Auteur Topic: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)  (gelezen 118092 keer)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Pierre's diorama 1/22,5 (LGB)
« Reactie #250 Gepost op: 2 september 2014, 19:34:58 »
Ik zit ineens te denken dat een rolgordijntje misschien wel leuk is. ;D
Zo'n rolgordijntje is misschien wel geinig, maar zien we dan nog wel wat van het interieur? En dan denk ik aan een stel planken met blikken olie, V-snaren en ander spul dat je bij de pomp kunt kopen.

Ik wil het interieur vrij sober uitvoeren Wim. Het tankstation staat helemaal achterin de hoek en je kan er bijna niet naar binnen kijken. Je kijkt eigenlijk een beetje schuin tegen de zijkant aan. Ik heb een hekel aan dingen maken die je niet of nauwelijks ziet en moet dus nog even kijken. Ennuh ... als ik echt te weinig zie trek ik het gordijntje gewoon iets hoger. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #251 Gepost op: 2 september 2014, 20:05:02 »
Het word echt mooi Pierre, zelfs dat rolgordijntje :D nog verlepte plantjes voor het andere raam ?
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #252 Gepost op: 3 september 2014, 00:19:54 »
Dat rolgordijntje hangt er al Wim. Beter kijken  ;)
Niet opgevallen.  ::)
Ik wil het interieur vrij sober uitvoeren Wim. Het tankstation staat helemaal achterin de hoek en je kan er bijna niet naar binnen kijken. Je kijkt eigenlijk een beetje schuin tegen de zijkant aan.
Het is een beetje wat die Hans Kortsluiting schrijft: een beetje blikken olie op de vensterbank en wat bonnetjes op een prikker en dan is de suggestie al snel gewekt. Bovendien hoeven die ramen natuurlijk ook niet brandschoon te zijn.
Dan kom ik meteen op een volgend puntje: je hebt het gebouwtje mooi geweatherd, maar van mij mogen er nog wel een tikkie meer gebruikssporen zichtbaar zijn en mag het ook nog wel ietsje viezer.
Of doe je dat als het afdak erop zit en wat reclameborden?

Schiet me ineens te binnen dat je had vroeger glazen oliekannen met een tuitje en die zaten -net als de oude melkflessen- in een rekje van zes. Was waarschijnlijk van voor jouw tijd.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #253 Gepost op: 3 september 2014, 00:56:32 »

Schiet me ineens te binnen dat je had vroeger glazen oliekannen met een tuitje en die zaten -net als de oude melkflessen- in een rekje van zes. Was waarschijnlijk van voor jouw tijd.  ::)

Nou zelfs ik ken die gevallen nog ging netjes 1 liter olie in :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #254 Gepost op: 3 september 2014, 08:48:57 »
Even een vraagje, zitten die gloeilampjes in een fitting of heb je ze gewoon vast gesoldeerd?

Er is nog genoeg ruimte voor details, ook aan de buitenkant. We laten ons weer verrassen.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #255 Gepost op: 3 september 2014, 08:54:03 »
De gloeilampen zitten in een fitting.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #256 Gepost op: 3 september 2014, 09:46:21 »
De gebruikssporen moeten nog komen. Dat komt als laatste. Dat ik de voorgevel alvast wat gedaan heb is omdat ik daar straks moeilijk bij kan komen. Dat het niet zo zwaar vervuild lijkt komt door de daglicht werklamp boven mijn tafel. Zoals ik al eerder zei Wim ... dit is veel te wit. Maar je hebt wel gelijk dat het mooie scherpe foto's maakt. Als ik straks in mijn diorama foto's maak zal je zien dat het er heel anders uitziet. Ook komen om en in het benzine station de nodige flessen, kannen, wielen, en olievaten noem maar op. Maar die kan ik er nu moeilijk al opplakken. Misschien dat ik vandaag het dak er op krijg.

Posters en andere reclame moet nog even wachten. Mijn printer heeft de geest gegeven en ik heb hem helemaal uit elkaar liggen maar weet niet of hij weer gaat werken.

Nog even over die flessen ... die ken ik zeker nog wel Wim. Sterker nog ik heb ze gebruikt ook. Vroeger gebruikte/lekte de auto's meer dan nu en zo ook mijn auto's. Ik reed toen ook al in ouwe meuk rond. ;D Daar moest wel eens een litertje bij. En inderdaad Hans de flessen waren precies een liter. Sommige pomphouders vulden ze dan voor 3/4 en rekende gewoon een liter ... dan hadden ze weer wat extra in de knip.

