Auteur Topic: tips?  (gelezen 3886 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wouter

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
tips?
« Gepost op: 30 januari 2014, 13:04:09 »
beste mede knutselaars,

ik heb het wilde idee gekregen om verlichting in enkele wagons te gaan bouwen, echter ik rijd 2rail gelijkstroom. de wielen zijn massief dus kan hier geen sleper aanmaken, dit zal sluiting veroorzaken.

nou is de vraag, hoe hebben jullie dit probleem opgelost?
2 rail gelijkstroom fleischmann, nu nog analoog. diversiteit in rollend materiaal, tijdperk nog onbekend.

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: tips?
« Reactie #1 Gepost op: 30 januari 2014, 13:12:15 »
Ik ga even voor je zoeken want ik geloof dat Pierre hier al een topic over heeft gemaakt momentje :)

Gevonden heb je dit topic gelezen?? Klik
Ik ben geen technicus maar ik denk dat je daar al veel antwoorden kan krijgen.
Mocht het niet het geval zijn dan zullen de mannen je vast wel helpen.
Fotografen met passie.

Offline Wouter

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re: tips?
« Reactie #2 Gepost op: 30 januari 2014, 15:14:36 »
dit betreft wisselspanning, ik rijd zelf op gelijkstroom..

daarnaast zijn de wielen ook niet geïsoleerd en zal dus sluiting gaan maken.
2 rail gelijkstroom fleischmann, nu nog analoog. diversiteit in rollend materiaal, tijdperk nog onbekend.

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: tips?
« Reactie #3 Gepost op: 30 januari 2014, 15:24:46 »
Daar kunnen de mannen je dan vast wel de nodige tips over geven.
Fotografen met passie.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: tips?
« Reactie #4 Gepost op: 30 januari 2014, 15:37:35 »
dit betreft wisselspanning, ik rijd zelf op gelijkstroom..
daarnaast zijn de wielen ook niet geïsoleerd en zal dus sluiting gaan maken.
Pierre rijdt op gelijkstroom en zijn de wielen dus aan één zijde geïsoleerd.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: tips?
« Reactie #5 Gepost op: 30 januari 2014, 15:46:21 »
Daar zat ik ook al naar te kijken hoe dat ging met die draaistellen.

Is trouwens te zien welke kant is geïsoleerd bij H0 ?
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: tips?
« Reactie #6 Gepost op: 30 januari 2014, 16:03:40 »
Pierre laat in dit topic duidelijk zien dat als je twee wielstellen hebt je per wielstel de wielen omkeert, zodat het voorste wielstel de ene spoorstaaf pakt en het andere wielstel de andere spoorstaaf.
Wouter heeft het over sleepcontacten, maar die worden alleen bij Märklín, Trix en LGB gebruikt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: tips?
« Reactie #7 Gepost op: 30 januari 2014, 16:29:08 »
Ik zie alleen per wielstel dat de as word gepakt voor de stroom, niet hoe je ziet welk wiel is geisoleerd Wim, dat was me vraagje
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: tips?
« Reactie #8 Gepost op: 30 januari 2014, 16:53:48 »
Per wielstel worden er twee wielen omgekeerd naar dezelfde kant. Die koperen plaatjes voeren via de asjes de stroom door. Bij het andere wielstel staan de wielen precies omgekeerd.
Of een wiel geïsoleerd is of niet kun je zien aan één wiel waar het asje door een stukje kunststof gaat... en als je het echt niet kunt zien: de multimeter op ohm zetten en dan beide wielen doormeten: geeft het display nul aan dan heb je dus een Märklín-wiel in je handen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: tips?
« Reactie #9 Gepost op: 30 januari 2014, 17:01:38 »
dank u daar kan ik wat mee,heb wel een multimeter maar weet idd alleen hoe de ohm keuze werkt :D
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: tips?
« Reactie #10 Gepost op: 30 januari 2014, 17:07:49 »
Wouter,

