Auteur Topic: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen  (gelezen 35479 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Gepost op: 22 november 2013, 00:58:53 »


Een tijdje geleden heb ik in Houten op de beurs twee wagons gescoord en samen met zo’n zelfde wagon die ik al had moet dat een leuk setje gaan worden. Ik weet niet wat voor merk het is maar aan de koppelingen te zien zijn het Piko wagons. Allereerst wil ik er verlichting in gaan maken. Nou wil het geval dat ik van de week even bij de Action was om mijn voorraad bij te vullen en daar tegen een ledstrip aan loop die je eigenlijk moet gebruiken voor een koplamp van een auto. Maar ik zou Pierre niet zijn als ik daar gelijk weer handel in zie voor de treinbaan. Een setje kost maar 3,75 dus gelijk maar twee setjes meegenomen om uit te proberen. Dat ga ik nu dus doen ……



Eén set bestaat uit 18 leds die per drie geschakeld zijn. Je kan er dus drie lange wagons mee voorzien van licht zoals in mijn geval of zes korte wagonnetjes. Je knipt de strip gewoon met een schaar door (bij de stipjes) en peutert dan met een mesje het puntje open. Als de twee printbaantjes te voorschijn komen krabbel je die een beetje kaal en dan kan je er makkelijk twee draadjes op solderen. Als je goed kijkt staat er op wat + en wat – is. Overigens zitten er op de strip behalve leds ook weerstandjes zodat het zaakje gelijk kan worden aangesloten zonder losse weerstand.







Ik haal de wagons vast uit elkaar en kijk hoe ik het één en ander voor elkaar ga krijgen. De zitplaatsen zijn bijna lichtgevend geel. Afschuwelijk! Daar moet ik later ook even wat aan gaan doen.



Volgende probleem zijn de gietstukjes die er aan de binnenkant van de kap zitten. Door even de Dremel er over te halen is dit snel opgelost en kan ik de (zelfklevende) ledstrip er zo inplakken. Hij plakt buitengewoon goed en zal er niet meer af komen. 





De draaistellen zitten vast met twee parkertjes. Ik boor de gaatjes door en zet de contactstrip (geknipt uit een stripje stug koper) vast met een schroefje door en door. Aan de binnenkant zet ik een messing moertje waar ik een draadje aan heb gesoldeerd.







Wordt vervolgd .....

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Ponytail

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 95
  • Geslacht: Man
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #1 Gepost op: 22 november 2013, 10:32:53 »
Hallo Pierre,

Die laatste foto ziet er wat 'eng' uit: een stroomvoerende draadje/moertje vlakbij de metalen verzwaring...
Maar dit terzijde. ;)

Wordt een instructief draadje.
Hoe ga je e.e.a. aansluiten?
Rechtstreeks op de rails of komt er nog een simpel antiknipper schakelingetje tussen?

Weet je ook dat voor ongeveer 6-7 Euro via Ebay je 5 meter ledstrip franco thuis kan krijgen?

Ik blijf je volgen. En da's geen bedreiging... :D
Succes!

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #2 Gepost op: 22 november 2013, 12:14:25 »
Die laatste foto ziet er wat 'eng' uit: een stroomvoerende draadje/moertje vlakbij de metalen verzwaring...
Maar dit terzijde. ;)

De verzwaring bestaat uit twee delen dus op zich moet het geen probleem geven.

Wordt een instructief draadje.
Hoe ga je e.e.a. aansluiten?
Rechtstreeks op de rails of komt er nog een simpel antiknipper schakelingetje tussen?

Er komt nog een gelijkrichter tussen zodat ik de wagon twee kanten op kan laten rijden en een condensator om de ergste knipperingen op te vangen. Maar daar moet je je ook niet alles van voorstellen hoor. Vuile rails of zo los je daar ook niet mee op.

Weet je ook dat voor ongeveer 6-7 Euro via Ebay je 5 meter ledstrip franco thuis kan krijgen?

