Auteur Topic: nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan  (gelezen 26160 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

spoorbaan

  • Gast
nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan
« Gepost op: 24 augustus 2013, 19:42:00 »
Ik ben ook van plan om een baan te bouwen dus heb ik hier ook een draadje aangemaakt met een paar foto's.
Wanneer ik aan de bouw begin is nog niet duidelijk maar dat zal sowieso nog een maand duren doordat de zolder niet af is.

en omdat school weer begint.
Nou hier heb ik mijn baanplan

Er zal toch geen schaduwstation komen want hier zal ik genoeg aan hebben en het havengebied(dat blauwe vak) zal pas later werkelijkheid worden.
als jullie nog tips hebben hoor ik het graag :D

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan
« Reactie #1 Gepost op: 24 augustus 2013, 20:32:10 »
Die stippellijnen tussen beide cirkels, is dat waar de rails onder de baan doorgaat?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

spoorbaan

  • Gast
Re: nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan
« Reactie #2 Gepost op: 24 augustus 2013, 20:37:16 »
Ja

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan
« Reactie #3 Gepost op: 24 augustus 2013, 21:14:34 »
In dat geval denk ik dat je meer stippellijn nodig hebt om een zodanige helling te krijgen dat je trein A onder je baan past en B dat je trein die helling ook kan nemen. Ofwel: zoals het nu hebt ingetekend komt die trein nooit die helling op.
Als je uitgaat van een (te adviseren) 3% helling dan is dat is 3 cm stijging (of daling) per meter. Zoek anders even verder op dit forum, want daar is al het een en ander over geschreven.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan
« Reactie #4 Gepost op: 24 augustus 2013, 23:01:35 »
Behalve dat je problemen krijgt, met het dalen, krijg je ook problemen met ontsporen van je treinen. Je heb volgens mij na een bocht, meteen een bocht naar de andere kant, zonder rechte rail ertussen. dat gaan je treinen niet leuk vinden.
Ook zie ik dat je Marklin C rails als uitgang neemt, terwijl ik gelezen had dat je 2 rail wou, en Marklin is 3 rail.
Was het ook de bedoeling dat je twee richtingen op gaat rijden (omdat je dubbele rails legt) ? In dat geval heb je ook nog kans op kortsluiting, waar je rekening mee moet houden.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

spoorbaan

  • Gast
Re: nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan
« Reactie #5 Gepost op: 24 augustus 2013, 23:23:32 »
Ja ik weet dat marklin 3 rail is maar vind dat dat toch meer voordelen heeft dus daar ben ik van op de hoogte en wil maar 1 richting op rijden

@ wim daar zat ik ook over te twijfelen want heb het ook ergens anders hier op het forum gelezen maar nu weet ik dus zeker dat dat niet kan, dus zal ik wat anders moeten verzinnen en dat geldt ook voor het punt van rick

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan
« Reactie #6 Gepost op: 25 augustus 2013, 01:38:43 »
Geeft niks. Gewoon stug doorgaan.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan
« Reactie #7 Gepost op: 25 augustus 2013, 08:37:27 »
Rome is ook niet in 1 dag gebouwd, en met alle tips van de mannen weet ik zeker dat jij een hele mooie baan gaat bouwen.
Fotografen met passie.

spoorbaan

  • Gast
Re: nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan
« Reactie #8 Gepost op: 26 augustus 2013, 09:12:46 »


mijn nieuwe baanplan het is nu wel de bedoeling dat ze op gelijk niveau blijven
als er weer iets aan mankeert hoor ik het graag

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan
« Reactie #9 Gepost op: 26 augustus 2013, 09:22:37 »
Ik mis nog ergens een wissel(s). Als je op de binnenste cirkel bent aangeland met de trein kom je er niet meer van af. Alleen achteruit. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

spoorbaan

  • Gast
Re: nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan
« Reactie #10 Gepost op: 26 augustus 2013, 09:59:20 »
ja je hebt gelijk heb er nu een streepje getekend(foto nog niet aangepast)

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan
« Reactie #11 Gepost op: 1 september 2013, 11:19:50 »
Ik snapte wel waarom je in je eerste baanplan de rails liet verdwijnen. Je wilt het rondje om de kerk vermijden. Wat je zou kunnen doen is de bovenste rails iets laten dalen en verderop weer laten stijgen. Dan bouw je daar overheen een soort verhoging met wat huisjes en eventueel toch iets bergachtigs. Trein is uit beeld en komt ergens verderop weer tevoorschijn. Kijk maar eens rond in dorpen en steden. Lang niet alles is gelijkvloers. En een beetje reliëf doet wonderen voor je baan.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan
« Reactie #12 Gepost op: 1 september 2013, 13:00:15 »
En ter aanvulling op het prima advies van Hookies: als je voorin je baan laag houdt en achterin wat hoger, dan valt je scenery mooi in het zicht.
Sowieso zou ik eerst de rails helemaal uitleggen en uitproberen of alles een beetje lekker rijdt, voordat je met de scenery gaat beginnen. Dan kun je zelf ontdekken of je (zoals Pierre al aangaf) ergens nog een wissel mist.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan
« Reactie #13 Gepost op: 1 september 2013, 13:20:11 »
Kan je aangeven hoe groot de tafel gaat worden, dan krijgen we een beetje de indruk van wat er wel en niet mogelijk is.

Het gebruik van 3rail heeft als voordeel dat je nooit geen kortsluiting kan krijgen als er een keerlus of keerdriehoek in wordt verwerkt.

