Auteur Topic: De bouw van Hookyville  (gelezen 440443 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
De bouw van Hookyville
« Gepost op: 10 maart 2011, 08:51:15 »
Eind 2009 was mijn schaduwstation klaar en was ik volop aan het nadenken over de bovenbaan. In principe komen daar twee tafels (??n wat dichte tafel en eentje volgens de open framebouw): Hookyville en Esdorf. Let wel, het is N-spoor, dus je kunt wat meer kwijt op eenzelfde ruimte.

Hier dan eerst het plan, zoals het nu is en zoals je het straks ook ziet als je aan de onderzijde door de deur de zolderkamer binnenstapt:



Net als in het schaduwstation is er nog een spoor dat achter om de spiraal heen loopt. In het plan zitten twee keerlussen. Op het kookeiland (Esdorf) ligt een ondergrondse keerlus, die de treinen ondergronds in kunnen rijden, maar ze kunnen ook op twee andere plekken weer uit een tunnel tevoorschijn komen. Eigenlijk kan een trein die hier onder de grond verdwijnt, op drie plekken weer bovenkomen. Omdat het grote rondgaande spoor ook ondergronds is, zou je zelfs aan vier plekken kunnen denken, maar dat is niet het geval.
De tweede keerlus is het groene spoor van 1.89 meter tussen de uitgang van de spiraal en spoor 2 bij het grote station. Zo kan de Thalys bijvoorbeeld Hookyville binnenrijden en dan meteen weer terug naar beneden rijden, om dan later bij de uitgang van de spiraal de wissel andersom te nemen en dus het station weer van de andere kant binnen te rijden.

In elk geval ligt er nu een enorm basisplan. Natuurlijk zal het in de praktijk hier en daar misschien nog wijzigen. Zo moet ik de draaischijf en die paar spoortjes bij Esdorf nog wat duidelijker inrichten, maar die tafel zal toch pas als laatste gebouwd gaan worden. Ik ben begin 2010 aan de slag gegaan met Hookyville.

Voor de lol hier nog wat 3D-beelden. Let op: de meeste sporen rond de spiraal zijn nu gewoon zichtbaar, inclusief de verhoogde sporen. Straks zie je daar niks meer van en zijn het eigenlijk allemaal tunnelsporen in een enorme berg. Ik wilde het juist even laten zien met niet al te veel tunnels, zodat het een duidelijk beeld geeft. Ook zijn de railnummers even uit beeld verdwenen, want dat maakte het soms best onrustig en vooral onduidelijk.

Vuurwerk rond de spiraal. Af en toe staat er een rotsblok of een pijler in de weg. Dat komt straks natuurlijk niet voor:



Esdorf met station, draaischijf en loods:



Station Hookyville, met aan de rechterzijde de drie sporen, waarvan het linkerspoor omhoog gaat:




In april was de opbouw van de complete spiraal klaar en konden de overgangen naar de boventafel gemaakt worden. Een overzicht.

Dit is de situatie aan de rechterzijde, zeg maar de spiraal.




Hier de linkerzijde. Let even niet op de spiraaldelen en andere troep die op de grond onder de tafel ligt. Soms moet je iets nu eenmaal even een ander plekje geven.




Hier de overgang vanuit de spiraal via een brug naar de tafel. Natuurlijk komt er te zijner tijd wel valbescherming.




Half mei had ik ook het ontwerp voor het station helemaal rond.




Even de uitleg dan maar:

Op het gele spoor 1 (1.62 meter) rijden de treinen alleen van E naar D.

Op het groene spoor 3 (1.72 meter) gaan de treinen van D naar E. Op deze sporen wordt dus rechts gereden.

Spoor 2 (1.84 meter) is het doorrijspoor voor containertreinen en een sneltrein als de Thalys die niet altijd hier mag stoppen. Dit spoor wordt in beide richtingen bereden.

Spoor 4 (1.40 meter) is bestemd voor personentreinen, maar ook in twee richtingen berijdbaar.
 
Spoor 5 is aanrijspoor voor goederentreinen vanaf D (achterwaarts terug rangeren naar links) en E (voorwaarts naar links doorrijden). Het zijn geen enorm lange sporen, want het kortste spoor rechts is 78 cm, het langere spoor is 89 cm. Je moet hier ook geen grote containertreinen verwachten, maar korte goederentreinen, zoals de post en iets voor DHL/Van Gend & Loos. Heel af en toe wordt er ook een container uitgeladen en opgeladen, vandaar dat ik toch nog een kraan hier wil hebben. Het uithaalspoor is ook 89 cm. Beide goederensporen kunnen bezet zijn en dan kan er toch nog een kleine goederentrein naar het uithaalspoor rijden. In die situatie kunnen beide treinen nog steeds vanaf de goederensporen wegrijden.
Op het aanrijspoor is dus geen stopfunctie.