gelijkstroom wielen zijn nooit massief, maar aan een kant geïsoleerd. Wat Pierre gedaan heeft,is ook gewoon gelijkstroom. Dus aan een kant de wielen omdraaien en je heb een + en - kant om stroom aan te sluiten
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: tips?
« Reactie #11 Gepost op: 30 januari 2014, 17:24:34 »
Wat de jongens zeggen klopt Wouter. Als je goed kijkt naar je wielstel zal je zien dat één kant gelijk op het wieltje geklemd zit en de andere kant heeft om de as een kunststof ringetje. Meestal zwart. De kant met het ringetje maakt geen contact met het asje en de andere kant wel. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: tips?
« Reactie #12 Gepost op: 30 januari 2014, 17:44:35 »
...heb wel een multimeter maar weet idd alleen hoe de ohm keuze werkt :D
Waarschijnlijk staat er Ω (de Griekse hoofdletter omega) bij het knopje en dan kun je de weerstand meten zoals weerstandjes en doet een snoer het nog. Erg handige optie... als je weet hoe die werkt natuurlijk.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: tips?
« Reactie #13 Gepost op: 30 januari 2014, 18:10:49 »
Wouter,

ik heb net je voorstelbericht terug zitten lezen, en hierin vertel je dat je marklin rijdt.
Dus begrijp er nu niets meer van. Heb je nu Marklin = 3 ral = Wisselstroom of heb je een ander merk = 2 rail = gelijkstroom
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: tips?
« Reactie #14 Gepost op: 30 januari 2014, 22:24:15 »
@ Rick,
Ik denk dat wouter overgestapt is op 2-rail, gezien ook zijn laatste post in Algemene vragen & polls
hallo,

ik heb een 2 rail systeem, fleischmann. nou heb ik de volgende vraag: kunnen er ook andere merken locs op dit systeem rijden? zoals lima,  AHM, roco enz?

zelf dacht ik van wel, zolang het maar gelijkstroom locs zijn.

gr

Groeten, Gert-Jan

Offline Wouter

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re: tips?
« Reactie #15 Gepost op: 31 januari 2014, 08:50:46 »

Allereerst, bedankt voor alle reacties! Ik leer een hoop en ga gauw verder knutselen.

Sorry voor de verwarring, maar zoals eerder genoemd kom ik niet zo goed weg met de hoge bedding van marklin, dus ben overgestapt op 2-rail van fleischmann.

Ik ga gelijk bekijken of ik geïsoleerde wielen kan vinden aan het rijtuig.
2 rail gelijkstroom fleischmann, nu nog analoog. diversiteit in rollend materiaal, tijdperk nog onbekend.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: tips?
« Reactie #16 Gepost op: 31 januari 2014, 10:52:19 »
Ah... op die fiets! Maar Wouter, Märklín heeft toch ook rails zonder bedding?
Op zich is zo'n omschakeling van drie- naar twee-rail best wel een topic waard, want daar komt volgens mij best wel wat bij kijken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: tips?
« Reactie #17 Gepost op: 31 januari 2014, 15:47:57 »
En natuurlijk goed in de gaten houden dat je de Marklin wagons niet kan gebruiken op de rails van Fleischmann. Dan krijg je inderdaad kortsluiting.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: tips?
« Reactie #18 Gepost op: 31 januari 2014, 16:30:25 »
En eenvoudigweg wielen vervangen werkt ook niet altijd omdat Märklín-wagons niet altijd punt-gelagerd zijn.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wouter

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re: tips?
« Reactie #19 Gepost op: 31 januari 2014, 16:35:22 »
Wim, wederom bedankt voor de reactie. De wagon die ik ervoor op het oog was is van Lima, en ik heb kunnen vinden dat ze inderdaad geïsoleerd zijn. Marklin spullen zijn wel bruikbaar, mits ik ze aanpas.. Maar gelukkig voor mij had ik nog geen extra rollend materiaal aangeschaft!

Ik ben weer een stap verder, gelukkig. Verder kom ik overal gelukkig wel uit, jarenlang met papa aan een Trix baan gewerkt wat ook 2rail gelijkstroom was.
2 rail gelijkstroom fleischmann, nu nog analoog. diversiteit in rollend materiaal, tijdperk nog onbekend.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: tips?
« Reactie #20 Gepost op: 31 januari 2014, 16:43:59 »
Nou Wouter, succes met je operatie?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)