Ik heb ook nog een 5 meter rol liggen met leds maar dit leek me ook wel een leuk bedrag om eens wat mee te proberen en ik liep er toevallig tegenaan. Voor 3,75 heb nu ik drie lange wagens verlicht. De rest komt uit de "rommelbak". ;D [/quote]

Ik blijf je volgen. En da's geen bedreiging... :D

Gelukkig .... dan hoef ik dus niet alsmaar achterom te kijken. :o
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #3 Gepost op: 22 november 2013, 12:46:45 »




Het lelijke kanariegeel interieurtje krijgt een nieuw bruin jasje. Da’s een veel beter gezicht lijkt me.   





In het in en uitstap gedeelte van de wagons kan ik mooi de gelijkrichter ……..



….. en de condensator kwijt.



De bedrading leg ik vast met een drupje secondelijm aan de bodem. Als dan alle bedrading is aangesloten en de banken geplaatst is het tijd om de (goedkope B-keus) soort van Preisertjes te laten instappen. Ik moet wel wat voetjes amputeren om de poppetjes te kunnen laten zitten op de lage banken. De condensator en gelijkrichter schilder ik zwart zodat ze minder opvallen.







Wordt vervolgd .....


Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #4 Gepost op: 22 november 2013, 14:20:38 »
Ik lig in een deuk.  :D
Toevallig vorige week precies hetzelfde setje gekocht. Ben blij met dit draadje want nu weet ik wat ik er mee kan. En zo kan ik er ook perronverlichting van maken.
En op elk los geknipt stukje kan gewoon 12 volt?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #5 Gepost op: 22 november 2013, 14:49:27 »
Weer een heel leerzaam project!
Ledstripjes heb ik ook al een tijdje thuis liggen. Ik wist alleen nog helemaal niet hoe ik ze moest aansluiten.  En dus ook nog niet wat ik er mee ga doen.
Van een condensator weet ik wel waar die voor dient. (Alleen nog niet waar ik die kan  vinden.)
Van die gelijkrichter moet je echter even uitleggen waar die voor dient. (en ook waar ik die kan vinden)

Ik ben redelijk handig, maar Electra is niet mijn  ding. 

Ik ben dus heel blij met dit draadje  :D

Groeten, GéJé

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #6 Gepost op: 22 november 2013, 17:14:07 »
Ik ben redelijk handig, maar Electra is niet mijn  ding. 
Ik ben dus heel blij met dit draadje  :D

Kijk Pierre, JéJé zegt precies wat ik ook wil zeggen.

Een welkom traject, waar je toch wel een aantal mensen een plezier meedoet.
En een gelijkrichter: ik ken het woord maar wat het doel daarvan is hoop ik nu te horen  :).

Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #7 Gepost op: 22 november 2013, 18:43:33 »
Ook ik ben heel benieuwd naar de electronica les. Moet mij daar nog steeds eens goed in verdiepen. ;D
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #8 Gepost op: 22 november 2013, 19:57:34 »
Ik lig in een deuk.  :D
Toevallig vorige week precies hetzelfde setje gekocht. Ben blij met dit draadje want nu weet ik wat ik er mee kan. En zo kan ik er ook perronverlichting van maken.
En op elk los geknipt stukje kan gewoon 12 volt?

Dat is wel weer heel toevallig Wim. Ha .. ha.
Je kan er van alles mee verlichten en inderdaad kan je er stukjes van knippen en elk stukje kan rechtstreeks op 12 volt worden aangesloten. Er staan om de drie leds vier stipjes op de strip. Tussen de stippen kan je de strip door knippen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #9 Gepost op: 22 november 2013, 20:17:03 »
Weer een heel leerzaam project!
Ledstripjes heb ik ook al een tijdje thuis liggen. Ik wist alleen nog helemaal niet hoe ik ze moest aansluiten.  En dus ook nog niet wat ik er mee ga doen.
Van een condensator weet ik wel waar die voor dient. (Alleen nog niet waar ik die kan  vinden.)
Van die gelijkrichter moet je echter even uitleggen waar die voor dient. (en ook waar ik die kan vinden)

Ik ben redelijk handig, maar Electra is niet mijn  ding. 

