voor de binnen- en buitenkant met een bijkomend voordeel dat de zijramen nu ook in dezelfde stijl zijn uitgevoerd.
Bij dit hele projectje is er ook nog iets anders aan de hand: van een Anna-locje een smalspoorlocje maken is feitelijk gezien een kwestie van een beetje zagen, plakken en schilderen. Alle onderdelen zijn er al. Bij dit crittertje had ik alleen de motorkap en de voorkant en achteraf gezien had ik die ook best zelf kunnen maken. Het meeste werk zit in uitzoeken, uitproberen en onderdelen graaien uit andere bouwdozen en restanten.
Nu moet ik nog verzinnen welke koppelingen ik ga gebruiken...
Gert-Jan, indien perfect uitgevoerd zou jouw voorkeur een betere keuze zijn geweest... maar ik ben niet in álles even handig.
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Wim Corduwener op 14 oktober 2014, 19:24:56
Jullie denken natuurlijk dat ik de hele dag uit mijn neus zit te vreten. Dat is maar ten dele waar. Vandaag beste forumleden, ben ik bezig geweest om mijn 1:48 diesellocje te laten rijden. Het onderstel bestaat namelijk uit een H0 diesellocje van Fleischmann en het ding reed amper... of eigenlijk helemaal niet. Had ik natuurlijk beter eerst even kunnen controleren voordat ik met dat ding aan de gang ging.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-OBWDPUBQ-D.jpg)
Blijkt dus dat er een krul van draad op de plus-kant zit, tussen de aansluiting van de koolborstel en de stroomafnemer. Dat draadje is met lak geïsoleerd en in veertig jaar tijd zat daar dus bijna geen lak meer op. Precies Hans: kortsluiting!
Ik denk dat de functie van dat draadje was omdat de vroegere buizenradio's last hadden van de storing. Ik heb het eraf gehaald en vervangen voor een recht en dikkere draadje. Dikkere draadjes laten meer stroom door en zullen ook bij een lager voltage beter rijden. Toch?
Enfin, ik heb dat motortje verder uit elkaar gehaald en hier en daar wat onderdelen uit een andere loc "geleend", schoongemaakt, wattenstaafjes, olie, vieze vingers... en hij loopt weer.
Een ander locje staat nu zielloos op de plank,  :( maar daar vind ik wel weer een motortje voor.
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: SuperSylvester op 14 oktober 2014, 19:29:02
De restaurateur aan het werk! Misschien gelijk de koolborstels even vervangen? die zullen na 40 jaar ook wel langzaam verkoold  :D zijn
tenzij het een vitrinemodel was...
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Wim Corduwener op 14 oktober 2014, 19:51:31
...hier en daar wat onderdelen uit een andere loc "geleend".
Ze rijdt nu zonder zo'n krans van vonken op de stator.
Trouwens, die Fleischmann-locjes uit een startset rijden meestal een paar ovaaltjes en verdwijnen dan weer in de doos. Echt kilometers maken ze niet.
Nu nog op zoek naar een ander onderstel.  ;)
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Pierre op 14 oktober 2014, 20:28:42
...hier en daar wat onderdelen uit een andere loc "geleend".
Ze rijdt nu zonder zo'n krans van vonken op de stator.
Trouwens, die Fleischmann-locjes uit een startset rijden meestal een paar ovaaltjes en verdwijnen dan weer in de doos. Echt kilometers maken ze niet.
Nu nog op zoek naar een ander onderstel.  ;)

Nou heb je toch een goed rijdend onderstel Wim. Waarom zoek je dan een andere? Komt deze niet in je smalspoorlocje? Wel weer goed om te zien dat je weer bezig bent. ;D
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Wim Corduwener op 14 oktober 2014, 20:37:51
Ik had twee onderstellen; eentje voor dit 1:48 locje (smalspoor) en eentje onder het originele H0 locje. Uit het originele locje heb ik wat onderdelen gehaald en dat onderstel moet ik dus nu vervangen.
Geen nood, ik heb geen haast en ik loop er wel weer eentje tegen het lijf.

Wel weer goed om te zien dat je weer bezig bent. ;D
Ik was druk bezig om een verhuisdoos helemaal uit te spitten.  :o
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Pierre op 14 oktober 2014, 22:10:15
Ik had twee onderstellen; eentje voor dit 1:48 locje (smalspoor) en eentje onder het originele H0 locje. Uit het originele locje heb ik wat onderdelen gehaald en dat onderstel moet ik dus nu vervangen.
Geen nood, ik heb geen haast en ik loop er wel weer eentje tegen het lijf.

Ach ja ... dit soort locjes gooien ze je mee dood Wim. Je vind wel weer een nieuwe.

Wel weer goed om te zien dat je weer bezig bent. ;D
Ik was druk bezig om een verhuisdoos helemaal uit te spitten.  :o

In die doos moet je alleen maar kijken als je iets nodig hebt. Daar zit zo veel meuk in dat als je gaat spitten dan krijg je allemaal ideeën om te maken en blijven je projecten waar je mee bezig bent liggen. ;D
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Wim Corduwener op 14 oktober 2014, 22:24:58
Ach Pierre toch. Alles zit al uitgesorteerd in witte bakjes van de Chinees.
Plus een (gulden) cent.  8)
Als je verder gaat met opruimen dan hoor ik het graag!
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Pierre op 14 oktober 2014, 22:49:27
Als je verder gaat met opruimen dan hoor ik het graag!

