Het moest er dan toch eens van komen: knutselen met ledjes. Ik was bezig met één stadspand en daar zat een galerij bij, waar je overdekt naar de etalages kon kijken. Leek me leuk om daar twee ledjes te plaatsen, dus met wat tips en een pakketje van een collega modelspoorder aan de slag gegaan.

Aan de speciale lichttrafo heb ik een gelijkrichter gekoppeld. Vervolgens maar meteen ruim draad getrokken richting het half afgebouwde stadspand. Tegen het einde heb ik aan de grijze draad (die bij mij voor min staat) een weerstand gekoppeld. Vervolgens de rode draad (die voor de verlichting bij mij als plus staat voor de test even tegen de lange poot van het ledje gehouden en het kleine pootje tegen het uiteinde van de weerstand. Eureka. En er was licht.

Daarna moest er natuurlijk verder gesoldeerd worden om alle ledjes ook 'gewoon' te laten werken. Heb de soldeerverbindingen wel met speciale tape afgeplakt, zodat er geen contact mogelijk is tussen een soldeerverbinding aan de plus-kant en een soldeerverbinding aan de min-kant. Had ook gekund met krimpkousjes, maar die waren even niet in de buurt. Te veel rotzooi. Het derde handje kwam mooi van pas, ook om nog even een foto te maken van beide brandende ledjes en het dakje!

En dan volgt de laatste stap. Het plafond van de galerij vastgelijmd op de plek waar het hoort. En dat geeft natuurlijk weer een heel ander beeld, zeker als ik de nog niet vastgelijmde frontmuur er bovenop zet. Aan de bovenkant schijnt nu nog licht door, maar dat is makkelijk weg te werken. En ik wil in het huisje natuurlijk ook nog wat licht hebben en wat ramen aan de binnenkant afplakken. Kortom, nog genoeg te doen, maar dit vind ik toch wel een mooie prestatie, al zeg ik het zelf, haha.

Op de foto hierboven zie je dat er toch een klein kiertje zit, maar dat is meer het model van Faller dan iets anders. En ja, de glazenwasser moet ook nog even langskomen.

Ga nou niet zeggen dat ik vier lampjes had moeten plaatsen, want daar was echt geen beginnen aan. Het is al priegelen op de vierkante millimeter. Ik ben hier al zeer tevreden mee en dat zal de bevolking van Hookyville vast ook wel zijn.
Mvg,
Martin