De gloeilampjes zitten mooi in een fittinkje Jack. Een ledje gaat een eeuwigheid mee maar een lampje moet je wel eens kunnen vervangen. Ik gebruik normaal gesproken meestal leds maar omdat deze lampjes zichtbaar mochten zijn gebruik ik daar liever een echt lampje voor. Binnen gebruik ik wel weer ledjes.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #257 Gepost op: 3 september 2014, 19:05:26 »
Update:

De verlichting binnen en buiten is aangesloten en het dak zit er op. Ook het afdak is klaar voor dakbedekking.

Als dakbedekking wil ik papier gaan gebruiken wat ik uit een rol beschuit heb gehaald. Dit ziet er echt uit als golfplaat. Ook zo'n beetje de goede maat. Straks een even kijken of ik er wat mee kan.

Wordt vervolgd .....
Groet Pierre.

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #258 Gepost op: 3 september 2014, 19:38:38 »
Goed idee die rol beschuit  :D

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #259 Gepost op: 3 september 2014, 19:51:09 »
Je zou ook een combi kunnen doen: beschuitkarton op het afdak en op het puntdak stroken afplaktape of stroken fijn schuurpapier. Als je het dak mat zwart schildert, dan zou je de naden kunnen verven met zijdeglans zwart, waardoor je het idee krijgt van teer tussen de naden.

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #260 Gepost op: 3 september 2014, 20:57:13 »
Ja of dakpannetjes maken van die ronde ijsstokjes :D

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #261 Gepost op: 3 september 2014, 22:00:45 »
Je zou ook een combi kunnen doen: beschuitkarton op het afdak en op het puntdak stroken afplaktape of stroken fijn schuurpapier. Als je het dak mat zwart schildert, dan zou je de naden kunnen verven met zijdeglans zwart, waardoor je het idee krijgt van teer tussen de naden.

Ja of dakpannetjes maken van die ronde ijsstokjes :D

Te laat ...  ;D de beschuitverpakking zit er al op.

Om de golfplaten te kunnen laten overlappen moet in van de achterkant een strookje weg scheuren.

Niet te netjes plakken en een deukje hier en daar maakt het alleen maar mooier.

Klaar is het dak en afdak. Morgen eens kijken of ik er een beetje roest op kan krijgen en een spijkertje hier en daar. Ook moet er nog een schoorsteen op komen maar ik moet eerst eens op zoek naar een passende pijp.

Wordt vervolgd .....
Groet Pierre.

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #262 Gepost op: 3 september 2014, 22:25:36 »
Het is weer mooi gedaan Pierre, vergeet je de regenpijp niet van het afdakje, of komt die er gewoon niet aan :D

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #263 Gepost op: 3 september 2014, 22:36:16 »
Het is weer mooi gedaan Pierre, vergeet je de regenpijp niet van het afdakje, of komt die er gewoon niet aan :D

Ja ... ik denk dat er nog een dakgoot en regenpijp aan het huis Hans. Maar het afdak laat ik zo.
Groet Pierre.

Offline Semantha

• Moderator
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
« Reactie #264 Gepost op: 3 september 2014, 23:11:02 »
Het uiteindelijke kostenplaatje van Pierre zijn garage...... 3 dubbeltjes  ;) ;)
Applaus applaus!!
Fotografen met passie.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #265 Gepost op: 3 september 2014, 23:15:12 »
Ziet er gelikt uit... beter dan dakpannen, stukjes schuurpapier of wat dan ook.
Voor die dakgoot en die regenpijp moet je tóch even naar McDonalds om een milkshake te halen. Die milkshakes smaken nergens naar, maar die rietjes zijn precies goed.  :)

Het uiteindelijke kostenplaatje van Pierre zijn garage...... 3 dubbeltjes  ;) ;)
Applaus applaus!!
Ho, ho! Hij moet nog een milkshake halen.  ::)

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
« Reactie #266 Gepost op: 4 september 2014, 07:25:13 »
ze hebben ook prullebakken bij de mac. Hoef je niet eens zelf die bocht te drinken
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #267 Gepost op: 4 september 2014, 08:11:44 »
Dank jullie wel.

Ik hoef niet naar de Mac hoor ... heb al rietjes in div. maten liggen hier. Zoals je weet verzamel ik van alles om me heen wat ik maar denk te kunnen gebruiken. Ik moet even deze morgen een paar nieuwe polsspalken laten aanmeten en dan ga ik snel schilderen. Ik popel om dat dakje in de kleur te zetten met veel ... roest ... heerlijk!  :D Julie zien het vanmiddag wel. 
Groet Pierre.