De afstand tussen spoor 4 en de goederensporen heb ik iets groter gemaakt, zodat ik deze sporen ook mooi kan afscheiden met een hekwerk of een verdwaalde boom.

Het oude stadsdeel van Hookyville (vakwerkhuisjes) gaat zich rechts op de baan bevinden, tegen de bergen aan. Want de drie sporen rechts (bij F en I) komen uit het zicht te liggen. Spoor CY is een stijgend spoor wat min of meer door de stad heengaat en via een brug in de berg verdwijnt en daar naar de stijgende buitenbaan van de spiraal doorgaat. Links zullen wat meer flats en stadshuizen verrijzen.

Op 20 mei werden dan de eerste rails voor de bovenbaan gelegd.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #1 Gepost op: 10 maart 2011, 08:53:32 »
Even een kort foto-overzicht van de baan tot nu toe.

Allereerst het schaduwstation. Hier zie je de zes diagonale sporen. Vier van deze sporen bestaan uit twee blokken. Hier kunnen dus twee treinen achter elkaar plaatsnemen.



Dan zijn er nog negen 'rechte' opstelsporen met een paar lange sporen voor de Thalys en een lange goederentrein.



Samen krijg je dan dit beeld van beneden en vanuit een andere hoek:



Van opzij ziet het er in het midden zo uit:



Toen begon de bouw van de spiraal om naar boven te komen. Overigens kun je beneden ook rond de spiraal rijden. Het binnenspoor van de spiraal is alleen voor dalend verkeer. De dalende wending vanaf het hoger gelegen Esdorf is al nagenoeg aangelegd.



Vanuit de spiraal kun je zowel linksom als rechtsom de baan betreden.



Als je iets meer naar links opschuift, krijg je dit beeld. Aan de achterzijde staat de bouwdoos met het station om de plek van dit station aan te geven.



En nog iets meer naar links.



En tot slot de linkerhoek met de boog. De flat staat nu even hier geparkeerd, maar dat wordt niet de eindlocatie. Net zo min als de doosjes met treinen - uiterst links zijn er een paar zichtbaar - hier zullen blijven staan.



Na wat technische problemen en een helpende hand van Wim en Rob, functioneerde alles weer naar behoren. Ook mijn besturingsstation heeft een plaatsje gekregen. De laptop met Koploper staat net niet in beeld aan de linkerzijde.



Dat was in het kort het ontstaan van Hookyville. Nu ben ik al een tijdje bezig met Koploper, oefenen met het ballasten van rails op een testplankje en af en toe wat filmpjes te maken.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Riny

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #2 Gepost op: 10 maart 2011, 09:59:38 »
Beste Martin,

Ik had de vooruitgang al enigszins gezien maar wil toch even kwijt dat er een aardige explosie plaats heeft gevonden in de opbouw.
Nu alles nog eens gaan verwerken in Koploper, waar volgens mij al een deel van is uitgevoerd, en dan nu de fine tune configuratie in Koploper.
Ziet er allemaal goed uit in ieder geval.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #3 Gepost op: 10 maart 2011, 10:09:41 »
Beste Riny e.a.,

Inderdaad is het meeste werk van Koploper al uitgevoerd. Ik zal later nog even een screenshot van de bovenbaan plaatsen.

Ondertussen houd ik me ook nog met andere zaken bezig. Zoals het ballastwerk. Op een testplankje heb ik vier stukjes rail geplaatst en met verschillende mengsels ballast ge-experimenteerd. En meteen een goede oefening voor werken met het schotterhulpje. Alles is nu helemaal droog. Ik ben nog niet helemaal tevreden. Op sommige plekken is de ballast te hoog, waardoor de bielzen niet goed zichtbaar meer zijn en dat hoort eigenlijk niet. Op sommige plekken bleef de ballast ook op het gedeelte tussen de spoorstaven vastzitten. Blijkbaar heb ik dan toch wat lijmdruppels in dat gebied laten vallen. Daar moet ik bij een volgende test goed op letten. Ik kreeg elders al de tip om met een kwast eerst even wat te modelleren en de ballast tussen de spoorstaven weg te vegen. Ook kan ik dan de bielzen aan de zijkant van de spoorstaven opnieuw zichtbaar krijgen. Tja, je moet er wat voor over hebben als je je rails met bedding ook nog eens extra wilt ballasten.