Ik ben dus heel blij met dit draadje  :D

Groeten, GéJé

GéJé en Roel,
Ik zal wel eens kijken of ik er een schema van kan tekenen. Het is vrij simpel en je hoeft er zeker geen electra knobbel voor te hebben. Heb ik ook niet. ;D

Vraag me niet waar ik de condensatoren en gelijkrichters vandaan heb want dat weet ik ook niet meer. Zoals je weet sloop ik alles uit elkaar wat een ander weggooit en sorteer ik alles wat ik denk te kunnen gebruiken in allerlei bakjes en doosjes. Maar dit soort onderdelen zijn op internet zat te vinden. Anders kan je ook wel bij Conrad terecht. En waar dient zo'n gelijkrichter voor: De gelijkrichter maakt van wisselstroom gelijkstroom. Gelijkstroom is simpel gezegd stroom met een plus en een min en die heb je nodig om de leds te voeden. Die branden niet op wisselstroom. In mijn geval heb ik al gelijkstroom maar de plus en min wisselen als ik de trafo omkeer om achteruit te rijden of als ik de wagon andersom op de rails zou zetten. Met een gelijkrichter zorg ik er voor dat de plus en de min zeg maar aan de zelfde kant blijven zitten en de leds dus altijd zullen branden.

Ik hoop dat ik in mijn Peppie en Cokkie taal dit een beetje duidelijk kan maken zo.

Overigens kan je ipv een gelijkrichter ook vier diodes gebruiken. Dat is het zelfde maar dat zie je wel in het schema.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #10 Gepost op: 22 november 2013, 21:17:49 »
Dat een gelijkrichter van wisselstroom gelijkstroom maakt dat wist ik wel, maar dat een gelijkrichter de plus en min aan dezelfde kant houdt, ongeacht de rijrichting, dat wist ik dan weer niet.
Dank Pierre!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Station_Dooiland

  • Gast
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #11 Gepost op: 22 november 2013, 21:42:42 »
Ik mis de 'Waardeer-knop' op dit forum   :D .

Dus bij deze.

Ik waardeer dit draadje ten zeerste ....  ;D

Groeten,

Jan

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #12 Gepost op: 22 november 2013, 21:46:53 »
Dat een gelijkrichter van wisselstroom gelijkstroom maakt dat wist ik wel, maar dat een gelijkrichter de plus en min aan dezelfde kant houdt, ongeacht de rijrichting, dat wist ik dan weer niet.
Dank Pierre!

Als je de rijrichting wisselt heb je eigenlijk ook wisselstroom. Alleen wisselt het niet zo snel als b.v in het lichtnet. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #13 Gepost op: 22 november 2013, 21:50:55 »
Als je de rijrichting wisselt heb je eigenlijk ook wisselstroom. Alleen wisselt het niet zo snel als b.v in het lichtnet. ;)
Goh Pierre, wat ben je toch eigenlijk rete slim!

Ik mis de 'Waardeer-knop' op dit forum   :D .
Daar doen we hier niet aan.
Je waardering opschrijven is trouwens ook veel leuker.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #14 Gepost op: 22 november 2013, 22:01:12 »
Ook namens mij heel erg bedankt. Denk dat ik het nu ook wel aan durf om eens een wagon van licht te voorzien.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #15 Gepost op: 23 november 2013, 20:19:02 »


Voor de liefhebber nog even een stapje terug naar het aansluiten van de ledstrip.
Hier duidelijk te zien het afgeknipte stukje ledstrip en het aangestripte gedeelte. De printsporen zijn met een mesje wat schoongemaakt om makkelijk te kunnen solderen.



Ik heb even een proefopstelling gemaakt met een grote onderdelen en verschillende kleuren draad zodat goed te zien is hoe alles is aangesloten.



Een gelijkrichter is er in verschillende formaten en modellen maar bijna altijd staan er dezelfde aansluitsymbolen op. De twee “slingertjes” waar de gele draden op gesoldeerd zijn is wisselstroom in. De – en de + zijn gelijkstroom uit.



Ik heb als voorbeeld een wagon ingebouwd met dezelfde draadkleuren.







Ook even op het spoor getest.



Ik heb als condensator 470uf/35V gebruikt omdat ik deze had liggen en hij mooi klein van model is. Voor gelijkstroom mag je ook 470uf/16 volt gebruiken.