Tja .. Wim ... ik heb nog zeker twee van deze dozen aan zooi maar je begrijpt dat ik dat niet allemaal weg kan doen. Ik moet zelf ook nog kunnen grijpen. Ik denk dat ik over niet te lange tijd wel een heleboel (opknap)wagonnetjes ga ruimen. Die zet ik dan wel eerst op het forum ;) Maar voorlopig heb ik deze week mijn handen vol aan het bezig houden van mijn kleindochter die hier logeert. Ook heel erg leuk maar dodelijk vermoeiend. Maar dus voorlopig geen tijd voor andere dingen. ;)
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Wim Corduwener op 15 oktober 2014, 00:12:21
...maar je begrijpt dat ik dat niet allemaal weg kan doen. Ik moet zelf ook nog kunnen grijpen.
Ja natuurlijk begrijp ik dat Pierre. Zonder dit soort meuk kunnen fröbelaars helemaal niks. Fröbelaars moeten kunnen spitten in dozen, grabbelen in bakjes van de Chinees en bananendozen overhoop kunnen halen op beurzen.

Maar voorlopig heb ik deze week mijn handen vol aan het bezig houden van mijn kleindochter die hier logeert.
Arme man! De leuke opa uithangen eist zo z'n tol.  ;D
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Wim Corduwener op 28 oktober 2014, 22:27:10
Kleine update:

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EI8ULVKC-D.jpg)
Even de vorige versie erbij voor de verschillen.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HH8MQFKP-D.jpg)
Behalve wat schilderwerk heb ik ook de koplamp vervangen. Grappig wat je met de onderdelen van een ballpoint kunt maken. Het lampje was eerst een ledje, maar ik heb 'm toch maar vervangen door een lampje. Niet alleen omdat ik alleen witte ledjes heb liggen, maar ook omdat ik bang ben voor doorbranden met te hoge snelheden.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BRNULXBO-D.jpg)
De opbouw staat nog los op het onderstel en zit de cabine met plakband aan elkaar.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-YAJSSN87-D.jpg)
Die jerrycan komt uit die grote verhuisdoos die Pierre meenam naar Utrecht.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HUTHNUQA-D.jpg)
Die koppeling was nog een heel gezoek: het zijn complete kortkoppelingen van Fleischmann geworden. De Profi-koppelingen zitten er nog niet op, maar die zijn in hoogte verstelbaar.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NA6QWCDN-D.jpg)
De achterzijde blijft open, met aan weerszijden een stang en er komen nog luchtslangen naast de koppelingen.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JSWEN7ZR-D.jpg)
Dat ronde dak wordt nog wel een verhaal om dat er mooi rond op te krijgen. Ik denk dat ik er balkjes in de lengterichting opzet en het dak er dan omheen vouw.
Op de uitlaat komt nog een rond klepje tegen het inregenen.
Tot zover.
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Opa-Bullcat op 28 oktober 2014, 22:54:55
Mooi Wim, petje af ik doe het je niet na hoor.
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Pierre op 28 oktober 2014, 23:04:02
Mooi gemaakt Wim. :D Je zegt wel kleine update maar ik vind het nog al wat. De meeste hebben er geen idee van hoeveel tijd er in zo'n zelfbouw project gaat zitten. Klasse hoor. Leuk dat je nog wat in de rommeldoos gevonden hebt. ;)
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Wim Corduwener op 28 oktober 2014, 23:26:58
Dankjulliewel.
Nog wat gevonden in die verhuisdoos? Een hele houtzagerij met elektrische aandrijving, een vrijwel complete locloods en plenty raamkozijnen. Als ik alles ga opnoemen dan heb ik zó een topic volgeschreven.  :D
Veel tijd is gaan zitten in het uitvogelen van de koppelingen, de beperkte ruimte en de hoogte. Uiteindelijk toch voor profi-koppelingen omdat die volop verkrijgbaar zijn en het meest lijken op klauwkoppelingen.
Wat ook lastig is de volgorde van in elkaar zetten. Als je te voorbarig bent met in elkaar plakken, dan kun je er met de penseel niet meer bij.
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Wim Corduwener op 13 november 2014, 11:38:17
Geen grote vorderingen, maar toch een kleine update:

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-A3YATBQR-D.jpg)
Eén van de zijkanten zit er in. Met dunne stripjes toch wat klinknagels aan de zijkant gezet.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8WYA6DBG-D.jpg)
Een heel gedoe om te bepalen wanneer je het spul vastlijmt of tóch nog even wacht.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3EQHUC4Z-D.jpg)
En dat heeft natuurlijk alles met het interieur te maken; als de zijkanten er op zitten, kun je er dan nog wel met een penseel bij.
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Wim Corduwener op 24 januari 2019, 16:22:29
Beetje lullig, maar nu ik bezig ben met mijn Magic Train project, kwam ik erachter dat het motorische deel van dit dieseltje ter ziele is. Deze ga ik dus een keer demonteren en zien dat ik een onderstel vindt dat wèl loopt.  :(
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: mark mms op 27 januari 2019, 23:01:03
Dit draadje had ik nog niet eerder gezien, helaas dit is toch een leuk model geworden.
Hopelijk krijg je er weer leven in.
Titel: Re: Ombouw H0 dieselloc naar On30
Bericht door: Wim Corduwener op 28 januari 2019, 16:24:28
Ik denk dat ik het hele geval een keertje demonteer en een andere aandrijflijn onder zet.
Maar voorlopig even niet.  ::)