Mijn lijmwatermix bevatte iets te veel drupjes afwasmiddel. Ik hoef bij de overgebleven mix eigenlijk alleen nog houtlijm en water toe te voegen. Ballasten met zeepbelletjes vond ik niet zo prettig. Misschien zijn wat zeepdruppels alleen nodig als je na het leggen van de ballast een vochtnevel aanbrengt.

Maar goed, de foto's dan. Eerst een overzicht en daarna een wat gedetailleerdere foto.






Ook heb ik even alle stadshuizen tot nu toe bij elkaar gezet. Op de tweede foto heb ik het hoge flatgebouw ook nog toegevoegd. Ik denk dat ik de Haupstrasse hier wel goed mee kan vullen. Het zal niet zo kaarsrecht en strak gaan staan. Bovendien zitten er twee hoekpanden bij, waardoor ik ook zijstraatjes kan maken. Want uiteindelijk wil ik toch ook doorkijkjes naar het station hebben.





Over doorkijkjes gesproken. De panden op de voorgrond zijn erg wazig geworden, maar dat heeft met instellingen te maken en de positie van de camera. Het gaat me om wat je door dat ene poortje kunt zien, namelijk een stukje van een rijtuig van de Regional Express. Om een betere foto te maken, zal ik het pand meer naar links moeten zetten, zodat het opgaande spoor niet vlak voorlangs loopt. Dan kan ik wat meer afstand nemen om een betere doorkijkfoto te maken.




Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

stijgertje

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #4 Gepost op: 10 maart 2011, 10:34:56 »
Ik zit me helemaal suf te verzinnen hier... hoe kan hij nou 9 sporen kwijt op 75 cm en dan met nog zoveel tussenruimte...
Dat kreeg ik niet voor elkaar... :P

zie ik de nieuwe foto's fleischmann picollo.....
ach dat verklaart een hoop...........

 :o 8) ;D

ben blondt he  :laugh:

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #5 Gepost op: 10 maart 2011, 10:37:14 »
Rudy,

De breedte van de ondertafel, het stuk waar de negen sporen in liggen, is 3.50 meter. Maar inderdaad zeg ik nergens dat het hier om N-spoor gaat, behalve in de rubriek voorstellen. Ik zal mijn eerste post hier even aanpassen.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

stijgertje

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #6 Gepost op: 10 maart 2011, 10:39:37 »
Hey Hookies dat kan ik ook nog uitleggen.

Shirley, mijn vrouwelijke wederhelft, kijkt ook geregeld mee op het forum... op mijn account.... als ze dan op 'toon ongelezen berichten sind je laatste bezoek' klikt... zie ik daarna niet meer dat er een post is geweest van u. Zodoende dat ik die even gemist had.

:D:D

komt goed.

vr. gr. rudy

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #7 Gepost op: 10 maart 2011, 18:15:12 »
Zo, hier dan het aangepaste plaatje van het Koploperscherm voor de bovenbaan. Rood zijn de perrons bij de stationssporen. De kleur geel staat voor goederenoverslag. Het bovenste geel moet eigenlijk aan de andere kant van het spoor staan, maar kwam dan dwars door W53, dus vandaar maar een stukkie naar onderen gezet. Gemak dient de mens.



Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Riny

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #8 Gepost op: 10 maart 2011, 18:55:36 »
Martin,

Even een complimentje tussendoor.
Ik vind dat je baan, op het scherm, grafisch mooi en netjes hebt weergegeven.
Dat heb ik bij anderen wel eens anders gezien.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #9 Gepost op: 10 maart 2011, 23:25:50 »
Dank je Riny. Zo kan ik er wel mee uit de voeten. Verwacht niet veel meer te doen met de grafische vormgeving, eerder met de inhoud van het programma.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #10 Gepost op: 15 maart 2011, 12:11:59 »
De aannemer die door de Hookyville Bahn in dienst is genomen om de sporen aan te leggen, is weer verder gegaan. Op onderstaande overzichtsfoto is duidelijk te zien dat er weer bedrijvigheid is. Hoewel, de werknemers zijn niet te zien. Die zitten in de oude spoorwagon die als bouwkeet fungeert. Er moet immers veel koffie worden gedronken.



De kraan heeft een spoorstaaf vervangen. Deze zal worden afgevoerd. Nu is dit stuk klaar om te ballasten.



De Komatsu heeft al een hoop gravel in zijn 'hap' liggen om bij de rails te plaatsen.