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #268 Gepost op: 4 september 2014, 09:16:18 »
Kunnen we jou niet nomineren voor de 'Recycler of the Month' - contest?

Sjappoo, prachtig stukje huisvlijt.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #269 Gepost op: 4 september 2014, 12:03:17 »
Uit een milkshake-rietjes dakgoten snijden is een lastig werkje omdat het rietje is van slap materiaal en het mesje nooit scherp genoeg. Daardoor is het moeilijk om zo'n rietje recht af te snijden. Toen heb ik mij ooit bedacht om een pijpje te maken met in dat pijpje een mesje. Dat pijpje moet natuurlijk wel een binnenmaat hebben die overeenkomt met de buitenmaat van dat rietje. Je haalt het rietje door het pijpje en je hebt twee dakgoten.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #270 Gepost op: 4 september 2014, 13:57:41 »
Rietjes halveer ik gewoon met een puntige schaar. Als hij goed scherp is trek je hem er zo doorheen.

Die dakgoten daar moet daar nog eens even wat op verzinnen Wim. De rietjes die zijn te smal en ik vind ze ook te dun. Maar ik vind wel wat. Desnoods maak ik rechthoekige dakgoten. ;D

Om het dak te schilderen gebruik ik div. kleuren acryl verf en ook nog pastelkrijt dat ik op een schuurpapiertje tot stof schuur. Hier werk ik prettiger mee dan de bestaande poeders.

Roest bestaat immers uit zoveel verschillende tinten. Van bruin/rood tot okergeel.

Dit is dan het eindresultaat van een uurtje “roest” schilderen.

Op internet een voorbeeldje gevonden van zeer roestige golfplaat. (fotootje in linker bovenhoek)

Gelijk het verouderen nog wat aangedikt en het stoepje geverfd.  Het is redelijk zwart van de olie en benzine.

Cornelis is ook weer blij dat hij op z’n stoel kan gaan zitten. Nog even op de foto dan….

Nu maar eens even denken wat voor pompen ik op de stoep wil en wat voor materiaal ik daar voor ga gebruiken. Ik denk dat ik maar eens even in de rommeldoos duik. ;)

Wordt vervolgd .....

Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #271 Gepost op: 4 september 2014, 21:15:23 »
Dat tikkie meer verouderen pakt heel goed uit. Met name het gecraqueleerde effect op de palen werkt heel mooi.

Offline Roel

• Super Modelspoorder
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
« Reactie #272 Gepost op: 4 september 2014, 22:11:27 »
Pierre, dat ziet er weer zeer goed uit. Een plaatje.

Zo te zien heb ook jij een mooie ruimte om lekker te kunnen knutselen/werken. Uit de kunst!
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #273 Gepost op: 4 september 2014, 22:33:14 »
Zo te zien heb ook jij een mooie ruimte om lekker te kunnen knutselen/werken. Uit de kunst!

Dank je wel Roel. Deze rij kastjes die je ziet staan onder mijn treintafel. Ik heb ongeveer 1,5 X 6 meter vloeroppervlak over om te bewegen op mijn treinzolder. Mits er natuurlijk geen zooi staat. ;D

Dat tikkie meer verouderen pakt heel goed uit. Met name het gecraqueleerde effect op de palen werkt heel mooi.

Misschien een tikkie te veel Wim. Op de foto zie je het een stuk minder.

Een beginnetje gemaakt aan de pompen voor mijn benzine station. Het gaan gewone Europese pompen worden zonder naamschild bovenop. Door zo’n naamschild kan je bijna niet meer over de pompen heen kijken. De hoogte van een pomp zag ik op internet komt tot de schouders van een volwassen man. Mijn pompen worden dus zo hoog als de schouders van mijn zombie. Als materiaal gebruik ik drie op elkaar gelijmde roerhoutjes. Lekker hard materiaal wat goed te vijlen en schuren is zonder te splinteren. Een bezoek aan de bouwmarkt en een praatje met het aardige meisje achter de kassa levert me een handvol gratis roerhoutjes op en mijn projectje kan starten. 

Van wat koperdraad en een stukje snoer soldeer ik twee mondstukken met slangen in elkaar en een stukje krimpkous doet dienst als handvat.

Wordt vervolgd .....
Groet Pierre.

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #274 Gepost op: 5 september 2014, 06:50:46 »
Ben wel benieuwd naar de prijs van een litertje loodhoudende benzine, kan het net niet zien op de foto  :D