Je kan ook overwegen om het achterste gedeelte als schaduwstation uit te voeren.
Je zet dan op de helft van de baanbreedte (diepte) een soort van coulisse waar dan de treinen achter verdwijnen, het zij door een tunnelingang of achter een hoog gebouw.
Ik zou dan voor het laatste kiezen want dit type baan leent zich uitermate voor een havenbaan met grote gebouwen en silo's.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan
« Reactie #14 Gepost op: 1 september 2013, 13:22:27 »
3x1 meter Tom. Dat staat in een ander draadje van deze jongeman. Ik zie rechtsonder inderdaad al grote silo's en een transportkraan verschijnen.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

spoorbaan

  • Gast
Re: nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan
« Reactie #15 Gepost op: 2 september 2013, 19:46:27 »
en wat nou als ik 2 rail zou gebruiken, kan er dan ook kortsluiting komen of niet?

En hoeveel transformators zou ik nodig hebben?
(ik vraag jullie om raad omdat ik helemaal niets snap over stroom enz.)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan
« Reactie #16 Gepost op: 2 september 2013, 20:19:45 »
Spoorbaan,

in jouw laatste baanplan zou je rechts onder in kortsluiting krijgen. je kunt dit controleren door met je vinger over je plan te gaan. Je zult dan zien dat als je de rails volgt, de trein eerst vooruit, en later achterruit rijdt. het punt waar dit omdraaien gebeurd geeft kortsluiting, bij 2 rail.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan
« Reactie #17 Gepost op: 2 september 2013, 20:23:48 »
Alleen bij een keerlus, dus waar de min-spoorstaaf in contact komt met de plus-spoorstaaf. Zo’n situatie kan ook ontstaan op een plek waar doormiddel van een wissel contact wordt gemaakt met de tegengestelde richting. Gelukkig zijn daar oplossingen voor met handige schakelingen en het isoleren van bepaalde baandelen.
Wat Rick uitlegt is een even simpele als doeltreffende test.
En wat Tom al schreef: met Märklín heb je dat niet omdat dit systeem werkt met pukkeltjes in het midden van de rails. Om het makkelijker uit te leggen: de plus zit in het midden en de min op de beide spoorstaven.
Maar, elk voordeel heeft ook zo z’n nadelen (en ik bevind me nu op glad ijs) als je erg natuurgetrouw wilt werken, dan zijn er sommige mensen die zich zouden kunnen storen aan die pukkeltjes in het midden van de Märklín-rails.  ::)
Het aantal noodzakelijke transformatoren hangt af van het aantal treinen waar je mee wilt rijden en of je bijvoorbeeld het rangeergedeelte wilt scheiden van je hoofdlijn.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan
« Reactie #18 Gepost op: 2 september 2013, 21:18:59 »
Aantal trafo's hangt af of je analoog wilt rijden of digitaal en bij dat laatste is van belang hoeveel treinen er gaan rijden en wagons met of zonder binnenverlichting.
Tevens is ook je centrale belangrijk voor de stroomvoorziening, dit is een heel uitgebreide materie waar best wel eerst veel over gelezen dient te worden ander krijgen we ongelukken.

...........enne rails met pukkels, dat noemen wij 3railers puco's (punt contacten)  ::)
In Hamburg bij Miwula ligt het er vol mee en daar bouwen ze toch aardig natuurgetrouw. :o
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan
« Reactie #19 Gepost op: 2 september 2013, 22:17:14 »
Zoals ik al schreef:"sommige mensen die zich zouden kunnen storen ...en ik bevind me nu op glad ijs"
Volgens mij was toch behóórlijk voorzichtig in mijn bewoordingen.  ::)

Tom, ik hoef niet helemaal naar Hamburg te reizen om een natuurgetrouwe baan te zien met puntcontacten... dan heb ik aan jouw natuurgetrouwe baan meer dan genoeg te bewonderen.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan
« Reactie #20 Gepost op: 2 september 2013, 22:30:02 »
Dat mag ik nou zo graag horen.

Het gekke is, als ik zelf met de trein mee ga, ja dat doe ik ook weleens, dan is het eerste wat me opvalt,
hè, geen puco's ??
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

spoorbaan

  • Gast
Re: nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan
« Reactie #21 Gepost op: 19 oktober 2013, 13:48:22 »
Ik heb eventjes een vraagje, ik ga mijn baan op zolder bouwen ,maar de temperatuur verschilt heel erg in de zomer en in de winter. Dan kan in de zomer het spoor uitzetten enz. hebben jullie hier maatregelen voor getroffen?

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan
« Reactie #22 Gepost op: 19 oktober 2013, 15:44:35 »
Eerlijk gezegd nog geen last van gehad... Ik vraag me ook af of er mensen zijn die dat wèl hebben.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan
« Reactie #23 Gepost op: 19 oktober 2013, 15:45:24 »
Hier ook geen last van :)
Fotografen met passie.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: nieuwe modelspoorbaan van spoorbaan
« Reactie #24 Gepost op: 19 oktober 2013, 16:20:12 »
Als je de baan gewoon met de verbindingen aan elkaar legt, b lijft er genoeg ruimte voor uitzetten en krimpen. Immers niemand krijgt het zo strak aangedrukt dat het er helemaal geen ruimte meer tussen zou zitten.Bovendien is de krimp en uitzetting bij dit formaat zo klein. Alleen als je alles aan elkaar zou solderen tot een grote rail, "zou" het problemen kunnen geven. Dan vul je alle ruimte die er zou zijn op.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.