Een dezer dagen ga ik wat gerichter aan de slag. Af en toe wat ballasten. Schuiven met de panden om een leuke indeling te realiseren. Op Rail zag ik een leuke driehoek panden met op het achterplein een fikse boom. Tunnelportalen verven.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Riny

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #11 Gepost op: 15 maart 2011, 12:23:40 »
Martin,

Leuke aanhef in het verhaal over de grote, komende, werkzaamheden.
Ben benieuwd hoe het "werkvolk" gaat presteren.
Nu maar hopen dat er een goede supervisor rondloopt om alles in de gaten te houden.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #12 Gepost op: 15 maart 2011, 19:01:05 »
Eerste deel op de baan geballast. Ik heb het na de foto nog een beetje bijgewerkt. Het stuk tussen de spoorstaven had ik met een plaatje mdf even dicht gehouden. Kijken hoe het eruit ziet na het opdrogen. Ik zie wel wat oneffenheden, maar wat groen kan ook wonderen doen. Of ik vul het gewoon nog even bij.



Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #13 Gepost op: 16 maart 2011, 11:39:00 »
De ballast is al aardig opgedroogd, dus tijd voor nieuwe beelden. Ik ben er zelf wel tevreden mee. Aan de rechterkant van de spoorstaaf zie je nog niet zoveel van de ballast, maar dat komt omdat de bruin geverfde onderplaat hier nog veel camoufleert. Dat gaat wel veranderen als ik het naastgelegen spoor en de tussenruimte ook geballast heb.





Misschien dat ik vanmiddag nog wat tijd heb. Ook wil ik dan even een trein over het geballaste stuk sturen om te kijken hoe het zit met geluid en natuurlijk de kleine korrels die nog tussen de spoorstaven liggen, al is dat heel wat minder dan bij de eerste testjes.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Riny

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #14 Gepost op: 16 maart 2011, 12:54:18 »
Ik zie wel wat oneffenheden, maar wat groen kan ook wonderen doen. Of ik vul het gewoon nog even bij.

Martin,

Bij het grootspoor ligt de ballast ook niet als gegoten.
Ik ben dus van mening dat ballast niet echt strak hoeft te liggen en zoals je aangeeft, een beetje gras en onkruid doet wonderen.

stijgertje

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #15 Gepost op: 17 maart 2011, 00:16:38 »
ik vind het er anders keurig uitzien.

Vriendelijke Groet,
rudy

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #16 Gepost op: 17 maart 2011, 09:27:46 »
Gisteravond had ik mijn gedachten er al over laten gaan. Ik ga het ballasthulpje een klein beetje aanpassen. Als ik het zo blijf gebruiken, komt er ook veel ballast tussen de spoorstaven en dat wil je liever niet als je Flm Piccolo hebt. Vanochtend een stukje styreen uitgesneden dat precies past tussen de beide buitenkanten van de spoorstaven. Daardoor verspreidt de ballast zich niet meer over de gehele breedte, maar wordt de ballast vrijwel alleen maar gestort aan de zijkanten tot de spoorstaven. Ongetwijfeld zal er nog wel eens een korrel tussen de spoorstaven komen, maar niet meer zoveel als tot gisteren. Straks even in de schuur vastmaken met die 'stinkende lijm voor styreen op plastic'.

Bij de wissels ga ik natuurlijk niet met het ballastapparaatje en ook moet ik goed opletten bij de delen waar een draadje aan de rails zit. Meteen even een vraagje: wat voor verf (Revell?) heb je nodig om die draadjes een kleurtje te geven? Ik zit zelf te denken aan de kleur bruin. Dus samengevat: wat voor soort verf en welke kleur is aan te raden?

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Riny

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #17 Gepost op: 17 maart 2011, 09:45:58 »
Martin,

Ik weet niet of je de buitenzijde en binnenzijde van de spoorstaven ook een roestkleur gaat geven?
Zelf doe ik dat wel en "schilder" de aangebrachte bedrading ook in diezelfde roestkleur mee.
Wel heb ik dit destijds gedaan vooraf het ballasten.

Hier is de kleuren-tabel van Revell.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #18 Gepost op: 17 maart 2011, 10:31:47 »
Ik heb hier in huis de kleur roest van Revell (32183). Die kan ik wel voor de draadjes gebruiken. Wat de spoorstaven en de bielzen tussen de staven betreft, een N-spoorder heeft aangeboden om er met een airbrush overheen te gaan. Zo krijg je ook nog wat roestkleur tussen de ballast. Dat is in het echt vaak ook zo, zeker dichtbij de spoorstaven zelf. Maar ik denk dat het geen kwaad kan om de draden alvast te verven. Hoever ga je daarin door? Neem je ook het einde van het draadje, dus waar het met tin aan de rails zit, mee of is dat voor de airbursh en doe je alleen het niet-gestripte deel van het draadje?

