Auteur Topic: Twee bejaarde locjes opknappen  (gelezen 13141 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Twee bejaarde locjes opknappen
« Gepost op: 2 januari 2014, 19:53:54 »

Vandaag eens een bakje uit de berg met “nog te doen projecten” getrokken. Het zijn twee heel oude locjes die best een tweede leven mogen krijgen. Deze locjes komen uit de startset van Fleischmann uit de jaren 60. Volgens mij moet er nog wel wat aardigs van te maken zijn. Er zit helemaal totaal geen leven meer in maar ze zijn nog wel compleet en heel. Nadat ik een half tapijt tussen de wielen uit gepeuterd heb eerst maar eens even de boel uit elkaar gooien. Ze zijn gortdroog en hopeloos vervuild en ik denk dat ik morgen maar eens met een kwastje met wasbenzine aan de gang moet. Hopelijk kan het oude plastic er tegen. ;D 





Wordt vervolgd .....
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Twee bejaarde locjes opknappen
« Reactie #1 Gepost op: 2 januari 2014, 21:25:41 »
Beste Pierre,

Ze zijn gortdroog en hopeloos vervuild en ik denk dat ik morgen maar eens met een kwastje met wasbenzine aan de gang moet.
Het zijn bekende perikelen bij een wat oudere loc. Een kwastje met wasbenzine is geen overbodige luxe!

Hopelijk kan het oude plastic er tegen. ;D 
Beter om de kap met een sopje schoon te maken!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Twee bejaarde locjes opknappen
« Reactie #2 Gepost op: 2 januari 2014, 21:39:06 »

Hopelijk kan het oude plastic er tegen. ;D 
Beter om de kap met een sopje schoon te maken!

Dat klopt Johan ... de kap maak ik met water en zeep schoon. Ik spuit hem dan gelijk ook maar netjes. Maar ik bedoel eigenlijk het motorhuisje en zo. Daar zit zoveel aangekoekt vet in daar helpt geen zeep tegen. We zullen morgen eens zien. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Twee bejaarde locjes opknappen
« Reactie #3 Gepost op: 2 januari 2014, 21:44:21 »

Hopelijk kan het oude plastic er tegen. ;D 
Beter om de kap met een sopje schoon te maken!

Dat klopt Johan ... de kap maak ik met water en zeep schoon. Ik spuit hem dan gelijk ook maar netjes. Maar ik bedoel eigenlijk het motorhuisje en zo. Daar zit zoveel aangekoekt vet in daar helpt geen zeep tegen. We zullen morgen eens zien. ;)

Als je motorhuis er zo uit ziet (zie foto) dan moet het met wasbenzine zeker lukken!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Twee bejaarde locjes opknappen
« Reactie #4 Gepost op: 2 januari 2014, 22:57:07 »
Helaas Johan ... het huisje is van kunststof. Dus het blijft een gok! :) 
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Twee bejaarde locjes opknappen
« Reactie #5 Gepost op: 3 januari 2014, 12:57:54 »
Helaas Johan ... het huisje is van kunststof. Dus het blijft een gok! :) 

Herstel Johan ..... de huisjes zijn van metaal en het schoonmaken moet dus geen enkel probleem opleveren. ;D






Update: ...

Beide locjes worden volledig uit elkaar genomen en bij een locje vallen er tijdens deze operatie een paar stukjes af. Een drupje secondelijm is de oplossing. 







Tijd voor een lekker warm bad. Warm water met een druppeltje afwasmiddel.



Als de locjes weer droog zijn is pas goed te zien hoe het plastic verkleurd is. Reden te meer om de onderdelen te spuiten.





De bewegende delen worden flink onder handen genomen met een stevig kwastje en wasbenzine. De motoren zijn bagger vet en de ankertjes helemaal zwart. Als ze schoon zijn schuur ik de ankertjes voorzichtig op met een stukje schuurpapier korrel 600. De koolborstels zijn nog voldoende om te hergebruiken. De wielen en tandwielen draaien ineens weer als van ouds. Wat een verschil!



Na de schoonmaakbeurt worden alle bewegende delen weer lichtjes geolied. Dit doe ik met een beetje motorolie wat ik opbreng met een satéprikker. Dit is meer dan voldoende voor lange tijd.   