Deze verlichting schakeling is ook te gebruiken voor wisselstroom en dan is naast de 470uf/35 een condensator van 330uf/35V ook bruikbaar. Maar beslist dan niet lager dan 35Volt omdat je met de spanningspiek zit van de omschakeling van rijrichting. 

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #16 Gepost op: 23 november 2013, 20:46:22 »
Fantastisch Pierre,
Je hebt het in woord en beeld heel duidelijk weergegeven.
Dank daarvoor.
Gelijkrichters en condensatoren gaan op deze manier voor mij iets betekenen.
Stapje voor stapje leer je steeds iets meer bij in deze materie.

Trouwens, aan je lange lijst van vaardigheden, kun je ook je didactische deskundigheid toevoegen.
En ik denk dat, als je voor de klas gaat staan, je ook pedagogisch je mannetje wel staat.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #17 Gepost op: 23 november 2013, 21:43:46 »
Pierre,

beter had je het niet kunnen uitleggen. nu snap zelfs ik het. Meestal als je dit soort dingen wil weten, komen de geleerde met schema's. waar je eerst jaren op moet studeren.

2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #18 Gepost op: 23 november 2013, 22:23:10 »
Pierre,

beter had je het niet kunnen uitleggen. nu snap zelfs ik het. Meestal als je dit soort dingen wil weten, komen de geleerde met schema's. waar je eerst jaren op moet studeren.

Tegen dat probleem loop ik ook steeds aan Rick. Als je wat vraagt slaan ze gelijk met een schema om je oren. Daar heb ik ook niet zo veel aan. Ze denken dat het voor iedereen gesneden koek is. Allemaal wel goed bedoeld hoor.

Zonder condensator werkt de verlichting ook en kan je zo'n strip ook gebruiken onder een perronoverkapping, fabriek of tunneltje en zo. De condensator is hier alleen geplaatst om het knipperen (een beetje) tegen te gaan.

Morgen de laatste wagen voorzien van verlichting en poppetjes inbouwen. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #19 Gepost op: 23 november 2013, 22:29:34 »
Pierre, dus die electrolitische condensator (elco) is eigenlijk een soort oplaadbaar batterijtje dat het knipperen tijdens het rijden tegen gaat?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #20 Gepost op: 23 november 2013, 22:40:40 »
Pierre, dus die electrolitische condensator (elco) is eigenlijk een soort oplaadbaar batterijtje dat het knipperen tijdens het rijden tegen gaat?

Klopt Wim .... een soort accu. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #21 Gepost op: 23 november 2013, 22:52:00 »
Volgens mij kun je vier tot vijf wagons verlichten met die dagrijverlichting. Ik denk dat ik er binnenkort nog een paar setjes bijhaal. Straks halen ze het bij de Action weer uit het assortiment en dan betaal je bij Hallfords € 59,-.  :o

Erg off-topic, maar in de caravan kun je ze bijvoorbeeld ook mooi gebruiken in je disselbak.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #22 Gepost op: 23 november 2013, 23:13:38 »
Volgens mij kun je vier tot vijf wagons verlichten met die dagrijverlichting. Ik denk dat ik er binnenkort nog een paar setjes bijhaal. Straks halen ze het bij de Action weer uit het assortiment en dan betaal je bij Hallfords € 59,-.  :o

Je kan er 3 lange of 6 korte wagons mee verlichten Wim.

Erg off-topic, maar in de caravan kun je ze bijvoorbeeld ook mooi gebruiken in je disselbak.

Klopt Wim ... je kan er een heleboel leuke dingen mee doen. Boven je keukenblad of traptreden mee verlichten.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #23 Gepost op: 24 november 2013, 12:20:49 »
ik gebruik voor hetzelfde ledstrips van 5 m lang aan 4 euro.
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #24 Gepost op: 24 november 2013, 12:48:41 »
Hee Johnny!
Als je wilt, mag je wel vertellen waar je dat koopt. Ik sla koop-ervaringen van mede-forummers altijd vrij hoog aan en vind die informatie handiger dan dat ik zelf in het wildeweg op internet iets ga kopen.
Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)