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Riny

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #19 Gepost op: 17 maart 2011, 10:41:43 »
Hoever ga je daarin door? Neem je ook het einde van het draadje, dus waar het met tin aan de rails zit, mee of is dat voor de airbursh en doe je alleen het niet-gestripte deel van het draadje?

Martin,

Persoonlijk, maar dat is dus echt persoonlijk, neem ook de soldeertin mee, dus alles wat betreft de aanwezige draden.
In principe is het, met later airbrushen, niet nodig maar men kan het ook zien als een grondlaage zodat de airbrush- werkzaamheden gelijk dekkend zijn.
Geen geschreven wet uiteraard maar een weergave van hoe ik het zou doen en in het verleden gedaan heb.

P.s. ik zal eens een foto zoeken waar de draad meegenomen is met de roestkleur.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #20 Gepost op: 17 maart 2011, 14:01:49 »
We zijn weer een stukje verder met ballasten en met reeds gereed zijnde delen.

Hier een wat donkere foto van een deel met twee sporen naast elkaar dat al gedaan is.



Overzicht vanaf het gereed zijnde dubbelspoor tot de net geballaste delen van het dubbelspoor, dat aan het eind in twee afzonderlijke sporen opsplitst.



Een wat meer gedetailleerde foto van het dubbelspoor.



Het zal niet te zien zijn, maar de draadjes aan de rails hebben alvast een roestkleurtje gegeven. Ondanks aanpassingen van het ballasthulpje komt er toch nog wel wat ballast tussen de spoorstaven. Misschien dat ik dan toch maar overga op de methode theelepeltje. Daar zal ik dan nog wel eens een foto van plaatsen, of van delen met wissels en bogen, voor de rest hoef ik dat niet meer te belichten. Tenzij ik onkruid ga planten om het geheel wat meer aan te kleden.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #21 Gepost op: 17 maart 2011, 23:15:15 »
Ziet er goed uit Martin, strak maar niet te.

Straks afwerken met gras en pollen en dan zal je zien dat de boel steeds leuker en realistischer wordt.
Goed bezig man. ;)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #22 Gepost op: 22 maart 2011, 15:47:07 »
Vanochtend bij zo'n dakkapellenfirma geweest. De spoorbaan (zie mijn wensput) hoeft geen belemmering te vormen. Van tevoren komt een speciale 'inmeter' kijken of alles wat we wensen ook te realiseren valt. Met een nagenoeg lege zolder, maar wel eentje met een modelspoorbaan. Als alles lukt, komt er zowel aan de achterzijde een dakkapel (vervanging van de oude) als ook aan de voorzijde (een compleet nieuwe), zodat er ook meer schaduw en lichtval op de baan kan komen.

Had nog wat geballast met een injectiespuit zonder naald. Het is wel op het deel wat ik al eerder gedaan had. Ligt nu wel veel ballast. Op sommige plekken is het nog niet gelijk, maar in de kleine kuiltjes (vele malen minder dan vorige week) komt het onkruid snel tevoorschijn. Ik zie wel dat ik langs de railstaven nog goed moet nalopen. Op sommige plekken zie je de bielzen wel en op sommige plekken niet. Nou ja, de ballastmaatschappij heeft gewoon hier en daar te veel gestrooid. Dat moet bij de volgende stukken rails beter!

Overzichtsfoto



Wat meer gedetailleerd



Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Riny

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #23 Gepost op: 22 maart 2011, 18:07:15 »
Beste Martin,

Dat is een opluchting voor je betreffende de zolder vrij maken.

Wat het ballasten betreft, probeer op gelijke hoogte of een fractie onder de bielzen te blijven.
En ja, alles moet men leren hoor, ook ik heb die weg mogen volgen.
1 troost, wanneer je gehele baan gereed is qua ballast kan je het wel en kun je andere weer van advies dienen.

Suczeven.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #24 Gepost op: 22 maart 2011, 20:10:42 »
Het ballasten had ook te maken met het schotterhulpje. Machtig mooi ding, maar met de rails met bedding werkt het toch even anders, ondanks alle mooie woorden. De rest gaat nu gewoon met het theelepeltje.

Klinkt goed wat die dakkapellen betreft, maar 7 april weet ik meer. Dan komt de 'inmeter'.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.