Kijken of de motoren willen draaien en gelijk de wielen even poetsen/schuren. Gelijk de testbank op en hij loopt weer als een  …. precies!





Even een kwartiertje achter elkaar aan hollen. Dan kunnen de koolborstels mooi inslijten.



Evenals het zwart heeft ook het rood een opfrisbeurt nodig. Alles lekker laten drogen en dan morgen weer verder.



Wordt vervolgd .....

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Twee bejaarde locjes opknappen
« Reactie #6 Gepost op: 3 januari 2014, 13:06:57 »
Kijk dat zie er alweer een stuk beter uit, ben benieuwd naar het vervolg.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Twee bejaarde locjes opknappen
« Reactie #7 Gepost op: 3 januari 2014, 14:08:35 »
Zien er weer uit als nieuw! Mooi gedaan Pierre!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Twee bejaarde locjes opknappen
« Reactie #8 Gepost op: 3 januari 2014, 15:15:17 »
Zien er weer uit als nieuw! Mooi gedaan Pierre!

Nu nog wel Wim maar ... als ik er met die grote vieze roestkwast overheen ben gegaan ......... :P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Twee bejaarde locjes opknappen
« Reactie #9 Gepost op: 3 januari 2014, 16:23:18 »
Duh... wat moet je er anders mee? Is dit niet een mooi airbrush-werkje?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Twee bejaarde locjes opknappen
« Reactie #10 Gepost op: 3 januari 2014, 16:54:30 »
Vroeger was men zuiniger op de loks als tegenwoordig. Er werd heel erg veel gepoetst. Dus niet te gul met de roest Pierre.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Twee bejaarde locjes opknappen
« Reactie #11 Gepost op: 3 januari 2014, 18:48:58 »
De restaurateur aan het werk  :) Daar zie ik een tooltje wat ik nog niet in mijn gereedschapskist heb liggen, een luchtborstel.

Waarom gebruik je motorolie en niet de bekende (dunne) modelbouw olie? of had je die toevallig binnen handbereik.

Jack
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Twee bejaarde locjes opknappen
« Reactie #12 Gepost op: 3 januari 2014, 20:34:31 »
De restaurateur aan het werk  :) Daar zie ik een tooltje wat ik nog niet in mijn gereedschapskist heb liggen, een luchtborstel.

Deze zou ik niet graag meer missen Jack. Je kan er zo verschrikkelijk veel mee doen. Ik pak hem steeds sneller.

Waarom gebruik je motorolie en niet de bekende (dunne) modelbouw olie? of had je die toevallig binnen handbereik.

De dunne modelbouwolie is me te dun Jack. Binnen de kortste keren zit deze olie door je hele loc heen of op je baan. Zeker als je een loc niet veel laat rijden loopt de olie uit de lagertjes en van de asjes. Gewoon motorolie werkt veel beter.

En of ik dit binnen handbereik heb? Ach ... mijn andere hobby is het restaureren van autootjes ( Fiatjes 600 ). In mijn garage is dus altijd voldoende motorolieolie aanwezig.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Twee bejaarde locjes opknappen
« Reactie #13 Gepost op: 3 januari 2014, 20:42:51 »
De dunne modelbouwolie is me te dun Jack. Binnen de kortste keren zit deze olie door je hele loc heen of op je baan. Zeker als je een loc niet veel laat rijden loopt de olie uit de lagertjes en van de asjes. Gewoon motorolie werkt veel beter.


Daar heb je wel een punt. Gaat die olie niet 'plakken' na verloop van tijd?

Citaat
motorolieolie

 ;D :P waar krijg je die?  :-\
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Station_Dooiland

  • Gast
Re: Twee bejaarde locjes opknappen
« Reactie #14 Gepost op: 3 januari 2014, 20:54:48 »
TOP draadje....

Heb dezelfde loc nog van mijn vader werkeloos thuis liggen.

Gaat een klein wereldje voor me open.
Maar is het lastig om het binnenwerk te demonteren en weer werkende te krijgen?

Groeten,

Jan

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Twee bejaarde locjes opknappen
« Reactie #15 Gepost op: 3 januari 2014, 21:05:53 »
TOP draadje....
Heb dezelfde loc nog van mijn vader werkeloos thuis liggen.
Gaat een klein wereldje voor me open.
Maar is het lastig om het binnenwerk te demonteren en weer werkende te krijgen?

Nee hoor Jan .... het is uiterst simpel. Je kan op de foto zien dat er haast niets in zit. Dat is weer het voordeel van een oud locje ... onverwoestbaar! Alleen schoonmaken en ze werken alle twee weer.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Twee bejaarde locjes opknappen
« Reactie #16 Gepost op: 3 januari 2014, 21:28:38 »
Schoonmaken is inderdaad een eitje bij oude lokjes. Vanmiddag geïnspireerd door dit topic een oude lima lok schoongemaakt. Deed helemaal niks meer. Goed met de kwast en wasbenzine bezig en zie.. loopt weer als een zonnetje. Alleen blijkt een tandwieltje versleten dus die moet ik nog even vervangen, En dan heeft Wietse een lok voor op zijn baan.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Twee bejaarde locjes opknappen
« Reactie #17 Gepost op: 3 januari 2014, 21:40:33 »
Schoonmaken is inderdaad een eitje bij oude lokjes. Vanmiddag geïnspireerd door dit topic een oude lima lok schoongemaakt. Deed helemaal niks meer. Goed met de kwast en wasbenzine bezig en zie.. loopt weer als een zonnetje. Alleen blijkt een tandwieltje versleten dus die moet ik nog even vervangen, En dan heeft Wietse een lok voor op zijn baan.

Heb je al een ander tandwieltje Rick? Maak anders even een foto dan kijk ik voor je. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Twee bejaarde locjes opknappen
« Reactie #18 Gepost op: 3 januari 2014, 22:09:44 »
Schoonmaken is inderdaad een eitje bij oude lokjes. Vanmiddag geïnspireerd door dit topic een oude lima lok schoongemaakt. Deed helemaal niks meer. Goed met de kwast en wasbenzine bezig en zie.. loopt weer als een zonnetje. Alleen blijkt een tandwieltje versleten dus die moet ik nog even vervangen, En dan heeft Wietse een lok voor op zijn baan.

Heb je al een ander tandwieltje Rick? Maak anders even een foto dan kijk ik voor je. ;)

Kijk dit zie ik toch echt heel graag, forum leden die elkaar helpen, echt kan ik gewoon blij van worden.

Hans
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Twee bejaarde locjes opknappen
« Reactie #19 Gepost op: 3 januari 2014, 22:25:26 »

Heb je al een ander tandwieltje Rick? Maak anders even een foto dan kijk ik voor je. ;)

Heb geen tandwieltje meer. Zal morgen proberen een foto te maken.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Twee bejaarde locjes opknappen
« Reactie #20 Gepost op: 3 januari 2014, 22:33:58 »
Heb je er nu nog een bouwtekening bij de hand, Pierre, want ik hoop niet dat je zo dadelijk een boutje overhoud!
Allemensen, wat een onderdelen heb je daar liggen.
Maar waar is waar Rick......... zien is doen. En dat is het mooie van zo'n topic.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: Twee bejaarde locjes opknappen
« Reactie #21 Gepost op: 3 januari 2014, 23:24:06 »


Dit is het tandwiel Pierre.
Fotografen met passie.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Twee bejaarde locjes opknappen
« Reactie #22 Gepost op: 4 januari 2014, 09:24:16 »
Is dat een tandwiel wat op het asje zit van de motor? Ik kan het niet plaatsen. Is het mogelijk een foto van complete motortje. Ik heb onderdelen van verschillende Lima motoren.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Twee bejaarde locjes opknappen
« Reactie #23 Gepost op: 4 januari 2014, 09:59:35 »
Dit is het tandwiel wat tegen de wielas aan zit. Zal vanavond nog een foto maken van het gehele motortje.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Twee bejaarde locjes opknappen
« Reactie #24 Gepost op: 4 januari 2014, 16:00:47 »
Mooi klusje weer Pierre,beter dan klaverjassen.
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel